Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom kontrastomfånget är stort och om jag nu skulle vilja ha med alla högdagrar så skulle resultate bli så här för att sedan arbeta vidare med, dvs lyfta skuggor, mellantoner osv.

Gör du aldrig flera konverteringar tex en för högdagrarna, en för mellantonerna och en för skuggorna som du sedan sammanfogar för att "öka" det tillgängliga dynamiska omfånget i högkontrastscener?

Nu är jag intresserad av hur de mörka delarna ser ut och kan jag hämta färg information ur dessa utan att resultet blir allt för dåligt, signalnivån från sensorn är låg och förstärkningen är hög. Utsnitt från högra övre delen i bilden
Det finns mycket att hämta utan att brusbilden förstör även i 6400iso. Här har jag bara lyft ena delen med kurvverktyget.

Bilagor

• Domkyrkan3.jpg
    Domkyrkan3.jpg
    27.9 KB · Visningar: 452
Senast ändrad:
Gör du aldrig flera konverteringar tex en för högdagrarna, en för mellantonerna och en för skuggorna som du sedan sammanfogar för att "öka" det tillgängliga dynamiska omfånget i högkontrastscener?

jodå, men här var jag nyfiken på hur helheten ser ut utan att sammanfoga flera framkallningar.

Den intressantaste iakttagelsen för all praktisk användning är att så länge man håller sig under ISO 1600 spelar det ingen roll vad man använder. Skillnaderna (de små "skutten" i kurvorna) går inte att se i en bild.
Verkar ju väldigt märkvärdigt att de knappt skulle vara någon skillnad i brus mellan ISO100 och ISO 1250.

De små "fnurrorna" på linjen beror på att Canon använder två förstärkningssteg i ISO-förstärkningen, en för helsteg och en för mellanstegen. Orsak... ?
Det jag menade var främst att fnurrorna är såpass små, att de som hoppade högt av glädje över dessa och genast bestämde sig för att bara använda de ISO-värden som stämmer in där kurva gör ett litet dopp neråt, de fotograferna skulle ha mer nytta av att lägga sin tankemöda på något annat.
Jag läste om några på POTN som var närmast lyriska över detta nya vetande.

Att det är skillnad på bildkvalité mellan ISO 100 och ISO 1600 vet vi nog allihop, liksom att för många användningsområden duger ISO 1600 gott, oavsett vilken aktuell kamera man använder (spegelreflex, då).
Men det jag skrev gick lätt att missförstå, fast jag insåg inte det förrän det var för sent att redigera.

Lol...! (angående POTN då...) :) Som du säger, lägger man ner tankemöda på dessa detaljer så finns det nog vettigare [och mer effektiva] saker att tänka på vad det gäller kameraprestanda... :)

Tack Macrobild för en liten walkthrough i din vardag... :) ser bra ut, inga problem med användbarheten [på bilden du visade] om man inte ska köra den JÄTTESTORT...! Du skrev "5D" i början av bildsekvensen, jag antar att du faktiskt menar "5D" också, inte "5DII"? Jag har inte följt hela tråden, så jag vet inte vad du har haft för inlägg tidigare...

Det jag menade var främst att fnurrorna är såpass små, att de som hoppade högt av glädje över dessa och genast bestämde sig för att bara använda de ISO-värden som stämmer in där kurva gör ett litet dopp neråt, de fotograferna skulle ha mer nytta av att lägga sin tankemöda på något annat.
Jag läste om några på POTN som var närmast lyriska över detta nya vetande.
...

Jag noterade också detta... Märkligt att folk inte läser hela texten. Han som gjort testen förklarar tydligt vad det handlar (och även att man inte ska hänga upp sig på 1/3 värdena).

Verkar ju väldigt märkvärdigt att de knappt skulle vara någon skillnad i brus mellan ISO100 och ISO 1250.

Det ÄR ingen skillnad [i svartbruset] mellan 100 och 1250, men på 100 så avtar bruskraften jämfört med signalnivån nästan linjärt med exponeringsnivå (mer ljus - mindre brus), men på 1250 så följer brusnivån exponeringen... Detta betyder att allt över ren svart är ganska rent på ISO100, men att det vi ser som brus "följer med" en bra bit upp i grånivå på 1250.

ISO Signalnivå Brusnivå "renhet"

100 10 10 1:1
100 100 10 10:1

1250 10 10 1:1
1250 100 50 2:1

Siffrorna är tagna helt ur luften, bara för att förklara principen...

[edit] förtydligande, ordval

Lol...! (angående POTN då...) :) Som du säger, lägger man ner tankemöda på dessa detaljer så finns det nog vettigare [och mer effektiva] saker att tänka på vad det gäller kameraprestanda... :)

Tack Macrobild för en liten walkthrough i din vardag... :) ser bra ut, inga problem med användbarheten [på bilden du visade] om man inte ska köra den JÄTTESTORT...! Du skrev "5D" i början av bildsekvensen, jag antar att du faktiskt menar "5D" också, inte "5DII"? Jag har inte följt hela tråden, så jag vet inte vad du har haft för inlägg tidigare...

det är lite svårt om du inte har hängt med i tråden,kameran är 5dmk2 i domkyrkan.
det är jag som är trådstartare och jämför 5dmk2 med min gamla 5d.

Oki, lite svårt att se skalor i de storlekar som man kan publicera här... På översiktsbilden är det omöjligt att se om det är 13 eller 21 MP. Brusmängden sade iofs "II", men man vet aldrig med lösryckta exempel.

Det andra [trådstartare osv] visste jag, men jag visste inte var i tråden vi var - vilken kamera som avhandlades för tillfället. Tack iaf...

Jag gjorde ett arbete i domkyrkan igår kväll.
Domkyrkan i Lund är ett bra ställe för att se hur kameror fungerar i praktiken eftersom ljuset där är konstant (dvs när inte dagsljus påverakar genom fönstren)Det finns allat från ljuskronor ner till becksvart.
Jag har fått enastående resultat med 5d inne i kyrkan och har tagit många bilder på 1600-3200iso. Igår använde jag bara 6400iso och resultatet blev mycket bra.

Det finns också andra miljöer som Universitetets Aula med installationer som skall dokumenteras , aulan är verkligen en test, även där använder jag 6400iso utan att svettas för mycket över hur resultatet skall bli.

Ser bra ut Mikael, precis sådan miljö jag valde kamera för.
Jag körde lite studio med den igår på ISO 50 och renare bilder har jag inte sett från en digitalkamera.

NU kommer det märkliga : Support added for EOS 5D Mark II with firmware Version 1.0.7.
Digital Photo Professional 3.5.2 also supports images taken with EOS 5D Mark II equipped with firmware version 1.0.6. However, the software will not apply the image improvements made in firmware 1.0.7 to images taken with the earlier firmware.

Gäller bara uppdateringens förbättrade resultat kamerans interna rendering och tillsammans med endast ett uppdaterat DPP ?
Är risken med andra ord att det fortsättningsvis går att se svarta prickar tillsammans med Camera Raw?

NU kommer det märkliga : Support added for EOS 5D Mark II with firmware Version 1.0.7.
Digital Photo Professional 3.5.2 also supports images taken with EOS 5D Mark II equipped with firmware version 1.0.6. However, the software will not apply the image improvements made in firmware 1.0.7 to images taken with the earlier firmware.

Gäller bara uppdateringens förbättrade resultat kamerans interna rendering och tillsammans med endast ett uppdaterat DPP ?
Är risken med andra ord att det fortsättningsvis går att se svarta prickar tillsammans med Camera Raw?
Jag såg en kommentar på Canonrumors att fixen påverkar råfilen, oberoende av DPP. Men jag har inte testat själv ännu.

Man kan läsa följande på Canons FAQ sida om uppdateringen av firmware till 1.0.7

"Why is it required to update the Digital Photo Professional and Picture Style Editor software?
If the existing software applications are used to display sRAW1 and sRAW2 images that were captured by a camera with Firmware Version 1.0.7, dark, low-contrast areas in the images may appear slightly magenta. If the updated software applications are used to display sRAW1 and sRAW2 images, the color of the images will appear normal, regardless of the camera firmware version."

Fotograferade med D3x , Sony 900 och med min 5dmk2 idag, återkommer med några kommentarer senare. Men vilken kamera d3x är. Förstår att Nikon vill ha så bra betalt som det möjligt.

Fotograferade med D3x , Sony 900 och med min 5dmk2 idag, återkommer med några kommentarer senare. Men vilken kamera d3x är. Förstår att Nikon vill ha så bra betalt som det möjligt.

Tja, det är ju egentligen "bara" en Nikon D3 med en annan sensor vilken har dubbla antalet pixlar och en annorlunda utläsning...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar