Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skickar bilderna till dig Tore på ett villkor.
Att du gör som jag testar den mörka sidan, antagligen hoppar du tillbaks lika fort som jag gjorde för handhavandet är så olika mellan Nikon/canon. Oavsett fina kameror bägge två synd att dom inte är lika bra på att bygga optik som kamerahus.
 
Färdig nu? Vi skulle ju vänta tills du var färdig :)

Jag anser kamerorna likvärdiga (i dessa foton!). Intressant är att med CR så ser Nikons bilder nästan skarpare ut trots halva MP-mängden. Tråkigt nog (för nikon-ägare) så finns det ju ingen raw-konverterare förutom Nikons egen som klarar att hantera att kameran klipper svart mitt i svartpunkten istället för att som Canon ta med hela brusspektrat... Detta ger lite speciella förutsättningar för signalbehandlingen/färgerna runt svart. Även utan denna "spets" på bildbehandlingen tycker jag att Nikon klarar området i djupa skuggor bättre... Som jag ser det hade jag nog (med samma mängd kärlek lagd på båda kamerorna i efterbehandling) antagligen kunnat dra mer detaljer och färgkorrekthet ur nikonkameran än ur canonkameran.

I dessa exempel kan man tydligt se skillnaden i färgfilter över sensorn (Canons är mätbart "bredare") samt det lite "snällare" AA-filtret på Canon-kameran :) Det är bara bra i det här fallet. Jag har absolut inget mot att 5DII avtar i färgintensitet när man kommer närmre till svart, det är ju faktiskt så som ögat fungerar... Jag brukar processa mina (Nikon) bilder på det sättet för att få bästa resultat - enligt MITT öga.

Resultaten stämmer väl inte perfekt med mina erfarenheter (inte mot D3, men mot D700), men är tillräckligt nära för att man ska kunna säga att skillnaden är löjligt liten. Jag anser fortfarande att Nikon ger en naturligare och mer detaljerad färgåtergivning under hela exponeringsomfånget när man kommer en bit upp i ISO, bilder blir gärna lite "plastiska" när man kör på 1DsIII eller 5DII.

Både D3 och D700 fungerar f.ö i "native" läge hela vägen upp till 6400, jag dubbelkollade precis detta... :) Skillnaden är väldigt liten (Canon-filen på ISO6400 är "bara" 13 bitars i stället för 14, och har teoretiskt sett förlorat någon tiondels procent i brusprestanda jämfört med att använda en "riktig" förstärkningsvariant. Max). Det var inte det jag reagerade över tidigare, snarare att Canon återigen bevisat att man ALDRIG kan tro på något som står i deras produktblad eller manualer. Mitt förtroende för företaget har nått ett nytt lågvattenmärke, och det var inte högt innan.
 
1 fråga

Om man köpt ett L objektiv och en 5dm2 och objektivet felfokuserar, kostar det då något att få det justerat? om det nu kostar så undrar jag ungefär hur mycket?
 
Om man köpt ett L objektiv och en 5dm2 och objektivet felfokuserar, kostar det då något att få det justerat? om det nu kostar så undrar jag ungefär hur mycket?

Felfokuserar det kan du förhoppningsvis ordna till det lite med microadjustments. Lämnar du in kameran så kostar det ingenting att få det fixat.
 
Jag tycker det är helt suveränt att både Canons och Nikons kameror är så bra nuförtiden att man måste använda diagram och annat för att skilja dem åt. Det gör att man helt fritt kan använda det märke som passar en bäst (objektivutbud m.m.) utan att behöva oroa sig för om bildkvaliteten skulle vara bättre om man valde det andra.

Själv är jag otroligt nöjd med min 5D och kan tänka mig en 5DII om ett år eller så. Hade jag valt Nikon hade jag nog varit lika nöjd med det.
 
Vinner man något på is-50 eller är det läget bara bra när man vill köra vidöppet i solljus?
 
beror på vilken kamera du menar, exv 5dmk2 klarar bättre att exponeras efter 50iso än gamla 5d pga större headroom.Gamla 5d klipper tidigare i högdagern
 
Der funkar bäst i kontrollerat ljus, åtminstone med gamla 5D. Jag använder det i studio för att få renare lågdagrar och därmed bilder som tål extra mycket redigering.

Jag har aldrig sett något annat än att upplösning och framförallt DR är sämre på en kameras Lo-läge. Se tex dpreviews mätning av 1DsMkIII som tydligt visar nästan ett helt stegs tapp av DR och ingen vinst i skuggorna:

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS1DSMarkIII/page21.asp

Enligt nedanstående test är 5DMkIIs upplösning på ISO 50 i nivå med den på ISO 400. Rimligtvis är även SNR sämre på ISO 50 än på ISO 100. Jag tror att det blir bättre resultat om ni överexponerar upp till 1 EV-steg på ISO 100 än använder ISO 50.

http://www.photoreview.com.au/Canon/reviews/digitalslr/canon-eos-5d-mark-ii.aspx
 
Jag vill PUFFA för 10 fotografers utställning i Lund , sista veckan som man besöka och se den på konsthallen. Själv har jag varit där 4 gånger.
Utställningen kommer att visas i Borås till hösten.
Per Lindström har skrivit en bok "Svart på vitt om Tio Fotografer" läs den.
 

Bilagor

  • 10fotografer.jpg
    10fotografer.jpg
    32.8 KB · Visningar: 389
Jag räknar mig själv till pixelnerd, och jag har varit där. Och på utställningen om Gert Wingårdhs arkitektur på Form/Design Center idag. Att ha ett professionellt intresse av bildkvalitet innebär förhoppningsvis inte att man är kulturellt ointresserad...

Jag förstod att inlägget var ironinskt menat, men jag har inget emot att bli kallad pixelnerd... Jag är en mycket bättre prepressingenjör än vad jag är fotograf. Hoppas jag iaf.:)
 
OK, förr fanns det något som kallades svart vita bilder.
gå gärna och se den.
 

Bilagor

  • konsthall1.jpg
    konsthall1.jpg
    20.8 KB · Visningar: 558
50/1,4 är så kul,(känns som på 70talet och när det var poppis att använda 50mm som Henri Cartier-Bresson) Jag var på väg genom dimman i Lundagård kl 5 för att träffa en kund, på vägen tog jag lite bilder på 3200iso och endast bl 1,4 och med 5dmk2.
överstrålning, dimma, mörker och gatlampor.
Den som är intresserad och har en bra skärm kan ta en titt på http://picasaweb.google.com/mikael....Jb0jsEB8k&pli=1#slideshow/5291239530977579538

Nu var det slut på den kulturella delen av tråden
Åter till pixlar o brus
 
Senast ändrad:
50/1,4 är så kul,(känns som på 70talet och när det var poppis att använda 50mm som Henri Cartier-Bresson) Jag var på väg genom dimman i Lundagård kl 5 för att träffa en kund, på vägen tog jag lite bilder på 3200iso och endast bl 1,4 och med 5dmk2.
överstrålning, dimma, mörker och gatlampor.
Den som är intresserad och har en bra skärm kan ta en titt på http://picasaweb.google.com/mikael....Jb0jsEB8k&pli=1#slideshow/5291239530977579538

Nu var det slut på den kulturella delen av tråden
Åter till pixlar o brus

Pixlar och brus är väl inget mot såna bilder! Väldigt vackra!
Har själv en 50 1,4 och den är som du säger riktigt kul att använda. Nu väntar jag bara på en 5DII :)
 
50/1,4 är så kul,(känns som på 70talet och när det var poppis att använda 50mm som Henri Cartier-Bresson) Jag var på väg genom dimman i Lundagård kl 5 för att träffa en kund, på vägen tog jag lite bilder på 3200iso och endast bl 1,4 och med 5dmk2.
överstrålning, dimma, mörker och gatlampor.
Den som är intresserad och har en bra skärm kan ta en titt på http://picasaweb.google.com/mikael....Jb0jsEB8k&pli=1#slideshow/5291239530977579538

Nu var det slut på den kulturella delen av tråden
Åter till pixlar o brus

Varför det - nu blev ju den här tråden riktigt intressant. Bra bilder Mikael! Oskärpa rules!! I alla fall väldigt ofta ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.