Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Lyfter man båda likvärdigt med kurvor blir resultatet så här, Ove hade sett att han kunde lyfta D700 bilder i skuggorna mer än med sin Canon utan att det sprack. vilket stämmer bra med Tomteexemplet. Canon 5dmk2 till vänster. D700 till höger.
 

Bilagor

  • kurvor.jpg
    kurvor.jpg
    17.1 KB · Visningar: 760
...och jag är även nyfiken på 24-70 som jag precis har köpt men tyvärr inte fått något hus till ännu?

Nu är det så att mitt 24-70 är mycket bra på 24mm, jämfört med tre andra 24-70, precis som med flera andra objektiv så är skilnaden stor från ex till ex. Du skall därför själv testa ditt exemplar, hur mitt uppträder säger inte hela sanningen , tyvärr.
 
Innan jag sticker iväg ett tag, med 5dmk2 så är behovet av riktig bra vidvinkeloptik till Canon stort, det skall väl inte vara meningen att vi ska behöva adaptera en Nikon 14-24 eller ett Zeiss 21mm objektiv på kameran för att dra nytta av den höga upplösningen 5dmk2 .
 
Senast ändrad:
Här är ett exempel på hur mycket man kan lyfta D700 bilden med bra resultat. Om mna kör webbbilder så kvittar det om du kör med 16-35 eller 14-24 det är svårt att se skillnad. Printad bild beror på motivet är det ett ej krävande motiv (detaljerat i hörn) så brukar A4 funka. Jag köpte 14-24 o visst skärpan i hörnen är bra men den har andra brister som gjorde att jag sålde optiken. Jag väntar oxå på att canon ska ge ut en bra vidvinkel men har nog gett upp hoppet o kommer köpa zeiss 21 mm så fort den kommer ut. Seriöst såna problem jag haft med Nikon/Canon existerade inte när jag körde mellanformat. Jag tror att Nikon/canon har mycket att lära av zeiss.
 
Lyfter man båda likvärdigt med kurvor blir resultatet så här, Ove hade sett att han kunde lyfta D700 bilder i skuggorna mer än med sin Canon utan att det sprack. vilket stämmer bra med Tomteexemplet. Canon 5dmk2 till vänster. D700 till höger.

Hur menar du utan att det sprack?

Hur skulle kurvan se ut då det spricker?
Jag vill bara kunna förstå så jag inte själv gör fel när man mecklar med bilder i ACR
 
Senast ändrad:
Har följt tråden med stort intresse och gillar inte att inte få titta på orginal filerna själv, få göra en egen jämförelse..

Har du möjlighet att lägga upp raw filerna för 5D, 5Dmkii, 50D så man kan få känna på dom själv?

Reflektioner:
Är mycket förvånad över 50D brusnivåer.

Gillar inte att jämföra interpolerade bilder då jag aldrig jobbar med sådant, Har en 5D som jag kör på max upplösning och skulle aldrig interpolera up bilder. Känns som man inte riktigt jämför riktigt det man i praktiken kommer använda när jag får min MKii.

Vore kanon om du kunde lägga upp orinalfiler?

/Stefan
 
Har följt tråden med stort intresse och gillar inte att inte få titta på orginal filerna själv, få göra en egen jämförelse..

Har du möjlighet att lägga upp raw filerna för 5D, 5Dmkii, 50D så man kan få känna på dom själv?
Orginalfilerna finns upplagda på en ftp-server. Jag själv minns inte adressen (förutom att det är Grevtures server), men om du inte vill vänta på att någon som minns svarar så kan du leta bakåt i tråden för adressen.

Gillar inte att jämföra interpolerade bilder då jag aldrig jobbar med sådant, Har en 5D som jag kör på max upplösning och skulle aldrig interpolera up bilder. Känns som man inte riktigt jämför riktigt det man i praktiken kommer använda när jag får min MKii.
När man ska jämföra bilder är det mest rättvist att göra det vid samma storlek. Det är ju oftast man tänker sig använda en bild i en bestämd storlek. T.ex kanske du skulle behöva en 50x70 bild på väggen hemma, eller vill ladda upp bilden på en bildsajt där bilder visas i en och samma storlek.

Ditt scenario skulle snarare motsvaras av att du t.ex jämför två bilder utskrivna i helt olika storlek. Det kan ju förvisso också vara en intressant frågeställning: "hur mycket större bild kan jag få med kamera X och bibehållen kvalité". Men i ett sammanhang där bilderna skulle jämföras på webben skulle det bli en besvärligare jämförelse och något som du egentligen kan utläsa redan vid samma storlek.
 
Ditt scenario skulle snarare motsvaras av att du t.ex jämför två bilder utskrivna i helt olika storlek. Det kan ju förvisso också vara en intressant frågeställning: "hur mycket större bild kan jag få med kamera X och bibehållen kvalité". Men i ett sammanhang där bilderna skulle jämföras på webben skulle det bli en besvärligare jämförelse och något som du egentligen kan utläsa redan vid samma storlek.

Jo jag förstår att man måste jämföra samma saker.. men jag ville känna på bilderna ändå. Det jag får när jag byter upp mig är ju 21mpix istället för 12, bättre brus mm. En helt ny kamera.

För mig känns det som att trimma en PV så den går lika fort som en Ferrari men den kommer aldrig vara lika skön att köra :) lol

Missat att filerna finns att ladda ned. sry.
 
När det spricker så ser histogrammet ut som ett staket, bilden som en avslagen öl.
I vissa fall perfekt som en konstnärsbild lagom flummig så att säga.
 
Det där svaret hjälpe mig inget
Förlåt, jag borde ha låtit Mikael svara, men jag tror att det är det han menar. När du ljusar upp bilden i skuggorna (genom att dra upp en kurva, eller använda fill light i ACR eller liknande) så kommer det efter ett tag se fult ut med pixelartefakter, färgskiftningar etc. lite som i den bild Mikael visar med tomtarna. Så länge du tycker att de ser bra ut på skärm och vid utskrift så har inte bilden "spruckit".
 
Har följt tråden med stort intresse och gillar inte att inte få titta på orginal filerna själv, få göra en egen jämförelse..

Har du möjlighet att lägga upp raw filerna för 5D, 5Dmkii, 50D så man kan få känna på dom själv?

Reflektioner:
Är mycket förvånad över 50D brusnivåer.

Gillar inte att jämföra interpolerade bilder då jag aldrig jobbar med sådant, Har en 5D som jag kör på max upplösning och skulle aldrig interpolera up bilder. Känns som man inte riktigt jämför riktigt det man i praktiken kommer använda när jag får min MKii.

Vore kanon om du kunde lägga upp orinalfiler?

/Stefan

Filer finns att hämta ner, Om du bemödar dig att läsa tråden så hittar du adressen.

Vad är det som förvånar över 50d brusegenskaper? Föreslår att du läser tråden. En liten jämförelse mellan 40d och 50d .

Jag vet inte vad du jobbar med men upplysningsvis så interpolerar alla kameror sensordata , att jag räknar upp bilderna är mer rättvist när bilderna bedöms på skärm.Jag räknar även ner den största bildfilen till den mindres storlek för att illustrera vissa saker.

Vi som jobbar med bilder är vana sedan den första digitala SLR kameran kom ut att interpolera upp bilder till oanade storlekar,det största jag har gjort är 3m stor bild från en D1x med 5.2 miljoner pixlar, har du några frågor så återkom gärna
 
Förlåt, jag borde ha låtit Mikael svara, men jag tror att det är det han menar. När du ljusar upp bilden i skuggorna (genom att dra upp en kurva, eller använda fill light i ACR eller liknande) så kommer det efter ett tag se fult ut med pixelartefakter, färgskiftningar etc. lite som i den bild Mikael visar med tomtarna. Så länge du tycker att de ser bra ut på skärm och vid utskrift så har inte bilden "spruckit".

till det kommer då hur bra grundåtergivning har kameran i de mörkaste partierna i en bild ,det beror på ett flertal saker,sensor, sensors storlek, signalnivå, brusreducering mm.

Har du en hög signalnivå =låga iso så har du bättre förutsätningar att justera/lyfta skuggorna med hjälp av olika verktyg som exv kurvor eller skugga/högdager verktyget än i en bild som är tagen på ett högre iso eftersom signalnivån är då så många gånger lägre och kompenseras då av högre förstärkning vilket ger högre brus och sämre färgåtergivningen och detaljåtergivning.

I just Nikons fall med D3 så verkar deras sensor vara lite bättre att samla in fotoner under en viss tid än Canon och tillsammans med ett antal brusreduceringstrick ge lite bättre färgåtergivning och mindre brus vilket ses då tydligast i skuggorna och framför allt då i höga iso.

(och om man arbetar med camera raw i sitt flöde så ger camera Raw tillsammans med d3 snyggare resultat än vad Camera raw ger med 5dmk2 i högisobilder och i de lägsta nivåerna vilket var syftet med min tomte illustration)
 
Senast ändrad:
En kompis undrade över skilnaderna i upplösning mellan en 5dmk2 och en cropad kamera exv 50d och om sedan samma utsnitt tas från 5dmk2 bildfilen . Bilderna tagna med samma teleobjektiv Canon 300/4 is .
(skall man erhålla samma utsnitt med 5dmk2 som med 50d och ett 300mm så krävs det ett objektiv på 480mm)

Detta kan ni som är intresseade ta er en titt på, bilder finns upplagda i raw och heter 5dmk2.stolpe 5d.stolpe 50d.stolpe.
Man kan också om man vill interpolera upp 5d bilden till samma storlek som 5dmk2 bilden och se efter vilka skilnader det finns att se mellan 12.8 miljoner pixlar och 21 miljoner pixlar tillsammans med Canon 300mm.

http://users.grevture.com/~mrisedal/



Visar de två utsnitt man får med 300mm , 50d till vänster och 5dmk2 till höger
 

Bilagor

  • Bild-11.jpg
    Bild-11.jpg
    29.1 KB · Visningar: 594
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.