Annons

Fågelidentifikation

Kan någon identifiera följande fåglar:

Bilagor

• p505987626-2.jpg
    p505987626-2.jpg
    56.5 KB · Visningar: 259
  • p912056210-2.jpg
    p912056210-2.jpg
    52 KB · Visningar: 266
Två nya, för mig, okända arter. Bild 1 antar jag är hona och hane av samma art.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    11.9 KB · Visningar: 234
  • 2.jpg
    2.jpg
    12.1 KB · Visningar: 229
Tror inte på järnsparv, bland annat näbben och den väldigt ljust bruna ryggen tycker jag inte stämmer om man jämför med http://www.ibercajalav.net/img/324_DunnockPmodularis.pdf.. Men den var klurig, den liknar liksom ingenting.. Vart är den tagen..?

Du kan knappast jämföra en adult fågel (din länk) med en mer eller mindre nyss utflugen ungfågel... Kolla t.ex hur en ung/pull sothöna ser ut. Hur lik en vuxen fågel är den...?

Just ryggen talar FÖR järnsparv. Däremot förefaller näbben i bildexemplet vara lite väl bred/kraftig för en järnsparv, som har en klen och smal näbb. Det är alltid knepigt att artbestämma nyligen flygga ungfåglar.

/Oscar

Du kan knappast jämföra en adult fågel (din länk) med en mer eller mindre nyss utflugen ungfågel...

Just ryggen talar FÖR järnsparv. Däremot förefaller näbben i bildexemplet vara lite väl bred/kraftig för en järnsparv, som har en klen och smal näbb. Det är alltid knepigt att artbestämma nyligen flygga ungfåglar.

/Oscar

Självklart kan man inte jämföra adulta med nyflygga fåglar! Jag syftade på bilderna på juvenila fåglar längre ner på länken, där även bild på ryggen finns, och även om den är brun så tycker jag att fågeln på bilden är väl brun..

Ente en susning.... järnsparv?????
Ljungpipare.

/Oscar

Tack så mycket!

Jag är ledsen, det var elakt av mig, men det var en liten test för att kolla om någon reagerade på var korten är tagna! Den första är en Dark-Eyed Junco, vet inte riktigt vad de heter på svenska. Det var en liten unge som satt på marken utanför mitt jobb, i San Diego :)

Den andra är tagen på Hawaii. Gissade på ljungpipare, men eftersom mina kunskaper om både vadare och Hawaiis fauna är begränsade, ville jag höra här.

Tack så mycket!

Jag är ledsen, det var elakt av mig, men det var en liten test för att kolla om någon reagerade på var korten är tagna! Den första är en Dark-Eyed Junco, vet inte riktigt vad de heter på svenska. Det var en liten unge som satt på marken utanför mitt jobb, i San Diego :)

Den andra är tagen på Hawaii. Gissade på ljungpipare, men eftersom mina kunskaper om både vadare och Hawaiis fauna är begränsade, ville jag höra här.

HAHAHAHAHA.....
Sicken slamkrypare! Tyckte väl att pipar'n kändes lite väl högbent, slank å ffa fel dräkt för året. Det är förmodligen en Pacific Golden Plover (Sibirisk tundrapipare), med reservation för Amerikansk dito (väldigt lika varandra i denna dräkt).

Juncon känns ju klockren när du nu säger det!

/Oscar, som trillade ner i gropen denna gång.... ;-)

HAHAHAHAHA.....
Sicken slamkrypare! Tyckte väl att pipar'n kändes lite väl högbent, slank å ffa fel dräkt för året. Det är en American Golden Plover (Amerikansk tundrapipare).

Juncon känns ju klockren när du nu säger det!

/Oscar, som trillade ner i gropen denna gång.... ;-)

Tack så mycket, du ser. Väldigt bra att jag frågade. Vadare har aldrig varit min styrka.

Aha, tack! Jag kan ha flera bilder hemma, men hittar inga fler på min Zenfolio-sida. Jag postar om jag hittar några.

Säkrast att skilja dessa två tundrapipare åt, är i flykten. Tossingarna sticker ut bakom stjärten hos Sibben, men inte hos Jänkar'n. Det är därför som Sibben ofta ser mer högbent och slankare ut när den står på marken än Jänkar'n (som mer påminner om vår ljungpipare i det avseendet). Annars så avviker Jänkar'n i adult sommardräkt mer från vår ljungpipare än vad Sibben gör. Blev allting glasklart nu....? Hahahahahahaha....

/Oscar

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto