Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Körde några bilder mot D700 idag, utsnitten var inte exakt desamma men exponering=iso, tid bländare var lika, klart är att 5dmk2 har blivit bättre än 5d men kameran når inte upp till d700 nivå och 6400iso vad det gäller färgbrus.Camera raw användes till båda kamerorna.Dvs ingen dedikerad rawkonverter varken för Nikon eller Canon.
Oavsett om jag räknar ner 5dmk2 bilden till d700 storlek så har d700 större djup i de lägsta nivåerna och bibehåller färginformation där 5dmk2 beckar ihop och visar inga eller mindre nyanser.
Återkommer med bilder där även upplösningen kan bedömmas.
 
Senast ändrad:
Tomten på Matttssons Foto
Hela utsnittet från d700
 

Bilagor

  • tomte.jpg
    tomte.jpg
    27.5 KB · Visningar: 587
Senast ändrad:
Tittar man på djupet , dvs vad man kan få ut i skuggorna så ses skilnader mellan d700 och 5dmk2 i 6400iso.Samma tid och bländare. D700 till vänster. Någon upplösningstest kan inte delges då utsnitten inte är exakt lika.Använd rawkonverterare Camera Raw med default inställning.
 

Bilagor

  • tomte2.jpg
    tomte2.jpg
    20.4 KB · Visningar: 584
På kamerabilds hemsida kan man läsa detta om canons 5Dmk2

Lägre brus än Nikon D700
När jag tittar på de få bilder jag hunnit ta kan jag se att brusnivån hos Eos 5D mark II är exeptionellt låg. Vid ISO 800 är bilderna fullständigt rena och vid ISO 6400 ser bruset ut som många APS-C-kameror gör vid ISO 800.

En intressant jämförelse är med Nikon D3 och D700 som blivit populära på grund av sitt låga brus. Våra tester har dock visat att Nikons sensorn i sig inte brusar mindre än hos den gamla Eos 5D utan att det bättre slutresultatet ligger i brusreduceringen.

Med nya Eos 5D mark II upplever jag att Canon ligger ett EV-steg bättre i brus mot Nikon D3. Mark II:an tvekar jag inte att använda på ISO 12 800 medan med D3 och D700 sätter jag gränsen vid 6400.

Jag har inte hunnit börja jobba med Nya 5D ännu men jag hade Gamla 5D o Nikons D700 på mitt senaste utlandsjobb o det som var rätt tydligt är att med D700 kan man lyfta bilderna mycket men däremot kör du på lägre iso så är bildkvaliten jämförbar med gamla 5D. Nikons D700 hus känns proffsigare/tyngre än Canons nya 5D däremot gillar jag menyerna o hanterbarheten bättre på Canons nya 5, tycker det är stora förbättringar som har gjorts på kameran. Däremot suger det att man måste ha nya ps till nya 5D för att kunna öppna rawfilerna i ps problemet är inte uppdateringen utan att alla progam/drivrutiner måste installeras igen o hämtas hem o oftast har inte alla kommit ut ens. Till Nikons D700 gick det med cs3.

Jag får uppfattningen att du inte delar magnus uppfattning att 5D Nya skulle vara ett steg bättre än D3/D700 i brusegenskaper, personligen tycker jag det såg rätt kasst ut på 6400 iso med D700 o tycker att max med den kameran var 3200 iso om man ska ha en bra kvalitet på bilden.
Jag tror att D700/D3 kommer fortfarande vara bruskungen o det är naturligt för jag tror det är svårt att förena den höga upplösningen med Nya 5D o fantastiska brusegenskaper. Själv så föredrar jag en kamera som är bra på iso upp till 3200 o högre upplösning pga att då finns det utrymme att beskära bilder kraftigt o ändå ha bra med pixel kvar.
 
du kan ju be om rawfiler från Kamera&Bild för att själv kontrollera deras utsago.
du kan ju även fråga om de har använt dedikerade konvertrar, bilderna ovan är från camera raw
du kan också ta en titt på DXO uppmätning av de två kamerorna.
 
Senast ändrad:
Klar fördel till D700 med avseende på brus i hög-ISO enligt bilderna ovan! Kan det vara så att 5D2 kommer mer till sin fördel med brusreduceringen påslagen (vilken går att ställa i 4 steg enligt tillverkaren)?
 
Jag vet inte, har inte testat jpg , hur ser d700 ut med olika brusreduceringar påslagna? Bilderna ovan visar mer hur djupt man kan gå i nivåerna med d700 jämfört med 5dmk2 och samma rawkonverterare med defaulta inställningar vilket är Camera Raw. Min tolkning är således att signalnivån är högre och bruset mindre hos d700 i 6400iso.DXO uppmätning visar likaledes.
 
Att 5dmk2 ger fantastiska bilder på 6400iso ses här. Tom Wall Mattssons Foto
 

Bilagor

  • wall,hela.jpg
    wall,hela.jpg
    27.3 KB · Visningar: 509
Jag vet inte, har inte testat jpg , hur ser d700 ut med olika brusreduceringar påslagna? Bilderna ovan visar mer hur djupt man kan gå i nivåerna med d700 jämfört med 5dmk2 och samma rawkonverterare med defaulta inställningar vilket är Camera Raw. Min tolkning är således att signalnivån är högre och bruset mindre hos d700 i 6400iso.DXO uppmätning visar likaledes.

Trodde att brusreduceringen i 5D2 även funkade för RAW-filer, det hade jag alltså missförstått.
 
bildinfo och exponering, inte mycket till exponeringsjustering förutom vitbalans.
 

Bilagor

  • exp.jpg
    exp.jpg
    28.7 KB · Visningar: 774
Trodde att brusreduceringen i 5D2 även funkade för RAW-filer, det hade jag alltså missförstått.

Inte med Camera Raw, använder du DPP så följer inställningarna med och DPP lägger en liknande brusreducering som du har valt i kameran.

här två bilder från 12800iso med kamerans brusreducering avstängd samt högsta brusreducering och Camera raw.Camera Raw tar inte hänsyn till vilka värden du har valt i kameran,
 

Bilagor

  • brusred.jpg
    brusred.jpg
    27.5 KB · Visningar: 751
Senast ändrad:
Använder du DPP får du följande brusreduceringsvärden
Här är brusreducering avstängd i kameran, dpp lägger en default brusreducering 6 och 11
 

Bilagor

  • dpp.av.jpg
    dpp.av.jpg
    20.9 KB · Visningar: 739
Ställer du högsta brusreducering i kameran får du dessa värden i DPP. 10 och 13
 

Bilagor

  • dpp.på.jpg
    dpp.på.jpg
    21.2 KB · Visningar: 734
så här ser skilnaden ut i de två lägena, default, dvs i kameran avstängd brusreducering men DPP lägger sina defaulta värden
 

Bilagor

  • av.jpg
    av.jpg
    25.5 KB · Visningar: 726
och kameran på högsta brusreducering, och de värden då DPP ger, se ovan.
En kraftig tilluddande effekt. (inte svårt att dölja brus då, men var tog detaljerna vägen?)
 

Bilagor

  • på.jpg
    på.jpg
    17.4 KB · Visningar: 717
Finns det någon vettig människa som vill ha sådan brusreducering? Det ser ju tusen gånger bättre ut med brus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.