Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Har testat live view lite idag, riktigt skön finnes men skulle inte skadat med oförändrad fokus mot normal. Dock går det ju ganska snabbt med AFon knappen ändå med live view.

450D känns som ett steg i rätt riktning för xxxD klassen, större kamerahus å hög bildkvalité å ger därmed utrymme för en xxxxD serie.

Borde egentligen inte uttala mig om 450D och kanske jämför den med 400D för mkt, men iallafall så det som funderar på 400D borde verkligen hoppa upp ett snäpp oavsett bildkvalitén, den kommer kan man säga via gläldjen att fota med ett stabilt hus.

Ett annat plus för 40D är som jag ser det att man sällan behöver ett batterigrepp för att den ska ligga gott i handen å får därmed lättare plats i kameraväskan:)

Kontrast fokus vore kul å testa men om det fungerar trögare än vanlig så kanske det inte är en sådan hitt.

Kan också meddela att jag legat mkt ikring närgränsen på 100 makrot å använt autofokus hela tiden, känns riktigt nice!:)

Tidigare fanns det ju mer vitts med att satsa 400D jämfört med 30D då det senare låg betydilgt högre upp prismässigt men, nu när det skiljer ngn tusen lapp innan cashback, så känns det på ngt vis enkelt.

Wiiiiiiiiiii, hoppats ni har haft en riktigt fin foto dag i det niceiga vädret!

Ciao
 
ErlandH skrev:
Jag är övertygad om att 450D är en jättebra kamera. Men det intressanta med jämförelsen mot 40D är väl att de renommerade herrarna bara hittade dessa fem "fördelar".

1. Skillnaden i upplösning är ungefär 10 procent, linjärt. Dvs försumbar.
Medhåll. Eventuellt är det inte ens en fördel beroende på hur bruset blir. I praktiken spelar skillnaden i antal pixlar knappast någon roll för bildkvaliteten.

2. Om man föredrar storleken på 450D eller 40D (eller t ex 1D) är givetvis individuellt.
Det här är i mitt tycke den stora fördelen hos 450D jämfört med 40D. Jag tycker inte om att släpa på tung kamerautrustning, speciellt inte om jag ska gå långt. (Ändå har jag en 40D och ett stort tungt telezoom. Andra fördelar är tyvärr viktigare(!) än vikten.)

3. Till 40D kan man köpa utmärkta trådlösa fjärrutlösare för 200-300 kr.
Men krångligare eftersom man måste ansluta mottagaren med sladd till kameran.

4. 450D:s "kontrast-AF" är både långsam och osäker. Det är tveksamt om den fyller någon praktisk funktion.
Men en kul finess att ha. Jag skulle inte klaga om den funnes på EOS 40D.

5. Vilken var den femte? Priset? Hos t ex www.warehouseexpress.com kostar 450D och 40D exakt lika mycket: 500 GBP (efter cashback).
Prisskillnaden tycks variera beroende på var man handlar. I butik i Sverige skiljer det väl ungefär 2000:-. Alla är kanske inte pigga på att handla på postorder från utlandet.

Till syvende och sist tycker jag att det handlar mest om storleken och formen på kamerahuset. Ska man välja mellan dessa två kameror, så är det knappast skillnaden i finesser som är avgörande, utan snarare hur kameran känns att hantera.
 
Han menar nog den för närvarande tekniska omöjligheten att ha den vanliga autofokusen igång fast Live view är aktivt.

Jag har nog glömt att påpeka att jag til l00% (minst) stöder påståendet att en 400D (450D) är lättare att bära på än en 40D. Men ska det bara/mest bäras, inte fotograferas, finns det lättare ting än en 400D.

Trådlös fjärrkontroll till 400D/450D är ännu krångligare, för där måste man rigga upp speglar för att kunna träffa mottagaren från den plats man befinner sig på.

Om man inte bara ska fotografera sig själv, förstås. Men då ska man nog vara vackrare än jag, om det ska vara det primära...
 
apersson850 skrev:
Han menar nog den för närvarande tekniska omöjligheten att ha den vanliga autofokusen igång fast Live view är aktivt.
Aha. Ja, om man vill ha det får man köpa en Sony A300 eller A350 istället.
 
elbe skrev:
Ja, Bryan Carnathan och Bob Atkins kan Canon och skriver vettigt och "nyktert" om grejorna utan nå rosa skimmer. Läsvärt för alla! 450D är en hit som kommer att hamna hos många lyckliga kameraägare.

Lite kul att Bryan Carnathan tar upp samma plus som jag tog upp i ett inlägg ovan i mina fem punkter till fördel för 450D jämfört med 40D :)

"To the XSi / 450D's advantage (aside from price) is a higher resolution sensor. It is a much smaller and lighter camera. The XSi / 450D can be controlled by the inexpensive Canon RC-1 and RC-5 Wireless Remotes. And, the XSi / 450D has (very slow) contrast detection AF in Live View."

Helnyktert. Kul å träffsäkert. Men han hittar inte dina 95 för 40D. Väntar fortfarande. Max 10 om jag tar i, varav flera synnerligen subtila. Mot 5, varav några starka. För att fortsätta citera:

"Once again, Canon releases a Rebel X** / **0D model (the Canon EOS Rebel XSi / 450D in this case) that has feature improvements, including a higher resolution sensor, over the current higher end *0D model. We saw this when the Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D was released while the Canon EOS 30D was current. At that time, the 30D remained my strong preference. This time, my choice is not as clear."
 
wfrank skrev:
Helnyktert. Kul å träffsäkert. Men han hittar inte dina 95 för 40D. Väntar fortfarande. Max 10 om jag tar i, varav flera synnerligen subtila. Mot 5, varav några starka. För att fortsätta citera:

"Once again, Canon releases a Rebel X** / **0D model (the Canon EOS Rebel XSi / 450D in this case) that has feature improvements, including a higher resolution sensor, over the current higher end *0D model. We saw this when the Canon EOS Digital Rebel XTi / 400D was released while the Canon EOS 30D was current. At that time, the 30D remained my strong preference. This time, my choice is not as clear."

Kanske de Wilhelm!?.. Men om jag vänder på de fem så blir det som så att 40D är bättre för att den:
Är tyngre.
Är större.
Har färre pixlar.
Har enklare LiveView.
Har fler fjärrstyrningsmöjligheter.

Sen läger jag till, va sa du 10?.
1-9. Nio bättre fokuspunkter.
10. Mej bakom spakarna.
Sen kan du vända på dom...o.s.v.

Hur som helst så vill jag ha "mitt ägg" stekt på mitt sätt...d.v.s. på undersidan
;-)
 
elbe skrev:
Kanske de Wilhelm!?.. Men om jag vänder på de fem så blir det som så att 40D är bättre för att den:
Är tyngre.
Är större.
Har färre pixlar.
Har enklare LiveView.
Har fler fjärrstyrningsmöjligheter.

Sen läger jag till, va sa du 10?.
1-9. Nio bättre fokuspunkter.
10. Mej bakom spakarna.
Sen kan du vända på dom...o.s.v.

Hur som helst så vill jag ha "mitt ägg" stekt på mitt sätt...d.v.s. på undersidan
;-)

Helt rätt, fast vet du inte att ägg ska stekas på båda sidorna! ;-)

f.ö. så ska nog mitt förra inlägg ignoreras, jag kan tydligen inte läsa ordentligt, misstolkade ditt gamla inlägg ...
 
wfrank skrev:
Helnyktert. Kul å träffsäkert. Men han hittar inte dina 95 för 40D. Väntar fortfarande. Max 10 om jag tar i, varav flera synnerligen subtila. Mot 5, varav några starka.
Nu har du nog läst om bakfoten igen. Leif har aldrig påstått att en 40D har 95 finesser/fördelar framför en 450D. Däremot att de fördelar den har gör att den i 95% av fallen är en bättre kamera än 450D. I teorin kan det ju räcka med en enda finess för att uppnå det, även om det förmodligen inte är fallet här.

Av de fördelar som 450D har framför 40D är den enda som är "stark" det den delar med föregångaren 400D, dvs. att den är lättare att bära på. Något som man har nytta av när man ska bära den mer än fotografera med den.

Om kontrastfokuserandet i Live view kan vara signifikant vet jag inte. Jag har inte provat det, men det är ju i så fall något som kommer till sin rätt mot stillastående motiv, helst med kameran på stativ. De som sysslar med sånt i någon större utsträckning får bedöma den funktionens värde.
 
apersson850 skrev:
Nu har du nog läst om bakfoten igen. Leif har aldrig påstått att en 40D har 95 finesser/fördelar framför en 450D. Däremot att de fördelar den har gör att den i 95% av fallen är en bättre kamera än 450D. I teorin kan det ju räcka med en enda finess för att uppnå det, även om det förmodligen inte är fallet här.

Av de fördelar som 450D har framför 40D är den enda som är "stark" det den delar med föregångaren 400D, dvs. att den är lättare att bära på. Något som man har nytta av när man ska bära den mer än fotografera med den.

Om kontrastfokuserandet i Live view kan vara signifikant vet jag inte. Jag har inte provat det, men det är ju i så fall något som kommer till sin rätt mot stillastående motiv, helst med kameran på stativ. De som sysslar med sånt i någon större utsträckning får bedöma den funktionens värde.

Om du hade bekymrat dig om att läsa föreg. inlägg kanske du hade fått mindre fot i baken. Jag är övertygad om att 40D är en bra kamera, jag säger att skillnaden är mkt liten mellan den och 450, du säger att den är avsevärd. Gå ut å plåta med dina finesser vettja, jag är ute och plåtar med mina.
 
Det är du ju inte, du sitter ju och skriver här.
Skillnader finns, och till viss användning är deras betydelse avsevärd.

Men nu sjönk du till politikernivå, alltså "tryter argumenten höj rösten", så jag går och lägger mig istället.
 
apersson850 skrev:
Det är du ju inte, du sitter ju och skriver här.
Skillnader finns, och till viss användning är deras betydelse avsevärd.

Men nu sjönk du till politikernivå, alltså "tryter argumenten höj rösten", så jag går och lägger mig istället.

Jaja, men var det verkligen så politikeraktigt? Det mesta redan dryftats mer än nödvändigt, vill du upprepa så kan jag inte hindra dig. Att jag ens svarat beror på att jag tror tråden lockar folk som funderar på att köpa 450. Och då tycker jag att dina inlägg är dålig konsumentupplysning.

Hade förmånen att testa en 40D i helgen. Ska inte upprepa vad jag tycker är sämre med den. Men noterade en sak förutom "hjulet" som jag nämnt förut som jag gillar: customlägena på programratten. Ett smidigt sätt att spara några knapptryckningar. Inget som skulle avgöra mitt val om jag skulle få välja igen, men likväl nåt jag säkert skulle finna användning för.

En sak kanske vi kan enas om, och det är att det blir spännande se vad 50D kommer med såsmåningom. 12MP är givet och kanske riktigt schysst liveview om vi konsumenter har tur, men vem vet.
 
Skulle man inte i den här tråden kunna ta upp möjligheter som finns att ta bra kort med EOS 450D och sedan i en annan tråd diskutera EOS 40D och dess möjligheter. Så länge det finns möjlighet för alla att välja den kamera som man tror sig få ut mest utav, till vettigt pris, så är det ju onödigt att hela tiden försöka hitta eventuella skillnader mellan de båda kamerorna vad gäller handhavandet. Sensor och bildprocessor är ju lika för de båda kamerorna och det är väl här som bilden blir till om man har ett likvärdigt objektiv på båda kamerorna.
//Bosse
 
wfrank skrev:
En sak kanske vi kan enas om, och det är att det blir spännande se vad 50D kommer med såsmåningom. 12MP är givet och kanske riktigt schysst liveview om vi konsumenter har tur, men vem vet.
Vad saknar du i Live View på EOS 40D och EOS 450D?

(Utfällbar skärm vore inte dumt, men det är ju delvis oberoende av Live View.)
 
molusk skrev:
Sensor och bildprocessor är ju lika för de båda kamerorna och det är väl här som bilden blir till om man har ett likvärdigt objektiv på båda kamerorna.
Bildprocessorn är samma, men det är olika sensorer. 40D har en 10Mpixel-sensor, medan 450D har en 12Mpixel-sensor, med de för- och nackdelar det medför.

Annars håller jag med om att den här tråden har handlar för mycket om annat än EOS 450D den senaste tiden. Åter till ämnet, tack!
 
PMD skrev:
Vad saknar du i Live View på EOS 40D och EOS 450D?

(Utfällbar skärm vore inte dumt, men det är ju delvis oberoende av Live View.)

Tror det har dryftats tidigare, men jag tycker att 450D fortfarande är en halvmesyr, trots uppgraderingen från 40D. Vad jag skulle vilja se är något som liknar Sony. Dom har tydligen vad jag förstår en extrasensor som genererar bilden på displayen som gör att kameran f.ö. kan fungera som om man tog bilden genom sökaren. Alltså, inga blackouter, inga extra knapptryck.

Håller med om vikbar skärm. Speciellt om man har barn eller av andra anledningar vill ta bilder under bord eller i knepiga ställningar av vilken anledning som helst, t.ex över en folkmassa.
 
wfrank skrev:
Vad jag skulle vilja se är något som liknar Sony. Dom har tydligen vad jag förstår en extrasensor som genererar bilden på displayen som gör att kameran f.ö. kan fungera som om man tog bilden genom sökaren. Alltså, inga blackouter, inga extra knapptryck.
Sonys variant har både för- och nackdelar. Ett par fördelar har du nämnt. En nackdel är att det inte är samma bild man ser som sen registreras eftersom det inte är samma sensor som används. En annan är att det kanske kan vara svårt eller omöjligt att bygga in Sonys system i en prismasökare pga spegeln som måste vinklas när man byter mellan Live View och vanlig sökare.

Själv använder jag väldigt sällan Live View. Även på min kompaktkamera föredrar jag den optiska sökaren (trots att den är rätt usel jämfört med vilken billig kompaktkameras sökare som helst från filmtiden). Det går ju bara att använda live view när man inte bar bråttom.
 
PMD skrev:
Sonys variant har både för- och nackdelar. Ett par fördelar har du nämnt. En nackdel är att det inte är samma bild man ser som sen registreras eftersom det inte är samma sensor som används. En annan är att det kanske kan vara svårt eller omöjligt att bygga in Sonys system i en prismasökare pga spegeln som måste vinklas när man byter mellan Live View och vanlig sökare.

Själv använder jag väldigt sällan Live View. Även på min kompaktkamera föredrar jag den optiska sökaren (trots att den är rätt usel jämfört med vilken billig kompaktkameras sökare som helst från filmtiden). Det går ju bara att använda live view när man inte bar bråttom.

Säkert sant. Fast ska man vara lite petig ger ju inte sökaren heller 100% av det som sensorn sen registrerar.

Använde Liveview massor på min gamla trogna S3:a, och vikbar skärm kan vara jättebra. T.ex. kan man ta bilder på personer med kameran i knät. Det ger ofta helt andra resultat än när man lyfter upp kameran och "siktar på nån".

Innan jag köpte 450:n kollade jag på Canons demovideo om Liveview, där en kvinna plåtar en katt som leker på golvet. Det jag reagerade på var att det såg ganska klumpigt ut jämfört med hur man skulle göra samma sak med en S3:a.

Men nog finns det användningsområden för Canons nuvarande Liveviewvarianter, men som du säger, man ska inte ha alltför bråttom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.