Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Filmning

Snön faller här i Lund, provade att videofilma nu på kvällen och resultatet blev otroligt snyggt, några sekunder tog 96Mb i anspråk.
Ljudet förbluffande bra med inbyggd mic.

Efter vad jag förstått så kan man inte låsa bländaren eller själv bestämma iso-setting på kameran utan det sköts automatiskt av kameran.
Gissar på att detta kommer vara en av uppgraderingarna på kommande kamera. Under tiden kan man bara skicka iväg en tyst förbön till cyberspace att ngn datorkunnig kan hacka firmware och ge oss total kontroll på filminställningarna.

Bländare kunde man väl få kontroll på iaf? Skulle det vara så svårt att programmera in i kameran?

Mikael,

Jag undrar om du hunnit få ett intryck av autofokusen jämfört med gamla 5D, den är egentligen mitt störta problem med gamla 5D. Gjorde ett jobb med 5D i onsdags, en stor fest med 2000 pers i dåligt ljus. Att fota folk i rörelse är segt som attan och ofta hann jag inte med då AF inte var klar i tid. Hoppas men tror inte riktigt på en förbättring med mkII.

Problemen med AF hos 5D är egentligen två, långsam i dåligt ljus som jag nämner ovan. Samt att dom yttre punkterna är opålitliga även i dagsljus.

Tittar jag på resultatet av onsdagens plåtning så har jag egentligen inga problem med varken brusnivåer eller upplösning hos 5D, det är autofokusen som gjort mig besviken på många bilder.

Sitter precis och diskuterar AF med en kollega, jag kan inte uttala mig om AF innan jag har gjort en jämförande test.

Fix

Bländare kunde man väl få kontroll på iaf? Skulle det vara så svårt att programmera in i kameran?

Ett sätt att lösa så att man får fast bländare är att göra följande.

1 - ställ in kameran manuellt på den bländare du önskar.
2 - tryck in DOF-knappen(den som kontrollerar bländarvärdet)
3 - Samtidigt som du håller in DOF knappen vrider du optiken nån millimeter så stannar bländaren och optiken kopplas ur.
4 - sätt på liveviewdisplayen och sen är det bara att börja filma.

ALlt enligt denna tråd http://vimeo.com/2471679

Funkar kanon !

nej. jag upplever inte AF som annorlunda eller bättre hos 5dmk2 .
Jag har inte satt upp några testkriterier utan detta är bara baserat på upplevelser där jag inte finner någon skilnad när jag använder 5d och 5dmk2.

Sammanfattning av de riktiga fördelarna/nackdelarna...?
+ Möjligheter att filma
+ Högre användbart ISO (mindre brus)
+ Ny ;o)

- Dyrare

Fyll på....

Fördelar än så länge jämfört med gamla 5d :Auto iso
damm borttagning (kan byta objektiv utan att var rädd för smuts på sensorn i samma utsträckning som med gamla 5d)
Högre upplösning, brusbilden ungefär densamma som 5d men den högre upplösningen ger mervärde.
Filma.
Större sökare 98% jämfört med 96% och renare, den gamla 5d något mindre och mörkare samt gulare.
Bättre menyer, samma som i 50d./kan finnas andra skilnader som jag inte har upptäckt än.

nej. jag upplever inte AF som annorlunda eller bättre hos 5dmk2 .
Jag har inte satt upp några testkriterier utan detta är bara baserat på upplevelser där jag inte finner någon skilnad när jag använder 5d och 5dmk2.

Tack för svaret Mikael.

Trist att dom inte åtgärdat det enda som egentligen var ett problem med 5D. Hade jag råd så skulle jag konvertera helt och hållet till den mörka sidan, men det tillåter inte finanserna i min lilla fotorörelse.

Bättre egenskaper på höga ISO får väl vara anledning nog för bytet tillsammans med det faktum att min 5D jobbat hårt och förtjänar en lugnare tillvaro.

Lite sur på Canon just nu och vill kommentera dom fördelar du satt upp...

Fördelar än så länge jämfört med gamla 5d :
Auto iso
- Nej tack, jag vill veta vilken ISO jag tar bilderna i.

damm borttagning (kan byta objektiv utan att var rädd för smuts på sensorn i samma utsträckning som med gamla 5d.
- Funkar OK på 40D men min Giotto blåsa har fixat min 5D varje gång, liten fördel.

Högre upplösning, brusbilden ungefär densamma som 5d men den högre upplösningen ger mervärde.
- Där har vi den stora fördelen.

Filma.
- Önskar att det inte gick, det förstör varenda recension av kameran och jag räknar inte med att använda det mer än någon gång för att prova. Vill läsa om stillbilderna men alla spaltmeter går åt till denna leksaksfunktion (oj vilken storm det blir här nu). Men stillbild är vad jag pysslar med och filmning känns väldigt marginellt.

Större sökare 98% jämfört med 96% och renare, den gamla 5d något mindre och mörkare samt gulare.
- Vete katten om jag inte tycker om att få lite mer än det jag ser när jag tar bilden, tillåter lite extra efterkomposition genom cropping.

Bättre menyer, samma som i 50d./kan finnas andra skilnader som jag inte har upptäckt än.
- Sämre menyer enligt mig, att hålla på att bläddra bland flikar tillför inget utan gör det hela förvirrande, känns som att komma tillbaka till 300D. Favoritmenyn är bra men vill jag hitta något annat tar det bara längre tid. Föredrar menyn hos 5D före den hos 40D som jag också har.

Bättre skärm (det glömde du)
- Marginell förbättring, dock en förbättring. Har kunnat tyda histogrammet på 5D också.

Nåja, slutsurat!
Inte sur på dig Mikael utan på Canon som gör en kamera utan att först fråga mig hur den ska vara beskaffad.

Vet inte riktigt vad du menar med att autofocusen skulle vara dålig på gamla 5D. Jag märkte aldrig någon större skillnad mellan den eller 1ds mark2 tex. Nu när jag har köpt o sålt Nikons D700 så kan jag säga att den mörka sidan har sina problem o någon snabbare autofocus har inte D700 gentemot canons kammeror. Jag kommer kanske från fel kameror innan (olika mellanformat vissa med autofocus vissa utan) Där kan man snacka om seg autofocus etc.

Jag kan som vanligt inte förstå detta argument. Föredrar du skakningsoskärpa före brus?

Tillägg: Syns inte ISO i sökaren förresten?

Instämmer - den som har eller har haft Nikon inser hur bra auto-ISO är. Särskilt om det som på Nikon går att ställa in maximalt ISO-värde som kameran får justera upp till. Förstår inte BugEyes argument att "jag vill veta vad jag har för ISO" - det är ju bara att ställa det som man kan acceptera i ISO och den längsta slutartid man kan acceptera. Sedan väljer kameran det ISO-talet OM DEN BEHÖVER - annars väljer den lägsta möjliga. Det finns verkligen inga nackdelar med detta extra automatikläge som verkligen ser till att man i alla lägen får LÄGSTA möjliga ISO.

Fast det är klart - känner jag Canon rätt så har dom fortfarande inte lyckats göra en fullt programmerbar auto-iso så här sex år efter att Nikon började med det...

Jag har lärt mig att tycka om autoiso, det är skönt att kunna gå från inomhus direkt ut i solsken utan att det första man behöver tänka på är att ställa ner från 1600iso till 100 osv eller tvärtom, komma utefrån och in.
Gjorde ett jobb där jag testade funktionen och har sedan dess använt autoiso frekvent, med 5dmk2 går detta från 100iso upp till 3200iso.

När jag använder långa telen så ser och känner jag en skilnad mellan 5d och 50d, 50d är rappare. Jag får inte samma känsla att 5dmk2 har samma "hastighet" som 50d, jag har inte testat utan går bara på en känsla.

Har kört 5D i nästan tre år nu och jag håller med Björn Sorkin om att det enda problemet med den har varit AF. Har haft den inne på kalibrering och då blev den bättre, men fortfarande missar den ibland.
Så jag hade hellre sett en ny 5D utan filmfunktion, men med en riktigt vässad AF.

Instämmer - den som har eller har haft Nikon inser hur bra auto-ISO är. Särskilt om det som på Nikon går att ställa in maximalt ISO-värde som kameran får justera upp till. Förstår inte BugEyes argument att "jag vill veta vad jag har för ISO" - det är ju bara att ställa det som man kan acceptera i ISO och den längsta slutartid man kan acceptera. Sedan väljer kameran det ISO-talet OM DEN BEHÖVER - annars väljer den lägsta möjliga. Det finns verkligen inga nackdelar med detta extra automatikläge som verkligen ser till att man i alla lägen får LÄGSTA möjliga ISO.

Fast det är klart - känner jag Canon rätt så har dom fortfarande inte lyckats göra en fullt programmerbar auto-iso så här sex år efter att Nikon började med det...[/QUOTE

Tycker inte jag får till det med auto-iso. vet inte om jag gör något fel. Men att ställa in längsta acceptabla slutartid går inte på min D3, däremot den snabbaste möjliga. Generellt tycker jag min kamera hela tiden väljer högre iso än vad som behövs. Har kollat i bruksen men kan inte hitta någon inställning för längsta möjliga slutartid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar