ANNONS
Annons

En fototidning till!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns många alternativ på engelska. Läste senaste numret av Practical Photografy, vilket var kul.

På tal om roliga citat..
Att fotografera porträtt utomhus har många likheter med porträtt inomhus - Lennart Nilsson (!)
 
Hittade Photography Monthly förra månaden och
läste en bra artikel om John Swannell som plåta
brittiska kändisar bland annat.

Han kör numera digitala färgrutor och konverterad
dom sedan i Photoshop till sv.v.

En kul grej på deras websida är "Photos wanted"

http://www.photographymonthly.com/
 
Gillar man naturfoto är ju Outdoor photographer ett alternativ. En gång i månaden kommer den och håller bra klass!
 
Jag har också läst första numret av de nya tidnigarna, och ja, vissa saker var ju smått komiska. Den jag gillade bäst var "digitalfoto" som jag nog kommer ge en chans till. Ska testa någon av de engelska språkiga också, vilke är bäst?

Blir så trött bara på att de måste tjata hela tiden om hur bra digital fotografering är, aldrig behöver du använda vanlig film igen!! nu kan du ta så många bilder du vill utan att det kostar mer!! nu kan du ta lika bra bilder som proffsen!! o.s.v.
 
Tidning!

Jag håller med tidningen Foto är inte alls som var förut,Ska sluta preminera på den. Har börjat premunera på Practical Photografy istället.
http://www.press-stop.se/kiosken/ Bara att beställa direkt via den här länken. Kostar 10:- i porto men är ändå billigt än om jag skulle åka bil till stan och betala soppa och p-avgifter.
Practical Photografy är en bra tidning och har
många intressanta artiklar.

P.S Det finns många bra fototidningar att beställa på den här sajten. Brukar ta ett par dagar så har man den i brevlådan. kjellsn
 
Stort leende på läpparna, gött med sånt efter en lång arbetsdag. Det verkar som om det är en sån där "det var en fin kamera du har den måste ta bra bilder" - kille som skriver i den där blaskan.
 
Allt om digitalfoto har utkommit med sitt andra nummer, trodde knappt de skulle mäkta med det ens efter det första. Men det är väl för att såna som jag inte kan låta bli att rycka ett ex från hyllan *s*

I det senaste numret testar man nyheter som

Olympus 730UZ (utgången modell såvitt jag förstår)
Minolta Dimage 7i (jajamen, nästan som ny)
Canon 10D (såklart!) men på omslaget har man en 1DS.

De har fått en hel del insändarkritik för första numret och de har dessutom publicerat en del av den. Det hedrar dem, även om de verkar ta rätt lätt på kritiken. En proffsfotograf hävdar att alla vi amatörer inte alls blir proffs bara för att vi kan ta fler bilder, tänka sej!

Ska sätta mej på stranden o läsa igenom den lite mer, kanske hittar jag lika värdefulla tips där som jag hittade på sidan 33 i konkurrenten Digitalfoto, där fick jag lära mej att jag bör vara vänd mot väster när jag ska fotografera solnedgångar, en sån aha-upplevelse. Ska genast leta reda på den gamla kompassen o ge mej ut!
 
Verkar som den artikelförfattaren saknar all kunskap om solens rörelser och väderstreck i Sverige. Så här års går solen inte ned i norra Sverige och vintertid är det meningslöst att leta efter solen för den har inte vaknat, men när den väl sommartid går ned så går den ned mer i nordlig riktning än i västlig riktining för att strax efter gå upp igen..På vintern är det det omvända....

Är det läge att köpa Minolta Dimage 7i, som funnits i 1½ år och börjar få en intressant prislapp?.
 
Nä, enligt det utförliga testet (?) så är Nikon 5700 den kamera som rekommenderas istället, men den har de inte testat...
 
Nåja, de har skärpt till sej en hel del jämfört med förra numret känns det som vid en första genombläddring. Sär skrivnings sjukan gör det rätt kul ibland, tänk att Olympus gått ur pixelracet och istället för miljoner pixlar har en kamera med tre mega pixlar istället, hur stor är en mega pixel?
 
KGS skrev:
Nåja, de har skärpt till sej en hel del jämfört med förra numret känns det som vid en första genombläddring. Sär skrivnings sjukan gör det rätt kul ibland, tänk att Olympus gått ur pixelracet och istället för miljoner pixlar har en kamera med tre mega pixlar istället, hur stor är en mega pixel?
Betalade du för eländet?

...men tre mega pixlar var ju faktiskt rätt kul.
 
Jajamen, böterna för snatteri är så höga, 50 spänn för lite läsning i sommarvärmen e väl rätt okej när de andra tidningarna inte kommer förrän i augusti eller nåt.

Faktum är att de har köpt in en ganska utförlig artikel om skillnader mellan tiff och jpeg, en instruktiv artikel om användandet av lager i olika program och ett stort test av olika fotoskrivare för den som vill ha en sån.

O så ere en rätt söt blondin på framsidan...
 
popboydeluxe skrev:
Själv tycker jag att de borde starta en BRA Fototidning i Sverige överhuvudtaget. FOTO suger ju så hårt som det kan bli, helt jävla ointressant, och inte ens många snygga bilder brukar de ha med. Slutade därför att läsa den tidningen, istället har jag gått över till att köpa Franska PHOTO på Press Stop. Helt underbar tidning!

Jag köper endast en och det är Black & White Magazine. Den är egentligen till för sammalare av bilder, och de flesta bilderna kommer från gallerier, men där är det ENDAST kvalité på bilderna. Och det är knappt ingen reklma alls och absolut ingen färg. Det är en skön tidning (Press Stop ca 135 kr)
 
drömmer du i svartvitt också? *s* det är tur att det finns olika tidningar för olika intressen o så en del som blandar o ger.
 
Lite sent ute i racet men innan talades det om instruktionsböcker...när jag läste bruksanvisningen till min Olympus MY 2:a så stod det att den hade rödaögonprogram på blixten...Antar att den är bättre än andra kamror så de har erbjudit det för att man ska kunna erfara det andra kameraägare upplever.
 
Fin läsning här, flera av citaten är ju riktiga guldkorn.

Själva har jag mest läst datortidningar, och dessa brukar vara totalt obrukliga för någon som har sysslat lite med det. Enda tidningen jag överhuvudtaget kan tollerera är nog Datormagazin. Den är iaf bra, även om inte ens den slipper undan faktafel helt. Men sedan så är det ju en återuppstånden tidning med samma kille som på den gamla goda tiden, typ 80talet.

Även om jag inte har mycket till övers tidningar som mikrodatorn, etc så fyller dom ett syfte, få amatörer mer intresserad. Sen att det dom skriver ofta är dåligt underbyggt, eller fel lär väl sig dom flesta efter ett tag. Vissa tidningar har mindre, vissa mer. Misstänker att det mesta av dessa också gäller digitalfototidningarna, som verkar vara sprunga mer ur digital, än ur fotodelen.

O så ere en rätt söt blondin på framsidan...
He, kommer ni ihåg tidningen Interface, datortidning, dom började med centerfolds på olika kändisar som gärna ställde upp, camilla från army of lovers, helen welton laptop, etc. För att sluta med att gå ihop med HighMag som hade kvinno bilder på lite halvlättklädda kvinnor med diverse tekniska tillhyggen på framsidan.
 
Damocles skrev:
He, kommer ni ihåg tidningen Interface, datortidning, dom började med centerfolds på olika kändisar som gärna ställde upp, camilla från army of lovers, helen welton laptop, etc.

Ja, eller vem saknar inte den gamla goa livsstil/Internet tidningen från MTG... jag har förträngt vad den hette (va det m@gazine?), men rackarns va trevlig den va.
 
Allt om Digitalfoto (för nybörjare o proffs)

har utkommit med sitt tredje nummer... De har ett rykande aktuellt test av Minoltas senaste kamera... Dimage 7Hi... tänka sej, det fyller ett år just idag... Nåja, de nämner faktiskt även A1 och 300D även om de inte hunnit testa dem.

Ett av de obetalbara råden man får som Macanvändare är att inte köpa program som bara fungerar på PC!! Det hade jag aldrig kommit på...

"Med en schysst digitalkamera blir även meningslösa motiv roliga. Det går att göra bra foton av nästan vilket motiv som helst. Kanske är det roligare om man har en bra och gärna dyr digitalkamera."

Så inleds ledaren och slutar med:

"Med en påkostad digitalkamera verkar det dock som man oftare får möjlighet att betrakta sina bilder med stolthet. Faktum är att det inte ens känns som man behöver vara särskilt kunnig. Man bara knäpper och får bra bilder. Faktiskt. Nackdelen är att kameran kostar en dryg månadslön."

Och han skämtar inte heller... Jeeeeesus... en sån kamera kan väl få kosta en årslön...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.