Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Pixlar och brus är väl inget mot såna bilder! Väldigt vackra!
Har själv en 50 1,4 och den är som du säger riktigt kul att använda. Nu väntar jag bara på en 5DII :)

Den där har snabbt blivit min favorit! Köpte den för en 'struntsumma' känns det som när dollarn var låg. Funkar riktigt skönt på en 5D. Stora bländare bidrar ju till minskat brus, om vi nu skall hålla oss till ämnet ;o) Att bilderna blir vackrare på köpet är väl bara ett plus!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1532842.htm?set=mp

Hälsningar, Thorsten
 
Sorry om detta blir utanför ämnet nu, men Mikael, jag mailade dig via fotosidans kontaktfunktion. Jag vet inte om det gick fram, skulle uppskatta din expertis!
Ha det bra
 
Då undrar jag om du fått samma positiva upplevelse av sRAW1 formatet på höga ISO som jag. Känns som jag har ett extra steg tillgodo när jag kör det formatet.
Det vore intressant att se en mer grundlig genomgång av detta. Själv har jag ännu inte använt sRAW1 (eller 2) i riktiga situationer än, men jag gjorde ett snabbt test hemma och tyckte inte jag såg några större skillnader när de båda skalades ner. Men baserat på din erfarenhet så ska jag kanske försöka göra det mer ordentligt.

Det jag dock märkte var att vitbalansen var annorlunda mellan RAW och sRAW i ACR. Har någon annan också märkt det? I ZoomBrowser och DPP blir det korrekt dock...
 
Den där har snabbt blivit min favorit! Köpte den för en 'struntsumma' känns det som när dollarn var låg. Funkar riktigt skönt på en 5D. Stora bländare bidrar ju till minskat brus, om vi nu skall hålla oss till ämnet ;o) Att bilderna blir vackrare på köpet är väl bara ett plus!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1532842.htm?set=mp

Hälsningar, Thorsten

Tja, stor bländare tex f1.4 bidrar till minskat brus endast om ett lägre ISO-tal kan användas. Annars blir ju två bilder tagna på ISO 3200 varav den ena på f1.4 och den andra på f11 lika brusiga vid samma exponering. Utseendet på bruset kan däremot uppfattas perceptuellt olika: Ett skarpt område kan upplevas som mindre brusigt än ett oskarpt område. Mätningar i tex Neat Image ger dock vid handen att det totala bruset i ett givet område av ett motiv är det samma - med hänsyn taget till slumpmässiga variationer - oavsett vilken bländare som använts vid olika varianter av motivet. Olika bländare ger ju olika upplösning och därmed kan vi kanske uttrycka det som att skilda bländare också skapar skenbart olika SNR i bilden. Den faktiska SNR borde emellertid vara konstant oavsett bländare.
 
Senast ändrad:
Kan bara hålla med!
Efter att ha schläpat på en 1D2 och sjuttitvåhundra är det riktigt kul att skutta runt med en 5D2 och ett 50/1,4... konstigt nog så känns fokallängden riktigt rätt och objektivet förvånande skarptecknande. Det har annars legat och skräpat i kameraväskan i ett par år.

Har inte kört sRAW1 ännu (i högt ISO), för om jag uppgraderar till 1.07 funkar inte Capture1 (än) men det är ju bara en tidsfråga. Kör 1.06 några dagar till.

Kunde dom bara fixa så min Sunpak RD2000 funkade till nya kameran så vore det ännu bättre
 
Do skämta med oss Aprillo redan?

Ja, det är en bit kvar till april. Och egentligen är förvisso långsökt. Men har jag enbart 2.8 att tillgå och jag måste ta till 3200 iso, kommer jag undan med 800 vid sammma slutartid om jag använder en 1.4. Rätt enkelt egentligen. Det är förstås inte bländaren som minskar bruset, och Tore har nog också bruset syns tydligare i oskärpan.

Hälsningar, Thorsten
 
Om vädret tillåter tänkte jag beta av några Canon objektiv under våren som jag själv tycker skulle vara intressanta för mitt eget fotograferande, och visa hur de uppträder med 5dmk2. Jag väntar på mitt andra ex av 5dmk2 och min kombination skall vara ultimat, dvs ett så bra allround vidvinkel objektiv som möjligt på ena kamerahuset i kombination med ett tele på andra.Det kan då vara på vidvinkelsidan ett fast eller zoom objektiv.
Nästa test blir därför runt 100mm , fast eller zoom
Om detta kan vara av intresse får ni själva avgöra, kom gärna med egna önskemål eller synpunkter..Ni kan dessutom begära rawfiler för att själva kontrollera mina ev fynd.

Om du har tillgång till ett 17-40 4,0 L optik så skulle ett test av den på 5dm2 vara väldigt intressant för min del :D
 
Sorry om detta blir utanför ämnet nu, men Mikael, jag mailade dig via fotosidans kontaktfunktion. Jag vet inte om det gick fram, skulle uppskatta din expertis!
Ha det bra

hej
jag har tittat efter ditt mail, men hittar inget, förhoppningsvis kan jag kanske svara på din fråga, skicka mailet till mig på [email protected]

fotade framsidan till en stor katalog idag, med 50/1,4 (lite nytändning) och precis som någon sa, det är måttligt kul att hasa runt på tunga saker.
 
jag har testat 3 st på gamla 5d och de var inte kul på vidvinkelområdet , runt 35 klart bättre, kan inte få loss någon 17-40 just nu

Jag hade en till gamla 5D och sålde den av samma anledningar. Kan inte tänka mig att den är bättre på nya kameran som ställer minst lika stora krav på optiken.

Det är gluggen som inte riktigt håller på FF med distorsion, taskig kantskärpa och rejäl vinjettering som följd. 16-35 är lite bättre men bara lite och har samma grundläggande problem.
 
Varför var det "inte kul"? Secifikt problem för 5d eller gluggen?

Om du tar en titt några sidor bakåt i denna tråd visar jag hur Canon 16-35mk2 faller som en sten vad det gäller upplösning mot kanter och hörn och 16mm, detta har jag även visat i tråden D3 där vi jämförde 5d, D3 och 1dsmk3 och där 16-35 var med och var otroligt mycket sämre än Nikons 14-24 i jämförelse. Liknande resultat har jag fått med tre 17-40 tillsammans med 5d, dvs kantskärpan hänger inte med.
 
Finns det någon vidvinkel som lever upp till kantskärpan på gamla eller nya 5D?
17-40 och båda versionerna av 16-35 verkar inte hålla måttet efter vad man läst.
 
Finns det någon vidvinkel som lever upp till kantskärpan på gamla eller nya 5D?
17-40 och båda versionerna av 16-35 verkar inte hålla måttet efter vad man läst.

Ett objektiv som är helt OK är Canons 24-70, ett bra centrerat 24-70 kan vara riktigt bra med bara liten men synbar skilnad ut mot hörnen.Inte alls lika störande som att försöka fotografera med 16-35 som först vid 28 och 35 ger en godtagbar (för mig) återgivning och när de har bländats ner mot 8.

Observera att det kan skilja mycket mellan exemplaren.
 
Alla fotar inte hockeybockey i mörka ishaller på frihand. ;)

Angående 17-40 (och även 16-35 fast det har jag personligen inte testat) så beror det till stor del vad man använder för bländare hur kantskärpan blir. Kör du bländare 11 - 16 så är det inte många andra canonobjektiv som är bättre!
 
Det vore intressant att se en mer grundlig genomgång av detta. Själv har jag ännu inte använt sRAW1 (eller 2) i riktiga situationer än, men jag gjorde ett snabbt test hemma och tyckte inte jag såg några större skillnader när de båda skalades ner. Men baserat på din erfarenhet så ska jag kanske försöka göra det mer ordentligt.

Det jag dock märkte var att vitbalansen var annorlunda mellan RAW och sRAW i ACR. Har någon annan också märkt det? I ZoomBrowser och DPP blir det korrekt dock...
Så, då har jag gjort ett litet test. Kameran på stativ, 1s, F5.6, ISO6400. Båda bilderna framkallade via DPP med nollad brusreducering. RAW nedsamplad till samma storlek som sRAW vid framkallningen. Först hela scenen och sedan RAW följt av sRAW.
 

Bilagor

  • Hela.jpg
    Hela.jpg
    55 KB · Visningar: 329
  • 400px_RAW.jpg
    400px_RAW.jpg
    93.5 KB · Visningar: 330
  • 400px_sRAW.jpg
    400px_sRAW.jpg
    88.8 KB · Visningar: 328
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.