Annons

Fågelidentifikation

Fågel?

Hej! Dessa två bilder är tagna i Tanzania under mars månad i år. Jag har kommit så långt som sunbird men sen tar det stopp.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • bird.jpg
    bird.jpg
    9.8 KB · Visningar: 365
  • bird2.jpg
    bird2.jpg
    43.3 KB · Visningar: 361
Senast ändrad:
Svärmor hade "räddat" denna unge från att bli kattmat, troligtvis blev den det ändå för den kunde inte flyga och hade massa väsen. Den var ca 5 cm stor och ryckte med vingarna.

Jag gissar på grå flugsnappare men näbben säger nåt annat
 

Bilagor

  • snappare.jpg
    snappare.jpg
    63.8 KB · Visningar: 358
Denna fågel fastnade på bild under en fisketur häromdagen.Vore kul att få reda på vilken sort det är.
 

Bilagor

  • 090628Fagel2.jpg
    090628Fagel2.jpg
    82.1 KB · Visningar: 330
Svärmor hade "räddat" denna unge från att bli kattmat, troligtvis blev den det ändå för den kunde inte flyga och hade massa väsen. Den var ca 5 cm stor och ryckte med vingarna.

Jag gissar på grå flugsnappare men näbben säger nåt annat

Jag tror på svartvit flugsnappare, men är lite osäker.. Stämmer dock bra med bilder jag har sett..
 
Vad kan detta vara??
Tyvärr dålig bild..
Eftersom jag tror att det är en snäppa och jag såg den i skogen så gissar jag på att det är en Skogssnäppa....kan det vara så enkelt?? :)
 

Bilagor

  • 3658-skogssnäppa.jpg
    3658-skogssnäppa.jpg
    20.4 KB · Visningar: 277
Blev väldigt fundersam på denna.. Nu tycker jag mest den ser ut som en koltrast eller nåt sånt, men som jag kommer ihåg det så var den i storleksordningen trädgårdssångare. Någon?
 

Bilagor

  • wut.JPG
    wut.JPG
    18.9 KB · Visningar: 275
Blev väldigt fundersam på denna.. Nu tycker jag mest den ser ut som en koltrast eller nåt sånt, men som jag kommer ihåg det så var den i storleksordningen trädgårdssångare. Någon?

Ser ju faktiskt trastlik ut på bilden.. Men om det inte stämmer i storlek så gissar jag på grå flugsnappare..
 
Jag gissar att detta är en tofsvipa, men vill gärna få det bekräftat. Vi hörde nämligen en tofsvipa flyga omkring ett bra tag innan jag fick syn på två små ungar som gick över gräsmattan. Dock gick det inte så bra för dom, i princip varenda fågelunge som kommer över tomtgränsen hamnar i kissarnas magar, så också dessa.
 

Bilagor

  • 1 foto.jpg
    1 foto.jpg
    29.1 KB · Visningar: 248
Jag gissar att detta är en tofsvipa, men vill gärna få det bekräftat. Vi hörde nämligen en tofsvipa flyga omkring ett bra tag innan jag fick syn på två små ungar som gick över gräsmattan. Dock gick det inte så bra för dom, i princip varenda fågelunge som kommer över tomtgränsen hamnar i kissarnas magar, så också dessa.

Tofsvipa stämmer bra.

/Niklas
 
Vad kan detta vara??
Tyvärr dålig bild..
Eftersom jag tror att det är en snäppa och jag såg den i skogen så gissar jag på att det är en Skogssnäppa....kan det vara så enkelt?? :)
Så enkelt är det faktiskt! En klockren skogssnäppa. Ser man den i skogen är det lätt att artbestämma den, befinner den sig i en våtmark är det genast svårare,för då finns båda grönbena och drillsnäppa som är ganska lika den...
 
Så enkelt är det faktiskt! En klockren skogssnäppa. Ser man den i skogen är det lätt att artbestämma den, befinner den sig i en våtmark är det genast svårare,för då finns båda grönbena och drillsnäppa som är ganska lika den...

Det var som sjutton...att det kan vara så enkelt ibland :)
Tankarna gick just till både Grönbena o Drillsnäppa först...men kände att inte skogen passade in.
För dessa fåglar har jag sett vid vatten.
Så därför blev det en gissning på Skogssnäppa.

Tack snälla du för infon o hjälpen :)
 
Är detta ormvråk måntro?
 

Bilagor

  • IMG_3652.jpg
    IMG_3652.jpg
    13.2 KB · Visningar: 271
  • IMG_6608.jpg
    IMG_6608.jpg
    11.6 KB · Visningar: 268
  • IMG_6615.jpg
    IMG_6615.jpg
    12.2 KB · Visningar: 267
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.