Teodorian
Aktiv medlem
Nä-det är inte samma sak, intern konvertering och jpg uttag är en helt annan sak än om man använder en extern rawkonverterare.
OK, D700 har sämre jpg-rendering än D3.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nä-det är inte samma sak, intern konvertering och jpg uttag är en helt annan sak än om man använder en extern rawkonverterare.
Slutsats:
Det viktigaste med dagens FF-DSLR 12 MP-24 MP är att välja bästa tänkbara objektiv, exponera väl och då välja optimala slutartider och bländare, fotografera i raw och uttnyttja bästa tänkbara rawkonverterare, sunt och klokt bildbehandla vidare samt använda skrivare och papper som gör bilderna rättvisa.
För att sticka ut huvudet: Om bästa förutsättningar garanterats enligt ovan borde samtliga FF-DSLR dvs 5D, 5DMkII, 1DsMkIII, A900, D3 och D700 i de flesta fall ge helt jämförbara resultat på bilder utskrivna i A3 upp till ISO 1600.
Är man beredd att slänga upp 25-70 tusen för huset så tror jag inte att objektiven är några problem, men glöm bara inte bort att alla objektiv har nytta av den ökade upplösningen.
Ett objektiv blir inte sämre för att det sitter på en högupplöst kamera, tvärt om.
En skakning blir inte värre för att kameran är högupplöst...
Diffraktionen drabbar inte en högupplöst kamera mer. o.s.v.
Hittade en intressant länk om bl.a. diffraktion som vår gamle bekant "Chipdesignern" skrivit. Följ gärna länken i länken oxå.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=30448428
skall försöka komprimera filmen så jag kan lägga upp den på något vettigt sätt
Jämfört några objektiv jag har mot 50/1.4
vet inte om skilnaden syns i dessa småbilder men upplösningsskilnaden är påtaglig.
Här 50mm mot 24-70 på 50mm bl 5.6 och fast 50. utsnitt vänster del av bilden
------
Jämfört några objektiv jag har mot 50/1.4
vet inte om skilnaden syns i dessa småbilder men upplösningsskilnaden är påtaglig.
Här 50mm mot 24-70 på 50mm bl 5.6 och fast 50. utsnitt vänster del av bilden