Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extremt bra kamera på dagens mobiler! Varför går det inte att bygga en kompaktkamera.....??

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är endast en försvinnande liten mikrodel av alla mobilbilder som visas på skärm. Näst intill alla visas på mobil, några få på platta.
Undrar hur det är med systemkamerabilder. Jag gissar att en oerhört stor andel av dessa också betraktas i mobilen. Nyhetslöden, sport och Hemnet-knarkning - exempelvis. Även om en liten del puritaner tittar på skärm, och några extremt få bilder hamnar som utskrifter och finns på väggar i offentliga lokaler eller hem.

Det är klart det går, men den enda fördelen skulle bli objektivet och att du kan göra den större så den blir lättare att hålla i. För det skulle behöva vara en mobilsensor och om du skall slippa utveckla allt från början en mobilprocessor och ett mobil operativsystem.
... och sedan monterar man ett skal med bra grepp och avtryckare på rätt ställe. Så är mobilen en kompaktkamera.

Jo, men det är många saker som en mobil kan som den inte kan.

Mobilerna har små snabba sensorer och kraftfulla processor. Så dom kan bryta ner en 1/10s exponering till 10st 1/100s exponeringar och sedan slå ihop dom till en exponering.

Är det bäckmörkt ute och inget rör sig kan jag fotografera handhållet med upp till 5s slutartid med min mobil. I samma ljusförhållanden klarar jag inte att ta den bilden handhållet med min Nikon Z6 med ett f1.8-objektiv som är en av dom bästa ISO-kamerorna.
Det är smått imponerande vad mobilerna fångar i mörkerläget, är med i facebookgruppen norrsken. Själv måste jag använda fickstativ och 6 sekunders slutartid med min RX100, för att få motsvarande resultat. Med min mobil går det inte och det är lika bra det.

Dagens större kameror lever lite också på att dom levererar en mer äkta bild, dvs en mindre bearbetad bild.
Mobilbilder är betydligt mer bearbetade redan vid fototillfället.
Jag tror att när dessa funktioner väl kommer till dom "riktiga" kamerorna så kommer det vara en funktion som går att slå av och på.

Sedan finns det delar av det mobilerna redan gör som förmodligen skulle fungera ännu bättre på systemkamerorna än vad det gör på mobilerna t.ex. quad-bayer för att få större dynamisk range. Där är det väl bara så att mobiltelefonfotografer gnäller mindre över att tappa 3/4 av upplösningen.

Hade turen hemmavid att få besök av en Gråspett, ( svagare grön över ryggen än Gröngölingen )- fram med mobilen S20- och den förstärkte färgerna så det såg ut som en Gröngöling.

... och sedan monterar man ett skal med bra grepp och avtryckare på rätt ställe. Så är mobilen en kompaktkamera.

Ja precis, varför har inte tillbehörs firmorna satsat på det, en bra början vore det, mobilen behöver kanske också vara förberedd för tillbehöret också, särskilt inpassad för avtryckaren. Man har ju sett hur avancerade kameror med topp-video funktioner som det skruvats på allt möjligt så man knappt ser kameran.

Det fanns och jag hade det. Det var ett grepp med extra batteri och en tvåvägsavtryckare. Förmodligen var det bara jag som köpte det, har aldrig sett det efteråt.

Edit stativgänga hade det också.

Senast ändrad:
Det är smått imponerande vad mobilerna fångar i mörkerläget, är med i facebookgruppen norrsken. Själv måste jag använda fickstativ och 6 sekunders slutartid med min RX100, för att få motsvarande resultat. Med min mobil går det inte och det är lika bra det.

Ja men med Systemkameror av nyare sort verkar man ha trollat också med att se/ta fokus i mörker, en gammal Pro-kameran som Canon 7D DSLR har talet EV-0,5 och nu har dom sensationella EV-7 på någon modell, men brukar då ofta vara vid f/2,0 som klarar av detta, sa dom inte testarna att EV-3 motsvara att klara fokus vid månsken.

Det fanns och jag hade det. Det var ett grepp med extra batteri och en tvåvägsavtryckare. Förmodligen var det bara jag som köpte det, har aldrig sett det efteråt.

he,he, Ja du hittar allt där i alplandet, men som du har nämnt tidigare så accepters mobilbilderna helt klart numera, man har blivit van vid många halvdåliga nyhetsbilder sedan flera år nu, uppkopplingar med någon kändis över länk där ljudet hackar och bryts och närbilder in i näsan underifrån, är vardagsmat för den unga generationen numera. Folket verkar ha ersatt många nyhets rapporteringar numera, alla har en mobil och filmar allt dom ser.

Det var ett officiellt tillbehör från mobiltillverkaren i USA.

Jag tror dock att en stor faktor i mobilernas framgång är att dom är så små att dom passar i byxfickan.

Dom som är beredda att frångå det vill nog ha en större sensor.

Dom med större sensor vill ha tekniken som dom små sensorerna har men dom stora kan det inte än.

Förmodligen är det så få som vill ha en mobilkompakt att det inte ens lönar sig att sälja grepp man kan sätta telefonen i.

Köp en 3D-printer så kan du göra ett själv.

Det var ett officiellt tillbehör från mobiltillverkaren i USA.

Jag tror dock att en stor faktor i mobilernas framgång är att dom är så små att dom passar i byxfickan.

Dom som är beredda att frångå det vill nog ha en större sensor.

Dom med större sensor vill ha tekniken som dom små sensorerna har men dom stora kan det inte än.

Förmodligen är det så få som vill ha en mobilkompakt att det inte ens lönar sig att sälja grepp man kan sätta telefonen i.

Köp en 3D-printer så kan du göra ett själv.
Man skulle kunna tillverka ett liknande de tidiga skydden till iPad. Ligger platt som ett skydd även glaset, men kan vikas ihoptll en trekant. För iPad var det fiffigt som bordsställ. På en mobil kan det bli ett fiffigt kameragrepp

Man skulle kunna tillverka ett liknande de tidiga skydden till iPad. Ligger platt som ett skydd även glaset, men kan vikas ihoptll en trekant. För iPad var det fiffigt som bordsställ. På en mobil kan det bli ett fiffigt kameragrepp

Ja det var inte dumt, man kunde välja vinkel som passade det var rätt så dyrt mins jag att köpa extra, 425 kr ungefär Ipad av modell 2003.

Borde gå att göra ett bättre om det primärt skall vara ett kameragrepp. Utfällbart hade definitivt varit en hit. Kan dock bli lite svårt om avtryckaren skall hamna på rätt plats också, men det kan säkert någon smart ingenjör lösa.

Same, same. Men jag har min RX100 som komplement till mobilen.

Lite samma här, RX100 visserligen första modellen senare fick bättre objektiv, men jäkla smidig den större A77 blir för klumpig för vardags bruk liksom, fast mobilen förstärker färger lite väl mycket så använder jag den mer och mer, har blivit bekväm på ålderns höst.

)...) har blivit bekväm på ålderns höst (...).
Oj vad jag känner igen mig i det. Befinner mig f n på resande fot, två ff-hus + tre (3) zoomar samt ett "resestativ" därtill min RX 100.

Ingen dröm att släpa på två ff-hus och tre gluggar, kan jag konstatera. Vid (ev) nästa resa kommer jag kanske att nöja mig med mobilen och min RX 100 samt ett väldigt lätt resestativ (~ 1 kg).

RX 100 är såpass bra att den duger till att använda som resekamera, och sedan får jag använda mig av mina ff-hus när det handlar om enbart fotograferande, för fy tusan vad tröttsamt det är att bära på ff-husen med tillbehör 🥵.

Göbben börjar bli gammal, även om han lever i förnekelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar