Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken dag!

Tre nya fototidningar samma dag... FOTO, Digital Foto och Digital Foto (kan inte en av dem byta namn??)

Det verkar bli mindre o mindre att garva åt. Digital Foto (fråga mej inte vilken av dem) kommer att bli en månadstidning fr o m 2004!
Tidningarna ser ut att bli mer o mer seriösa, men ack så lika varandra. Måste sluta köpa åtminstone ett par av dem...

Båda tidningarna pryds av töser på omslaget, hade någon väntat sej nåt annat? FOTO har Jimi Hendrix på omslaget. Det kanske säljer ett o annat lösnummer till nån musikintresserad...

(Allt om) Digital Foto testar Dimage Z1 och 300D, Digital Foto (din guide till bättre bilder) har testat Fuji S7000 Zoom och C-750UZ

Med den dyrare tidningen följde en CD med fullversion av nåt som heter Focus Fixer, som ska kunna skärpa till bilder. Det funkar till PC och riktiga datorer, inte illa! Ska testas. Ser nu att det är en Plugin för PS och Elements... Skivan ska vara värd 350 spänn, fan tro´t.
 
Det var verkligen tokroliga inlägg!
Varför blir det så här fel i en fototidning, för digital fotografi?
Måste vara så, att det är skribenter som tidigare har skrivit om datateknik, kan mycket lite om grunderna inom fotografin!
Kanske de sitter och bara översätter
"modertidningen" från Tyskland?
Snubblar vid översättningen?
Lugn, luttrade fotografer kan sin sak, inga läsare, inga pengar till förlaget, ingen tidning!
Mad, ja det var träffande, mitt i prick!
Kanske de kommer med en artikel, hur man bäst framkallar digitala negativ, ha-ha?
 
Njae för varje nummer har det blivit mindre av det tokroliga. För somliga som är vana fotografer kanske innehållet kan synas väl elementärt emellanåt men alla tre tidningarna har blivit bättre och Digital Foto (alltså den med versaler och gemener) kommer nog bli ännu bättre i och med att man byter redaktör till nån som tydligen är känd för att kunna sina saker.

Senaste numret av digital foto (den med bara gemener) hade ju en oerhört informativ artikel om hur man gör ett ägghuvud t ex... sånt ser man inte ofta nuförtiden!

Och DIGITAL FOTO (den med bara versaler)har satsat på lexikon och nybörjarguide. Säkert rätt tänkt med tanke på alla som fått digitalkameror i julklapp...

Vem vinner? Vem försvinner? Missa inte...

/kg som ibland ser på Robinsson
 
Nostalgi

Nostalgi
Det fanns en gång (i början) på 90-talet en tidning som hette "Fotografi", Lars Kjellberg var chefredaktör. Den var bra, saknar den!

Alldeles rätt, den hade jag som idékälla också,
mycket läsvärd, inget bladder!
Den startades faktiskt redan på 60-talet!
Lars Kjellberg gav sedan ut en gratistidning, under flera år, PHOTODO, tyvärr är den nedlagd,
nog en av de bästa fototidningar jag har läst, sparat alla nummer!
 
larsborg skrev:

Varför blir det så här fel i en fototidning, för digital fotografi?

Självfallet så måste det inte bli så.

Denna tidning startades för att haka på en trend som kan sälja.

"Alla" skaffar digikameror & det kan man inte missa, människor som förrut varit ointresserade av foto blir plötsligt intresserade, Ett fenomen jag sett runt omkring mig när folk köpt digikameror, detta kan man inte missa som förlag!

Man startar en digitalfototidning utan tanke på att den ska bli långvarig, om den blir det så ändrar man innehåll efter trender.

Heder åt tidningen foto som år 2004 startar en mörkrumsskola trots att dom vet att det inte säljer!

Säga vad man vill om Foto men den är dock den enda riktiga fototidningen idag som har lyckats med att "hänga med" men ändå håller fast vid vad som är viktigast inom fotografi, nämligen bilden...

Att så många fel uppstår beror inte på annat än att man helt tappat känslan för själen i tidningen samt fotografi & istället bara inriktat sig på profit.

/Larsa, totaldigital men ändå med bilden i centrum.
 
Senast ändrad:
Har kikat i en av dessa nya digitalfototidningar (minns inte vilken) och valt att inte köpa den. Mycket för att det mesta av innehållet var engelskt (och enbart översatt till svenska) men också för att SAMTLIGA bilder publicerades UTAN att informera om fotografens namn.

Min principsak: Köper aldrig något där fotografens namn inte kommer fram!


Terje
 
Denna tidning startades för att haka på en trend som kan sälja.

Jag håller med Dig helt!
Idag, kanske mera än tidigare, är förlagen snabba
att vittra "i luften" om det går att tjäna pengar
snabbt, på något som är eller är väg att bli populärt!
Se bara på alla tidningar om Windsurfing, vi hade
i landet för några år sedan, få håller på med den
trevliga sporten idag, mot vad var fallet tidigare!
Rollerblades hade också en del tidningar för intresserade, där blir det tunnare för varje år!
Digitala fotografin har visserligen "öppnat ögonen" hos nya användare, som tidigare inte var intresserade av den analoga fotografin.
Här tror jag, det är tyvärr bara nyhetens behag,
har man ett sinne för skapande, dvs. ett bildseende från unga år, då ligger fotografin kvar hela livet, analogt eller digitalt!
Tidningen Foto hänger med sedan många år, visst är det så, jag hade den som idékälla under 60-70-talet, tyckte att deras artiklar var bra, men efter några år, blev det samma artiklar som återkom, mörkrumstips, filtertips, val av objektiv, känd eller okänd fotograf får sina bilder publicerade,m.m - till slut var man mer än fullärd, hade gått i samma "skolklass" i flera år, slutade därför med min prenumeration.
Men skribenterna på Foto kan sin fotografi, det är bara mycket, mycket mera stimulerande att praktiskt fotografera, än att läsa om det!
 
Noisefixer

Noisefixer är en PS plugin som medföljde senaste numret av DIGITAL FOTO, den har den goda egenskapen att den även fungerar i Macmiljö. Gjorde en test.

1) ren o oförfalskad
2) noisefixad
3) noisefixad + focusfixad (ingår i samma pluginpaket)

Precis som i andra brusreduceringsprogram kan man ratta en mängd parametrar, så med lite övning går det kanske att få det bättre än så här. Synpunkter? Programmet kostar några tiotal dollar. Den version som följer med tidningen är begränsad i tid och antal användningar...
 

Bilagor

  • kyrktest.jpg
    kyrktest.jpg
    37.2 KB · Visningar: 985
KGS skrev:
Njae för varje nummer har det blivit mindre av det tokroliga. För somliga som är vana fotografer kanske innehållet kan synas väl elementärt emellanåt men alla tre tidningarna har blivit bättre och Digital Foto (alltså den med versaler och gemener) kommer nog bli ännu bättre i och med att man byter redaktör till nån som tydligen är känd för att kunna sina saker.

Senaste numret av digital foto (den med bara gemener) hade ju en oerhört informativ artikel om hur man gör ett ägghuvud t ex... sånt ser man inte ofta nuförtiden!

Och DIGITAL FOTO (den med bara versaler)har satsat på lexikon och nybörjarguide. Säkert rätt tänkt med tanke på alla som fått digitalkameror i julklapp...

Vem vinner? Vem försvinner? Missa inte...

/kg som ibland ser på Robinsson

Ville bara påpeka ett par FAKTA i denna diskussion som uppenbarligen har missats och förväxlats...

** Tidningarna heter olika alla tre:
-Allt om Digitalfoto
-Digitalfoto
-Digitalfoto för alla

** Tidningen som du skriver såhär om "Digital Foto (alltså den med versaler och gemener)" har du förväxlat med "DIGITAL FOTO (den med bara versaler)" på en del punkter...

**Allt om Digitalfoto är tidningen som har bytt chefsredaktör till Peter Wiklund som tidigare var chefsredaktör för tidningen FOTOGRAFI och det är den tidningen som senast hade lexikon & nybörjarguide... Det är alltså SAMMA tidning du skriver om, inte två olika gällande dessa punkter!

Rätt ska vara rätt!
 
Re: Nostalgi

larsborg skrev:
Nostalgi
Det fanns en gång (i början) på 90-talet en tidning som hette "Fotografi", Lars Kjellberg var chefredaktör. Den var bra, saknar den!

Alldeles rätt, den hade jag som idékälla också,
mycket läsvärd, inget bladder!
Den startades faktiskt redan på 60-talet!
Lars Kjellberg gav sedan ut en gratistidning, under flera år, PHOTODO, tyvärr är den nedlagd,
nog en av de bästa fototidningar jag har läst, sparat alla nummer!



*** Ville bara påpeka ännu en gång att Peter Wiklund som nu tar över Allt om Digitalfoto var chefsredaktör för tidningen "Fotografi" direkt efter Lars Kjellberg, så det kan nog hända mycket spännande med den tidningen ***
 
brommapojken skrev:
Rätt ska vara rätt!

Absolut, men när de står i hyllan i butiken är det DIGITAL FOTO, Digital Foto och digital foto som lyser mot presumtiva köpare... sen har de lite underfundiga tillägg alla tre.

Digital Foto vill inte vara sämre o har tillägget "Din guide till bättre bilder" under titeln, men det blir liiiite tungrott att skriva ut allt det varje gång.

Dessutom är innehållet så lika att jag kanske inte alls blandat ihop några tidningar, bara refererat till olika utgåvor ;-)
 
En fototidning till!!!

Ärligt talat,
har inte tråden spårat ur?
Dessa nya lycksökare till tidningar, som behandlar digital fotografi, läses väl inte av oss erfarna fotografer?
De har artiklar med baslära, för nybörjare och tekniska nördar, den praktiska erfarenheten, den är mycket viktigare!
Det kvittar väl igentligen vad dessa tidningar heter, samma innehåll iallafall!
Mycket få yrkes- och amatörfotografer bryr sig!
 
Du kan väl läsa en tidning fast du är duktig på att forografera.. Kul och läsa artiklar, annonser, tester och mycket annat.. jämföra med information på nätet och andra tidningar..
Inget fel med det.. och jag tror ju säkert att hur många yrkesfotografer som helst läser foto tidningar.
 
yrkesfotografer som helst läser foto tidningar.

Kan så vara!
Är fotografen sökande, då är dessa tidningar OK!
I övrigt, den praktiska fotografin ger betydligt mera i behåll.
 
Olle skrev:
Fast Fotografi överlevde väl inte så länge med Peter Wiklund som chefredaktör?

Olle

Den lades ner efter jag hade slutat.
Om det var jag som gjorde att den behövde läggas ned, kan man ju diskutera.
Men inte just här.

/peter wiklund
 
Jag kan ju inte låta bli att köpa dem o läsa dem... o med tiden har det som sagt blivit mindre att garva åt och mer att suga i sej... alla tidningarna innehåller redigeringstips som det ofta frågas efter här på fotosidan, steg för steg guider till hur man byter bakgrunder, fixar bra bilder i snö, nattbilder och komposition mm mm. Somligt är mycket elementärt men somligt kan man lära sej av...

Men nån av tidningarna kommer jag att skippa, de är alltför lika varandra för att jag ska vilja ha alla tre + FOTO varje månad... dessutom innehåller Elektronikvärlden titt som tätt intressanta artiklar... för att inte tala om alla utländska publikationer. O så vill man ju hinna med lite bildtidningar också ;-)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=144245

/kg som läser en hel del...
 
Jag tog en sån där testprenumeration av nån av dessa tidningar (kan fortfarande inte skilja dem åt?) & kände för nån vecka sedan att det är dags att säga upp den.

Ringde då ett nummer som stod i tidningen & blev hänvisad till ett annat nummer som dock var i det närmaste omöjligt att uppfatta, efter några gissningar på olika nummer så gav jag upp & gick istället upp till datorn & kopplade upp mig på förlagets hemsida.

Där skulle jag skriva in mitt kundnummer som finns på en liten lapp på tidningen, problemet var bara att nummerraden var avklippt i överkant så jag fick gissa mig fram där också.

Det är tydligt att det inte ska vara lätt att säga upp en prenumeration, hoppas att jag gissade rätt nummer...

Larsa
 
Ha ha ha, du blir aldrig av med dem... bara att sätta upp 59 spänn på kontot för fasta utgifter... risken är att du har beställt en samling vegetariska kokböcker på indiska genom att ringa numret. Ett nummer som säkert kostade 19.90 i minuten...

Du får hoppas att just "din" tidning är en av de som kommer att bli utslagna. Vem tror på tre likadana tidningar + FOTO i lilla Sverige?

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.