Björn du skulle ju till arenan igår och testa följande af? Du har väl varit en av kritikerna till de uteblivna uppdateringarna av af? Hur upplevde du den i praktiken?
Ja, jag tog över 1000 hockeybilder igår med den.
Spånga ishall är en rätt taskig miljö mot en kamera då ljuset är dåligt och motiven väldigt rörliga.
Först körde jag 70-200 2,8 och fick först bara suddiga bilder, blev bättre när jag stängde av dom sk hjälppunkterna runt mitten. Svårt att jämföra då mina andra kameror inte alls klarar av den gluggen i den miljön. Körde på ISO 3200 och öppne glugg 1/500. Bilderna var för övrigt inte speciellt trevlige att titta på annat än i litet format. Jag körde jpeg med alla inställningar default och skärpningen tillsammans med den inbyggda brusreduceringen var inte snygg. Kommer att prova igen med olika bildformat både jpeg och raw.
Sedan bytte jag till 135 2,0L och körde denna vidöppen , gick ner i ISO. Nu känndes fokuseringen rappare men i stället fick jag väldigt kort skärpedjup. Många bilder är illa fokuserade men dom som sitter är bättre än några andra bilder jag tagit i den miljön.
Kändes som att jobba med 5D AF mässigt men det är svårt att säga något bestämt efter att bara provat den under så extrema förhållanden. Jag har aldrig provat en kamera som tillsammans med mig klarat av att få en hög "keeper rate" där.
Att jag fick ca 300 snygga bilder i den miljön (tre steg sämre än Hovet och såna där lampor allt vill bli gult av) får ändå bli ett bra betyg, hockeybilder på ISO 3200 finns det inte många kameror det blir snyggt med.
Provade sedan mer hög-ISO bilder sent igår kväll och snyggast fick jag dom när jag lät bruset följa med in i CS4 och reducerade med NeatImage pro.
Tror det blir bra detta men det är en inkörningsperiod för mig nu att komma underfund med hur kameran bäst ska användas och vilket arbetsflöde som passar bilderna.