Jo visst är det så, åtminstone i teorin. Men man har uppenbarligen löst detta lite olika rent praktiskt. Och det är väl just detta du försöker visa med dina oändliga brusexempel
Hade jag själv haft tillgång till kameror så skulle jag utarbeta en test som även visade hur olika kameror betedde sig på bas-iso. Men eftersom detta inte tycks intressera någon annan skall jag inte tjata vidare om detta
Ett konkret exempel som jag skrivit om tidigare:
När jag kollar bilder tagna i solljus med eos 1 ds mk3 eller eos 5d mk2 på tex dpreview förefaller det som om brusreduceringen jobbat en del i lågdagrarna, lågdagrarna känns tvättade på ett annat sätt än när jag kollar bilder tagna under liknande omständigheter från tex sony a900. Jag inser att detta beroende på olika fototillfällen och jpeg m.m. kan bero på något helt annat än sensorerna. Det var därför jag föreslog att du skulle ge dej ut med kameror och stativ i starkt solljus och fota samma motiv i raw för att utröna om det är någon skillnad och i så fall hur denna skillnad kommer till uttryck.
Jag tycker personligen inte att fler höga-iso-brus-bilder tillför så mycket, det mesta är visat flera gånger redan, inte bara av dig utan av i stort sett alla som "testar" då detta verkar vara högsta mode.
En annan sak som skulle gå att testa samtidigt är hur olika kameror hanterar mycket fina tonövergångar som exempelvis fina grenverk mot ljusa himlar eller fina strukturer i djup skugga tex. Alltså hur olika kameror fungerar under lite mer praktisk fotografering.