Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bra amatörkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
var har du nu hittat det för på prisjakt kostar billigaste eos 1000D
4400kr med 18-55 mot 3499 för D40 med 18-55 utan optik kan man få den för 3500. oxh då är det import kameror utan svensk manual
Jag hittade den på pricerunner för det priset, 4175:- med svenska menyer.
Utan optik ja, men kitobjektivet är inte mycket att sträva efter att få med iaf så.

Enligt mig så är det trots det ett mycket mer ekonimiskt köp, då begagnadmarknaden blir 4 till 5 gånger större, minst.
Det blir långt lättare att hitta begagnatfyndobjektiv med en 1000D.

Förut det faktum att själva kamerahuset är bättre.
 
xrp
Du skrev detta jag klipt ur nedan..

"""" de har bl.a. ett par extra sätt att aktivera autofokusen på, och med "fel" händer blir det ingen positiv finess..."""

Kan du förklara detta gör mig.. Jag vart bara nyfiken på vad samt framförllt hur du menade här??

Hur kan olika sätt att aktivera ett fokus bli "fel"beroende på händer?

Hajade faktiskt inte ett smack.... Så jag söker absolut inte säga emot.. Utan bara förstå vad du talar om...


Kort då bara, (som om jag skulle kunna fatta mig kort... HA!) eftersom det blir lite off-topic, men jag syftar på att multifunktionsratten (eller vad nu Sony kallar den för) aktiverar autofokusen.

Att AF-knappen i mitten av den gör det är OK, det stör mig inte alls, och ögonaktiveringen av autofokusen går att koppla bort. Men aktiveringen med multifunktionsratten går _inte_ att koppla bort, och eftersom jag märkligt nog kommer åt den hela tiden - så fokuserar kameran hela tiden! Oftast bort från det jag vill ha fokus på... Problemet är värst när jag använder kameran i höjdläge, men förekommer annars också.

Att det inte går att koppla bort detta på samma sätt som med ögonaktiveringen är för mig helt obegripligt. Jag kan bara önska att en kommande firmwareuppgradering ger just den möjligheten, eller att ett kommande inköp av batterigrepp ger mig andra möjligheter att hålla i kameran utan att komma åt knappen.

Det här är för mig ett irritationsmoment på den nivån att jag faktiskt inte hade köpt den här modellen om jag insett hur dum jag skulle tycka att denna funktion var. Men jag inser också att eftersom dessa modeller säljer bra, och ingen hord av förbittrade Sony-ägare vandrat till företagets lokaler med facklor och högafflar i syfte att fördriva denna ondskas upphov från trakten, antar jag att de flesta andra inte upplever detta som något större problem, och att det därför är "fel" på mina händer (dess storlek eller sättet jag håller i kameran).

Men det här kan ju vara en bra sak att tänka på för andra som funderar på dessa annars mycket trevliga kameror.

Så, det var väl kort och... Nähä, inte det... ;-)
 
Ja det stämmer, men eftersom fler och fler objektiv kommer med inbyggd af även bland tredjepartstillverkarna så tycker jag att det är en begränsning man kan leva med. Om man inte tänker sig att köpa jättemånga objektiv spelar det också mindre roll.

Det spelar en väldigt stor roll om man är intresserad av att köpa till så bra priser som möjligt, vilket de allra flesta är..
De nya objektiven med ultramotor som du nämner är de som är dyrast och som är svårast att hitta begagnat.

Kan du fritt välja mellan i stort sätt alla objektivmodeller så kan du göra helt andra fynd och komma långt billigare undan.
 
Jag vet inte om någon sagt det redan, men i så fall tål det att upprepas: det finns inga dåliga systemkameror. I den s.k. instegsklassen är de dessutom rätt lika. Detta innebär att man välja kamera på andra premisser, av vilken den viktigaste är hur den känns i handen.
Det finns inga dåliga, nej. Men det finns några modeller med klara begränsningar, nämligen D40 och D60.
Det finns oxå modeller med betydligt mindre sensor som ger vissa begränsningar i bildkvalitén, nämligen Olympuskamerorna.
 
För bara omkring 4500:- får du en av markadens bästa D-SLR APS-C för konsumenter/amatörer, Sony A200 med kitzoomen, AS i kamerahuset, där det skall sitta, all annan placering är bara tveksam, om man inte är med i vänklubbarna för Canon och Nikon!
;), :), :)
Det är ingen tvekan om att A200 är ett bra köp.
 
Det spelar en väldigt stor roll om man är intresserad av att köpa till så bra priser som möjligt, vilket de allra flesta är..
De nya objektiven med ultramotor som du nämner är de som är dyrast och som är svårast att hitta begagnat.

Nej, alla nya objektiv oberoende av pris har det. Allt från mycket billiga som 18-55 eller 55-200 till dyra som 14-24 eller nya 400/2,8 har fokusmotor i objektivet.

Nikon tillverkar i dagsläget lite knappt 25 objektiv som ger AF med D60, sedan finns ungefär 25 till från Sigma. Prisintervallet sträcker sig från Nikons 18-55 för en tusenlapp hela vägen upp till Sigmas 200-500/2,8 för 125000. Totalt 50 objektiv att välja bland. Det är ju förfärligt begränsande för alla nybörjare.

Sedan finns det mängder av begagnade Nikon-objektiv som inte ger AF, men också ett hela tiden stadigt ökande utbud av begagnat som faktiskt ger det.

Kan du fritt välja mellan i stort sätt alla objektivmodeller så kan du göra helt andra fynd och komma långt billigare undan.

Ja, till exempel kan du till en Nikon hitta fantastiska fynd som en 300/2,8 för 6-7000 kronor. Eller en riktigt bra Micro 55/3,5 för 600 spänn. Eller det otroliga gamla porträttobjektivet 105/2,5 som ofta säljs för under tusenlappen. De tre jag räknar upp här ger inte AF med någon kamera, men är fantastiska verktyg för att utforska kul fotografi för en billig penning. Och de passar som sagt utmärkt på en D60.

Jag har med viss förvåning noterat att de som verkar mest upprörda och arga över att Nikons D40/D40x/D60 saknar AF-motor märkligt nog inte verkar vara människor som äger sådana kameror utan oftast ägare av kameror från helt andra märken :)
 
Jag har med viss förvåning noterat att de som verkar mest upprörda och arga över att Nikons D40/D40x/D60 saknar AF-motor märkligt nog inte verkar vara människor som äger sådana kameror utan oftast ägare av kameror från helt andra märken :)
Jag är inte det minsta upprörd, jag anser bara att de är ett dåligt val att välja dem.
Ditt inlägg har inte fått mig att ändra mig i den frågan det minsta.

Faktum kvarstår, 40D och 60D ger kraftigt minskat utbud på objektiv (iaf om man ska ha AF), särskilt på begagnadmarknaden.

Mitt "jobb" här är att ge det bästa inköpsråd jag kan ge och det är precis det jag gör.

Att frivilligt välja en kamera som omöjliggör AF på en rad annars passande objektiv tycker jag är rent korkat.
 
Jag är inte det minsta upprörd, jag anser bara att de är ett dåligt val att välja dem.
Ditt inlägg har inte fått mig att ändra mig i den frågan det minsta.

Faktum kvarstår, 40D och 60D ger kraftigt minskat utbud på objektiv, särskilt på begagnadmarknaden.

Mitt "jobb" här är att ge det bästa råd jag kan ge och det är precis det jag gör.

Ok, om vi jämför lite: Hur många objektiv som ger AF finns det att välja på till Olympus, Pentax, Sony? Inte märkbart fler än till Nikon D60. Så då är ju av samma orsak dåliga val de också? :)

"Kraftigt minskat utbud" ... Nja, jag har svårt att hur ett utbud av över 50 objektiv i alla prisklasser som ger AF skulle vara en stor begränsning för en nybörjare :)
 
Ok, om vi jämför lite: Hur många objektiv som ger AF finns det att välja på till Olympus, Pentax, Sony? Inte märkbart fler än till Nikon D60. Så då är ju av samma orsak dåliga val de också? :)
Jag instämmer fullt i att märkena du nämner har dåligt utbud, jag brukar faktiskt nämna det rätt så ofta och därmed få en massa kameraägare från respektive märke på mig :p

"Kraftigt minskat utbud" ... Nja, jag har svårt att hur ett utbud av över 50 objektiv i alla prisklasser som ger AF skulle vara en stor begränsning för en nybörjare :)
Det är inte så särskilt svårt att tänka sig, nybörjaren (eller ej) hittar ett bra objektiv begagnat till bra pris, men ack, ingen AF = inget köp.

Var det svårt att förstå? :p
 
Till alla kameramärken kan man "fynda" gamla objektiv i 2-300 kronors klassen, och uppåt. Det går många "skräp" per "guldkorn", och det är inte alls speciellt bra odds för en nybörjare att fynda på begagnatmarknaden. Ni som har som "jobb att hjälpa" borde nog varna för citronerna också....
 
Absolut och jag har alla intentioner att rekommendera objektiv, när väl kamerahusköpet är bestämnt.
 
om man inte ska köpa en Nikon D40 för att den inte har inbyggd focus motor så ska man inte köpa en canon heller då dom gamla manuella objektiven passar inte i en canon med af, allt detta är skit snack
finns ingen anledning att inte köpa en D40 D60 för att dom inte har af motor lika lite som att det inte finns någon anledning att inte köpa en canon bara för att dom gamla manuella objektiven inte passar.
Man ska köpa det hus som passar i ens händer och känns rätt det finns inga dåliga kameror idag om det sen står olympus pentax sony eller canon och Nikon spelar ingen roll
 
Jag instämmer fullt i att märkena du nämner har dåligt utbud, jag brukar faktiskt nämna det rätt så ofta och därmed få en massa kameraägare från respektive märke på mig :p

De har allihop utbud som vida överstiger det de flesta någonsin behöver ... En sisådär genomsnittligt normalt engagerad kameraägare har kanske med tiden samlat på sig 2-5 objektiv eller så. Sedan finns det en liten bråkdel av fotograferna som är nyfikna och engagerade nog att gå bortom det.

Det är inte så särskilt svårt att tänka sig, nybörjaren (eller ej) hittar ett bra objektiv begagnat till bra pris, men ack, ingen AF = inget köp.

Var det svårt att förstå? :p

Ja, det är det faktiskt, det finns ju mängder med begagnade objektiv som ger AF. Att det sedan finns lite fler till Canon tar inte bort det faktum att det faktiskt är enkelt att hitta beggade objektiv till vettiga priser som ger AF för något av de övriga märkena också. Till och med till en D60. Jag tog en snabb titt på annonserna här på Fotosidan, bara bland säljes-annonserna för de senaste fyra dagarna finns det 20-25 beggade objektiv att köpa som ger AF med en D60 (förmodligen fler, jag tittade bara hastigt på annonsrubrikerna).

Dessutom finns som ytterligare bonus mängder med gamla objektiv som fungerar alldeles utmärkt utan att för den skulle ge AF.

Så vad är problemet? :)
 
om man inte ska köpa en Nikon D40 för att den inte har inbyggd focus motor så ska man inte köpa en canon heller då dom gamla manuella objektiven passar inte i en canon med af, allt detta är skit snack
finns ingen anledning att inte köpa en D40 D60 för att dom inte har af motor lika lite som att det inte finns någon anledning att inte köpa en canon bara för att dom gamla manuella objektiven inte passar.
Man ska köpa det hus som passar i ens händer och känns rätt det finns inga dåliga kameror idag om det sen står olympus pentax sony eller canon och Nikon spelar ingen roll


Skillnaden är väl att alla canon af-objektiv passar till en canon af-kamera men att alla nikon af-objketiv visserligen passar rent fysiskt på en nikon af-kamera men ibland utan af-funktion.


Canon och KM/Sony verkar ha gjort om allt när AF kom, antingen passar det eller inte.

Nikon har en stegvis stympning av funktionalitet (AF, ljusmätning) beroende på prisklass.

Pentax verkar gilla kompatibilitet med gamla objekitv även på enklare kamera-hus.

Olympus vet jag inte vad dom gör.
 
Skillnaden är väl att alla canon af-objektiv passar till en canon af-kamera men att alla nikon af-objketiv visserligen passar rent fysiskt på en nikon af-kamera men ibland utan af-funktion.

Egentligen har du ju tre varianter med Nikon:
- äldre manuella objektiv, ger inte AF på någon kamera (snälla, lämna TC-16 utanför det här :)
- AF-objektiv som ger AF med de kameror som har fokusmotor i huset
- AF-S-objektiv som ger AF med alla Nikon-kameror

Canon och KM/Sony verkar ha gjort om allt när AF kom, antingen passar det eller inte.

Jo, Canon har varit konsekventa med fokusmotorer i alla objektiv sen de övergav den gamla manuella FD-fattningen. KM/Sony blandar som Nikon, men har inget kamerahus utan fokusmotor så det märks inte på samma sätt.

Nikon har en stegvis stympning av funktionalitet (AF, ljusmätning) beroende på prisklass.

Alla gör så fast på lite olika sätt, inklusive Canon som ju till exempel vägrar att ha saker som spotmätning på instegskameror. De olika tillverkarna gör lite olika prioriteringar vad de anser vara viktigt att ta med i sina enklare kameror.

Pentax verkar gilla kompatibilitet med gamla objekitv även på enklare kamera-hus.

Jo, de är kul på det sättet, men har också kamervärldens mest förvirrande utbud av beteckningar på sina olika objektiv (i alla fall för oss stackars utomstående ;)

Olympus vet jag inte vad dom gör.

Alla objektiv med fattning för 4/3-kameror ger AF med alla 4/3-kameror. Dessutom kan man (rätta mig om jag har fel) sätta dit äldre Olympusobjektiv med en adapter, men då antar jag att det är utan AF och möjligen med begränsad ljusmätning. Olympus-ägare är varmt välkomna att korrigera eventuella missförstånd ;)
 
Jag kan inte se att saknaden av fokusmotorn skulle vara något större problem för en D40-60 ägare idag, denna målgrupp köper väl oftast inget mer objektiv än det som följer med kameran, gör dom det så köper väl dom flesta till en 55-200VR, det som varit stötesten när det gäller dessa kameror är en snabb 50'a med autofokus, den finns ju idag, både från Nikon och Sigma, och det kommer ständigt nya zoomar från tredjeparts tillverkarna som har inbyggd motor, så det är väl dags att lägga ner med att dissa dessa kameror av den anledningen nu.

/kent
 
känner att jag tappat tråden för länge sen..

ville inte att min fråga skulle bli någon sorts fritidsgård, där man lämnat frågan för att diskutera annat. Ni kanske kan tänka på när andra AMATÖRER frågar om råd, att anpassa språket till amatörspråk, och itne sitta och tjaffsa med varandra om vilka märken o modeller som är bäst. Jag fattar att de som kör canon föredrar dem o självklart vill rekommendera en sådan, osv.

Men som proffs, bör man kunna rekommendera även andra märken, även utanför dem man själv använder.

Vill ni fortsätta att tjaffsa så gör det snälla någon annanstans, för just nu är det väldigt svårt för mig att få klarhet i vad som är riktat som råd för mig, som ändå står inför ett ganska stort beslut och val.


Tack för alla vettiga råd och tips jag fått.


Mvh Linda
 
Linda, ditt senaste inlägg är tveklöst det bästa och mest behövliga i hela tråden! De flesta köprådstrådar här på forumet skulle behöva den typen av inlägg tämligen snabbt... :)

Det är viktigt att du inte tar illa vid dig av märkeskriget - det blossar upp blixtsnabbt och är helt oberoende av vad eller hur du frågar. Detta fenomen är självfallet inte på minsta sätt ditt fel, och jag hoppas verkligen att det inte ger en negativ bismak till ditt fotointresse.

Jag såg din fråga igår men han då inte skriva något svar. Tänkte göra detta idag istället, men när jag nu läser igenom tråden igen och ser hur vildvuxen den har blivit, så får jag nog ta mig ytterligare en funderare på ifall jag verkligen ska ge mig in i detta getingbo...

Det är förstås inte lätt för dig att utvärdera alla dessa motstridiga inlägg. I de flesta fall framgår det inte vilken erfarenhet de olika skribenterna har av olika system. Det är väldigt vanligt att man har erfarenhet av bara ett enda, och många gånger av bara en enda kameramodell inom detta! Det är beklagligt att det i denna typ av trådar finns så många som svarar och håller utläggningar om vilket system eller vilka systemlösningar som är "bäst", men utan att veta vad de pratar om, faktiskt.

Det finns förstås många här som har erfarenhet av ett stort antal kameror och kan väldigt mycket om fototeknik, men inte har använt någon enda av de instegskameror som är aktuella i ditt fall. Deras råd kan då faktiskt bli hur fel som helst (fast de sällan inser det själva)!

Ett litet tips är att du lägger märke till ifall skribenten har angett sin egen erfarenhet av de märken han skriver om, eftersom detta ger möjlighet att värdera värdet av inlägget.
 
Här är två väldigt atraktiva paket som jag kan rekomendera, kameran har fått mycket beröm för att vara enkel att använda, bildkvaliteten är toppklass mm. Priserna är tagna från Cyberphoto, det andra paketet ligger en femhundring över din budget hos cyber, men bör hittas innom budget om du letar, kolla med Warehouse express eller Robert White i England.

1)Nikon D60 hus + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G IF ED 6990:-

2)Nikon D60 hus + AF-S VR DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6 ED VR 7490:-

/kent
 
som tidigare ägare av d40 och a200 så gillas sonyn bäst.
nikon ger snäppet bättre bilder men så tråkig att använda.
lite högt slutarljud och klenare blixt i sony men det vägs upp av priset och fineserna och enkla handhavandet och riktig bra autofokus.
innan jul kommer väl pentax lilla nya k-m som man får med två objektiv men det finns inget pris än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.