Annons

Ersättare till 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Någon som vet nått om ersättare till 1000D?
Priset på 1000D verkar ju ha sjunkit vilket kanske kan tyda på en snar ersättare, eller?

Jag har sökt i forumet men inte hittat någon diskussion om detta!
Flickvännens yngsta dotter (14 år) är på jakt efter en 1:a systemkamera och själv var det ett par år sedan jag läste in mig på modellerna på marknaden!

Mvh!
// Niklas
 
Hej,
Tror knappast det kommer någon direkt ersättare till 1000D. Kanske ersätts med någon spegellös plastkamera med elektronisk sökare, vad vet jag. Annars kan du köpa 450D beg för 2400kr och sedan finns 500D och 550D. Alla är bra kameror för rimliga pengar.
 
Hej,
Tror knappast det kommer någon direkt ersättare till 1000D. Kanske ersätts med någon spegellös plastkamera med elektronisk sökare, vad vet jag. Annars kan du köpa 450D beg för 2400kr och sedan finns 500D och 550D. Alla är bra kameror för rimliga pengar.

JJapp, självklart finns beg. marknaden som ETT alternativ. Prisskillnaden är dock rätt stor upp till 550D (närmare +3000kr) vilket är mycket pengar för en 14:åring.

Min tanke var om Canon troligtvis kommer matcha Nikons D3100 eller om man överger den billigaste instegmodellen i systemkameravärlden!

Mvh!
// Niklas
 
Hoppar in i tråden lite :). Har lust att uppgradera mig från min 1000D, tycker den är liten och oskön att hålla i (även med batterigrepp). Skulle velat ha fler AF-punkter, högre ISO och snabbare sekvenstagning. Har kikat lite på en 40D och det verkar ju mer "solid" och kostar inte så värst mycket. Någon som har lite synpunkter?
 
Hoppar in i tråden lite :). Har lust att uppgradera mig från min 1000D, tycker den är liten och oskön att hålla i (även med batterigrepp). Skulle velat ha fler AF-punkter, högre ISO och snabbare sekvenstagning. Har kikat lite på en 40D och det verkar ju mer "solid" och kostar inte så värst mycket. Någon som har lite synpunkter?

Håller med dig! Har själv en 40D och flickvännens äldsta dotter (17 år) köpte för mindre än 6mån sedan just en 1000D som jag har använt lite!

Upplever 1000D som just liten och vissa kontroller är lite bökiga att komma åt (jämfört med min 40D). Men i det stora hela upplever jag kameran (1000D) som en bra nybörjarkamera och framför allt till ett mycket överkomligt pris.

Har nu plåtat över 100 000 bilder med min 40D och är mer än nöjd. Pålitlig och snabb. Ogillar dock ON/OFF knappen`s placering (vrids lätt när man har kameran hängande i remmen utmed kroppen) och saknar en högre upplöst skärm men är i övrigt supernöjd med kamerahuset.

Skulle vilja ta steget upp till fullformat (har prövat 5D II) pga. dynamiska omfånget som är ett enormt lyft jämfört med min 40D.

Varför jag nu frågar om ersättere till 1000D har att göra med Nikons D3100 som på pappret är rätt mycket vassare än 1000D och endast 1000kr dyrare! Canons nästa steg (550D) kostar hela 3000kr mer (med samma objektiv).

Mvh!
// Niklas
 
Ah mjo, 1000D är väl lite insteg men jag har inte hittat något fel på huset, saknar bara funktioner och att det skulle större, bättre att hålla i.. Därför har jag kikat lite på 40D och det verkar som ett bra alternativ.
 
Hoppar in i tråden lite :). Har lust att uppgradera mig från min 1000D, tycker den är liten och oskön att hålla i (även med batterigrepp). Skulle velat ha fler AF-punkter, högre ISO och snabbare sekvenstagning. Har kikat lite på en 40D och det verkar ju mer "solid" och kostar inte så värst mycket. Någon som har lite synpunkter?

Sensorn i 1000D är ungefär lika bra som 40D (ja jag har använt båda och 40D riktig mycket) 40D är dock en mycket bättre kamera då den har bra af, låg shutter lag, bra sökare, utbytbara mattskivor, två inmatninghjul, rejälare grepp, bättre batteritid, bättre vädertätning, stadigare hus, 3-lägen. Så skillnden mellan möjligheten att ta en bra bild är oändligt mycket större, men sensorn är inte bättre så får du focus och allt rätt i en 1000D så tar den lika bra bilder - ungefär iaf, skillnaden är iaf mycket liten.

450D beg är en bra kamera som dock i annonser förfaller ligga för högt i pris så får du inte den till bra pris så ta då hellre en 40D som är en klart stabilare kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.