Annons

En bra amatörkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
som tidigare ägare av d40 och a200 så gillas sonyn bäst.
nikon ger snäppet bättre bilder men så tråkig att använda.
lite högt slutarljud och klenare blixt i sony men det vägs upp av priset och fineserna och enkla handhavandet och riktig bra autofokus.
innan jul kommer väl pentax lilla nya k-m som man får med två objektiv men det finns inget pris än.


Så "vart du med" Pentax K10D sedan.. Jag gick åt andra hållet med en liten skillnad.... Hade förut Pentax K10D.. Fujifilm S9600 ( Som är kompaktare utan stabilisering samt är mer som en systemare med fast optik Stooor som sjutton) och nu Sony A300...

Vi är inte direkt märkestrogna ...Hehe...
 
Hoj.

vet inte om köpet är gjort redan kanske, har haft både nikon, canon och har i dagsläget canon, som det låter i ditt första inlägg så kanske du inte är säker på att du ens kommer fortsätta utan du vill skaffa en systemare för att testa och kanske bygga ett intresse, varav du inte vill lägga för ycke pengar på nåt som kanske inte alls faller i smaken efter ett tag.

Enligt mig så tror "jag" inte att det egentligen spelar nån större roll vilket märke du väljer nikon, canon sony etc men oftast så tror jag att man kanske vid uppgradering får upp ögonen för märkena och där väljer kanske samma som man gaft tidigare, speciellt om man då har objektiv som passar även uppgraderingen.

Jag skulle dock rekomendera dig att kika och känna på kameror i butik, vilken som kanske känns bäst i handen (då ex nikon och canon skiljer en del i storlek och känsla) sen har de flesta märken en kitlösning för runt 4-7000kr med ett standard objektiv som passar de flesta normala foton i hemmet, familjeträffar och både utomhus foto och inne. när man väl sen hittat sin grejj ocg tycker det är kul och känner man kanske vill lägga ut mer så blir det kanske mer intressant att köpa telezoom eller macro eller fasta objektiv, men INGET jag skulle föreslå dig att köpa från start, köp ett kit med standard objektiv så du få känna dig för.

/mvh micke
 
Så "vart du med" Pentax K10D sedan.. Jag gick åt andra hållet med en liten skillnad.... Hade förut Pentax K10D.. Fujifilm S9600 ( Som är kompaktare utan stabilisering samt är mer som en systemare med fast optik Stooor som sjutton) och nu Sony A300...
nja,pentax prylarna fanns sen tidigare,
sonyn är kvar och en bra som familjekamera som de flesta kan använda.
 
känner att jag tappat tråden för länge sen..

ville inte att min fråga skulle bli någon sorts fritidsgård, där man lämnat frågan för att diskutera annat. Ni kanske kan tänka på när andra AMATÖRER frågar om råd, att anpassa språket till amatörspråk, och itne sitta och tjaffsa med varandra om vilka märken o modeller som är bäst. Jag fattar att de som kör canon föredrar dem o självklart vill rekommendera en sådan, osv.

Men som proffs, bör man kunna rekommendera även andra märken, även utanför dem man själv använder.

Vill ni fortsätta att tjaffsa så gör det snälla någon annanstans, för just nu är det väldigt svårt för mig att få klarhet i vad som är riktat som råd för mig, som ändå står inför ett ganska stort beslut och val.


Tack för alla vettiga råd och tips jag fått.


Mvh Linda
1 det finns inga dåliga kameror i dag på marknaden
2 Canon & Nikon har ett större begagnatutbud & Pentax efter. Olympus bytte väl nyss sin bajonettfattning(kopplingen till objektiven) vilket betyder att det inte finns ngn begagnatmarknad, inget gammalt passar.
3 Om man väljer Nikon D40/D60 så minskar man begagnatutbudet om man vill ha AF OCH det vill DU ha. Och andra sidan kommer troligtvis ett kitobjektiv att räcka väldigt länge. Till dessa 2 modeller skall objektivnamnet inkludera förkortningen AFS(Nikon), HSM(Sigma) (Tamrons namn kommer jag inte ihåg)
4 Antiskak i huset är en fördel. Desto billigare objektiv ger desto mindre ljus in kameran och det i sin tur ger desto längre slutartider och ju längre tiderna är desto svårare är det att hålla tillräckligt still. Alltså ger antiskak mer för pengarna till den som har liten budget.
5 En billig kamera har man råd att ersätta OCH därmed ANVÄNDA.
6 Med en billig kamera har man råd att ändra sig. Alltså ångra sig över att man valde fel märke och vill byta.
7 Dina händer skall tycka om kameran.

Jagh hade valt en Sony eller Pentax med antiskak i huset i ditt läge.
 
om man inte ska köpa en Nikon D40 för att den inte har inbyggd focus motor så ska man inte köpa en canon heller då dom gamla manuella objektiven passar inte i en canon med af, allt detta är skit snack
finns ingen anledning att inte köpa en D40 D60 för att dom inte har af motor lika lite som att det inte finns någon anledning att inte köpa en canon bara för att dom gamla manuella objektiven inte passar.
Hehe, du får ursäkta om jag finner resonemanget roligt. Men jämförelsen är ju direkt löjlig, canonobjektiven du nämner är en helt obetydlig del av begagnadmarknaden och det finns inga sådana nya att köpa.

Man ska köpa det hus som passar i ens händer och känns rätt det finns inga dåliga kameror idag om det sen står olympus pentax sony eller canon och Nikon spelar ingen roll
Det existerar inget "man ska", var och en får välja själv vilka egenskaper som är viktiga för en.

Det vi kan göra som råder är att ge vår syn på det hela och det är precis vad jag gör.

Men jag säger inte saker som "man ska"..
 
De har allihop utbud som vida överstiger det de flesta någonsin behöver ... En sisådär genomsnittligt normalt engagerad kameraägare har kanske med tiden samlat på sig 2-5 objektiv eller så. Sedan finns det en liten bråkdel av fotograferna som är nyfikna och engagerade nog att gå bortom det.
Det intressanta är knappast hur många objektiv man har, utan vilka man har att välja mellan.

Men jag fattar inte att jag ska behöva sitta och skriva det här, det är ju självklarheter som vem som helst borde förstå.
 
Tack för många svar!

Nej köpet är ännu inte gjort, måste spara lite mer först ;)
ville bara ha några riktlinjer i djungeln =)
 
Håller med Erik Schalin gällande det mesta i hans inlägg.

Det spelar egentligen ingen roll vad för kamera du köper gällande märke, dock är det nog till fördel för dig att kanske välja Canon eller Nikon då de har ett större utbud av begagnat som kanske kan bli intressant lite senare om du vill bygga på din kameraväska.

Trackar inte ner på Pentax eller Sony men marknaden är helt klart större för Nikon och Canon i begagnat.

har ett gäng kompisar som köpt både Nikons och Canons instegsmodeller av alla dess slag och överlag av dessa så är alla nöjda, svågern hade samma problem när han sökte systemkamera och det slutade med en Canon 450d då han kan låna objektiv av mig och andra om han skulle vilja testa ex telezoom eller kanske macro.

Men skulle jag peka ut en eller ett par att välja på skulle jag ta antingen.
Nikon D80 + AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G ED kostar runt 5900:-
eller
Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS kostar runt 6400:-
även då det finns billigare, tänk dock på att de flesta varuhus och webbutiker har paketpriser och driver var och varannan dag på olika paket, så priset kan skilja väldigt mycke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.