Photocon
Aktiv medlem
Microjustering
Försökte idag idag utvärdera hur min 24-70 är mot min 24-105 tillsammans med 5dmk2 .
Jag använde också 50mm/1,4 som referens runt 50mm.
Min första upptäckt var att min 24-70 tillsammans med 5dmk2 la skärpeplanet betydligare längre fram än de två andra gluggarna på 50mm.
Detta börjar bli pinsamt, tre gluggar har nu uppvisar sådana skilnader i var skärpeplanet läggs i förhållande till var AF punkten är lagd. Mitt 100mm macroobjektiv är värst , i närområdet räcker justeringsmånen inte till.
Jag behöver alltså skruva och korrigera varje glugg jag äger för att vara säker men problemet är som Lennart mfl har beskrivit, microjusteras objektivet så är det inte säkert att det ändå stämmer i närområdet eller på längre avstånd.
Min 24-70 som framfokuserar har jag nu justerat bakåt med 10 skalsteg vilket gav detta resultat på bl 2.8 och ca 2m distans.
Vilket gidder. Är problemen lika stora med D3X, Sony ?
Justerade min 24-70/2.8 L usm igår så den var knivskarp vid 24mm, 50mm 0ch 70mm igårkväll. Testade utomhus på lite mer distans och resultatet blev katastrofalt. Har att välja på att ha perfekt skärpa på hela zoomomfånget 0,7-3,5 meter eller att ha halvtaskig skärpa vid 24-35mm vid full öppning samtidigt som 40-70 är knivskarpt vid alla avstånd.
Valt att lagra ändringen ändå och desaktivera den vid längre avstånd.
Riktigt otäckt är det om man låter vanlig AF ställa in på kontrastrikt motiv med kameran på stativ och därefter kopplar in live-view och zoomar displayutsnittet 10x samt vrider in skärpan på det viset. Tittar man på avståndsskalan finner man att man att AF ofta missar med över 10 cm på 1 meters avstånd. För kritiska förhållanden borde det finnas mattskiva med snittbild!
Sony A900 däremot har 2 AF-processorer vad jag läst mig till. Det orsakar en liten fördröjning i slutet av fokuseringen då den fininställer. Det är också den sistnämnda processorn som justerar AF-microadjust. Funkar i alla fall bättre än på Canon 50D.
Lennart
Min 24-105/4L is usm är konstigt nog perfekt över hela området utan justering.