Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Mina fyra slutsatser:

1) Tur att jag inte kan använda Raw Developer...

2) Det jag ser utifrån dina jämförelser är att D3:an har mer färgbrus framförallt i den blå kanalen, starkare kontrast och svärta samt mindre luminansbrus. Precis som med D3X så ser D3:ans filer mer råa och orörda ut medan filerna från 5DMkII verkar mer processade,

3) Jag kommer att fortsätta att använda NX,

4) 5DmkII hade säkert givit bra resultat om filerna hade kunnat öppnas i NX.

varför tar du inte min rawfil och räknar fram den i nikonprogramet?så vi sedan kan se ev skilnader.
 
lägger d3 bilden från Camera raw igen så man kan se och jämföra.
 

Bilagor

  • d3-camerRaw.jpg
    d3-camerRaw.jpg
    45.5 KB · Visningar: 376
Min egen reflektion blir: Jag skulle inte tveka att använda 5dmk2 i samma lågljus situationn som D3 dvs i exempelvis 6400iso och tillsammans med Camera raw eller Rawdeveloper som konvertrar.
 
Jag tror jag föredrar Raw Developer då färgbruset ju ganska lätt går att ta bort.

Dina utsnitt, lagd sida vid sida och efter nivåjustering på 5DMkII likt D3. Slutsatsen är att färgbruset är snarlikt i skuggorna men att 5DMkII har högre färgbrus i mellantoner och högdagrar:
 

Bilagor

  • 5dmk2vsD3.crop.jpg
    5dmk2vsD3.crop.jpg
    83.7 KB · Visningar: 365
Och vad säger dessa "upptäckter" oss jämfört med det som Joakim Bengtsson vs Magnus skrivit i D3X tråden?
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1275146&postcount=578
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1275430&postcount=591
Enligt Magnus så "Nej. I verkligheten ger D3 snyggare skuggor för att Nikon varit duktiga på att göra bra mjukvara." medan Joakim hävdar tvärtom.

I praktiken är jag beredd att hålla med Magnus även om jag inte har några svårigheter att tolka Joakims uppgifter heller. Var finns sanningen? Fortfarande så tycks D3 ge ett överlägset?! resultat när man använder dedikerade programvaror eller?
 
Min egen reflektion blir: Jag skulle inte tveka att använda 5dmk2 i samma lågljus situationn som D3 dvs i exempelvis 6400iso och tillsammans med Camera raw eller Rawdeveloper som konvertrar.

ACR ger mer brus i filerna från 5DMkII än från D3. Tydligast i mellantoner och högdagrar precis som i Raw Developer.
 
Luminansbruset är även högre i mellantonerna hos 5DMkII som ses i denna svartvita jämförelse av Mikaels utsnitt:
 

Bilagor

  • 5dmk2vsD3.crop.sv.jpg
    5dmk2vsD3.crop.sv.jpg
    73 KB · Visningar: 359
Återigen: Min egen reflektion blir: Jag skulle inte tveka att använda 5dmk2 i samma lågljus situation som D3 dvs i exempelvis 6400iso och tillsammans med Camera raw eller Rawdeveloper som konvertrar.
 
Senast ändrad:
Återigen: Min egen reflektion blir: Jag skulle inte tveka att använda 5dmk2 i samma lågljus situationn som D3 dvs i exempelvis 6400iso och tillsammans med Camera raw eller Rawdeveloper som konvertrar.

Självklart skall du inte tveka! Både dina resultat och mätningarna från DXOMark ger ju stöd för att de två kamerorna är i princip identiska. Vid utskrift kan 5DMKII mycket väl vara överlägsen även på ISO 6400!
 
jag tog ett gäng testbilder på iso 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400iso och skrev ut det och det är imponerande vilken bra kvalitet det är på högre iso och jag gjorde ingen brusreducering alls på bilderna. Är ni nyfiken hur dom ser ut så kan ni svänga förbi Holly foto på folkungagatan på söder i stockholm så kan ni själva se hur det ser ut. Fråga efter Anders bara.
 
jag tog ett gäng testbilder på iso 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400iso och skrev ut det och det är imponerande vilken bra kvalitet det är på högre iso och jag gjorde ingen brusreducering alls på bilderna. Är ni nyfiken hur dom ser ut så kan ni svänga förbi Holly foto på folkungagatan på söder i stockholm så kan ni själva se hur det ser ut. Fråga efter Anders bara.

Kan du inte skicka bilderna istället...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.