Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Scootie skrev:
Sen 40D har ju tydligen enligt många en jäkligt kass sökare som har grumligt/frostat glas vad jag läst mig till?
Nja, det håller jag nog inte riktigt med om. Jag har inte tittat närmare på 450D, men den har ju -- precis som föregångaren 400D -- en pentamirrorsökare. Och sökaren på 400D kan man öht inte jämföra med 40D. Som natt och dag.

För övrigt har i princip alla spegelreflexkameror "grumligt/frostat glas" i sökaren. Mattskiva kallas det. Utan en sådan blir det svårt att se vad som är i fokus.
 
Jo, men att det var så många som reagerade på det. Förvisso runt där dom släpptes så kanske var barnsjukdomar så att säga men verkar ju ytterst konstigt ifall den skulle vara "dålig" på något mer sätt än att den inte visar lika mycket som en FF-kamera.
 
Sökaren på Canon EOS 40D

Antingen handlar det om folk som inte vet vad dom tittar i, eller så är det tillverkningsfel på vissa exemplar av 40D. Någon barnsjukdom tror jag inte på. Jag har ett tidigt exemplar av 40D som jag köpte några veckor efter att 40D började levereras till Sverige, och den har en sökare som är minst lika bra, om inte bättre, än mina övriga EOS-kameror.

Helt klart bättre än sökaren i EOS 350D, som är den digitala EOS jag kan jämföra med. 350D, 400D och 450D har likartade sökare enligt specifikationen. (Storleken skiljer dock något.)
 
Scootie skrev:
Jo, men att det var så många som reagerade på det.
Möjligen är det så att de som har reagerat inte har använt en spegelreflexsökare förut, och jämför med en genomsiktsökare som brukar finnas på kompaktkameror.
 
Sökaren på 40D är betydligt bättre än på 400D. Jag har inte använt 450D mer än några enstaka "skott", så jag vill inte uttala mig om den. Men de flesta tycks vara överens om att den närmat sig 40D, men inte nått ända fram.
Som mycket riktigt framhållits ovan använder 450D fortfarande den enklare lösningen med speglar för att vända bilden rätt, där 40D använder den bättre metoden med ett prisma. Lär väl göra någon skillnad.

Grumliga sökare låter som något någon som aldrig tittat i en spegelreflexkamera förut skulle fått för sig att säga. Däremot ser den ju mindre ut än vad den gör på min EOS 30, exempelvis. Detsamma lär väl gälla en 5D eller 1Ds.

Den bakre bildskärmen på 40D och 450D har samma specifikation.

När det gäller storleken tillhör jag dem som tycker att 400D känns på tok för pluttig, när man håller i en 40D. Men det beror på tycke, smak och hur man använder sin kamera.
 
Re: Sökaren på Canon EOS 40D

PMD skrev:
350D, 400D och 450D har likartade sökare enligt specifikationen. (Storleken skiljer dock något.)
Sökarförstoringen med 50 mm objektiv är enligt Canon 0,8x för 400D, 0,87x för 450D och 0,95x för 40D.

Olle
 
Gud vad jag älskar forumet :D

Många faktorer som spelar in och självklart kan man ju anse 40D som bättre, men det vette tusan om dom få skillnaderna rättfärdigar just priset..

Älskar ju handhavandet av min 350d, man kan smyga igång kameran utan att behöva göra mer än flytta fingret lite så är den igång snabbt som attan, nu har ju jag inte mycket erfarenhet med SLR överhuvudtaget men jag ogillar ju skarpt det där hjulet samt placeringen av on-knappen på 40D.

Får åka in till Sthlm city och klämma lite, vet ju att dom finns på heron city men där är ju knappt något igång och halvt sönder pga alla klåfingriga människor :/

Anders, hur tycker du displayen på 40D är, vet inte riktigt vad du haft innan för något och vad man kan jämföra med men om den är identisk med 450D så kan man väl förvänta sig "suddiga" bilder i displayen på båda modellerna?
 
Jag har nu haft min EOS 450D en dryg vecka och även jämfört med en kamrats EOS 40D. Vad gäller sökaren så har tydligen 450D en ny form av silverbeläggning på sin pentamirror vilket ska vara förklaringen till att åtminstone jag inte kan uppleva någon skillnad i ljusstyrka mellan sökaren hos 40D och 450D.

När jag i butik jämförde med även 400D häromveckan konstaterade jag dock att 400:ans pentamirrorsökare inte var av samma klass som 450:ans.

Jag valde 450D eftersom jag vill ha ett lätt hus och med mina krav inte heller ansåg det värt extraslanten upp till 40D - även om jag är fullt övertygad om att 40D är en kanon(!)kamera.

Hittills är jag mycket nöjd över bildresultaten med kitobjektivet EF-S 18-55/3,5-5,6 IS. Väntar nu på leverans av EF 70-300/4-5,6 IS USM, sedan får det räcka med inköpen ett slag.
 
Scootie skrev:
Många faktorer som spelar in och självklart kan man ju anse 40D som bättre, men det vette tusan om dom få skillnaderna rättfärdigar just priset.
"De få skillnaderna"? Det är ju två helt olika typer av kamera! Allt väsentligt skiljer sig mellan modellerna -- i några fall till 450Ds fördel.

Utom möjligen priset... Efter cashback kan du i dag få ett 40D-hus för ungefär 6000 kr. Jag tror inte 450D går att hitta så mycket billigare. Eller?
 
Scootie skrev:
Älskar ju handhavandet av min 350d, man kan smyga igång kameran utan att behöva göra mer än flytta fingret lite så är den igång snabbt som attan, nu har ju jag inte mycket erfarenhet med SLR överhuvudtaget men jag ogillar ju skarpt det där hjulet samt placeringen av on-knappen på 40D.
Ogillar hjulet? Det var en ny en. :)
Berätta gärna varför du ogillar det. Jag tycker att det är alldeles lysande, men jag har använt EOS-kameror med bakre inmatningshjul sen 1991-92 nångång, så jag är kanske förtappad.

Av/på-knappen på EOS 40D håller med om att den är för liten och svårmanövrerad. Som tur är så behöver man inte använda den så jätteofta.
 
Scootie skrev:
Anders, hur tycker du displayen på 40D är, vet inte riktigt vad du haft innan för något och vad man kan jämföra med men om den är identisk med 450D så kan man väl förvänta sig "suddiga" bilder i displayen på båda modellerna?
Det är, som ofta har påpekats, en inställningsfråga. Det går att få till skarpa bilder på skärmen.
 
Re: Telezoom till 450D?

larsjo skrev:
Har nu haft min 450D i en vecka och fotar med kit-objektivet EF-S 18-55/3,5-5,6 IS som jag är mycket nöjd med.

Jag vill komplettera med en telezoom men avvaktar ett tag. Förslag och rekommendationer mottages tacksamt. Någon som har egna erfarenheter från någon av dessa gluggar?

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS

Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Canon EF 70-200/4,0 L IS USM

Jag har ett 70-300 IS sen några veckor. Det är verkligen bra. En industristandard här verkar vara photozone.de som har ingående recensioner, och för att ta ett citat från summeringen "So in terms of optical quality the EF 70-300mm IS can be almost described as a hidden Canon L lens". Läs mer onsite, men jag är mkt nöjd med mitt. 55-250 täcker bättre där ditt kitobjetiv slutar, men har inte lika bra vitsord. Själv har jag ingen erfarenhet av det. L objektiv kostar, men är såklart "bättre", men just i det här fallet byter du 200 zoom mot 300 så mitt val är givet.
 
Kan inte låta bli att undra varför det känns som denna tråd befolkas till mer än 50% av 40D-ägare som till varje pris måste hävda sin kamera mot den modernare och på flera sätt bättre 450D. Köp en 50D när den kommer, så kan ni bräda 450D men just nu luktar det Don Quijote.

40D och 450D är båda skitbra kameror, acceptera det eller byt forum. Här tror jag många vill höra och ge råd till folk med just 450D. Efter några månader här har jag insett att dessa kameror vänder sig till exakt samma publik, bara det att dom som lade några tusenlappar extra helst vill berätta hur "enorm" skillnaden är mot nyare kameror fast den i själva verket är mkt liten, och i båda riktningar dessutom.

40D-ägare kan diskutera sin utmärkta kamera och dess tillkortakommanden tex här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=82537

Det kommer säkert ett liknande 450D forum om 6 månader...
 
Jag var tillräckligt nöjd med min 400D för att inte ha köpt en 40D, om det inte varit så att jag ändå flängde fram och tillbaka till USA förra hösten och att man där kunde köpa den i ett kit med en EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM. Det objektvet passade perfekt som ersättare för en störtad EF 35-135 mm f/4-5,6 USM från 1991. Merkostnaden för objektivet var 1300 kronor. Kameran kostade 8000 kronor. Då var den nästan ny och kostade åtskilligt mer här. Men det är på tillbehören man sparar mest genom att handla i USA. Ska dit igen i juli. Får väl se om jag kan hålla kreditkortet i schack...

Av specifikationen ovan stämmer det då som jag fått för mig, men inte var speciellt säker på, nämligen att sökaren på 450D verkade ganska ljusstark, men kändes mindre än den på 40D. Men om jag använder min 400D några dagar tycker jag det går bra med den. Man vänjer sig kvickt.

Displayen är helt klart sämre än på en D300 (Nikon). Däremot tycker jag att den fungerar när jag använder kameran. Jämfört med den på 400D är den ljusstarkare och lättare att läsa av. Texten blir ju större, den också, på en större skärm. Visst har det hänt att jag upptäckt när jag kommit hem att en bild inte var så skarp som jag trodde när jag såg den på skärmen. Men jag fotograferar ofta "action", vilket innebär att även om jag hade kunnat se detta på skärmen strax efter det att bilden togs hade det kvittat. Det hade inte gått att ta den igen ändå.

Det jag tycker kan vara klurigt är bilder där det finns diverse grenverk i bilden. Det kan vara svårt att avgöra vilka som kameran fokuserat på, när skillnaden inte är så stor. Är det då full öppning på 250 mm brännvidd (inte ovanligt för mig), är det ganska kritiskt att få skärpan där den ska vara. Finns det tid händer det att jag provfotograferar, förstorar skärmen och åker runt lite i bilden för att se att rätt saker blir skarpast.
Till synes är bilden skarpare på skärmen på 400D, men det är ju bara för att den har lika många pixlar på en mindre yta. Titta på 40D på motsvarande längre avstånd, så ser du samma sak igen.

För övrigt tillhör jag dem som hävdar att 400D och 40D är kameror i två olika divisioner. Förbättringarna på 450D har gjort den till serieledare i den divisionen, men någon uppflyttning är det inte tal om än.
Den enda uppenbara fördelen med 450D (och en av de främsta anledningarna till att jag ibland drar runt på min 400D) är att den är lättare att bära, om jag ska gå långt med den.
Men när det gäller antalet lyckade bilder på rörliga motiv med längre brännvidder (korta skärpedjup) i växlande ljusförhållanden, då är det ingen tvekan om vilken kamera som fungerar bäst för mig, när jag jämför 400D med 40D. Nu är ju 450D förbättrad jämfört med 400D. Inte heller har jag tagit mer än några enkla bilder med en 450D, så jag har inte kunnat sätta den på prov. Men specifikationen på dess litenhet (pillrigare hantering, sämre jämvikt med längre/tyngre objektiv), serietagningsförmåga, autofokus, inställningsmöjligheter och allmän hantering säger att 450D fortfarande är närmare 400D än 450D.

Det finns de som anser annat.

Dåligt på 40D?
Strömbrytaren på 40D är en liten pillrig konstruktion. Klart underlägsen den på 400D för snabba manöverer. Kan trösta med att man vänjer sig, samt att man inte behöver stänga av kameran så länge man bär på den.

Som konsekvens av strömbrytaren behövs batterigrepp. Inte för strömförbrukningen, men om man bär kameran med remmen runt nacken, eller över axeln, strömbrytaren är på och greppet av, då trycks lätt knapparn under displayen in oavsiktligt och hittar på lite av varje. Batterigreppet bär av tillräckligt för att detta aldrig ska hända. Jag springer en del själv med kameran ibland, när jag ska försöka plåta andra som springer och de inte dyker upp där jag hade tänkt mig. Då märks sånt.

Att batterigreppet saknar AF-ON-knapp är idiotiskt. Såg att det finns något nytt piratgrepp där de fått med den knappen, och dessutom byggt in IR-fjärr. Någon som vet om de i övrigt fungerar lika bra som Canons?

Skulle vilja ha möjlighet att få längre belysningstid på övre displayen. Det är skumt i skogen ibland.

Varför kan man inte ställa in hur högt auto-ISO ska få gå? Obegripligt. Vaffö gör di på detta viset?

Det finns en del saker till, men där är det förstås så att jag ska skylla mig själv, för hade jag inte varit för snål för att lägga ut pengar för en 1D Mark III hade jag fått det också. Marknadsstrategi snarare än avsaknad av konstruktionsförmåga hos tillverkaren.

Såg nu att det kommit ett inlägg till under tiden jag skrev. Att vi värderar kamerorna olika är helt i sin ordning. Det finns olika saker att prioritera. Men att inte tåla att 40D diskuteras i en tråd som har 450D som överskrift är befängt. 40D är ju det allra mest självklara alternativet till 450D, tätt följt av några andra kandidater. Naturligtvis vill folk som funderar på en 450D också veta hur stor skillnad det kan göra om de går upp ett pinnhål.
 
Senast ändrad:
Scootie skrev:
Hur står sig 450D's skärm gentemot 40D? Många som klagar på att 40D har en kass skärm som är svår att tolka om bilden blir skarp eller ej.

Sen 40D har ju tydligen enligt många en jäkligt kass sökare som har grumligt/frostat glas vad jag läst mig till?

40D känns på tok för klumpig då man redan sitter med en 350D men vettetusan om 40D's 6,5bilder/sek är något man ska betala så mycket mer för även om man gillar smattret :D

...

Well jag tycker också 40D är en jätteklump, men smaken är olika...

När det gäller skärm är dom identiska i upplösning och storlek. Den stora skillnaden är att 450D kan ställas in på flera sätt, några schemes och brightness gör den läsbar när som helst. Ställer du in kameran är det där du tittar, inte i den lilla onödiga 80-tals displayen på ovansidan som 40D dras med. Dessutom är den såklart användbar i det extra LiveView-läge 450D har som 40D saknar.
 
Jag tycker det är utmärkt med en display på ovansidan också. Det ena utesluter inte det andra på 40D. Den kan visa inställningarna baktill också. Men det använder jag ganska sällan. Jo, om jag har kameran på stativet är det ofta bra.
De olika färgschemana kan jag tänka mig är bra, även om behovet förstås inte är så stort när jag inte tittar på den displayen så ofta, för att se inställningarna. Men det hade varit bra på min 400D. Den har ju inte heller någon display på ovansidan.

Vad menar du för live-view som 40D saknar? Är det kontrastautofokus du syftar på, eller finns det något mer, som jag inte kände till?
 
apersson850 skrev:
...

För övrigt tillhör jag dem som hävdar att 400D och 40D är kameror i två olika divisioner. ....

...

Såg nu att det kommit ett inlägg till under tiden jag skrev. Att vi värderar kamerorna olika är helt i sin ordning. Det finns olika saker att prioritera. Men att inte tåla att 40D diskuteras i en tråd som har 450D som överskrift är befängt. 40D är ju det allra mest självklara alternativet till 450D, tätt följt av några andra kandidater. Naturligtvis vill folk som funderar på en 450D också veta hur stor skillnad det kan göra om de går upp ett pinnhål.

Jo men du, det är det som är grejjen. Du är antagligen den som gjort flest inlägg i denna tråden och *ALLA* handlar om att din gamla 40D är *I EN ANNAN DIVISION* än 450D. Vilket inte är sant. Jo förresten, den är typ 3 hekto tyngre, men den kan inget väsentligt mer för 99.9% av vare sig XXD eller XXXD köpare. Tillhör du de 0.01% får du gärna visa lite resultat, har inte sett nåt sånt ännu.

Jag har sagt det förut, men jag vill påpeka för nytillkomna läsare att dina inlägg är usel konsumentupplysning för att uttrycka sig milt.
 
Men ärligt talat så undrar jag vad man ska ha kontrast fokus till, går ju bra mkt snabbare med AF-on knappen än att kontrastfokusen ska ställa in sig.

Om man är van 400D ägare å gått över till 40D så kan man ju visa bildinfo vi den bakre displayen också.

Vad är schemes förresten?

Man har ju olika smak vissa tycker att det är skönt när kamerahuset är lite större, andra prioriterar ett mindre, som är 5 % lättare att ta med sig, men beror ju på vilken optik man tänker använda.

Men det är väl främst i storlek kamerorna skiljer sig.

+ För 40D dock för sökare, seriebildtagning och autofokus, dessa är snäppet bättre och kan säkert upplevas som marginella.

Men det är väl en tråd om 450D ioförsig.
 
Kan inte låta bli att undra varför det känns som denna tråd befolkas till mer än 50% av 450D-ägare som till varje pris måste hävda sin kamera mot den i deras tycke helt urusla 40D. :)

(Kan det vara så att de är lite osäkra på att de verkligen har gjort rätt val ...?)

wfrank skrev:
Ställer du in kameran är det där du tittar, inte i den lilla onödiga 80-tals displayen på ovansidan som 40D dras med.
Nej, den är inte onödig. Den går, till skillnad från den stora skärmen, att läsa i starkt solljus. Det beror på att den är gjord med en annan teknik. Förmodligen går det inte att göra en sådan färgskärm.

Dessutom kan man ha den toppmonterade skärmen igång hela tiden utan att batteriet drar ut. Den bakre skärmen drar mycket mer ström.

Dessutom är den såklart användbar i det extra LiveView-läge 450D har som 40D -saknar.
Vilket extra läge är det? Såvitt jag vet har EOS 450D samma Live View-lägen som 40D. Kameran har tre olika lägen som man går mellan genom att trycka på DISP-knappen, och som visar olika mycket information överlagrad.

Den enda extra finess i Live View som EOS 450D har är kontrastbaserad fokus, men det är ju inte ett extra Live View-läge. Kontrastbaserad fokus är kanske bra på nåt sätt, men den är 3-4 gånger långsammare än den vanliga passiva autofokusen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.