ANNONS
Annons

En dags arbete - frilans

Produkter
(logga in för att koppla)

Blenda

Ny medlem
Jag har lite bråttom så jag håller det kort. Jag har sökt i forumet, men hittade inget bra svar. Jag vet att jag borde kolla i BLFs prislista, men har ingen tillgänglig.

En vän till mig har blivit uppraggad av en reklambyrå för frilansjobb. Vännen har plåtat lite på uppträdanden/konserter, han har även ett hyfsat stort jobb från ett stort företag i bagaget. Han är en amatör, och således har han inte jättebra koll på vad han bör ta betalt. Idag frågade reklambyrån vad han tar för en dags frilansjobb och han vet inte var han ska lägga sig.

Jag vet att informationen är lite knapp, men jag hoppas ni kan hjälpa mig/honom ändå.

Mvh Tobias

Går du efter BLFs lista då? Eller har du höftat den siffran själv utefter informationen jag angav?

Det är stor skillnad mellan BLF och SFF prissättning eftersom BLF har/hade en dagars arbete som ligger betydligt under det timarvodet du uppger.
Finns säkert någon här som kan BLF prissättning

Mikael
Medlem i SFF sedan 1984

166 250 / månad !! Man kanske skulle bli amatörfotograf istället för lagerarbetare :)

haha joo men det är ju nog inte så många fotografer som har jobb 8 timmar om dagen 5 dagar i veckan som man kan fakturera på kund!

gunte skrev:
166 250 / månad !! Man kanske skulle bli amatörfotograf istället för lagerarbetare :)

Som lagerarbetare har du 100% beläggning - Som fotograf kanske du har 50-80% beläggning.

Sen kan du ju dra bort sociala avgifter osv ca 50% till.

Så i slutändan kanske 30.000 (om du har tur). Om du sen har ateljé, mobil, dator (eller flera) så skall dessa också betalas.

Lägg sedan till sådant som du ånjuter som lagerarbetare - Sjukskrivning, A-kassa, föräldraledighet, företagshälsovård osv. Som egenföretagare står du utanför en hel del av skyddsnätet.

Så första och främsta anledningen till att bli "egen" är nog inte de fantasisummor som du angav, utan kontrollen över det egna arbetet. Summan som du angav är det få svenska fotografer som tjänar "i näven" - En summa som var helt tagen ur luften.

Lite off-topic, men ändå relevant...

arvode för pressbilder på nätet

Jag har precis blivit tillfrågad att fota lite pressbilder åt ett band som ska släppa sin debutskiva som kommer att få en del uppmärksamhet pga kända producenter och gästgitarrister.
De vill ha en relativt snabb session för att sedan köpa loss några bilder till fri nedladdning från deras hemsida.
Nu skulle jag behöva hjälp med vilken sorts ersättning jag ska ta för mitt arbete, om vi räknar med 1-2 timmars fotosession och sedan digitalt efterarbete och vad jag sedan ska ta för bilderna de vill köpa rättigheterna till? Vad gäller enl. BLF om man inte är egen företagare eller frilansare på regelbunden basis?
Och dessutom när det inte gäller ett stort snorrikt företag som en tidning eller ngt som ska betala för bilderna utan ett band..?

Det är nästan bättre att du gör upp ett avtal som säger att dina bilder får användas fritt i exv 1 år.
Hur mycket detta är värt är en förhandlingsfråga.
Jag har sålt bilder där beställaren , ett stort bolag betalade en stor summa för att få använda fritt under en avtalad tid.
Sondera läget, räkna in om du kan sälja bilderna själv. Tänk på att vissa bilder har ett nyhetsvärde som inte varar så länge, andra kan bli en guldgruva.
Mikael

950kr timmen + moms är inte helt taget ur luften o inte heller någon fantasisumma, SFF rekommenderar sina medlemmar att ta 920kr tim för redaktionella jobb, reklam ligger snäppet högre - runt 1400/tim har jag för mig.

Har han kontakt med en reklambyrå så känner de till detta ochkommer inte att höja på ögonbrynen om han debiterar denna summa, förutsatt att han har åtminstone en F-skattsedel...

Jag följer SFF rekommendationer vid debitering och får det också.

Användningsområde och tid för användning ligger utanför timdebiteringen, den bör han förhandla om separat - men ska självklart ha betalt både för jobbet och användningen.

BLF har tydligen en "vit" lista som många går efter, den har jag hakat på. 775 kr för de två första timmarna, därefter 520/timmen. Helt okej för mig. Minideb, 2 timmar. moms på allt.
Många dagstidningar använder den.

Lägg sedan till sådant som du ånjuter som lagerarbetare - Sjukskrivning, A-kassa, för

Jojo.....men det finns många förmåner ochså om man är duktig fotograf och kan arbeta heltid. 50% arbetsgivar-avgifter .ja,ja....har man inte rätt att dra av kameror, objektiv, tillbehör, studio,kontorsrummet i lägenheten, bilen, bensinen, mobilen, datan, program, med en j...a massa annat med mera ochså innan dessa arbetsgivar-avgifter dras bort????

Re: Lägg sedan till sådant som du ånjuter som lagerarbetare - Sjukskrivning, A-kassa,

solvargen skrev:
Jojo.....men det finns många förmåner ochså om man är duktig fotograf och kan arbeta heltid. 50% arbetsgivar-avgifter .ja,ja....har man inte rätt att dra av kameror, objektiv, tillbehör, studio,kontorsrummet i lägenheten, bilen, bensinen, mobilen, datan, program, med en j...a massa annat med mera ochså innan dessa arbetsgivar-avgifter dras bort????

Bara för att det betalas innan arbetsgivaravgiften gör det inte att kostnaden inte märks. Är du anstäld så betalar din arbetsgivare all utrustning och transporter mm.

Jo..jag kan förstå att det är en tuff branch och det finns för och nackdelar att vara egen resp. anställd. Mitt inlägg var kanske mera menat på det skämtsamma sättet..fast det är ju klart...för dem som verkligen försöker livnära sig på fotografi och just har börjat eller "hackar" sig fram kan det vara tufft.
Så om någon känner sig träffad ber jag om ursäkt.
MVH Thomas

Du har glömt att momsen måste redovisas också. Debiterar man mer än man haft i omkostnader, måste man betala moms också. Har man enskild firma kan man glatt räkna med att minst 75-80% direkt försvinner i olika skatter.

Har man ett aktiebolag skiljer man på den lön man tar ut och vinsten så tillvida att det man tagit ut i lön måste man också betala sosseavgifter på. Behöver du 20000 netto i lön, behöver du betala lika mycket till ur aktiebolaget i sosseavgifter och a-skatt. Förutom det, måste också bolaget betala skatt på den eventuella vinst det gjort.Och moms...

Summan av kardemumman är att det är tänkt att det ska kvitta vilken bolagstyp man har, man betalar lika mycket till staten ändå, d v s 75% - 80%.

Lena W skrev:
betala moms

Momsen är bara pengar som skickas fram och tillbaka. De är inte ens egna pengar.

Jag betalar dessutom gärna mycket pengar till staten så att våra sociala skyddsnät fungerar. Har inte varit i något annat land där det fungerar bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar