Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
DCRaw tar ingen "personlig" hänsyn till vilken modell av kamera som den bearbetar, bara om man specifikt säger åt den att använda en speciell profil gör den det. Jag vet att det finns kompilationer som tar både 5DII och D3x ute nu... Detta har mer med det exakta "container"-formatet filen använder och mindre med modell av kamera. Mina filläsarmodeller (i mathcad) som tog 40D tog även 5DII utan att protestera, så så hemskt stor skillnad per generation av kamerakropp är det inte...
 
Har du ändrat dig?
50D hade du ju på annons samtidigt som 40D och 5D..

det var betydligt lättare att bli av med 40d än med 50d med tanke på priset.
Efter att ha kört 5dmk2 en tid så är hus nr 2 beställt samt 50d blir kamera för långa tele samt backup. (glömt att ta ner kameran från annonsplatsen, den är nu borta)
 
Finns senaste DCRaw till mac?

Jag tog första bästa träff från Google, dcRAW-X, men det var ett grafiskt gränssnitt och stödjer bara vissa kameror. Så det är väl något helt annat som förmodligen är baserat på någotn gammal dcraw.

Hittade det som förmodligen är riktiga dcraw här:

http://www.insflug.org/raw/Downloads/

Men som fullständig idiot inom Unix (ny-switchad från trygga lilla windows-världen) lyckas jag inte ens exekvera det jag tankat hem i Terminalen. Och alla FAQer jag hittar pratar windows där det bara e att tuta å köra.

Måste jag ändra någon rättighet på filen för att få exekvera från terminalen? Jag står i katalogen jag har filen i, och skriver dcrawU (finns dcrawG4, dcrawG5, dcrawU och dcrawx86 i tar-paketet jag fick hem) men får bara veta att command not found. Dubbelklickar jag istället på filen från findern så exekveras den. Det ska krånglas tills så mycket som möjligt.
 
Senast ändrad:
Nu har jag testat mer hockeyfoto men 5D mkII och denna gång medvetet satt servo på prov. Jag är positivt överraskad och ser att kameran presterar utmärkt för ändamålet.

Jag bad min som Johan som är en duktig skridskoåkare köra för fullt tvärs över planen mot mig medan jag tog en bildserie. I hallen är ljuset knapert och bilderna är tagna på ISO 3200, f/2,8, 1/400 med 70-200 2,8L och mittersta fokuspunkten med hjälppunkter aktiverade. Mina andra kameror klarar inte av situationen, 40D klarar kanske fokuseringen men inte bildkvaliteten.

Jag gjorde ett kollage av bilderna där man i vänstra spalten ser hela bilden och i högra ett utsnitt runt mitten, ni kan se det på...

www.sorkin.se/test/servotest.jpg
 
Nu har jag testat mer hockeyfoto men 5D mkII och denna gång medvetet satt servo på prov. Jag är positivt överraskad och ser att kameran presterar utmärkt för ändamålet.

Jag bad min som Johan som är en duktig skridskoåkare köra för fullt tvärs över planen mot mig medan jag tog en bildserie. I hallen är ljuset knapert och bilderna är tagna på ISO 3200, f/2,8, 1/400 med 70-200 2,8L och mittersta fokuspunkten med hjälppunkter aktiverade. Mina andra kameror klarar inte av situationen, 40D klarar kanske fokuseringen men inte bildkvaliteten.

Jag gjorde ett kollage av bilderna där man i vänstra spalten ser hela bilden och i högra ett utsnitt runt mitten, ni kan se det på...

www.sorkin.se/test/servotest.jpg

Tjenare Björn! Du det där ser faktiskt grymt bra ut ju!!
Extremt tacksam =)
 
Nu har jag testat mer hockeyfoto men 5D mkII och denna gång medvetet satt servo på prov. Jag är positivt överraskad och ser att kameran presterar utmärkt för ändamålet.

Jag bad min som Johan som är en duktig skridskoåkare köra för fullt tvärs över planen mot mig medan jag tog en bildserie. I hallen är ljuset knapert och bilderna är tagna på ISO 3200, f/2,8, 1/400 med 70-200 2,8L och mittersta fokuspunkten med hjälppunkter aktiverade. Mina andra kameror klarar inte av situationen, 40D klarar kanske fokuseringen men inte bildkvaliteten.

Jag gjorde ett kollage av bilderna där man i vänstra spalten ser hela bilden och i högra ett utsnitt runt mitten, ni kan se det på...

www.sorkin.se/test/servotest.jpg

Är det 100% crops?
 
Åter till AF och microjustering.
Gjorde en kontroll med 50d och 50/1.4, precis som med 5dmk2 har kameran svårt att bestämma sig när AF skall sitta. Korrigerade kameran och objektiv med microjusteringen och fick bästa skärpa på minus 5 vid bl 1.4.
Tog sedan om bilderna nu med objektivet nerbländat till 4 och fick bäst resultat på +5 korrigering.
Troligen nollar jag alla inställningar och beger mig in till Malmö och Intervision med samtliga objektiv , jag orkar inte med alla olika resultat jag får och förstår nu Lennarts tidigare beskrivna frustration fullständigt.
Vilket gidder.
 
Åter till AF och microjustering.
Gjorde en kontroll med 50d och 50/1.4, precis som med 5dmk2 har kameran svårt att bestämma sig när AF skall sitta. Korrigerade kameran och objektiv med microjusteringen och fick bästa skärpa på minus 5 vid bl 1.4.
Tog sedan om bilderna nu med objektivet nerbländat till 4 och fick bäst resultat på +5 korrigering.
Troligen nollar jag alla inställningar och beger mig in till Malmö och Intervision med samtliga objektiv , jag orkar inte med alla olika resultat jag får och förstår nu Lennarts tidigare beskrivna frustration fullständigt.
Vilket gidder.

Har nollat mina inställningar utom på 24-70 som efter tester på olika brännvidder ger jämnast resultat över hela zoomområdet på +2 (av någon underlig anledning fungerar det).

Bara gett upp vad gäller andra zoomar. Trodde först att fasta optiker skulle bli piece of a cake att justera, men de hamnar antingen perfekt på ett avståndsområde och dåligt på ett annat eller så uppstår samma fenomen som du beskriver ovan.

Konstigare är att A900 med 4 optiker, varav en piratzoom, fungerar bättre. 50/1.4 ställde jag minus 2 vid f 1.4 och den fungerar klockrent på såväl korta som långa avstånd oavsett bländare.

Bästa botemedlet är antagligen ett bättre AF-system. På 50D blir ALLA mina EF-optiker knallskarpa vid stativtagning via liveview (zoomad 10x) och antingen manuellt ställd eller via AF-ON fasdetekterande. Och det med helt avstängd microadjust.

Upplevde du någonsin så mycket felfokus med exv din 30D eller din gamla 5D?

Lennart
 
Åter till AF och microjustering.
Gjorde en kontroll med 50d och 50/1.4, precis som med 5dmk2 har kameran svårt att bestämma sig när AF skall sitta. Korrigerade kameran och objektiv med microjusteringen och fick bästa skärpa på minus 5 vid bl 1.4.
Tog sedan om bilderna nu med objektivet nerbländat till 4 och fick bäst resultat på +5 korrigering.
Troligen nollar jag alla inställningar och beger mig in till Malmö och Intervision med samtliga objektiv , jag orkar inte med alla olika resultat jag får och förstår nu Lennarts tidigare beskrivna frustration fullständigt.
Vilket gidder.

Ja man känner sig rejält uppskrämd nu, inför framtida kameraköp. Microjusteringen är väl en alldeles ny finess vad jag förstår. Inställningar gjorda i rumstemperatur, om det är 10g kallt vad händer då. Vänl./ Bengt
 
Jag följde i natt Canons PDF angående microjustering, provade med 24-70 på 3.5 m avstånd till Pattern.gif en bild som man kan ladda ner och visa på skärm.

Med live view och manuell inställning + förstoring fick jag ett mycket bra resultat på 70mm bl 2.8, försökte sedan justera objektivet men resultatet blev aldrig lika med live view.Jag vandrade mellan ytterändarna vad det gäller microjustering, stegade ner bit för bit men fick inte till inställningen.

Angående resultat med tidigare kameror:

Jag kan inte svara på frågan om hur andra kameror har uppträtt lika eftersom 5dmk2 ,50d är de första Canonkamerorna jag har kunnat microjustera.Jag har inte detaljstuderat de andra kamerornas AF på samma sätt som med 5dmk2 och 50d.

Men problemet är ju också att om jaq nu microjusterar ett objektiv, får bra resultat och lägger in värdet och gör om testen för att verifiera värdet så kan jag få ett annat resultat.

Ljusstarka objektiv: Vitsen är ju att jag skall kunna ta annorlunda bilder med
objektivet med kort skärpedjup,svårigheten är att microjustera det så det fungerar med AF inom kort ett avstånd och samtidigt på längre avstånd.
 
Jag följde i natt Canons PDF angående microjustering, provade med 24-70 på 3.5 m avstånd till Pattern.gif en bild som man kan ladda ner och visa på skärm.

Med live view och manuell inställning + förstoring fick jag ett mycket bra resultat på 70mm bl 2.8, försökte sedan justera objektivet men resultatet blev aldrig lika med live view.Jag vandrade mellan ytterändarna vad det gäller microjustering, stegade ner bit för bit men fick inte till inställningen.

Angående resultat med tidigare kameror:

Jag kan inte svara på frågan om hur andra kameror har uppträtt lika eftersom 5dmk2 ,50d är de första Canonkamerorna jag har kunnat microjustera.Jag har inte detaljstuderat de andra kamerornas AF på samma sätt som med 5dmk2 och 50d.

Men problemet är ju också att om jaq nu microjusterar ett objektiv, får bra resultat och lägger in värdet och gör om testen för att verifiera värdet så kan jag få ett annat resultat.

Ljusstarka objektiv: Vitsen är ju att jag skall kunna ta annorlunda bilder med
objektivet med kort skärpedjup,svårigheten är att microjustera det så det fungerar med AF inom kort ett avstånd och samtidigt på längre avstånd.

Jo, allt känns igen. Har inte provat med gif-bilden dock. Personligen tror jag att tillverkaren anser att acceptabel tolerans innebär att det man man fokuserar på får acceptabel skärpa även om det innebär att bakre eller främre belägna föremål blir aningen för skarpa i förhållande till huvudobjektet. Och det är blir ju inte lika kritiskt med en glugg med ljusstyrka 4.0 som med 1.4.

Har aldrig funderat heller speciellt mycket på detta utom om en en optik lämnade tydligt fram- eller bakfokus med mina tidigare kameror. Det började tydliggöras i samband med att jag växlade från 5D till 1DsMkII. Skickade 1DsMkII:an så det ställdes efter ett referensexemplar och började notera lite kraftigare avvikelser på de ljusstarkaste gluggarna.

jag räds i vilket fall inte alls att skaffa en 5DMKII. En amerikansk mailvän påstod att enda nyttan med microadjust är om kamerahuset fram eller bakfokuserar och man ställer justeringen efter det och låter ändringen omfatta alla gluggar. F-n tro det. Ska väl testa i alla fall.

Står fast vid att AF-precisionen (single-shot med mittpunkt) i kamerorna har fått stå tillbaks för att utvecklingen av följande AF på rörliga föremål.

Jag får bättre värden med servo-AF när jag egentligen borde använt single AF på stativ.

Var hittar man PDF-filen?

Lennart
 
Hmm, jag hade tidigare tänkt att jag skulle ta mig tid under julhelgen att microjustera mina objektiv, men nu funderar jag på om det inte är bäst att låta bli. Tanken är att jag i färdiga bilder just nu tycker alla objektiv presterar bra, men om jag skulle gå in och detaljgranska, så som man blir tvungen om allt ska microjusteras, så är jag rädd att jag kommer bli besatt. Det är väl den lyx man har när man inte lever av de bilder man tar...
 
Servo-AF fungerar ofta bättre om man har en "problemkropp" eller ett problemobjektiv - även på stationära mål!... Bara grunden är rätt justerad (detta är en spegelinställning i kamerahuset - Den MÅSTE vara rätt!)

Canons AF-system som utvecklades tillsammans med EF-systemet är [fula ord, fula ord, fula ord, fula ord, fula ord, fula ord, fula ord, och ett par fula ord till].

Systemet fungerar genom att beräkna ett slutvärde som objektivet ska "landa" på genom att kroppen har en grov uppskattning av vilket fokusavstånd objektivet är ställt på JUST NU, när man sen halvtrycker slutaren kollar kamerahuset av hur MYCKET fel fokusen är ställd (via fokussensorerna).
Via en beräkning som utgår från vad fokusavståndet är just nu meddelar kroppen sedan objektivet att det ska "flytta fram 63 pulssteg" t.ex... Det sitter en liten pulsräknare i objektivet som följer fokusrörelsen. Objektivet räknar sedan tills motorn flyttat dessa 63 steg och meddelar kroppen att fokusering är färdig. Bilden tas. Är du i rätt fokus? Kanske inte... :)

Vid servojustering så pågår kommunikationen mellan kamerahus och objektiv konstant, så även om det beräknade värdet inte stämde riktigt med en gång så "efterkorrigeras" det kontinuerligt... Avläsningar via fokuspunkterna i huset sker då hela tiden, och nya uppgifter skickas till objektivet med ganska korta mellanrum (0.15 s har jag för mig...) För att få en exaktare fokusjustering är det möjligt att ställa ner kommunikationshastigheten.

På ett zoomobjektiv flyttar sig ofta oändlighetspunkten lite med vilken brännvid man väljer - om objektivet inte är mekaniskt "rätt" ställt från början kan man mikrojustera hur mycket man vill - man kan ändå bara få objektivet att fokusera rätt på EN brännvidd... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.