Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack själv

SVARTA PRICKAR

Jag har gång på gång provocerat mitt ex av 5dmk2 med klippta högdagrar för att se efter om jag får några svarta prickar.
På nyårsafton lyckades jag. En fyrverkeribild med klippta högdagrar. Jag lägger upp både raw och intern rendering=jpg.I båda fallen finns svarta prickar.
I 300% kan jag se svarta prickar tydligt, i mitten ses det utsnitt i navigatorn markerat med rött så man förstår hur mycket in i bilden man måste gå för att se fenomenet.

Grattis till att ha lyckats framkalla detta, jag har hittills gått bet. Tror vi är överens om att detta är ett ickeproblem.

Jag tycker mig ha en del problem med ETTL mätningen vid blixtfoto och får ett steg underexponerade bilder trots omsorgsfull FEL och spotmätning.
Någon annan som sett samma sak?
 
Jaha. Eftersom det nu finns autofokus som fungerar just genom att optimera kontrasten tyckte jag det var på sin plats att förklara skillnaden. Kontrast är ju förvisso en förutsättning för att man ska få någon fasskillnad som går att detektera, men den kontrasten har man då redan innan man gör själva fokuseringen.

Helt ok och en mycket bra lektion. Tack för påpekandet och upplysningen
 
Grattis till att ha lyckats framkalla detta, jag har hittills gått bet. Tror vi är överens om att detta är ett ickeproblem.

Jag tycker mig ha en del problem med ETTL mätningen vid blixtfoto och får ett steg underexponerade bilder trots omsorgsfull FEL och spotmätning.
Någon annan som sett samma sak?

Den här tråden på FredMiranda handlar exakt om att Mk2 behöver mera FEL än 5D..
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/722354
Mycket bra läsning med många utmärkta tips på hur man får Canons blixtar under kontroll :)
 
Det är ju bra, men de flesta som tittar på bilder vet väl som tur är inte var de ska leta? :D

problemet finns, efter många försök och på 3200iso så klarade även jag att få fram dessa prickar, innan dess har jag provat ett antal gånger utan att få fram dom.
Det diskuteras over flow, dvs översaturerade pixlar vilket i cmos är inte lika vanligt som med vissa ccd sensorer pga elektronik och utläsning.
!dsmk3 har inte svarta prickar vilket tyder på att något är annorlunda med 5dmk2 sensor , som alternativ diskuteras även vilken processor som sitter i kamerorna.
Klippta värden återges i vissa fall som svarta prickar och alltid till höger om det översatuerade omrädet
 
Pixelbinning mot höger med en taskig algoritm för "buffer overflow" skulle ha exakt den här effekten. Värden över "11111111111111" (16384) trunkeras över till 0-värdet igen...

Jag har sett någon testare påvisa högre upplösning i Y-led jmf med x-led på högre ISO, vilket isf skulle förstärka denna misstanke. Egentligen finns bara ett sätt att verifiera detta, och det är att testa en rawkanal efter brusspektra - en gång för x-led och en gång för y-led. Om brusspektrat då skiljer mellan dem så...

Man kan vara rimligt säker på att själva sensordelen är identisk mellan kamerorna, men förstärkningsleden i utläsningen kan skilja.
 
Jag har sett den här förklaringen tidigare, och jag har ganska bra koll på hur en CMOS fungerar och ser ut på micronivå.

En fråga: Varför hoppar överladdningsläckaget två fulla steg åt höger? Den svarta pixeln är INTE pixeln direkt till höger om den överladdade pixeln, den hoppar till nästa likfärgade i Bayerfiltret (dvs två steg. RGBG...). Detta syns ännu tydligare om man tittar direkt på raw-värdena utan att Bayer-konvertera signalen.

Problemet är väl dock så pass litet att man kan ignorera det i alla normala fall. Ingen normal arbetande fotograf kommer råka ut för att INTE få en bild såld pga av "svarta-pricken-syndromet". Risken är väl snarare större att presumptiva större kunder (bildinköpare) får noja av spekulationerna och föredrar att köpa bilder från 1DsIII framför 5DII bara pga ett rykte... Synd på en fantastiskt bra kamera för priset.

[edit]-stavning
 
Pixelbinning mot höger med en taskig algoritm för "buffer overflow" skulle ha exakt den här effekten. Värden över "11111111111111" (16384) trunkeras över till 0-värdet igen...

Jag har sett någon testare påvisa högre upplösning i Y-led jmf med x-led på högre ISO, vilket isf skulle förstärka denna misstanke. Egentligen finns bara ett sätt att verifiera detta, och det är att testa en rawkanal efter brusspektra - en gång för x-led och en gång för y-led. Om brusspektrat då skiljer mellan dem så...

Man kan vara rimligt säker på att själva sensordelen är identisk mellan kamerorna, men förstärkningsleden i utläsningen kan skilja.

Hoppas att Canonfolket kommer att läsa det du skrev för att det verkar som om de har ett stort problem med att hitta lösningen.
Det var drygt en månad sedan Canon erkände problemet och meddelade att de tittar på det.
 
Jag har sett den här förklaringen tidigare, och jag har ganska bra koll på hur en CMOS fungerar och ser ut på micronivå.

En fråga: Varför hoppar överladdningsläckaget två fulla steg åt höger? Den svarta pixeln är INTE pixeln direkt till höger om den överladdade pixeln, den hoppar till nästa likfärgade i Bayerfiltret (dvs två steg. RGBG...). Detta syns ännu tydligare om man tittar direkt på raw-värdena utan att Bayer-konvertera signalen.

Problemet är väl dock så pass litet att man kan ignorera det i alla normala fall. Ingen normal arbetande fotograf kommer råka ut för att INTE få en bild såld pga av "svarta-pricken-syndromet". Risken är väl snarare större att presumptiva större kunder (bildinköpare) får noja av spekulationerna och föredrar att köpa bilder från 1DsIII framför 5DII bara pga ett rykte... Synd på en fantastiskt bra kamera för priset.

[edit]-stavning

Man får väl ändra exif informationen lite, det märker de nog inte. ;)
 
Är det någon som testat AI Servo och hur väl autofokus håller kvar objekten i fokus? Ingen sportkamera så klart, men klarar den hålla ex flygande fåglar i fokus med centerpunkten aktiverad samt assistpunktern?
Sorry om det är offtopic ;)
 
Finns det något lätt sätt för en vanlig dödlig att se raw-värdena?

Det enklaste sättet om man inte ska gå vidare med analys av värdena i MathCad eller något är att framkalla din raw i DCRaw som finns för alla större plattformar. DCRaw är tyvärr kommandotolksbaserat (bara text) men ett exempel kan se ut så här:

dcraw -4 -T -D [rawfilens filnamn]

Detta spottar ut en 16bit .tif med värden direkt från raw-filen. Ingen deBayer, ingen linjärisering eller 0-punktskorrigering eller gammakorrigering - bara raw-värden. Den kommer alltså se ut som en svart-vit väldigt mörk mosaikfil om du öppnar den i t.es PS och tittar närmare på den. De värden som PS anger är exakta råvärden om du tittar på enstaka pixlar.
 
Uppdateringsfrekvensen för AI är snabbare, och algoritmerna för punktföljning är nya iom de nys styrrutinerna. Det är ju lite fel årstid/tid för fågel häromkring (gott om fågel iofs, men jag är allergisk mot kyla :) ) så jag har ingen sport/vilt erfarenhet med 5DII.

Användare som äger/ägt båda kamerorna (5 o 5-II) säger att det funkar bättre nu. "Bättre" är fortfarande inte i närheten av 1-serien eller Nikons 3/300/700 dock, men nästan alltid tillräckligt.

Första delen av svaret är fakta, andra delen är ren hörsägen - men ganska trovärdig sådan enligt mig...
 
Är det någon som testat AI Servo och hur väl autofokus håller kvar objekten i fokus? Ingen sportkamera så klart, men klarar den hålla ex flygande fåglar i fokus med centerpunkten aktiverad samt assistpunktern?
Sorry om det är offtopic ;)


Se inlägg #554 i denna tråd. Björn Sorkin har fotat hockey med sitt exemplar.
Jag vet att han även publicerade en länk till bilderna någonstans (sök bland Björns inlägg).
Jag tyckte personligen de bilderna såg mycket bra ut. :)
 
Se inlägg #554 i denna tråd. Björn Sorkin har fotat hockey med sitt exemplar.
Jag vet att han även publicerade en länk till bilderna någonstans (sök bland Björns inlägg).
Jag tyckte personligen de bilderna såg mycket bra ut. :)


Hejsan!
Jodå jag har sett inlägget och det verkade positivt! Tänkte mest på att fåglar är lite mindre och snabbare. Klarar kameran detta så är det som som några hävdar i klass med 40D i AI Servo? Nyfiken på om detta kan stämma.
 
Det enklaste sättet om man inte ska gå vidare med analys av värdena i MathCad eller något är att framkalla din raw i DCRaw som finns för alla större plattformar. DCRaw är tyvärr kommandotolksbaserat (bara text) men ett exempel kan se ut så här:

dcraw -4 -T -D [rawfilens filnamn]

Detta spottar ut en 16bit .tif med värden direkt från raw-filen. Ingen deBayer, ingen linjärisering eller 0-punktskorrigering eller gammakorrigering - bara raw-värden. Den kommer alltså se ut som en svart-vit väldigt mörk mosaikfil om du öppnar den i t.es PS och tittar närmare på den. De värden som PS anger är exakta råvärden om du tittar på enstaka pixlar.

Spännande. Verkar som det finns grafiskt gränssnitt också. Lyckas inte pricka in en enda kamera som den stödjer dock, men ska rota fram någon gammal råfil från the good old days och äntligen få se sanningen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.