** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
jag skall kolla det om en stund med några svartexponeringar.
Återkommer

Jag tycker det ser ut som lensflares. De syns på en hel del av bilderna. På en del är de mycket svagare men större. Och där tycker jag det är tydligt att det är något i optiken. Eftersom dessa svagare men större gröna områden har samma färg som de mindre och mer intensiva så gissar jag att det är samma fenomen men i olika grad?

Oj, inte trodde jag att du skulle trilla dit på den. Känns som att det låg klart under din nivå Micke. Ser precis ut som i den här tråden och där är svaret väldigt tydligt om vad det beror på:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=102973

man lär sig så länge man lever, jag har faktiskt inte sett detta fenomen med någon av mina andra kameror, kollade med några svartexponeringar och några heta pixlar gick inte att upptäcka hos min 5dmk2 men ful bandning. se bild
Med 5d fick jag som första åtgärd åka in till Intervision och släcka ner några heta pixlar som lyste.

Bilagor

• bandning.jpg
    bandning.jpg
    36.8 KB · Visningar: 633
Själar från allt för länge övervintrade studenter!
Lundagård är en fantastisk plats med mycket känsla, synd på de enorma träden träden jag minns från min studenttid bara...

Skippa filtret, ge gluggen en chans :)

visst, men jag är mycket tacksam att jag hade ett filter på en svindyr glugg när en liten kille sa , va e det och körde en mjukglass rakt in i objektivet, eller när en hund pinkade rakt ner i kameraväskan vid en fotografering i Malmö, eller när jag var djupt inne i djungeln i Brasilien där det är som att vandra i en bastu,eller fotografera sandstormar i Burma och i Sydafriks , listan kan göras hur lång som helst.Jag kör bara filterlöst till storformat och bladare,det är en billig försäkring mot yttre påverkan vad det gäller reportageutrustning.

Senast ändrad:
Camera Raw klarar nu d3x bildfiler och det ser mycket bra ut även i jämförelse med 5dmk2.
till vänster d3x 6400iso till höger 5dmk2 6400iso

Bilagor

• zzz.jpg
    zzz.jpg
    26.5 KB · Visningar: 420
jag skulle lika väl kunna använda d3x i 6400iso som 5dmk2 och tillsammans med Camera raw.
5dmk2 till vänster d3x till höger 6400iso+camera raw

Bilagor

• åååå.jpg
    åååå.jpg
    29.5 KB · Visningar: 413
vad är fel?

bilder tagna under exakt samma ljus med exakt samma inställningar och vitbalans satt på K. Har fotat i dessa rum tidigare och det har inte blivit såhär. Min 30D började skifta i färgerna då var den cirka 2 år gammal, min nya 5d mark 2 har redan börjat skifta i färger och så blir bilden olika exponerad?

Vad tror ni felet är?

Bilagor

• 5.JPG
    5.JPG
    50.3 KB · Visningar: 386
  • 6.JPG
    6.JPG
    49.3 KB · Visningar: 389
skärmen? :) skämt å sido - ser mest exponeringsnivå... beskriv mha bilderna vad du ser. iofs sitter jag vid laptopen men den är kalibrerad.

skärmen? :) skämt å sido - ser mest exponeringsnivå... beskriv mha bilderna vad du ser. iofs sitter jag vid laptopen men den är kalibrerad.

Det är stora skillnader på bilderna. speciellt på de 2 bilderna i det första exemplet, såg det redan tydligt i displayen på kameran. Testa att spara bilderna på datorn och växla mellan dom i något program så kommer du lätt se stora skillnader. Men ser du inte på första exemplet hur den andra bilden har grönstick i nedre delen?

Och det är som sagt exakt samma belysning på de olika bilderna som är postade i samma inlägg.

vad är det du vill visa? Dom första bilderna på byrån är inte exakt lika exponerade det skiljer mellan dom därför skiftar färgerna. Öppna levels så ser du skillnaden. Bägge bilderna är kraftigt underexponerade.Om du ska köra jpg då är det väldigt viktigt att dels ställa vitbalansen rätt samt exponera bilden rätt annars blir resultatet dåligt.

vad är det du vill visa? Dom första bilderna på byrån är inte exakt lika exponerade det skiljer mellan dom därför skiftar färgerna. Öppna levels så ser du skillnaden. Bägge bilderna är kraftigt underexponerade.Om du ska köra jpg då är det väldigt viktigt att dels ställa vitbalansen rätt samt exponera bilden rätt annars blir resultatet dåligt.

Sanslöst! Jag har lagt upp tre olika bild exemplen! I varje exempel så är det 2 bilder tagna med kameran inställd på manuell och vitbalans satt på K, inställningarna var exakt likadana på båda bilderna! Och belysningen var också exakt lika dan! DÅ SKA BILDERNA BLI LIKADANA!?!?!? och skit i om bilderna är underexponerade! det är ju inte det de handlar om!

Hur i helvete ska jag kunna fota studio med denna kameran om färger och exponering skifta av sig själv?!?!?! oavsett om jag låst kameran!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar