Teodorian
Aktiv medlem
Ny liten (tråkig) upptäckt...
Satt och labbade med lite 5DII-foton idag, och gick även igenom lite hög-ISO tester jag kört tidigare.
ISO6400-inställningen är inte en "riktig" ISO! Den är en matematisk dubbling av ett ISO3200-värde
Canon har hävdat att ISO100-6400 är "native ISO's" och beror helt och hållet på analoga förstärkningssteg i kameran - samt att HI1 och HI2 är "extrapoleringar" från 6400-filer, gjorda direkt i kameran, men detta visar sig inte vara riktigt hela sanningen...
Efter att ha tittat lite närmre på en 6400-raw i högupplösning i ett analysprogram (det är sällan jag tittar på histogram med så här hög upplösning - när man tittar på ett komplett histogram från svart-vitt så syns inte "luckorna" i datan man tittar på!) så visar det sig att BARA VARANNAN data-nivå är ifylld... Raw-filen innehåller bara jämna siffror, det finns inga ojämna siffror! - Den är alltså inget mer än en dubbling av 3200-värdena.
6400-inställningen (som motsvarar ~ISO4000 i verkligheten) är alltså en "eftersimulerad" inställning. Om man fotar i raw (vilket man naturligtvis gör på dessa höga ISO-nivåer) så kan man lika gärna stanna på ISO3200, underexponera ett steg och därmed spara alla högdagrar... Och få högre bildkvalitet än om man ställer kameran på "6400".
Mitt förtroende för saker Canon-tech påstår sjunker varje dag.
Det är välkänt sedan länge att det "verkliga" ISO-värdet på flera DSLR är max ISO 1600 eller ISO 3200. Allt därutöver är simulerade förstärkningar. Det gäller tex för Nikon D3 som ju också har ISO 6400 som högsta nominella ISO-tal. Vi har diskuterat detta här på fotosidan och det har även debatterats flera gånger på dpreview.
En slutsats som anförts är att det går lika bra eller tom bättre att underexponera en ISO 1600-fil 1-4 EV-steg istället för att använda ISO 3200/6400/12800/25600. Exponeringen lyfts sedan 1-4 steg i rawkonverteraren. En upptäckt är att högdagrarna med en sådan metod kan bevaras bättre i de situationer då kamerans kontrastomfång överskrids. Brusnivåerna är i princip de samma oavsett metod.
Senast ändrad: