Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Min egna erfarenhet av iso50-läget är att man får mindre brus på bekostnad av risken att bränna högdagrar. Om man kollar i histogrammet så ser det ut som om kameran egentligen överexponerar en iso100 bild. Sedan verkar kameran justera ner exponeringen igen via mjukvaran.

Hade varit kul om någon kunde konfirmera detta.
 
Hej.

Min egna erfarenhet av iso50-läget är att man får mindre brus på bekostnad av risken att bränna högdagrar. Om man kollar i histogrammet så ser det ut som om kameran egentligen överexponerar en iso100 bild. Sedan verkar kameran justera ner exponeringen igen via mjukvaran.

Hade varit kul om någon kunde konfirmera detta.

Det stämmer att man får renare lågdagrar på bekostnad av mindre utrymme på högdagersidan.
Jag använder det i studio där jag har kontroll på ljuset, att då exponera till höger i ISO 50 utan att bränna ut något ger mycket rena filer att jobba med.
 
50iso på 5dmk2

Eftersom Canon har ökat headroomet på 5dmk2 så kan du troligen exponera den efter det som motsvarar 50iso med bättre resultat än vad man kan göra med gamla 5d och inte vara rädd för klippning i samma utsträckning som med gamla 5an..

Att resultatet blir bättre beror helt enkelt på att du ligger än mer nära full laddningskapacitet från sensorn vid utläsning
 
50iso på 5dmk2

Eftersom Canon har ökat headroomet på 5dmk2 så kan du troligen exponera den efter det som motsvarar 50iso med bättre resultat än vad man kan göra med gamla 5d och inte vara rädd för klippning i samma utsträckning som med gamla 5an..

Att resultatet blir bättre beror helt enkelt på att du ligger än mer nära full laddningskapacitet från sensorn vid utläsning

Låter ju bra, jag talade om gamla 5D och har inte hunnit till ISO 50 med nya kameran.
 
AF

Testade mitt nya 300mm /4 is med 5dmk2 på 10m avstånd, fick justera med +8 innan perfekt eller så bra som möjligt skärpeplan kunde avläsas .
 
Senast ändrad:
Låter ju bra, jag talade om gamla 5D och har inte hunnit till ISO 50 med nya kameran.
Har precis testat skillnaden mellan iso100 och iso50. En ett stegs överexponerad iso100 bild som justerats tillbaka ett steg vid raw-konverteringen får exakt lika lågt brus som en normalexponerad iso50 bild. Eftersom kameran i iso50 läget "offrar" bitar i högdagrarna är det väldigt noga med ljusförhållandena och efterkorrigering för brända högdagrar går bara att göra marginellt. Därför kan jag inte se någon direkt fördel med att använda iso50. Möjligtvis om man skall använda bilderna direkt ur kameran utan efterbearbetning.

Bifoger några bilder.

Första bilden iso50.
Andra bilden iso100 överexponerad ett steg för att sedan minskas ett steg vid raw-konverteringen.
Tredje bilden iso100 normalexponerad.

Alla bilder 100% crop. Ingen brusreducering. Notera att fotosidans jpg komprimering gör att bruset, speciellt på sista bilden, ser värre ut än vad det i verkligheten är!
 

Bilagor

  • _MG_4226.jpg
    _MG_4226.jpg
    97.3 KB · Visningar: 686
  • _MG_4227-2.jpg
    _MG_4227-2.jpg
    93.6 KB · Visningar: 692
  • _MG_4228.jpg
    _MG_4228.jpg
    8.9 KB · Visningar: 682
Du kan använda 50iso och gamla 5d i de lägen där du inte har ett allt för kontrastrikt motiv.Det är alltid i högsta nivåerna som du kan tappa information, dvs i det vitaste i bilden och ett kontrastrikt motiv pga klippning eftersom sensorn har nått max laddning innan utläsning.
5dmk2 är korrigerad och har ett större headroom, dvs vid samma exponering så har den lite sämre känslighet än gamla 5d och risken för klippning är mindre.
 
Och vad händer vid närgränsen resp längre avstånd?

ja du,ljuset har redan fallit så mycket att jag inte kan upprepa utomhus.Varje runda gör jag minst två gånger för att verifiera resultatet

problemet med 100mm macro kvarstår, när det är justerat så det blir illerskarpt i närområdet så påverkar det skärpeinställningen på 10m så det blir mer felaktigt på det avståndet.Mer korrekt vore inställning 20 inom en meter och ca 10 på 10meter.

Glädjande är att mitt 70-200/2,8 is verkar OK utan microjustering.
 
Här kommer en lite underlig fråga som kanske nån med en 5D och 5dmk2 kan testa och svara på.
Jga har en 5d och är på gång att skaffa ännu ett hus (5d eller mk2) och har en idé som kräver att jag kan ta två bilder först med ena huset och sen det andra och lägga dessa bilder på varandra (fundera inte på orsaken utan godta att det inte kan vara samma hus). Skillnaden i upplösning är enkel att fixa men det är två andra saker som spelar in.
1. 5D har 35,8*23,9 mm sensor vs 36*24mm för mk2
2. Evntuellt sitter inte strålgången i förhållande till stativfästet exakt lika på 5d vs mk2 vilket ger ett litet parallax fel i macro läget (troligen helt försumbart på större avstånd)
Problem 1 kan man kanske fixa med att croppa mk2 bilden.
Problem 2 kan vara av större betydelse.

Nån som kan ta sig tid och testa så jag får mer input till huruvuda jag ska köpa en 5d till eller ett mk2.
 
Fråga om microjustering:
1. Hur fungerar det?
2. Kan man ha flera olika justeringar för olika avstånd för objektiv med fast brännvidd?
3. Kan man på zoomar ha flera olika justeringar på olika brännvidder samt dessutom på olika avstånd?
 
nej du kan inte lagra flera värden för en zoom eller fast objektiv, det är ju det som är problemet med tanke på fokusshift, jag justerar jag därför på 200mm läget där skärpedjupet är som minst/kortast om det gäller en 70-200zoom.
Men vilket avstånd är optimalt för justeringen? Dvs för bilder tagna i närgränsen eller på oändlighet? Här har jag fortsatt mitt problem med 100mm macro.
Jag skall testa / undersöka vad Intervision i Malmö kan ställa med sin prof kalibrering och mitt 100mm macro.
 
Senast ändrad:
nej du kan inte lagra flera värden för en zoom eller fast objektiv, det är ju det som är problemet med tanke på fokusshift, jag justerar jag därför på 200mm läget där skärpedjupet är som minst/kortast om det gäller en 70-200zoom.
Men vilket avstånd är optimalt för justeringen? Dvs för bilder tagna i närgränsen eller på oändlighet? Här har jag fortsatt mitt problem med 100mm macro.
Jag skall testa / undersöka vad Intervision i Malmö kan ställa med sin prof kalibrering och mitt 100mm macro.

Ang macrojustering.Befinner mig i Nyköping och lånade ett Tamron 90/2.8 macro. Ställd i läge A ändrades bländarvärdet från 2.8 till 3.2 redan på 1,5 m avstånd för att att sedan öka gradvis ju närmare 1:1 man kom.

Kommer ihåg att Nikon 105/2.8 VR fungerade på liknande vis, trots att objektivet inte ökade i längd vid fokusering, precis som EF 100/2.8 macro. Det senare behåller dock 2.8 vid närmare avstånd precis som Sigma 105/2.8 macro DG även fast det senare ökar sin fysiska längd ju längre mot närgränsen man kommer.

Kanske en befängd tanke (klockan är mycket), men finns det någon typ av innerfokusering i EF-optiken som minskar ljusinsläppet på liknande vis som på exv Tamrongluggen. Om det gör det borde det ju fungera som en bländare som avviker från 2.8 med 1-2 steg vid näravståndet. Eftersom Tamronet kompenserar med nedbländning kanske något liknande sker med macrogluggar överlag.

Och OM det gör det pratar vi ju microjustering som görs vid 2.8 vid exv 5 meter och kanske drygt 4.0 vid 0,5 meter?

Har inte min EF 100/2.8 med mig så jag kan inte i skrivande stund jämföra. När jag kommer hem kan jag inte kolla eftersom Tamronoptiken är lånad här i Nyköping.

Någon som vet? Kan detta vara svårigheten med att ställa in en macroglugg? Tvivlar själv men kan inte få tanken ur skallen.

Lennart
 
Ang macrojustering.Befinner mig i Nyköping och lånade ett Tamron 90/2.8 macro. Ställd i läge A ändrades bländarvärdet från 2.8 till 3.2 redan på 1,5 m avstånd för att att sedan öka gradvis ju närmare 1:1 man kom.

Kommer ihåg att Nikon 105/2.8 VR fungerade på liknande vis, trots att objektivet inte ökade i längd vid fokusering, precis som EF 100/2.8 macro. Det senare behåller dock 2.8 vid närmare avstånd precis som Sigma 105/2.8 macro DG även fast det senare ökar sin fysiska längd ju längre mot närgränsen man kommer.

Kanske en befängd tanke (klockan är mycket), men finns det någon typ av innerfokusering i EF-optiken som minskar ljusinsläppet på liknande vis som på exv Tamrongluggen. Om det gör det borde det ju fungera som en bländare som avviker från 2.8 med 1-2 steg vid näravståndet. Eftersom Tamronet kompenserar med nedbländning kanske något liknande sker med macrogluggar överlag.

Och OM det gör det pratar vi ju microjustering som görs vid 2.8 vid exv 5 meter och kanske drygt 4.0 vid 0,5 meter?

Har inte min EF 100/2.8 med mig så jag kan inte i skrivande stund jämföra. När jag kommer hem kan jag inte kolla eftersom Tamronoptiken är lånad här i Nyköping.

Någon som vet? Kan detta vara svårigheten med att ställa in en macroglugg? Tvivlar själv men kan inte få tanken ur skallen.

Lennart

Att Macrogluggarna tappar i ljusstyrka med ökad förstoringsgrad är väl ett rätt känt faktum. Sen så hanterar olika tillverkare det lite olika. En del visar den exakta ljusförlusten medans andra har en konstant bländare men förlusten kompenseras av längre tider. Något som ytterligare borde krångla till microjusteringen med just macrogluggar är att de också ändrar brännvidd vid närområdena. Ex tamrons 90 mm kanske bara är 77 mm vid skala 1:1. Jag har inte de exakta siffrorna utan angav bra exempel på hur det kan vara.
 
Gravt inspirerad av LensAlign Pro gjorde jag en i Lego bara för att ha gjort en :).
 

Bilagor

  • LegoLensAlign.jpg
    LegoLensAlign.jpg
    9.7 KB · Visningar: 498
En liten fråga:
Ni som har tagit bilder med båda kameror upplever ni att 5D2 med 21Mp har bättre detaljåtergivning än 5D med 12 Mp? Eller får man bara samma bilddetaljer och bildbrus fördelad mellan flera pixlar?
För att t ex skillnad mellan 40D (10Mp) och 50D (15Mp) är till fördel av 40D.
 
Att Macrogluggarna tappar i ljusstyrka med ökad förstoringsgrad är väl ett rätt känt faktum.…

Det gör väl egentligen all optik utan innerfokusering. Ju längre utdrag, dvs ju närmare man fokuserar, desto mindre ljusmängd faller på sensorn. Vi som har fotat storformat minns hur man hade skalor för exponeringskompensation för olika avstånd.
 
En liten fråga:
Ni som har tagit bilder med båda kameror upplever ni att 5D2 med 21Mp har bättre detaljåtergivning än 5D med 12 Mp? Eller får man bara samma bilddetaljer och bildbrus fördelad mellan flera pixlar?
För att t ex skillnad mellan 40D (10Mp) och 50D (15Mp) är till fördel av 40D.

det är en klart större synbar skilnad mellan nya 5dMK2 och 5d vad det gäller detaljer, upplösning, jag tittade faktiskt på bilder igår som jag har kvar från tråden 40d och 50d .Det är mycket svårt att se någon skilnad alls från 40d respektive 50d i upplösning.
 
Dagens AF funkar ju som bekant genom att läsa av kontrasten. Högst kontrast = fokus hittad. Men det gör det alltså inte.
Nä, det gör det alltså inte. Det är bara när du kör Live view och fokuserar på sensorn, eller om du använder en kompaktkamera som exempelvis Canons G10, som den använder kontrasten som ett mått på skärpan. I sådana fall köra man fokusmotorn fram och tillbaka tills man har hittat ett läge där kontrasten inte vill bli högre på sensorn, och så är man färdig. Detta kan ge utmärkt fokusering, men tar förhållandevis lång tid, så det lämpar sig inte alls för någon serietagning värd namnet, om man ska uppdatera fokusläget mellan bilderna. Trots arbetshästen DiGiC IV i Canons G10 klarar den av serietagning med 0,7 bilder per sekund. Det är nästan så slutaren (om den hade haft någon) hade torskat dit på felparkering mellan gångerna.

AF i en spegelreflexkamera fungerar istället med fasavkänning. En speciell optik splittrar upp bilden i två olika, framför AF-sensorn. Genom att mäta skillnaden i var kanten på en linje hamnar på de två olika halvorna av AF-mätlinjen, kan man räkna ut hur mycket fel fokusläget är. Direkt kan man då ge optiken order att köra till rätt läge, och så har man fokuserat perfekt i en enda manöver. Inget åkande fram och tillbaka för att hitta högsta möjliga kontrast på bildsensorn.
Detta är alltså samma optiska filosofi som en snittbild använder, fast här är avkänningen av bilden elektronisk istället.

Problemet uppstår nu när/om det finns ett fel i kedjan någonstans.
Bilden speglas ner till AF-sensorn via den vanliga spegelns halvgenomskinliga del och vidare via den speciella AF-spegeln på baksidan av huvudspegeln. Sitter någon av dessa en aning fel får AF-sensorn fel information.
Om den speciella "secondary image forming optics" inte sitter helt rätt, kommer fel information till AF-sensorn.
Om AF-sensorn i sig själv sitter fel kommer den att dra fel slutsatser av de bilder som projiceras på den.
Om kameran räknar fel på informationen blir det tokigt, fast det är väl ändå en felkälla som man får hoppas att de har avlusat vid det här laget.
Om optikens motor inte kör till exakt rätt ställe, som kameran ber den om, blir det också fel.

Finessen med fasavkännande autofokus är alltså snabbheten. Man behöver inte prova sig fram, utan kan direkt se vart optiken ska ta vägen, med en enda manöver. Detta är en förutsättning för snabb reaktionstid, vilket i sin tur krävs för att kunna fokusera mellan bilderna på kameror som tar tio bilder i sekunden.
Nackdelen är förstås att det är död räkning som gäller. Blir inte bilderna bra vet inte kameran det, utan fortsätter glatt att fokusera så gott den kan och brukar göra.

Nu är detta inte hela sanningen i dagens kameror. Om man manuellt ställer ett långt teleobjektiv på närgränsen, riktar det mot något långt bort (eller tvärtom), kommer man ofta att se lite åkande fram och tillbaka ändå, speciellt om ljuset är dåligt. Detta beror då på att optiken är så totalt felfokuserad att AF-sensorn inte hittar någonting att räkna på. Det är som om en linje på en snittbild är så uppsplittrad att du bara kan se den i ena halvan av snittbilden, men inte i den andra. Du har då ingen aning om vilket håll du ska vrida optiken på (jo, när du fotograferar manuellt har du förstås det, eftersom du redan vet om motivet är väldigt nära eller långt bort, men det vet inte den stackars kameran), så du får snurra på prov från ena ändläget till det andra, tills du hittar något som du kan utgå från. Sen kan du kvickt komma rätt därifrån.
Samma sak gör kameran, alltså en åkning från oändligt till närgränsen och tillbaka. Hittar den fortfarande ingenting blir det en misslyckad autofokusering. Det räcker ofta att använda bara en punkt, rikta den mot en intetsägande del av himlen och trycka på knappen. Ofta blir det ingen bild med One Shot AF i det fallet.

Sen har jag noterat att åtminstone de kameror jag använder mest (40D och i någon mån 400D) mycket väl kan göra två fokuseringsoperationer efter varandra. Först den vanliga, sen en koll och en minimal justering till, innan den tycker den är klar. Oftast inträffar detta när det är väldigt dåligt ljus, exempelvis inomhus så här års. Men det är ju ingen riktig återkoppling ändå, utan bara död räkning två gånger på raken, så att säga.

Varför kan de inte göra mikrojusteringen enligt samma filosofi som ögonkalibreringen på min EOS 30? Den har en suveränt bra ögonstyrd autofokus, där man kan kalibrera avkänningen av ögat så många gånger man vill, under olika förhållanden. Istället för att sudda den gamla kalibreringen lägger den till den nya informationen, så med tiden har kameran samlat på sig kalibreringsinformation för horisontellt och vertikalt läge i stark, svag och normal belysning, med nykter och bakfull (rödögd) fotograf... nåja, men ni förstår nog vad jag menar. Varför kan man inte klumpa ihop olika fokuseringssituationer och låta kameran lagra allihop för ett objektiv?
Varför kan man inte låta kameran fokusera på motivet, gå över i live view, fokusera igen med högsta möjliga kontrast på samma ställe som man mätte fokus med AF-sensorn och på så sätt själv räkna fram hur mycket justering man ska ha?
Varför kan man inte ha en kalibreringsprocedur, där kameran instruerar dig att zooma till 24 mm, sikta på något tydligt 1,5 meter bort och kameran sedan själv vevar igenom alla bländare, för att samla information. Sen ber den dig zooma till 50 mm, kör programmet igen och så ytterligare en gång på 105 mm. Därefter fokusering på något långt bort (sisådär oändligt) och dra igenom samma program igen, på tre brännvidder. Kameran kan ju själv se om du ställde den på 55 mm och 100 mm istället för vad den bad om, så är det bara en mindre avvikelse behöver man inte göra användaren uppmärksam på detta, utan kan arbeta med vad man får.

Dels skulle detta ge en kalibrering som förmodligen fungerar bättre än den empunkts mikrojustering som finns idag, dels skulle det ge de användare som vill ha det en känsla av att de kan kontrollera allting själva, dels skulle det göra det billigare för kameraleverantören, då deras verkstäder skulle få färre kalibreringar att göra och det skulle bli enklare för verkstäderna att kalibrera, då de skulle kunna göra samma sak åt de kunder som inte vill mixtra med detta själva, av någon anledning som de själva finner viktig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.