Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
jag kommer att ha 2st 5dmk2 från och med måndag- några frågor om val av kameror?

Nej, inte så länge du inte snor mitt ex som Mattssons lovade få in på måndag.

Lennart

PS. Provsköt ett Sigma 50/1.4. Bra optik på 50D. Men till 5DMkII skaffar jag nog EF 50/1.4 usm då jag har ett MS o filter till ett sånt liggande. Tror du mattsons har en sådan glugg hemma? Kan ju gå med samma paket. DS
 
Idag är du väl glad Lennart.

Självklart! Paketet är på väg. Ska bli spännande att testa med 50/2.5 macro och 85/1.8. Zoomarna förväntar jag mig inte så mycket av.
Har fått en 30-dagars testversion av Capture One Pro 4.6 som jag kan rekommendera att testa. Går att lyfta skuggor enormt mycket (även på A900) med bibehållna högdagrar. Uppsampling blir också bättre än med något annat program jag testat.

Är dock ovan vid gränssnittet. Hade velat haft kraftfullheten i detta program vad gäller tonkurvor etc men i samma enkla gränssnitt som i ACR.

Lennart

PS Har du hämtat ut din 5DMkII nr 2? DS
 
det beror nog mer på på när du beställde, Canon prioriterade tidningar och fotografer i första rundan, själv la jag min beställning långt före alla andra , dvs jag var först i kön hos min återförsäljare,en återförsäljare som har lång tradition att förse tidningar och fotografer här i södra Sverige med utrustning.
Nej jag fick inte mitt andra exemplar igår, men fler 5dmk2 är på väg ut till återförsäljarna i landet redan denna vecka vad jag förstod
 
Senast ändrad:
Ska vissa få 2 när andra inte får nån ? Snyft! :-D

/

Gråt inte! Här är en liten sann historia som tröst. När Nikon lanserade sin D1 för 10 år sedan fick jag min i december efter att stått i kö sedan juni. Var tvungen att visa upp presskort. Fick ex nr 3 i Sverige.

Spänd förväntan under tiden jag öppnade den silverfärgade kartongen som visade sig innehålla kamerahus, papper, papper och...papper. Inget batteri, ingen laddare, ingen firewirekabel. För typ 60.000:-.

Batteri, laddare, kablage pch programvara kostade c:a 6.000:- extra och jag beställde det snabbt och fick det snabbt. Programvara innehöll inte ens ngn konverterare (Den kostade ytterligare 4 lakan) utan var bara en fånig liten betraktare av jpeg-thumbnails.

Dessutom var vitbalansen felkalibrerad och Nikon had inte fått sin appartur till Sverige för att felsöka. När jag väl fick kameran tillbaks hade den farit runt hela Sverige i 3 veckor extra då man skrivit en adress som inte fanns på paketet.

När denna tid gått fick folk ut sina kameror smidigare och billigare plus välkalibrerade redan från början.

För övrigt såg jag på Prisjakt att åtminstone 6 ställen lagerför den idag.

mvh/Lennart
 
Gråt inte! Här är en liten sann historia som tröst. När Nikon lanserade sin D1 för 10 år sedan fick jag min i december efter att stått i kö sedan juni. Var tvungen att visa upp presskort. Fick ex nr 3 i Sverige.

Spänd förväntan under tiden jag öppnade den silverfärgade kartongen som visade sig innehålla kamerahus, papper, papper och...papper. Inget batteri, ingen laddare, ingen firewirekabel. För typ 60.000:-.

Batteri, laddare, kablage pch programvara kostade c:a 6.000:- extra och jag beställde det snabbt och fick det snabbt. Programvara innehöll inte ens ngn konverterare (Den kostade ytterligare 4 lakan) utan var bara en fånig liten betraktare av jpeg-thumbnails.

Dessutom var vitbalansen felkalibrerad och Nikon had inte fått sin appartur till Sverige för att felsöka. När jag väl fick kameran tillbaks hade den farit runt hela Sverige i 3 veckor extra då man skrivit en adress som inte fanns på paketet.

När denna tid gått fick folk ut sina kameror smidigare och billigare plus välkalibrerade redan från början.

För övrigt såg jag på Prisjakt att åtminstone 6 ställen lagerför den idag.

mvh/Lennart

Makalöst, Hårresande. Har du någonsin ifrågasatt ditt yrkesval. Vänl. Bengt.
 
Gråt inte! Här är en liten sann historia som tröst. När Nikon lanserade .......snip ...

För övrigt såg jag på Prisjakt att åtminstone 6 ställen lagerför den idag.

mvh/Lennart

Nu känns det bättre - tack :)

Ingen av butikerna med grön blipp ser särskilt fotroendegivandeut...

Jag vänta troget på Webbhallen om min gamla beställning..

/
 
Makalöst, Hårresande. Har du någonsin ifrågasatt ditt yrkesval. Vänl. Bengt.

Ja, ett otal gånger. Flytt från det ena jobbet till det andra under hela min uppväxt (blir aldrig vuxen). halvlyckad eller halvdålig musiker, Montör, reparatör, svarvare, fräsare, musiklärare, yrkesvägledare, anställd pressfotograf (stressfotograf), museuemtjänsteman parallellt med egen fotofirma, datalärare, egen fotofirma igen, anställd pressfotograf och skribent igen, egen företagare igen inom foto/journalistik. Nu har jag gett upp; fotograferandet hinner alltid ifatt mig vad jag än försöker syssla med. Även på fritiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.