Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte 100% täckning i sökaren det handlar om. Det är det faktum att till skillnad från exempelvis din EOS 450D använder inte Sony A350 bildsensorn till Live view. Det finns istället en speciell bildsensor, som bara används till Live view, och så den "riktiga", som faktiskt tar bilden.
Du kan se här hur det fungerar.
Fast jag ser nu att du har redan skrivit att de har en extra sensor, så du visste kanske detta redan?
Blev lite förvirrad nu...

Med Sonys lösning innebär det då också, som påpekades ovan, att man inte kan använda en högklassig prismasökare (som man i Canons fall hittar från kameror som 40D och dess föregångare), utan får nöja sig med den lite sämre modellen på spegelsökare, som återigen i Canons fall finns på 450D och dess föregångare.
Som så ofta får man inget gratis.

Men lösningen innebär ju att den vanliga spegeln är nerfälld även när Live view används, vilket i sin tur innebär att sekundärspegeln kan dirigera ljus till den normala autofokussensorn, så att man kan få snabb fokusering även i Live view.
 
Jo, jag har pratat om extrasensorn ett par ggr, däremot har jag inte sett nån förklaring som den du hittat. Intressant! Men en hyffsat oinitierad fråga: skulle man inte kunna tilta prismat i en prismasökare på samma sätt som Sony tiltar spegeln? Det verkar ju handla om en optisk sensor som känner när "fotografen" sätter ögat till sökaren och då tiltar spegeln. En sån sensor sitter förresten på 450D (och 40D?), det är den som stänger av displayen när man tittar i sökarn vilket är synnerligen förtjänstfullt kvälls o nattetid då ögat annars blir fullkomligt bländat (om man inte ändrat display-inställning/scheme/brightness).
 
Senast ändrad:
Nä. Prismat är en homogen kropp, annars fungerar det inte. Så du kan inte luta en vägg i ett prisma, på det sätt som går att göra när det är enskilda speglar, utan att luta alla andra väggar också. Då fungerar det inte likadant längre, eftersom ljuset ska passera genom prismat på två ställen och reflekteras på två.

För övrigt vore det mekaniskt ett helt annat problem att flytta hela den klumpen, jämfört med bara en spegel.

Såvitt jag begriper beskrivningen är denna form av live view något man sätter på med någon knapp eller menyval. Givaren vid okularet startar autofokus, fast då förstås om man inte använder live view. Gör man det kan man inte glo i sökaren, för det finns ingen bild där. Eller ja, titta kan man ju, men till ingen nytta.

40D har ingen dislayavstängningssensor. Den huvudsakliga inställningsdisplayen sitter på ovansidan, och lyser heller inte om man inte trycker på en särskild belysningsknapp. Det går förvisso att visa inställningarna på baksidan också, men det har de tänkt främst för tillfällen när man har svårt att se displayen på ovansidan. Då får man slå på och av den där bak manuellt.
Det är bara 400D och 450D som har den metod för displayen som du nämner.
 
40D saknar ju en liten sensor så att displayen släcks när man kikar i sökaren så ett litet plus för 450D är det allt tii hi:)

Men visst kan man använda den 3 tum stora displayen på 40D för att visa info om bländare o slutartid osv. Bara att gå några enkla steg i menyerna.

Men tänker inte ge några argument att göra det utan gör det nog mest själv, van 400D ägare som man är:)
 
Man behöver inte gå i några menyer alls. Det räcker att trycka på INFO.
Det är bara om man vill direkt komma till displayen motsvarande den på 400D/450D som det krävs en menyinställning. Annars krävs det två tryckningar på INFO.

Återigen, på 40D (och alla andra Canonkameror, utom 300-450) finns alltså en separat inställningsdisplay på ovansidan, en som inte behöver stängas av, då den aldrig är till besvär när man tittar i sökaren. Den har dessutom fördelen att den går att läsa i den starkaste solbelysning, något som jag haft lite bekymmer med på min 400D, speciellt i den amerikanska mellanvästern. Där kanske de olika färger som nu finns på 450D kan vara till hjälp?

Den övre displayen får inte plats på de mindre kamerahusen (450D).
 
Nackdelen med Sonys lösning är att det är inte samma bild som bildsensorn får när slutaren öppnas, som tidigare sagt i tråden, samt att det är en liten sesnor, kring 1000x670 pixlar och är väldigt svår att kontrollera att fokus sitter rätt med. Du kan heller inte kontrollera hur exakt olika objektiv fokuserar med Sonys lösning som för övrigt knappast kan kallas "LiveView". EyeView möjligtvis...

LiveView på 450D och 40D är perfekt vid all fotografering med stativ samt vid kontroll av hur exakt AF är på olika objektiv.

Kontrastfokus är aldrig snabb, inte ens på kompaktkameror.

Den AF som finns på 450D, 40D och 1DsIII är snabbare än kontrastfokus men du får troligtvis exaktare fokusering med kontrastfokus. Manuell fokus är eg att föredra vid LiveView för det är enkelt att lägga fokus på exakt rätt ställe i din bild, vilket ingen automatik eg klarar av.
 
Jag brukar trycka till på AF-ON och sen kolla på skärmen om kameran tyckte som jag. Om inte efterjusterar jag manuellt.
 
Ja precis, går riktigt smidigt. Man får helt enkelt se till så att man har koll på vilken fokuspunkt man aktiverat, å sikta in på det suddiga. Å tar det ju knappt längre tid än vanligt för fokus att sätta sig, å pip ljudet gör det ju hela till en ballet!

Själv brukar jag mkt sällan efter justera men det kanske kommer.
 
apersson850 skrev:
Jag brukar trycka till på AF-ON och sen kolla på skärmen om kameran tyckte som jag. Om inte efterjusterar jag manuellt.

Precis! Väldigt bra med ett snabbt utgångsläge för att finjustera manuellt dit man vill ha skärpan. Suveränt vid korta skärpedjup som vid makrofotografering eller porträtt mm. Då får man det direkt exakt som man vill.
 
Det tar förstås bort en del av tanken med Live view, men det är även så att det går utmärkt att titta i sökaren när man håller inne AF-ON, när Live view är aktivt. Under fokuseringen ser det ut precis som vanligt, så det går att kontrollera vilken AF-punkt som är vald, eller alternativt vilken/vilka kameran valde, om man råkade lämna den i fritt val.

Jag tycker pipljudet är irriterande i vanliga fall, så det har jag avstängt. Likaså använder jag SET-knappen till att välja bildstorlek samt RAW och/eller jpeg. Därför har jag Live view programmerat till C2, och då även tutandet igång.
 
apersson850 skrev:
Återigen, på 40D (och alla andra Canonkameror, utom 300-450) finns alltså en separat inställningsdisplay på ovansidan, en som inte behöver stängas av, då den aldrig är till besvär när man tittar i sökaren.
[...]
Den övre displayen får inte plats på de mindre kamerahusen (450D).
EOS 300D och 350D har också en separat inställningsdisplay, fast eftersom den inte får plats på ovansidan så sitter den på baksidan, under sökaren ovanför färgskärmen.

EOS 400D och 450D saknar helt separat inställningsdisplay.
 
elbe skrev:
Nackdelen med Sonys lösning är att det är inte samma bild som bildsensorn får när slutaren öppnas, som tidigare sagt i tråden, samt att det är en liten sesnor, kring 1000x670 pixlar och är väldigt svår att kontrollera att fokus sitter rätt med. Du kan heller inte kontrollera hur exakt olika objektiv fokuserar med Sonys lösning som för övrigt knappast kan kallas "LiveView". EyeView möjligtvis...

LiveView på 450D och 40D är perfekt vid all fotografering med stativ samt vid kontroll av hur exakt AF är på olika objektiv.
Troligen har Sony haft lite annorlunda mål med "live view" på A300 och A350. Den är knappast avsedd för noggrann manuell skärpeinställning, utan är ett sätt att locka till sig kompaktkameraägare som är vana vid att använda skärmen för att komponera sin bild. De får då dessutom snabbare AF än i sin gamla kompakt och blir lyckliga och glada, samt kommer att höja Sony till skyarna på alla internetfora. :)
 
Re: Leverensklar

frostahill skrev:
Vad jag kan verkar 450:an slutsåld i Sverige nu - någon som har koll på när den kommer in?

Kolla prisjakt.nu varje dag, där ser du vilka som har den på lager, ring också för att verifiera innan du beställer/går och köper (en del visar "finns på lager" fast dom bara sparat ett visningsex.). Jag beställde en på postorder, paketet skickades men skulle ta 3 dagar få hem den. Under tiden fick en liten butik i grannskapet (Södermalm) in 20 ex. till bättre pris så jag gick samma e.m. och köpte en över disk. Postordern lämnade jag tillbaka utan problem (oöppnat paket till en av de större kedjorna...).

Dom kommer alltså in klumpvis och vilka som får den verkar vara ett lotteri - alla väntar... :)
 
Telezoom till 450D?

Har nu haft min 450D i en vecka och fotar med kit-objektivet EF-S 18-55/3,5-5,6 IS som jag är mycket nöjd med.

Jag vill komplettera med en telezoom men avvaktar ett tag. Förslag och rekommendationer mottages tacksamt. Någon som har egna erfarenheter från någon av dessa gluggar?

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Canon EF 70-200/4,0 L IS USM
 
Vet inget om 55-250 mer än att det är billigt och får bra resultat i olika tester. Plastbajonett. Kanske ett objektiv att börja med för förstagångsköparen av en instegs-dslr (xxxD)

70-300 har jag haft och det är mycket bra. Kanske för den lite mer drivne amatören.

Canons bästa telezoom är enligt de flesta 70-200 F4L IS. Kanske för den entusiastiske amatören eller halvpro som kräver lite mer.
 
"Felet" på EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM är främst att det inte går att fokusera manuellt utan att koppla om till MF. Det är visserligen en USM, men inte ringformad USM.

Bildkvalitén är ju bättre på EF 70-200 mm f/4L IS USM, förstås. Något ska man få när fler pengar köper kortare zoom.
 
Hur står sig 450D's skärm gentemot 40D? Många som klagar på att 40D har en kass skärm som är svår att tolka om bilden blir skarp eller ej.

Sen 40D har ju tydligen enligt många en jäkligt kass sökare som har grumligt/frostat glas vad jag läst mig till?

40D känns på tok för klumpig då man redan sitter med en 350D men vettetusan om 40D's 6,5bilder/sek är något man ska betala så mycket mer för även om man gillar smattret :D

Hur låter förresten 450D slutare i jämförelse med 350D?

Lite Offtopic: Canons Cash-back, är det separat 460kr för kitobjektivet och 1400 för huset eller är det bara 1400 pga det är kit?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.