nej. jag upplever inte AF som annorlunda eller bättre hos 5dmk2 .
Jag har inte satt upp några testkriterier utan detta är bara baserat på upplevelser där jag inte finner någon skilnad när jag använder 5d och 5dmk2.
Tack för svaret Mikael.
Trist att dom inte åtgärdat det enda som egentligen var ett problem med 5D. Hade jag råd så skulle jag konvertera helt och hållet till den mörka sidan, men det tillåter inte finanserna i min lilla fotorörelse.
Bättre egenskaper på höga ISO får väl vara anledning nog för bytet tillsammans med det faktum att min 5D jobbat hårt och förtjänar en lugnare tillvaro.
Lite sur på Canon just nu och vill kommentera dom fördelar du satt upp...
Fördelar än så länge jämfört med gamla 5d :
Auto iso
- Nej tack, jag vill veta vilken ISO jag tar bilderna i.
damm borttagning (kan byta objektiv utan att var rädd för smuts på sensorn i samma utsträckning som med gamla 5d.
- Funkar OK på 40D men min Giotto blåsa har fixat min 5D varje gång, liten fördel.
Högre upplösning, brusbilden ungefär densamma som 5d men den högre upplösningen ger mervärde.
- Där har vi den stora fördelen.
Filma.
- Önskar att det inte gick, det förstör varenda recension av kameran och jag räknar inte med att använda det mer än någon gång för att prova. Vill läsa om stillbilderna men alla spaltmeter går åt till denna leksaksfunktion (oj vilken storm det blir här nu). Men stillbild är vad jag pysslar med och filmning känns väldigt marginellt.
Större sökare 98% jämfört med 96% och renare, den gamla 5d något mindre och mörkare samt gulare.
- Vete katten om jag inte tycker om att få lite mer än det jag ser när jag tar bilden, tillåter lite extra efterkomposition genom cropping.
Bättre menyer, samma som i 50d./kan finnas andra skilnader som jag inte har upptäckt än.
- Sämre menyer enligt mig, att hålla på att bläddra bland flikar tillför inget utan gör det hela förvirrande, känns som att komma tillbaka till 300D. Favoritmenyn är bra men vill jag hitta något annat tar det bara längre tid. Föredrar menyn hos 5D före den hos 40D som jag också har.
Bättre skärm (det glömde du)
- Marginell förbättring, dock en förbättring. Har kunnat tyda histogrammet på 5D också.
Nåja, slutsurat!
Inte sur på dig Mikael utan på Canon som gör en kamera utan att först fråga mig hur den ska vara beskaffad.