DCraw och Rawdeveloper är de enda två konverterare jag kämner till som ÄR brusreduceringsfria när programmet SÄGER att allt är avstängt...
DPP och NX är det definitivt inte... - enligt både mina och andras mätningar. :-/
Det finns mycket i raw-konverterare som användaren inte får nys om - t.ex så höjer DPP exponeringsnivån på 5DII och 1DsIII med 0.3Ev för at skyla över att dessa två kameror fuskar mer med ISO-angivelserna än andra Canon-kameror... - INNAN bilden kommer fram till de kontroller man kan SE som användare. Eftersom Adobe har fler tillverkare än Canon att ta hänsyn till /jämföra med är den siffran +0.4Ev i ACR och LR. (Siffran/justeringen finns även med vid en dng-konvertering).
Detta faktum (att raw-konverterare hittar på mycket hyss utan att berätta om det) är antagligen orsaken till att folk fortfarande spriden osanningen om att raw-filer (från vilken kamera-tillverkare som helst) är "processade" innan de sparas. Om en en raw-fil är "processad" kan detta VÄLDIGT lätt påvisas vid en analys av de enskilda kanalerna i filen, brusspektrat (intensitet per frekvens) i en opåverkad fil är alltid linjärt - ALLT man gör för att påverka filen kommer synas i detta brusspektra. Bl.a kan man påvisa Nikons dumheter ang. långtidsexponeringar på detta sätt.
På tal om att påvisa...
Färgintensiteten/temperaturen i 5DII-exemplet ovan har "råkat drabbas" av en median blur med en radie på 4-5 pixlar med vikt mot svart. Så mycket för "ingen brusreducering" i DPP!
Jag bifogar den blå kanalen från RGB. Den jämna och böljande "fläckighet" utan skarpt brus (brus med hög frekvens) som 5DII-sidan visar är ett typiskt tecken på stark brusreducering. Hade jag haft en 16-bit tif av samma bild så kunde jag berättat EXAKT hur mycket brusreducering DPP lagt till.
Ett opåverkat resultat ser ut som D3x på vänstersidan, lågfrekvensbrus och högfrekvensbrus har samma intensitet.