Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Innan god natt, jag såg att min nya 50mm backfokuserade när jag ville ta närbilder nerbländad till 2.0. Irriterande, mer iriterande var macro 100 när jag kollade det objektivet.


PS varför tror du canon har lagt in funktionen microjustering med ökad upplösning?

Ha det bra i Brasilien.

Tror jag inte ett dugg på. Canon, Sony, Nikon etc har lagt in focusjusterignen för att slippa efterarbetet på verkstäderna nu när ämnet har kommit upp på ytan. Problemet är större än tillverkarna tidigare medgivit. Prata med vilken verkstad som helst. De har under alla tider justerat AF. Det som har hänt att med det digitala mediet så har vi fått möjligheten till att pixelpeepa. På filmtiden märktes det inte lika mycket. Vi satt inte direkt och granskade bilderna i motsvarande 100% förstoring
 
Nu har jag suttit och gått igenom mina gluggar på min nya mkII.
Jag använde metoden från Northlight images sida, ställde upp en laptop med testbilden och fick följande resultat...

50 1,4 - -2
24-70L på alla brännvidder - 0 (den är lika skarp på nya huset)
85 1,8 - 0
100 2,8 macro - 0 (från ett avstånd på ca 3 meter, macroområdet har jag kollat genom att ta macrobilder och det ser lika bra ut somnånsin)
135 2,0L - +5 här fanns det alltså lite att hämta
70-200 2,8L - -5 gäller på både 70 och 200 mm.

Jag vet inte om dom små justeringar jag gjort är stora nog att någonsin märkas.
 
Bara så det inte glöms i floden av inlägg: detta är inte specifikt för 5DMkII. Jag har noterat samma fenomen på 50D och utgår ifrån att det även gäller 1D(s)MkIII.
-------------------
Hyllningarna av mikrojusteringen är många. Däremot tycker jag det skrivits väldigt lite om vad som tycks vara mikrojusteringens baksida. Jag är rädd för att ganska många kanske skruvat in sina kameror/gluggar på ett avstånd, nöjda konstaterat en skärpeförbättring och sedan glömt/struntat i att kolla hur justeringen inverkar på ett helt annat avstånd.

Har inte 5DMkII, men 50D och har testat 1DsMkIII/1DMkIII samt Sony A900.

Vågar sätta en spänn på att det inte är ngt fel på Risedals exemplar. Fenomenet uppträder på de uppräknade kamerorna när man microjusterar.
Märks mindre på A900 som verkar (mitt ex) ha en liten fördröjning när den fokuserar i slutfasen då det görs en finjustering (2 AF-processorer) vilket gör att behovet av microjustering inte är så stort.
(eller också har jag haft tur med gluggarna). Behöver man microjustera den så uppträder samma fenomen som hos 5DMkII, vilket det också gjorde på 1DsMkIII.

Håller med dig fullo m a o. Räcker att flytta +1/-1 för att det ska återverka på fokuset vid längre avstånd vid full glugg.

Vidare är jag numera helt säker på att fler pixlar ställer större krav på AF-precision.

Zoomar som bakfokuserar i ett zoomläge, framfokuserar i ett annat och ligger rätt på ett tredje är inget för micro adjustment. Då gäller verkstad. Som bekant klarar inte verkstäderna alltid det heller (det känner du väl igen???).

Gott Nytt År till er på tråden/Lennart
 
Björn du skulle ju till arenan igår och testa följande af? Du har väl varit en av kritikerna till de uteblivna uppdateringarna av af? Hur upplevde du den i praktiken?
 
Jag blir ju inte direkt sugen på att lägga flera 10-tusentalskronor på nya grejjor som inte kan fokusera rätt.
Finns det någon bra fokuseringsskiva (heter det så?) till 5DmkII med t ex splitbild el. liknande? Är sökaren på nya 5D jämförbar med äldre/vanliga 35mm-kameror? Då kan man ju göra manuella justeringar lättare.
 
Björn du skulle ju till arenan igår och testa följande af? Du har väl varit en av kritikerna till de uteblivna uppdateringarna av af? Hur upplevde du den i praktiken?

Ja, jag tog över 1000 hockeybilder igår med den.
Spånga ishall är en rätt taskig miljö mot en kamera då ljuset är dåligt och motiven väldigt rörliga.

Först körde jag 70-200 2,8 och fick först bara suddiga bilder, blev bättre när jag stängde av dom sk hjälppunkterna runt mitten. Svårt att jämföra då mina andra kameror inte alls klarar av den gluggen i den miljön. Körde på ISO 3200 och öppne glugg 1/500. Bilderna var för övrigt inte speciellt trevlige att titta på annat än i litet format. Jag körde jpeg med alla inställningar default och skärpningen tillsammans med den inbyggda brusreduceringen var inte snygg. Kommer att prova igen med olika bildformat både jpeg och raw.

Sedan bytte jag till 135 2,0L och körde denna vidöppen , gick ner i ISO. Nu känndes fokuseringen rappare men i stället fick jag väldigt kort skärpedjup. Många bilder är illa fokuserade men dom som sitter är bättre än några andra bilder jag tagit i den miljön.

Kändes som att jobba med 5D AF mässigt men det är svårt att säga något bestämt efter att bara provat den under så extrema förhållanden. Jag har aldrig provat en kamera som tillsammans med mig klarat av att få en hög "keeper rate" där.

Att jag fick ca 300 snygga bilder i den miljön (tre steg sämre än Hovet och såna där lampor allt vill bli gult av) får ändå bli ett bra betyg, hockeybilder på ISO 3200 finns det inte många kameror det blir snyggt med.

Provade sedan mer hög-ISO bilder sent igår kväll och snyggast fick jag dom när jag lät bruset följa med in i CS4 och reducerade med NeatImage pro.

Tror det blir bra detta men det är en inkörningsperiod för mig nu att komma underfund med hur kameran bäst ska användas och vilket arbetsflöde som passar bilderna.
 
Sedan början av 90talet har jag tittat på bilder i 100% förstoring, jag har jämfört scannrar lika väl som kameror.Problemet var då att kurvaturen på film och planhållningen gjorde att det fanns fler felkällor beroende på scanner.
Med lanseringen av d2x sågs felen back o framfokus tydigare än med tidigare digitalkameror jag har haft. Sedan några år och med 24x36 är kravet än större på kamera / optik pga skärpedjupet.
Idag med återgång till fler fasta gluggar och med högre ljusstyrka , kameror med högre upplösning ses felet än mer.
För mig är det en ny erfarenhet att kunna microjustera varje objektiv .
Om ett tag kommer det antagligen att ses lika naturligt att man gör en kontroll av objektiven tillsammans med kamerahuset, ungefär som jag kontollerar min Eizoskärm genom att kalibrera den på nytt efter en vis tid.

Vad som skiljer är att jag ännu ej vet vad som händer totalt sett med en microjustering vilket sågs igår, dvs vid en kontroll med 100mm macro och ca 1,2 meter till testmotivet så fick det justeras till max +20, vid 2.5 meter räckte det med +10.
Det finns några stycken som har stor erfarenhet av microjustering,några har fått gråa hår då de ändå inte har fått till resultatet så som de önskar speciellt med en zoomkonstruktion .
 
Nu har jag suttit och gått igenom mina gluggar på min nya mkII.
Jag använde metoden från Northlight images sida, ställde upp en laptop med testbilden och fick följande resultat...

50 1,4 - -2
24-70L på alla brännvidder - 0 (den är lika skarp på nya huset)
85 1,8 - 0
100 2,8 macro - 0 (från ett avstånd på ca 3 meter, macroområdet har jag kollat genom att ta macrobilder och det ser lika bra ut somnånsin)
135 2,0L - +5 här fanns det alltså lite att hämta
70-200 2,8L - -5 gäller på både 70 och 200 mm.

Jag vet inte om dom små justeringar jag gjort är stora nog att någonsin märkas.

det märklig tycker jag är att du får det resultatet med 100mm macro, eftersom jag har testat mitt på två kamerahus med samma resultat så verkar problemet ligga i mitt macro eftersom jag måste korrigera det så mycket, en annan person här på fotosidan hade samma problem som jag..

Vill du testa ditt macro på en meters avstånd och se efter vad du får för resultat.
 
det märklig tycker jag är att du får det resultatet med 100mm macro, eftersom jag har testat mitt på två kamerahus med samma resultat så verkar problemet ligga i mitt macro eftersom jag måste justera det så mycket, en annan här på fotosidan hade samma problem som jag..

Vill du testa ditt macro på en meters avstånd och se efter vad du får för resultat.

Jag ska ta en provbild på en meter, men jag kan inte använda samma metod utan det får bli en boksida eller något.
 
gör det hellre, har du inga små saker med en streckkod typ denna bild
från 85/1.2. dvs fokus på mitten, en referens 1 cm bakom och 1 st referens 1cm framför.den lilla texten i flaskan hjälper också till att bedömma var skärpan ligger
 

Bilagor

  • 851.2skärpa.jpg
    851.2skärpa.jpg
    43.4 KB · Visningar: 356
Senast ändrad:
Ja, jag tog över 1000 hockeybilder igår med den.
Spånga ishall är en rätt taskig miljö mot en kamera då ljuset är dåligt och motiven väldigt rörliga.



Kändes som att jobba med 5D AF mässigt men det är svårt att säga något bestämt efter att bara provat den under så extrema förhållanden. Jag har aldrig provat en kamera som tillsammans med mig klarat av att få en hög "keeper rate" där.

AF i 5dmk2 klarar inte hockey, scanpix gick över till Nikon pga att deras keepers med d3 var många gånger högre än med 1dmk2 .Vad jag förstår utan att ha fotograferat hockey med 1dmk2 så är den AF betydligt vassare än 5d AF
 
Läste inte ditt senaste inlägg förrän jag tagit bilden så det blev en tidningssida i ca 45 graders vinkel.

Fokus ser bra ut även på detta avstånd, har lagt upp en 100 crop så du kan se. Viss skakningsoskärpa finns beroende på att jag inte brydde mig om spegeluppfällning, använde dock stativ och bilden funkar som illustration till var fokus ligger.

Fokuspunkten sitter på ordet "Sevillas"...
http://www.sorkin.se/temp/Ef100_1m.jpg
 
AF i 5dmk2 klarar inte hockey, scanpix gick över till Nikon pga att deras keepers med d3 var många gånger högre än med 1dmk2 .Vad jag förstår utan att ha fotograferat hockey med 1dmk2 så är den AF betydligt vassare än 5d AF

Som långvarig ägare av 5D classic och eftaren hockeyfotograf håller jag delvis med dig. Det är inte en kamera jag skulle köpa för att fota hockey primärt, men visst går det att fota hockey med den. Att mkII gav så pass många keepers där jag var igår är faktiskt rätt bra, hopplös miljö.

Det är stor skillnad på hockey och hockey då man på Hovet kan köra 1/500 ISO 1000 och i vår hall 1/400 på ISO 3200 för rätt exponering.

Jag ska nog ta mkII med mig till Hovet framöver för att se hur den klarar sig. En från Aftonbladet hade en med sig förra veckan för att prova.
 
Läste inte ditt senaste inlägg förrän jag tagit bilden så det blev en tidningssida i ca 45 graders vinkel.

Fokus ser bra ut även på detta avstånd, har lagt upp en 100 crop så du kan se. Viss skakningsoskärpa finns beroende på att jag inte brydde mig om spegeluppfällning, använde dock stativ och bilden funkar som illustration till var fokus ligger.

Fokuspunkten sitter på ordet "Sevillas"...
http://www.sorkin.se/temp/Ef100_1m.jpg

ska dra iväg och hämta ett nytt 100macro för test och se ev skilnader.
 
Det har du säkert redan tänkt på, men ha inte dom sk assistpunkterna aktiverade när du tester fokus med mittpunkten.
 
Det har du säkert redan tänkt på, men ha inte dom sk assistpunkterna aktiverade när du tester fokus med mittpunkten.

jag använder bara mittpunkten,skall kolla att jag inte har missat något,med macrot fick vi samma resultat på två hus och även min kollega kör bara mittpunkt på hans hus,150 Sigma satte skärpan exakt så jag tror inte det felar något, tyvärr fanns det inget 100mm macro att låna för test.
Nu skall jag gå över och kolla min 24-70, 24-105 70-200, mfl objektiv.
Gott slut till er alla
 
jag använder bara mittpunkten,skall kolla att jag inte har missat något,med macrot fick vi samma resultat på två hus och även min kollega kör bara mittpunkt på hans hus,150 Sigma satte skärpan exakt så jag tror inte det felar något, tyvärr fanns det inget 100mm macro att låna för test.
Nu skall jag gå över och kolla min 24-70, 24-105 70-200, mfl objektiv.
Gott slut till er alla

Kanske inte till någon hjälp då jag ff inte fått min 5DMKII, men mitt 100/2.8 usm macro upplevdes perfekt på alla avstånd på 1DsMkII/5D.

Nu har jag ju en 50D som ju är pixelstinn och testade makrohundran på den. Den såg perfekt ut i området 1,5 m-evighet. I närområdet anades lite bakfokus vid 1:2 och 1:1. Korrigerade detta med 4 snäpp. Såg perfekt ut. Däremot blev den aningen luddigare på längre avstånd (över 3 meter). Växlade till 2 snäpp. Okej över hela området, men utan riktig spets.

Har nu valt att låta värde 4 ligga kvar och avaktivera det när gluggen ska användas på längre avstånd.

Men om du hinner så testa på din 50D. Får du liknande resultat som jag så är det intressant.

24-70 har jag nollat igen och lever med en viss blurrighet i 24-35-området. Sigma 50/1.4 HSM ligger perfekt liksom 24-105/4L, 70-200/2.8L is usm ligger bra också liksom 50/2.5 macro. Misstänker dock att jag får värre avvikelser på en 5DMkII.

Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.