Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör 5d'n parallellt med min Hasselblad, ville ha en snabb kamera vid sidan.

Men ja, 5d'n har bra bildkvalitet, utan tvivel!

Köpte den privat, tyckte också det var billigt, men ställde inte så många frågor :).

Förresten, idag skall jag konfrontera min Canon ansvarig med Mikaels tester, skillnaden är inte Så stor enligt mig.

det är upp till var och en att bedömma.Om skilnaden är stor eller liten, vad som kan förväntas i upplösning etc.
Idag är det fint väder och därför kunde jag ta nya bilder för att se skilnad i upplösning.
Kamera på stativ, 200iso och Canons 100mm macro bl 8
hela bilden med pil på streckkod och delutsnitt snusburk

Bilagor

• upplösning-hela.jpg
    upplösning-hela.jpg
    40.4 KB · Visningar: 641
Senast ändrad:
skilnad i upplösning, först 5d interpolerad till samma storlek som 5dmk2, båda bilderna uppskärpta likvärdigt
5d

Bilagor

• upplösning5d.jpg
    upplösning5d.jpg
    29.2 KB · Visningar: 640
Det är en ganska markant skilnad i orginal bildfilens storlek från 5d och 5dmk2 och samma visning.Visning i 50%. 5d till vänster, 5dmk2 till höger.

Bilagor

• Bild-2.jpg
    Bild-2.jpg
    40.2 KB · Visningar: 638
Avslutar med samma utsnitt 100% från de två olika stora bildfilerna och som kamerorna ger med sina 12 respektive 21 miljoner pixlar, själv är jag glad över det mervärde 5dmk2 ger över den äldre 5d i de större bidfilerna och med bibehållen kvalitet och detta genom ett stort iso område..

Bilagor

• Bild-5.jpg
    Bild-5.jpg
    35.6 KB · Visningar: 622
Senast ändrad:
Förresten, idag skall jag konfrontera min Canon ansvarig med Mikaels tester, skillnaden är inte Så stor enligt mig.

Jag vet inte hur du gör när du jämför bilder men så här gjorde jag.

Laddade ner Mikaels testbilder.

Provade först ISO 3200 bilderna, mycket lågdager i dom. Gjorde så bra inställningar jag kunde i ACR och tog sedan in dom i PS. Interpolerade båda till 60X40 cm i 200 dpi för att simulera den storleken utskriven hos Crimson. Båda bilderna skulle hålla för det, skillnad i brus syns mest på dom röda vägskyltarna men även i övriga lågdagrar.

Tog sedan 6400 bilderna och gjorde likadant, provade också att rensa dom med NeatImage.
Här blev skillnaden större och jag kunde rensa bilden från mk2 utan att införa konstiga artefakter. Dock inte det från 5D, för att få ner bruset tillräckligt fick jag dra på, då uppstod i stället vad jag kallar gladpack effekten. Koncentrerade mig mest på dockansiktet då det mest liknar vad jag fotar, folk.
Där är min bedömning att bilden från 5D mk2 hade hållit för utskrift i 60X40 men inte den från 5D.

Det finns ju ingen kamera idag som ger lågbrusiga bilder vid 3200och uppåt utan att någon brusreducering är inblandad. Då antingen i kameran eller i datorn. Därför tycker jag att det är intressantare att titta på hur bra bilden blir när jag behandlat den.

Jag har lärt mig att tycka om autoiso, det är skönt att kunna gå från inomhus direkt ut i solsken utan att det första man behöver tänka på är att ställa ner från 1600iso till 100 osv eller tvärtom, komma utefrån och in.
Gjorde ett jobb där jag testade funktionen och har sedan dess använt autoiso frekvent, med 5dmk2 går detta från 100iso upp till 3200iso.

När jag använder långa telen så ser och känner jag en skilnad mellan 5d och 50d, 50d är rappare. Jag får inte samma känsla att 5dmk2 har samma "hastighet" som 50d, jag har inte testat utan går bara på en känsla.

Finns högdagerprioritet i 5D2?
Använder du det?

Mikael,

Jag tycker skillnade i upplösning är påtaglig i dina bilder i post #204 och #205. Det skulle vara intressant att se vad som händer om du istället väljer att krympa 5D mkII till samma upplösning som 5D. Kvarstår skillnaden?

Mvh
Anders

Varför, det är praktiskt.

Eftersom jag kör bara raw och frångår oftast basiso så ses inga stora skilnader i resultatet,jag läger hellre kontrastkurvan själv.

Skall sedan två kameror jämföras så är det inte optimalt med att ha högdagerprioritet påslaget eftersom du får högre brus i skuggorna.

Nu blir det en liten jämförelse mot 50d.
Kamerorna på stativ, samma tid och bländare, samma objektiv
Canon 70-200/2.8 is
50d och 100mm. 100mm läget vet jag är riktigt bra då jag har jämfört det med Canon 100Macro samt Canon 70-200/4 is.
50d bildfil interpolerad till samma storlek som 5dmk2
5dmk2 på motsvarande ca 160mm, två citroner utlagda i var ände som referenspunkter för att utsnitten skall vara lika breda.

3200iso och Camera raw.
Först hela bilden

Bilagor

• test,hela.jpg
    test,hela.jpg
    29.8 KB · Visningar: 543
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar