sinduda
Aktiv medlem
Lennart,
Och faran är väl nu i och med mikrojusteringsfunktionen att Canon helt kommer att släppa kvalitetskontrollen på alla hus. Skulle jag köpa ett dyrare Canon-hus idag (5D, 1D eller 1Ds) vete tusan om jag inte redan första dagen skulle boka in ett justeringsbesök hos Canon innan jag överhuvudtaget ger mig in på eventuell mikrojustering på egen hand.
Hej,
det var så jag tänkte när jag frågade Mikael om hur 100mm macro och 5D var justerade i förhållande till varandra tidigare.
Efter några tveksamma testresultat med mina grejer, lät jag Intervision kolla. De skruvade både på 5D och objektivet. Efter det lät jag I justera även 40D och objektivparken medans garantin var kvar, sedan dess har jag inte orkat testa...
Men när (?) jag nu får en 5D mkII, så bör rimligen fokus vara hyfsat bra på mina objektiv om inte huset är dåligt grundjusterat och är det inte det så bör huset åka in på service först som sist!
Kan någon förklara för mig varför fokusplanet skulle förflyttas då jag bländar ner från full öppning?