Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte få upp rawfiler från d3X med camera raw än så D3x lämnar jag för ett tag.
Tänkte visa hur Camera raw och de två kamerorna Sony 900 och 5dmk2 uppvisar samma motiv. Hela bilden finns i Navigatorn, platsen är Mattssons Foto i Lund.
Sony900 med deras 50/1.4 och min 5dmk2 med 50/1.4
Sony kameran tillsammans med Camera Raw och defaulta intällningar vad det gäller brusreducering, likaså 5dmk2.
Sonykameran ger bättre vitbalans än 5dmk2 i AWB.
Bilderna RGB balanserade mor den gråa ytan.

först hela bilden i navigator i miten, därefter utsnitt från de två kamerorna
 

Bilagor

  • Sony-hela.jpg
    Sony-hela.jpg
    35.1 KB · Visningar: 381
samma utsnitt från 5dmk2 men i 6400iso, Lägg märke till den röda text som finns i blixten samt linjedragning osv.
Jag kan konstatera att 5dmk2 återger mer detaljer i 6400iso än vad Sonykameran kan återge i 3200iso och med Camera Raw som rawkonverter och samma defaulta brusreducering inlagd på båda kamerorna..Till höger om blixten finns det räfflingar i det svarta som inte återges av Sony lika tydligt som med 5dmk2 .
 

Bilagor

  • 5dmk2-6400iso.jpg
    5dmk2-6400iso.jpg
    50.6 KB · Visningar: 379
Senast ändrad:
visar hela bilden så man/du förstår var jag är inne och jämför de två kamerorna.
Det är tämligen lätt att se att 5dmk2 kan återge detaljer bättre än Sony 900 kan på höga iso och främst från mellantoner och ner i nivåerna mot svart tillsammans med Camera Raw..
 

Bilagor

  • Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    36.7 KB · Visningar: 372
Senast ändrad:
visar hela bilden så man/du förstår var jag är inne och jämför de två kamerorna.
Det är tämligen lätt att se att 5dmk2 kan återge detaljer bättre än Sony 900 kan på höga iso och främst från mellantoner och ner i nivåerna.

Verkar stämma. A900:s styrka ligger inte i högisoområdet. Den spelade i pricip jämnt med en 1DsMkII upp till iso 1250, men dyker vid 1600. Och 5DMkII verkar ligga nästan ett steg högre än 1DsMkII vad gäller brusfrihet högiso.

A900 har en mängd bra egenskaper, men till dem hör inte området över iso 800 om man vill synliggöra den annars eminenta detaljåtergivningen. Har även testat Sonys 50/1.4 som jag tyckte var en ovanligt skarp och trevlig bekantskap.

Lennart
 
Det blir ett dyrt njutande av slutarljud...
är det kärlek vid första träffen , vad skall man göra?

Adobe! Ge mig nu för f... en variant av Camera raw som klarar d3x rawfiler.

PS Lennart, sony 900 är en bra kamera och AWB i inomhusljus är betydligt bättre än 5dmk2 trots att båda har en given grå yta att mäta mot .
 
Senast ändrad:
En märkpenna "suddar bort" x:et. Betala för en D3! Kriminellt! Men i krig och kärlek...

Lennart
Bra ide. Jag skall köpa mig lite vita pastellkritor och köpa massa D3 som jag målar dit ett X på. Sen säljer jag dem för 59000 kr styck. Tack för tipset Lennnart. Nu har jag inte tid att skriva mer, måste skynda mig att bli rik.

Vid närmare eftertanke borde man kunna modifiera en D1X till en D3X. bara att ändra ettan till en trea. X:et är ju redan där. Någon som har lite vita pastellkritor att sälja billigt?

EDIT: Måste bara poängtera att jag inte gör något olagligt eftersom det hela handlar om min kärlek till pengar.
 
Vid servojustering så pågår kommunikationen mellan kamerahus och objektiv konstant, så även om det beräknade värdet inte stämde riktigt med en gång så "efterkorrigeras" det kontinuerligt...

Är det någon som verkligen har provat att göra en microjustering av 5:ans AF och sedan prova med AF-Servo?

På Nikon så påverkar microjusteringen även AF-C (AF-Servo) hur det nu går till. Dvs gör jag en justering i menyn så påverkar det fokusläget ÄVEN i AF-C. Det går alltså att flytta fokusläget fram och tillbaka med hjälp av microjusteringen. Jo jag har testat. Givetvis med ett statiskt motiv men kameran var alltså satt till AF-S vilket motsvarar Servo-AF
 
Ken Rockwells jpg-jämförelse som förstås inte säger så mycket men ändå...

http://www.kenrockwell.com/nikon/d3x/sharpness-comparison-5d-mark-ii.htm

verkligen inte, vad är vitsen ? se två kamerors jpg rendering, vi vet inte ens vilka inställningar den idioten använder i de båda kamerorna.

jag är nyfiken på vilken inställning han använder i 5dmk2 , så kan jag göra en liknande jämförelse dvs en bild från raw och en jpg från kameran.
 
d3x vs 5dm2

"Rätt kul att han anklagar Canon för att använda för mycket NR och smeta ut filerna. Bilderna är tagna på ISO 100..."

Den brusreducerar även på iso 100 tror jag om man inte stänger av det. Så han hade nog inte stängt av det ser det ut som.(såg till och med ut att vara inställd på kraftig brusreducering :D) Så där smetiga tycker jag inte mina jpg bilder ser ut när jag kör med avstäng reducering iaf.

Hur som helst är det ju klart mer intressant att jämföra rawfiler, men visst vill jag endå ha en kamera som levererar bra jpg.

Verkade som ken rockwell var väldigt negativ mot att fota Raw. Eller så missuppfatta jag bara det han skrivit.
 
"Rätt kul att han anklagar Canon för att använda för mycket NR och smeta ut filerna. Bilderna är tagna på ISO 100..."

Den brusreducerar även på iso 100 tror jag om man inte stänger av det. Så han hade nog inte stängt av det ser det ut som.(såg till och med ut att vara inställd på kraftig brusreducering :D) Så där smetiga tycker jag inte mina jpg bilder ser ut när jag kör med avstäng reducering iaf.

Hur som helst är det ju klart mer intressant att jämföra rawfiler, men visst vill jag endå ha en kamera som levererar bra jpg.

Verkade som ken rockwell var väldigt negativ mot att fota Raw. Eller så missuppfatta jag bara det han skrivit.

Har inte Canon 5DMkII ett valbart ISO-tal för när NR startar? För D3X är gränsen ISO 500.

Ken Rockwell är en ökänd rawhatare och överhuvudtaget kontroversiell för sina egensinniga åsikter.
 
Har inte Canon 5DMkII ett valbart ISO-tal för när NR startar? För D3X är gränsen ISO 500.

Ken Rockwell är en ökänd rawhatare och överhuvudtaget kontroversiell för sina egensinniga åsikter.

Det tror jag inte den har, i manualen står det att "brusreducering för höga iso" används vid alla iso tal läste jag nu, alltså även iso 100. Men den är speciellt effektiv vid höga iso (självklart).

Och vad jag har sett från andra kamera jämförelser så tycker jag att det är större skillnad på raw och jpg från canon än vad det är mellan jpg och raw från nikon kameror. (men jag kan har fel)
 
Jag har nu framkallat d3x och 5dmk2 rakt av i Raw developer. Båda kamerorna är exponerade likvärdigt i 6400iso
Brusreduceringen avständ
 

Bilagor

  • Raw-developer.jpg
    Raw-developer.jpg
    45.2 KB · Visningar: 307
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.