Reagerade på bilden innan jag läst kommentarerna i tråden:
Jag ser en bild med två element eller områden, nere till vänster diagonalt mörka klippor men ändå så man kan urskilja detaljer. Ovanför till höger och (nästan) diagonalt ljusare område med himmel och hav. Horisonten ligger på en för mitt öga behaglig höljd, och det är tillräckligt mycket diagonal för att det inte ska skava (om du förstår vad jag menar. Just att det inte är helt ljust eller helt mörkt – detaljerna är kvar – blir det inte så tvär övergång heller.
Jag tycker bilden balanserar både i ljus – mörker och vad som finns i de olika fälten. Det blir lite yin – yangkänsla eftersom det också finns en liten kurvatur. Sen balanserar den lilla viken i nedre vänstra hörnet den utskjutande klippformationen ovanför, så det inte blir för kompakt. Vitbalansen är OK i mina ögon, gillar blåsticket.
Jag kan titta länge på den här bilden, låta ögat följa med de olika linjerna och hitta nya sätt att se den hela tiden.
Så jag gillar den som den är. Behöver inte ytterligare element eller saker med. Kompositionen är bra, liksom färgerna och övergången ljus till mörker. Gillas som den är. Skulle gärna haft den på nån vägg här hemma.