Annons

En liten jämförelse mellan 5D och 5D mkII

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken kamera heter 5D Mk1? Den heter väl kort och gott 5D?
Samma visa är det med 1ds den heter bara det version 2 hette 1ds mark 2 osv.
 
Är det ingen mer än jag som tycker att skillnaderna är osannolikt små?

Klart att de är skillnad på bildernas kvalitet men med tanke på att det är 100-200% utsnitt vi hela tiden diskuterar så känns de inte revolutionerande direkt.

Känns inte heller som om skillnaden i upplösning mellan mkI och mkII är så där jättestor i verkligheten = utskrifter (alltså inte på skärmen i 100%)

Vad jag egentligen nog försöker säga är att det känns som om vi i praktiken nått dit där det egentligen inte spelar någon större roll vilken kamera du väljer om det är brus och upplösning vi diskuterar. Under förustättning att vi inte har några speciella krav förstås. Tex den Crimsom bild som en tidigare debattör nämnde där mkII bilden funkade men inte bilden från mkI
 
Man kan tycka vad man vill men 50d krackelerar, se ytor och detaljer i jämförelse och vi tittar på detaljer från mellantoner och uppåt.Sämre blir det ju längre ner vi går i nivåer.
 
Med tanke på att det är förstoringar på 200% så ser det bra ut. Jag har fått intrycket av att du verkar vara rätt nöjd med 5D Mark 2 Mikael, Jag får förhoppningsvis min denna vecka för jag behöver en kamera till innan nästa utlandsjobb eftersom jag sålde av D700.
 
Man kan tycka vad man vill men 50d krackelerar, se ytor och detaljer i jämförelse och vi tittar på detaljer från mellantoner och uppåt.Sämre blir det ju längre ner vi går i nivåer.

Självklart så har du rätt i sak men hur mycket av detta syns i praktiken?

Skulle vara intressant med ett nytt test av det slag som du gjorde med 1DSmkII och D2X eller vad det nu var för kameror. Dvs utskrivna bilder i ett blindtest, även i rejält tilltagen storlek och på höga iso
 
Om jag minns rätt mikael visade dina tester mellan 50D och 40D att 40D hade oväntat något bättre brusbild, betyder det att 40D står sig lite bättre mot 5D MarkII än vad 50D gör när det gäller brus?

Sen en annan fråga. I spannet iso 100-400, blir det någon reell skillnad i brus mellan 40D (som jag har) och 5D MarkII?
 
50D hänger ju inte med alls i denna jämförelse.

Vid första anblicken ser skillnaden liten ut mellan 5D generationerna. Men tittar man mer noggrant så ser man att vissa bruskorn sticker iväg en hel del med 5D medan man inte hittar dom ljusaste kornen i bilden från 5D mkII, det syns bra på den gröna rutan i färgkartan. Dom här kraftiga kornen är svåra att reducera bort snyggt, brusreduceringsalgoritmerna verkar se dom som ett element i bilden i stället för brus.
 
Om jag minns rätt mikael visade dina tester mellan 50D och 40D att 40D hade oväntat något bättre brusbild, betyder det att 40D står sig lite bättre mot 5D MarkII än vad 50D gör när det gäller brus?

Sen en annan fråga. I spannet iso 100-400, blir det någon reell skillnad i brus mellan 40D (som jag har) och 5D MarkII?

Jag tror brusbilden är ganska lika i 40d , 50d totalt sett, vad jag sa var att jag får bättre resultat med Camera Raw och 40d än vad jag får med 50d. Sedan har 50d något högre detaljåtergivning än 40d, dock för liten för att några direkta förbättringar kunde ses i jämförelse.Detta har sedan vidimerats av flera andra

5dmk2 har klart högre upplösning samt totalt lägre brus, vilket kan ses tycker jag i jämförelse med gamla 5d
 
50D hänger ju inte med alls i denna jämförelse.

Vid första anblicken ser skillnaden liten ut mellan 5D generationerna. Men tittar man mer noggrant så ser man att vissa bruskorn sticker iväg en hel del med 5D medan man inte hittar dom ljusaste kornen i bilden från 5D mkII, det syns bra på den gröna rutan i färgkartan. Dom här kraftiga kornen är svåra att reducera bort snyggt, brusreduceringsalgoritmerna verkar se dom som ett element i bilden i stället för brus.

50d hänger alltså hänger inte med, se tygytorna etc,se den gula ytan i skugga av qp-kortet, vi ser bara mellantoner och ljusa nivåer,det blir än värre för 50d ju djupare vi går ner mot skuggor. Men betänk att 5d och 5dmk2 har en nästan 2.5 ggr större sensor.
 
50d hänger alltså hänger inte med, se tygytorna etc, betänk att 5d och 5dmk2 har en nästan 2.5 ggr större sensor.

Visst, inte riktigt rättvist mot 50D att jämföras med 5D varianterna.

Det är stor skillnad brusmässigt mellan 40D och gamla 5D också, kamerorna ska nog jämföras med sina likar i sensorstorlek. Det blir i alla fall en bra illustration av vad sensorstorleken gör för bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.