Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Att fylla batterigreppen med AA-batterier anser jag vara en nödlösning, om laddningsmöjlighet inte finns inom räckhåll. Jag har kameramodellens batterier i greppet istället.

Det är för handhållet prickskytte med längre tele som jag anser att vikten är av godo (40D + batterigrepp). Ska jag bära kameran långt tar jag hellre 400D.
 
molusk skrev:
Och idag kom den. Hittills kan jag inte se något som gör mig besviken. Möjligen att det extra batterigreppet fyllt med AA-batterier gör att jag nu kanske skaffat mig ett "båtankare". Hur någon kan önska sig en större o tyngre kamera kan jag inte förstå.Mina gamla EF-oblektiv ställde skärpan snabbt nog för mitt behov.
Det jag uppskattar allra bäst är att återigen kunna ha direkt sikt genom objektivet och sedan höra spegelljudet vid exponeringen.
//Bosse

Man får gratulera till en utomordentlig kamera! Ser att du tar steget från S3an, därför förstår jag referensen till ljudet. S3:ans sampling är ju inte riktigt samma sak..., även om det är en märkligt bra kamera i sin genre :)

Du tar typ 600 bilder m originalbatteriet, så jag kommer inte köpa nåt batterigrepp, blir det nåt blir det ett extra batteri. Lämna tillbaks/sälj greppet så du inte får en kloss, eftersom du tycks tillhöra den skara som liksom jag föredrar smidighet ;-)
 
Senast ändrad:
elbe skrev:

40D är ju ändå i 95 fall av 100 bättre än 450D. De som inte 40D når upp till är den lilla storleken och vikten som många är förtjusta i (2). Fler megapixlar på 450D tilltalar oxå många (3). 450D har kontrastfokus vid LiveView vilket inte 40D har (4). 450D kan oxå styras med en infraröd fjärrutlösare om jag inte minns fel (5).

Men Leif, när kommer dom där 95 punkterna, du har ju bara räknat upp 450Ds 5? ;-)
 
ErlandH skrev:
Hmmm... Själv har jag ett visst intresse för den där typen av lekar och var t ex på plats när Sverige spelade sin sista VM-match 2006. I München. VM 2006 spelades ju i Tyskland.

Så när Wilhelm skriver "Ja då är 450D Italien VM 2006" måste det väl betyda att kameran inte existerar?

;-)

Fortsätter lite OT här. VM 2006 spelades mkt riktigt i Tyskland. Men Italien vann det VM:et. Brasilien slogs ut i kvarten av Frankrike. Men detta känns lite inaktuellt nu. Och förresten misstänker jag att Erland mkt väl visste det ;o)
 
Hmmm... Du har förstås rätt. Hade jag varit lite smartare hade jag förstås, precis som du, insett att det bara fattades ett "i" (och inte det bindestreck jag läste in) för att göra uttrycket inte bara begripligt utan dessutom träffande.

Sorry om jag rörde till det för någon.
 
wfrank skrev:
Lämna tillbaks/sälj greppet så du inte får en kloss, eftersom du tycks tillhöra den skara som liksom jag föredrar smidighet ;-)
På min 400D satte jag dit greppet just för smidighetens skull. Att stå och ta hundratals bilder i höjdformat med det vanliga avtrycket är sannerligen inte smidigt, jämfört med att kunna hålla kameran bekvämt i greppet och använda det separata avtrycket där.
Var rädd om greppet. Det förbättrar kameror som 400D och 450D avsevärt.
 
apersson850 skrev:
Var rädd om greppet.
Ja jag behåller greppet, men jag behöver ju inte använda det ständigt.
En annan sak jag saknat på mina tidigare digitalkamaeror är ett litet skärpedjup. Nu märker jag med den större sensorn att det åter går att åstadkomma, vilket syns på morgonens bilder. (Ja jag ska sätta igång och jobba nu).
//Bosse.
 
molusk skrev:

En annan sak jag saknat på mina tidigare digitalkamaeror är ett litet skärpedjup. Nu märker jag med den större sensorn att det åter går att åstadkomma, vilket syns på morgonens bilder. (Ja jag ska sätta igång och jobba nu).
//Bosse.

18-55 IS har mkt fin s.k. "bokeh" på stora bländare - där skärpan är bäst på alla brännvidder mindre eller lika med 35. Men funkar även på större brännvidder.
 
Det har väl alla objektiv? Det är när man bländar ner lite som man ser skillnader som bottnar i att tillverkaren har gjort det enkelt för sig och snålat med antalet bländarlameller, så att öppningen blir kantig.
På full öppning är den rund. Snålat med fyrkantiga linser har jag inte sett någon som gjort.
 
apersson850 skrev:
Det har väl alla objektiv? Det är när man bländar ner lite som man ser skillnader som bottnar i att tillverkaren har gjort det enkelt för sig och snålat med antalet bländarlameller, så att öppningen blir kantig.
På full öppning är den rund. Snålat med fyrkantiga linser har jag inte sett någon som gjort.

Ja fråga Bo vettja, han har tydligen inte upplevt det på länge. Men sett ljuset nu. Kul tyckte jag och tänkte understryka mina erfarenheter från samma kamera och samma objektiv som han just fått hem. Hur tänkte du nu?
 
Bokeh (eller båkke som jag tycker att det borde stavas för att efterlikna japansk uttal) handlar inte bara om hur oskärpecirklarna efter bländaröppningen ser ut. Det handlar lite allmänt luddigt om hur objektivet tecknar oskärpa. Alla objektiv har alltså inte bra bokeh på full öppning.
 
Luddigt var ordet, sa Bull.

Apropå EOS 450D finns det ytterligare en titt på, eller om det är test av, en sådan här.
En bit ner finns en intresant jämförelse av vilka bilder man får ut av några olika spegelreflexer och Canons för närvarande mest påkostade kompaktdigital, PowerShot G9.
 
wfrank skrev:
18-55 IS har mkt fin s.k. "bokeh" på stora bländare - där skärpan är bäst på alla brännvidder mindre eller lika med 35. Men funkar även på större brännvidder.
Nu tog jag i o för sig sig morgonbilderna med EF 50 1.8. Jag har trott att det inte går att få litet skärpedjup om sensorn är liten eftersom det blir så kort brännvidd för normala bildvinklar.
//Bosse
 
molusk skrev:
Nu tog jag i o för sig sig morgonbilderna med EF 50 1.8. Jag har trott att det inte går att få litet skärpedjup om sensorn är liten eftersom det blir så kort brännvidd för normala bildvinklar.
//Bosse

Vet ju inte vad du plåtar, men här är ett tidigt exempel när jag hade haft kameran några dagar. Ingen höjdarbild på nåt sätt och lite överstyrd i färgerna, men skärpedjupet/suddet/3D-känslan gillar jag ändå.
 
Skumt, bilden kom inte med, försöker igen
 

Bilagor

  • img_0145_corp_and_edit.jpg
    img_0145_corp_and_edit.jpg
    84.1 KB · Visningar: 181
apersson850 skrev:
På min 400D satte jag dit greppet just för smidighetens skull. Att stå och ta hundratals bilder i höjdformat med det vanliga avtrycket är sannerligen inte smidigt, jämfört med att kunna hålla kameran bekvämt i greppet och använda det separata avtrycket där.

Låter weird. Jag byter v/h beroende på motiv. Tar några bilder per motiv, men flera hundra, no way.

apersson850 skrev:
Var rädd om greppet. Det förbättrar kameror som 400D och 450D avsevärt. [/B]

Tvärtom, det gör en smidig kamera till en stor klump (a'la 40D) som man inte vill ha med sig.
 
Det är ju det jag försöker förklara: Mina motiv ändrar sig hela tiden, ibland på ett ögonblick.
Senaste orienteringstävlingen jag fotograferade på kom jag hem med 284 bilder. Av dessa var 154 på högkant. Men det är givetvis inte på samma människa hela tiden.

Nästan alla bilderna togs med EOS 40D + BG-E2N + EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM.

400D har en bra bit kvar dit, batterigrepp eller ej.
Med greppet på är 400D bra att hantera med telezoomen när jag tar höjdformat, som jag alltså gör en hel del. Med liggande format är den fortfarande lite pluttig. Kanten till höger är för kort. 40D med BG-E2N ger hela högerhanden något att stötta upp, så det är bättre när jag står uppflugen och panorerar på en stubbe i skogen, eller nåt.
I de fall då jag använder båda brukar jag ha EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM eller EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM på 400D. De är mer lagom på den.

Jag lånade en bekants EF 70-200 mm f/2,8L IS USM till en tävling, för att se hur den var. På en 400D blir den klunsen närmast grotesk, men på en 40D fungerade den faktiskt ganska bra att ranta omkring med. Men jag bestämde mig ändå för att en sån ska jag inte ha. Även jag har mina viktbegränsningar. Ett bländasteg är inte värt ett kilogram. En EF 70-200 mm f/4L IS USM kommer jag däremot att lägga mig till med, vid nästa USA-resa, hade jag tänkt.
 
apersson850 skrev:
Luddigt var ordet, sa Bull.

Apropå EOS 450D finns det ytterligare en titt på, eller om det är test av, en sådan här.
En bit ner finns en intresant jämförelse av vilka bilder man får ut av några olika spegelreflexer och Canons för närvarande mest påkostade kompaktdigital, PowerShot G9.

Kul, för dom som är intresserade av 450D så finns där en i förhållande vad som skrivits här en hyffsat nykter jämförelse av 450D med 40D. Dessutom en brännviddsjämförelse mot 5D som grädde på moset.
 
wfrank skrev:
Kul, för dom som är intresserade av 450D så finns där en i förhållande vad som skrivits här en hyffsat nykter jämförelse av 450D med 40D. Dessutom en brännviddsjämförelse mot 5D som grädde på moset.

Ja, Bryan Carnathan och Bob Atkins kan Canon och skriver vettigt och "nyktert" om grejorna utan nå rosa skimmer. Läsvärt för alla! 450D är en hit som kommer att hamna hos många lyckliga kameraägare.

Lite kul att Bryan Carnathan tar upp samma plus som jag tog upp i ett inlägg ovan i mina fem punkter till fördel för 450D jämfört med 40D :)

"To the XSi / 450D's advantage (aside from price) is a higher resolution sensor. It is a much smaller and lighter camera. The XSi / 450D can be controlled by the inexpensive Canon RC-1 and RC-5 Wireless Remotes. And, the XSi / 450D has (very slow) contrast detection AF in Live View."
 
Jag är övertygad om att 450D är en jättebra kamera. Men det intressanta med jämförelsen mot 40D är väl att de renommerade herrarna bara hittade dessa fem "fördelar".

1. Skillnaden i upplösning är ungefär 10 procent, linjärt. Dvs försumbar.
2. Om man föredrar storleken på 450D eller 40D (eller t ex 1D) är givetvis individuellt.
3. Till 40D kan man köpa utmärkta trådlösa fjärrutlösare för 200-300 kr.
4. 450D:s "kontrast-AF" är både långsam och osäker. Det är tveksamt om den fyller någon praktisk funktion.
5. Vilken var den femte? Priset? Hos t ex www.warehouseexpress.com kostar 450D och 40D exakt lika mycket: 500 GBP (efter cashback).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.