Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Snabbast möjliga slutartid? På min D70 och senare D200 så valde man t.ex. 1/60-del och då sköt kameran upp ISO så mycket den behövde om slutartiden skulle bli längre. Makalöst bra vid t.ex. konsertfoto där ljuset växlade snabbt. Dessutom alldeles utmärkt att använda i samband med M-läget (manuell) - man ställde bara in den bländare och slutartid man behövde och därefter fixade auto-iso jobbet - blixtsnabbt. Fick nog inte en enda felexponerad bild på tusentals konsertfotobilder. Retar mig mycket att min 30D och 5D saknar auto-iso. I övrigt är det kameror som räcker mer än väl för mig och jag kommer inte att uppgradera till Mk2.

Tack för svaret Mikael.

Trist att dom inte åtgärdat det enda som egentligen var ett problem med 5D. Hade jag råd så skulle jag konvertera helt och hållet till den mörka sidan, men det tillåter inte finanserna i min lilla fotorörelse.

Bättre egenskaper på höga ISO får väl vara anledning nog för bytet tillsammans med det faktum att min 5D jobbat hårt och förtjänar en lugnare tillvaro.

Lite sur på Canon just nu och vill kommentera dom fördelar du satt upp...

Fördelar än så länge jämfört med gamla 5d :
Auto iso
- Nej tack, jag vill veta vilken ISO jag tar bilderna i.

damm borttagning (kan byta objektiv utan att var rädd för smuts på sensorn i samma utsträckning som med gamla 5d.
- Funkar OK på 40D men min Giotto blåsa har fixat min 5D varje gång, liten fördel.

Högre upplösning, brusbilden ungefär densamma som 5d men den högre upplösningen ger mervärde.
- Där har vi den stora fördelen.

Filma.
- Önskar att det inte gick, det förstör varenda recension av kameran och jag räknar inte med att använda det mer än någon gång för att prova. Vill läsa om stillbilderna men alla spaltmeter går åt till denna leksaksfunktion (oj vilken storm det blir här nu). Men stillbild är vad jag pysslar med och filmning känns väldigt marginellt.

Större sökare 98% jämfört med 96% och renare, den gamla 5d något mindre och mörkare samt gulare.
- Vete katten om jag inte tycker om att få lite mer än det jag ser när jag tar bilden, tillåter lite extra efterkomposition genom cropping.

Bättre menyer, samma som i 50d./kan finnas andra skilnader som jag inte har upptäckt än.
- Sämre menyer enligt mig, att hålla på att bläddra bland flikar tillför inget utan gör det hela förvirrande, känns som att komma tillbaka till 300D. Favoritmenyn är bra men vill jag hitta något annat tar det bara längre tid. Föredrar menyn hos 5D före den hos 40D som jag också har.

Bättre skärm (det glömde du)
- Marginell förbättring, dock en förbättring. Har kunnat tyda histogrammet på 5D också.

Nåja, slutsurat!
Inte sur på dig Mikael utan på Canon som gör en kamera utan att först fråga mig hur den ska vara beskaffad.

Vad gör det att recensionerna blir förstörda tack vare filmningen? Och vad gör det att den har auto iso det är ju ingen funktion som du måste slaviskt ha på, och jag tror inte att kameran vart dyrare av den funktionen.

Svarta punkter

Hej Macrobild !

Jag har inte hunnit läsa alla inlägg på detta tråd. Så jag vet inte om Ni har redan diskuterat detta ämne. Jag är nyfiken att höra, har Du haft problem med so kallade ' Svarta Punkter ' som andra i Dpreview har haft ?

Svarta punkter är små svarta punkter här och där i bilderna tagna av 5DII.

Tack för dina fina test bilder, jag hade hunnit bli lite skeptisk för bild kavaliten för 5d11, men dina bilder visar tydligt skillnaden som räcker för min del att gå 5D > 5D11. Häls Jouni

Förlåt i förskott för lite OT:

Tycker inte jag får till det med auto-iso. vet inte om jag gör något fel. Men att ställa in längsta acceptabla slutartid går inte på min D3, däremot den snabbaste möjliga. Generellt tycker jag min kamera hela tiden väljer högre iso än vad som behövs. Har kollat i bruksen men kan inte hitta någon inställning för längsta möjliga slutartid.
Jag tror du har missuppfattat hur det funkar. Den tid du ställer in är den längsta som du accepterar. Om ljuset tillåter så sänks ISO och tiden förkortas. Om du upplever att ISO väljs högre än du vill, så får du antingen sätta en längre slutartid som norm, eller välja en större bländare.

Ett trevligt tips är att använda auto-ISO i M-läget. Det funkar inget vidare när det är ljust, men är det såpass mörkt att du alltid ligger över bas-ISO så funkar det hur fint som helst. Då kan du nämligen med tum- eller pekfingerhjulet (beroende på vilket funktion du valt att ge dem) ändra din prioriterade slutartid, och ISO följer sedan efter för att ge korrekt exponering. Hur bra som helst när man har en zoom monterad, eftersom man antagligen accepterar helt olika slutartider för olika brännvidder.

Jag vet inte om Canons auto-ISO funkar på detta vis, men det är bara att hoppas, å er Canonägares vägnar.

Jag får väl ge auto ISO en chans då, kanske går att använda till något.
Gör det! Auto-ISO är i mitt tycke en lika stor uppfinning som bländar- eller tidsautomatik. Man har bara tagit det ett steg till, så att man involverar den tredje och sista parametern i exponeringsekvationen (den består ju av tre; tid, bländare och ISO, om vi bortser från ljuset, som vi bara kan ändra med hjälp av blixt).

nej jag har inga svarta punkter, pixlar i mina bilder. däremot så är jag ganska pixlig i huvudet efter en dags utprovning av livets vatten på ön Hven

Fördelar än så länge jämfört med gamla 5d :

Högre upplösning, brusbilden ungefär densamma som 5d men den högre upplösningen ger mervärde.

Ja enligt testbilderna i denna tråd ser bruset ut att vara bara marginellt lägre på 5D2 än på 5D, något som förvånar mig lite. Jag tror att förtjänsten ligger i att använda kamerans inbyggda brusreducering på höga ISO, den verkar fungera bra om man använder den försiktigt. Den högre upplösningen gör ju också nytta med avseende på bruset; om man tex vill lägga en bild som helsida så förminskar man bilden från EOS 5D2 mer än från 5D, och därmed också det synliga bruset.

Nu har jag förstått att miri (macrobild) inte gillar vare sig Aperture eller Lightroom något vidare (pga sämre RAW-konvertering), men eftersom jag tror att många använder det arbetsflödet skulle det vara intressant att se testbilder även från dessa så småningom. I dagsläget fungerar dock inte 5D2 RAW-filer i Aperture, lär väl komma i nästa programuppdatering får man hoppas.

Tack för en systematisk och väl genomförd test!

Ja enligt testbilderna i denna tråd ser bruset ut att vara bara marginellt lägre på 5D2 än på 5D, något som förvånar mig lite. Jag tror att förtjänsten ligger i att använda kamerans inbyggda brusreducering på höga ISO, den verkar fungera bra om man använder den försiktigt. Den högre upplösningen gör ju också nytta med avseende på bruset; om man tex vill lägga en bild som helsida så förminskar man bilden från EOS 5D2 mer än från 5D, och därmed också det synliga bruset.

Nu har jag förstått att miri (macrobild) inte gillar vare sig Aperture eller Lightroom något vidare (pga sämre RAW-konvertering), men eftersom jag tror att många använder det arbetsflödet skulle det vara intressant att se testbilder även från dessa så småningom. I dagsläget fungerar dock inte 5D2 RAW-filer i Aperture, lär väl komma i nästa programuppdatering får man hoppas.

Tack för en systematisk och väl genomförd test!

Varför inte ladda ner bilderna som finns länkade tidigare i tråden och prova själv? Dra in dom i Aperture, Lightroom och kör en standard konvertering i ACR. Då får du ju svaret själv och om du orkar kan du väl lägga upp lite 100% crops i den här tråden och låta oss andra se också? Skall vi säga att du gör dte till imorgon bitti?

Hoppas att livets vatten inte ger för tung huvudvärk i morgon. Tack annars för ett bra test som vanligt Mikael. Den har fått mig att fatta beslut om att inte uppgradera. Tycker igen att Canon tar ett kattssprång framåt. Hade man förbättrat AF ordentligt och en sökare som är lika bra som på 1D så hade jag sett det som ett tigersprång.
Att bara få högre upplösning och liknande ISO egenskaper räcker inte för min del att lägga 14 000 emellan min nuvarande 5D och den nya 5D MKII.
Det känns som samma gamla Volvo V 70 med lite mer hästkrafter men med samma gamla dåliga väghållning.
Jag sätter mitt hopp till att det kommer en 1DKMIV med intressantare egenskaper. Annars får jag väl rösta med fötterna som många andra och byta till Nikon.

Kan inte säga något annat än att jag är väldigt nöjd med mitt nya 5d mark I kap.

7000kr för en 4mån gammal 5d, och kameran ligger uppenbarligen än idag på toppen med sin bildkvalitet.
:)

Fint som snus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar