BugEyes
Aktiv medlem
Åter till pixlar o brus
Då undrar jag om du fått samma positiva upplevelse av sRAW1 formatet på höga ISO som jag. Känns som jag har ett extra steg tillgodo när jag kör det formatet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Åter till pixlar o brus
Pixlar och brus är väl inget mot såna bilder! Väldigt vackra!
Har själv en 50 1,4 och den är som du säger riktigt kul att använda. Nu väntar jag bara på en 5DII
Do skämta med oss Aprillo redan?Stora bländare bidrar ju till minskat brus, om vi nu skall hålla oss till ämnet ;o) Att bilderna blir vackrare på köpet är väl bara ett plus!
Det vore intressant att se en mer grundlig genomgång av detta. Själv har jag ännu inte använt sRAW1 (eller 2) i riktiga situationer än, men jag gjorde ett snabbt test hemma och tyckte inte jag såg några större skillnader när de båda skalades ner. Men baserat på din erfarenhet så ska jag kanske försöka göra det mer ordentligt.Då undrar jag om du fått samma positiva upplevelse av sRAW1 formatet på höga ISO som jag. Känns som jag har ett extra steg tillgodo när jag kör det formatet.
Den där har snabbt blivit min favorit! Köpte den för en 'struntsumma' känns det som när dollarn var låg. Funkar riktigt skönt på en 5D. Stora bländare bidrar ju till minskat brus, om vi nu skall hålla oss till ämnet ;o) Att bilderna blir vackrare på köpet är väl bara ett plus!
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1532842.htm?set=mp
Hälsningar, Thorsten
Do skämta med oss Aprillo redan?
Om vädret tillåter tänkte jag beta av några Canon objektiv under våren som jag själv tycker skulle vara intressanta för mitt eget fotograferande, och visa hur de uppträder med 5dmk2. Jag väntar på mitt andra ex av 5dmk2 och min kombination skall vara ultimat, dvs ett så bra allround vidvinkel objektiv som möjligt på ena kamerahuset i kombination med ett tele på andra.Det kan då vara på vidvinkelsidan ett fast eller zoom objektiv.
Nästa test blir därför runt 100mm , fast eller zoom
Om detta kan vara av intresse får ni själva avgöra, kom gärna med egna önskemål eller synpunkter..Ni kan dessutom begära rawfiler för att själva kontrollera mina ev fynd.
Sorry om detta blir utanför ämnet nu, men Mikael, jag mailade dig via fotosidans kontaktfunktion. Jag vet inte om det gick fram, skulle uppskatta din expertis!
Ha det bra
Om du har tillgång till ett 17-40 4,0 L optik så skulle ett test av den på 5dm2 vara väldigt intressant för min del
jag har testat 3 st på gamla 5d och de var inte kul på vidvinkelområdet , runt 35 klart bättre, kan inte få loss någon 17-40 just nu
Varför var det "inte kul"? Secifikt problem för 5d eller gluggen?
Finns det någon vidvinkel som lever upp till kantskärpan på gamla eller nya 5D?
17-40 och båda versionerna av 16-35 verkar inte hålla måttet efter vad man läst.
Så, då har jag gjort ett litet test. Kameran på stativ, 1s, F5.6, ISO6400. Båda bilderna framkallade via DPP med nollad brusreducering. RAW nedsamplad till samma storlek som sRAW vid framkallningen. Först hela scenen och sedan RAW följt av sRAW.Det vore intressant att se en mer grundlig genomgång av detta. Själv har jag ännu inte använt sRAW1 (eller 2) i riktiga situationer än, men jag gjorde ett snabbt test hemma och tyckte inte jag såg några större skillnader när de båda skalades ner. Men baserat på din erfarenhet så ska jag kanske försöka göra det mer ordentligt.
Det jag dock märkte var att vitbalansen var annorlunda mellan RAW och sRAW i ACR. Har någon annan också märkt det? I ZoomBrowser och DPP blir det korrekt dock...