Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
ska vi tippa på en blondin på omslaget, eller blir ni först att bryta traditionen?

Hehe, är det inte så att Allt om Digitalfoto (Peter W:s tidning) har brutit den trenden redan? I förra numret var det inte en blondin på framsidan utan en brunett.. (Om jag inte har blivit färgblind)

Förövrigt är det inte alls särskilt noggrant namngivet i tidigare inlägg.. Det är alltid Digitalfoto, DIGITAL FOTO och DigitalFoto.. Trots att endast EN tidning heter enbart DigitalFoto.. Ytterst få gånger har det skrivits ut det fullständiga namnet.. Men jag hoppas på bättring framöver så att alla som inte vet vad som menas också förstår vilken tidning det gäller... :)
 
Senast ändrad:
Nä, det är när jag generaliserar som jag bara skriver digitalfoto, eller DigitalFoto eller DIGITALFOTO... o generalisera är lätt att göra... och blondiner kan ha vilken hårfärg som helst... det trodde jag du visste... *S*

(både Digital Foto och digitalfoto, hade blondiner med avvikande hårfärg på sina senaste nummer och det har förekommit tidigare med...)

/kg far till en blondin som e rödhårig ibland...
 
Johan v.d.k - TS = såld upplaga

En TS-siffra är inte tryckt upplaga utan såld och betald upplaga, lösnummer plus prenumeranter.
Det du fiskar efter är antagligen RS-siffror men den typen av mätning tror jag oftast används av gratistidningarna.
Läs gärna mer här http://www.tsrs.se/TSNet/Home/HTML/rsmedier.htm

Om Digitalfoto har 16 000 i TS är det alltså deras sålda upplaga och ingeting annat.

På tal om tidningsnamn heter Bonniers faktiskt "Bonniers Digitalfoto för alla" och även den är dessutom TS-mätt. Det är alltså bara en av digitalfototidningarna som inte redovisar hur många exemplar man verkligen säljer, dvs får betalt för. Undrar vilken?

Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag faktiskt TS är den enda siffran som är helt pålitlig. Jag har nämligen deltagit i Sifos Orvestomätningar och vet hur dom funkar. En undersökning med massor av sidor där man bl.a. ska fylla i vilka tidningar man läser och hur ofta man läser dom. Att orka fylla i hela undersökningen är en bedrift i sig och att dessutom ha exakt koll på vilka tidningar man läst, hur många i sin närhet som läser dom och hur många gånger det senaste året blir mer eller mindre en chansning. Om man dessutom läser tidningar med väldigt lika namn gäller det att välja rätt titel annars blir siffrorna lätt felaktiga.
Att vara med i Orvesto är självklart bra eftersom mediebyråerna ofta använder dessa siffror för att jämföra olika medier både i räckvidd och läsarprofil.

Jag tycker alla tre tidningarna borde vara med i både TS och Orvesto - det blir betydligt enklare att jämföra dom då.
 
Glenn Elofsson:

Det kan mycket väl vara så det ligger till att det är sålda tidningar.. Men det krävs då fortfarande 4,4 läsare per tidning för att bli störst i läsarantal..

Jag säger inte att något är rätt eller fel, men det finns säkert en bra förklaring till varför mediaförmedlare föredrar Orvestosiffror framför TS siffror.. Självklart vore det ultimata att samtliga tidningar redovisade både TS siffror och Orvestosiffror..

Strunt samma, detta forum handlar ju om tidningarna, deras innehåll mm.. Mitt inlägg i debatten handlade till största del om att VI i FORUMET måste vara bättre på att skilja tidningarna åt i våra inlägg.. Det kommer till sist att visa sig vilken tidning som är starkast och har bäst innehåll av DigitalFoto, DIGITAL FOTO och Digitalfoto ;-), men vi kan i alla fall hjälpas åt att se till att rätt ska vara rätt så att de tidningar som gör något bra får beröm för det, samt att de som är dåliga får veta det.. Vi har trots att en chefsredaktör från en av tidningarna här i forumet och på fotosidan för att han uppenbarligen tycker att det är viktigt vad vi/läsarna tycker om tidningen och dess innehåll.. Dom vill ju givetvis tjäna pengar på sina tidningar, men samtidigt vill ju vi som plåtar digitalt och har det som hobby, ha en bra tidning där man kan lära sig mer..

/Johan
 
Det är väl inte konstigare att digitalfoto ingår i namnet på en tidning med inriktning på just digital fotografering, än att ordet kokbok ingår i namnet på en kokbok, eller att PC alternativt dator ingår i namnet på en tidning om datorer..eller?
 
Jag ser en klar kartellbildning i och med förväxlingsrisken kan de få sälja fler nummer totalt. Det är lätt att tro att det kommit ett nytt nummer, då omslaget ändrar sig och det lyser "digitalfoto" där i hyllan.

Minst två av tidningarna ligger pyrt till om de skulle stämmas till höger och vänster. Med tanke på hur MTG försvarar sitt varumärke "TV3" genom att stämma mobiloberatören "3" för varumärkesintrång. I detta fall är det dessutom en helt annan bransch....Så jag jag håller på at det finns en överenskommelse mellan förlagen, om de nu inte har samma ägare allihopa....
 
Östergård skrev:
Det är väl inte konstigare att digitalfoto ingår i namnet på en tidning med inriktning på just digital fotografering, än att ordet kokbok ingår i namnet på en kokbok, eller att PC alternativt dator ingår i namnet på en tidning om datorer..eller?

Nä, inte konstigt, men fantasilöst... och i framtiden när allt foto är digitalt som standard då blir tillägget digital-foto lika intressant som tillägget FÄRG skulle vara i dagens TV-tablåer...
 
Re: Faktiskt bra!

Tremere skrev:
Som amatör så tycker jag faktiskt tidningarna (de tre nya om digitalfoto) har sina fördelar.
Jag håller med om att de har en hel del sakfel, men om man sållar lite och är en frekvent besökare på FS så kan man iaf få ut en del matnyttigt.
Dessutom så kanske de kan bli bättre med tiden. Det är trots allt bara första numret av vardera tidning, som kommit hittils.

Det jag tycker mest illa om är inte att faktafel smyger sig in. Jag har också haft fel ibland, men det rättar man lätt till, när man får reda på hur det egentligen ligger till.

Det jag stör mig på är den nonchalanta stil de här tidningarna har mot sina läsare. De utgår nästan från att läsarna är lite dumma, lite ointresserade, lite lata eller vad som helst. Jag kan inte tolka artiklar av typen "bästa trixen för som proffsen använder" eller "genväg till proffsbilder" eller den typen av resonemang, som någon av er redogjorde för, där bra bilder tas genom lyckoträffar.

(Samma unkna tanke ligger även bakom utrycket "fruganläget" som någon av er använde. Som om kvinnor skulle vara sämre fotografer, eller mindre kunniga tekniskt, eller mindre intresserade att ta bra bilder.)

Så är det inte. Det finns fan inga genvägar till att lära sig FOTO. Detta är faran med den digitala revolutionen inom FOTO. "Det där fixar jag i datorn"-tänkandet är livsfarligt, för det tvingar inte fotografen att lära sig ta bilden ordentligt från början. Kvantitet premieras före kvalitet. Ja, kvalitet t.o.m. hånas ibland.

Digitalfoto bygger på precis samma principer som konventionellt foto. Alltså är det bara att lära sig vad bländare är, slutare, iso-tal, blandljus, synk på andra ridån, och hela baletten.

Om tidningarna skapar en bild av att vem som helst, utan ansträngning, kan bli proffsfotograf, ja då ljuger de, för sina läsare bakom ljuset och behandlar sina läsare som latta, obildade idioter.

/Jens
 
KGS skrev:
Nä, inte konstigt, men fantasilöst... och i framtiden när allt foto är digitalt som standard då blir tillägget digital-foto lika intressant som tillägget FÄRG skulle vara i dagens TV-tablåer...

Haha, underbart insiktsfullt KG. Du borde härmed sätta punkt för denna tråd för alltid.
 
KGS skrev:
Nä, inte konstigt, men fantasilöst... och i framtiden när allt foto är digitalt som standard då blir tillägget digital-foto lika intressant som tillägget FÄRG skulle vara i dagens TV-tablåer...
Jo men nu är vi ju inte riktigt där än.
Innan digital tekniken hade gjort sin antré, så ingick ju "foto" eller "photo" i namnet på alla fototidningar.
Också fantasilöst?
 
Östergård skrev:
Jo men nu är vi ju inte riktigt där än.
Innan digital tekniken hade gjort sin antré, så ingick ju "foto" eller "photo" i namnet på alla fototidningar.
Också fantasilöst?

Jaha, var det inte det som menades, just tillägget... foto som foto alltså..
Tv-tablå eller färgTV-tablå liksom.....

UGE som just nu är fredagtrött, eller ölstinn kanske...
 
Östergård skrev:
Innan digital tekniken hade gjort sin antré, så ingick ju "foto" eller "photo" i namnet på alla fototidningar.
Också fantasilöst?

ja... om det var så, men FOTO har alltid hetat FOTO i min värld, fast jag har bara koll på det senaste seklet, Aktuell Fotografi hette inte FOTO... Fotografisk Tidskrift heter inte Aktuell Fotografi och Camera Natura liknar inte Aktuell Fotografi osv...

/kg som har bra namn på digitalfoto, vem betalar bäst?
 
uge skrev:
Haha, underbart insiktsfullt KG. Du borde härmed sätta punkt för denna tråd för alltid.

tack, tack, men jag fortsätter ett tag till, av nån anledning läser jag fortfarande alla tre + FOTO och en hel del utrikiska tidskrifter... kanske kommer jag att lära mej nåt en vacker dag
 
uge skrev:
Jaha, var det inte det som menades, just tillägget... foto som foto alltså..
Tv-tablå eller färgTV-tablå liksom.....

UGE som just nu är fredagtrött, eller ölstinn kanske...

Nu vänder sig ju dessa tidningar till just dem som fotograferar digitalt. När jag köper en av dessa tidningar, räknar jag med att det handlar om just digital fotografi. Jag har inget intresse av att läsa om t.ex. olika filmfabrikat och dess olika för och nackdelar, tester och åsikter om analoga kameror o.s.v.
 
KGS skrev:
ja... om det var så, men FOTO har alltid hetat FOTO i min värld, fast jag har bara koll på det senaste seklet, Aktuell Fotografi hette inte FOTO... Fotografisk Tidskrift heter inte Aktuell Fotografi och Camera Natura liknar inte Aktuell Fotografi osv...

/kg som har bra namn på digitalfoto, vem betalar bäst?

En del av dessa har väl inte heller överlevt, trots sina "fantasifulla" namn.
Hitta gärna på nya namn, dock tycker jag det är bra att det framgår vilka man riktar sig till.
För att återknyta till Pc värden, Pc för alla, Pc hemma, Allt om Pc, så kan man väl misstänka att dessa har påverkat namnvalet.
 
av just de här tidningarna som jag kom på i all hast är det väl bara Aktuell Fotografi som inte är aktuell längre...
 
KGS skrev:
av nån anledning läser jag fortfarande alla tre

Finns det tre!!!

Vetefan vilken av dem jag sagt upp prenumerationen på 2 gånger men fortfarande får i brevlådan, måste kolla med frugan om hon betalt nåt som inte jag vet???

/Larsa som är mycket förvirrad & ska gå & läsa vad det står för namn på tidningarna!!!
 
brommapojken skrev:
Glenn Elofsson:

Jag säger inte att något är rätt eller fel, men det finns säkert en bra förklaring till varför mediaförmedlare föredrar Orvestosiffror framför TS siffror.. Självklart vore det ultimata att samtliga tidningar redovisade både TS siffror och Orvestosiffror..

Strunt samma, detta forum handlar ju om tidningarna, deras innehåll mm.. Mitt inlägg i debatten handlade till största del om att VI i FORUMET måste vara bättre på att skilja tidningarna åt i våra inlägg..

/Johan

Den bra förklaringen till att mediaförmedlare gillar Orvestos siffror stavas räckvidd. Det vill säga, inte hur många som köper tidningen, utan hur många som läser den. Hemma, på jobbet eller hos frisören.
Tidigare var det upplagan, tryckt och såld tidning, som gav prestige och status bland chefredaktörerna. Men när tidningsdöden med upplageras drog fram senast så blev det antalet läsare som blev viktigt.
Räckviddsmätningen kan vara bra för en tidning i syfte att få en bättre bild av vilka grupper som läser tidningen. Men den ska inte förväxlas med den mätning som Tidningstatistik gör.

Måste bara säga att jag störs inte ett dugg av den så kallade generaliseringen över tidningarnas titlar. Visst, ett annorlunda namn skulle lätt kunna skilja tidningarna åt, men i den här tråden tycker jag nog att det är innehåll och i viss mån utseende på trycksakerna som är viktigast.
 
Nästa mätning borde bli hur många gånger tidningen används... först för att läsas av en-fyra pers... sen för att slå in fisk i... o sen för att elda i öppna spisen... o sen används askan som gödning till rädisorna... som används för att krydda måltiden... som används för att förföra... som sen ger upphov till avkomma som sen...

ja ni hänger med va? kan bli rätt stora siffror...

/kg som kan bevisa vad som helst med statistik (40p)
 
Jag har inte fått nån av dessa (förutom FOTO, som jag prenumererar på) i brevlådan, är jag diskriminerad? Jag kräver digitala dussintidningar på mitt hallgolv! :)
Att få medverka som skribent är också acceptabelt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.