Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En bra amatörkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tycker iaf jag är betydligt klokare, trist om man hittar ett objektivfynd begagnat och så får man ingen AF.
 
Vilken systemkamera man väljer är en smaksak. Canon Nikon Pentax Sony eller Olympus, det blir ingen större skillnad på bilderna. Till en liten kostnad kan man även få med hyfsat bra zoomobjektiv. Till de kameror som inte har inbyggd antiskak i kamerahuset kan man välja ett objektiv med inbyggt dito.

Vill man ha någon mer än bara standardzoomen tycker jag att Sigma 17-70/2,8-4 Macro kan vara ett intressant alternativ.
 
Man bör väl dock lägga till att Olympus använder en klart mindre sensor vilket ger mer brus och sämre dynamiskt omfång vilket kan synas på en del bilder.
Övriga märken är i princip likvärdiga vad gäller bildkvalitét.
 
hm okej..

vet ni om butiker tillåter att man "lånar" hem o testar o jämnför en dag? eller bara någon timme?

får ta en dag, med att bara åka och testa olika märken. Får se vilket som passar, men visst skulle det vara bra om jag kunde köpa ev objektiv begagnat. Är det något spec man ska titta efter när man testar?

ska man satsa på en utan eller med dammfilter o allt vad som nu finns?
ge gärna lite råd så jag inte blir helt bort lurad i affären och kommer hem med ett bottennapp.

Vad står AF för??
 
hm okej.. de var mycket varierande svar..

hade väl tänkt köpa en ny, så man har garanti osv (har väldigt mycket otur med mekaniska grejer)
o ja jag hade nog tänkt mig en systemkamera.

anledningen till min budget, är för att jag vill ha en kamera som är bra och billig från början, och skulle sedan mitt intresse bli större så ska ja fortfarande ha en möjlighet att köpa till bättre grejer.

jag tänker inte lägga upp 10 000 på en kamera som jag sedan kanske, lägger på hyllan. Är inte det minsta Proffsig.

Jag tvivlar även på att de lite billigare varianterna skulle vara så mycket sämre, för det är väl tillverkarnas vilja att man ska uppleva fotografering som roligt och där efter vilja uppgradera sig?! Och vem tycker att det är kul att fota om man har en superkass kamera?

Nya grejer och garantier har sina poänger :)

Systemkameror är roliga just mycket genom att man kan bygga upp en kamerautrustning efter eget huvud. Med just de objektiv och andra tillebehör man behöver. Dessutom kan man bygga upp det över lång tid.

Jag tycker det verkar klokt att börja försiktigt om du nu inte är bergfast övertygad att kommer att börja fotografera mycket -- det vet man ju inte förrän man provat.

Som någon annan nämnde så är det inte egentligen själva bildkvaliteten som skiljer de billiga kamerorna från de dyrare. Du kan ofta ta i stort sett en lika bra bild med en systemkamera för 4000 som med en för 40000.

Det du betalar extra för med dyrare kameror är mest
- hastighet (bilder per sekund, snabb autofokus)
- mer knappar, vred och rattar, sådant är dyrt att bygga men gör en kamera bekvämare att använda
- stryktålighet och vädertålighet

Sedan finns det givetvis vissa rent bildmässiga skillnader, men de är inte stora.
 
hm okej..

vet ni om butiker tillåter att man "lånar" hem o testar o jämnför en dag? eller bara någon timme?

får ta en dag, med att bara åka och testa olika märken. Får se vilket som passar, men visst skulle det vara bra om jag kunde köpa ev objektiv begagnat. Är det något spec man ska titta efter när man testar?

ska man satsa på en utan eller med dammfilter o allt vad som nu finns?
ge gärna lite råd så jag inte blir helt bort lurad i affären och kommer hem med ett bottennapp.

Vad står AF för??
AF betyder autofokus, alltså att kameran själv hittar skärpan när man trycker på en knapp.
Vill man testa olika kameror så är det bäst att hitta likasinnade, dvs fototräffar med andra fotografer.

Fotobutiker lånar inte ut kameror annat än korta stunder i butiken, ingen butik jag har hört talas om iaf.

Begagnade objektiv testar man bäst genom att ta ett antal testbilder vid olika brännvidd och sen studera resultatet.
 
hm okej..

vet ni om butiker tillåter att man "lånar" hem o testar o jämnför en dag? eller bara någon timme?

får ta en dag, med att bara åka och testa olika märken. Får se vilket som passar, men visst skulle det vara bra om jag kunde köpa ev objektiv begagnat. Är det något spec man ska titta efter när man testar?

ska man satsa på en utan eller med dammfilter o allt vad som nu finns?
ge gärna lite råd så jag inte blir helt bort lurad i affären och kommer hem med ett bottennapp.

Vad står AF för??

Att låna hem en kamera en hel dag kan nog vara bökigt, men frågar man snällt så ... Ett tips i det fallet är att försöka hitta en "riktig" fotohandlare och kanske undvika de stora varuhusen.

Kolla runt bland vänner och bekanta vad de har för kameror, och om det är någon du kan låna en eller ett par dagar.

I stort sett alla märken har någon form av dammborttagning numera, så det lär du få vare sig du vill eller inte.

Vad gäller bottennapp så är risken minimal numera -- skaffar du en helt ny Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Samsung eller Sony så finns det inga direkt dåliga kameror. Alla har ju sitt favoritmärke och sian favoritfinesser, men sett i det stora hela så gör alla de märkena bra kameror, du kan lugnt köpa den du tycker känns trevligast att hålla i, hantera och så.

AF = autofokus
 
Att låna hem en kamera en hel dag kan nog vara bökigt, men frågar man snällt så ... Ett tips i det fallet är att försöka hitta en "riktig" fotohandlare och kanske undvika de stora varuhusen.

Kolla runt bland vänner och bekanta vad de har för kameror, och om det är någon du kan låna en eller ett par dagar.

I stort sett alla märken har någon form av dammborttagning numera, så det lär du få vare sig du vill eller inte.

Vad gäller bottennapp så är risken minimal numera -- skaffar du en helt ny Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Samsung eller Sony så finns det inga direkt dåliga kameror. Alla har ju sitt favoritmärke och sian favoritfinesser, men sett i det stora hela så gör alla de märkena bra kameror, du kan lugnt köpa den du tycker känns trevligast att hålla i, hantera och så.

AF = autofokus


hehe tack =)
Är tyvärr den ända i sällskapet som är i de stadiet att det är dags att köpa en systemkamera, de övriga för med kompakta. vilket även ja gör just nu men vill kunna variera mig lite, samt kunna göra mina foton mer personliga.


Finns det någon version man ska vara aktsam mot? som kanske inte lever upp till det som står om den, samt vilka som det finns mest begagnat till. Eller passar de flesta objektiv alla märken?
 
hehe tack =)
Är tyvärr den ända i sällskapet som är i de stadiet att det är dags att köpa en systemkamera, de övriga för med kompakta. vilket även ja gör just nu men vill kunna variera mig lite, samt kunna göra mina foton mer personliga.


Finns det någon version man ska vara aktsam mot? som kanske inte lever upp till det som står om den, samt vilka som det finns mest begagnat till. Eller passar de flesta objektiv alla märken?

Aha, det är alltid jobbigt att vara den som är först i bekatskapskretsen med ny teknik :)

Inga av de nya versionerna (modellerna) från de kända kameramärkena har några stora nackdelar som gör att man bör se upp speciellt.

Marknaden för amatörkameror har så extremt hård konkurrens att ingen tillverkare riktigt har råd att ha en kameramodell som är direkt dålig.

Objektiven är tyvärr märkesspecifika, alltså Canon-objektiv passar bara Canon-kameror osv. Men det finns separata objektivtilverkare, som Sigma, Tamron och Tokina, som gör objektiv för alla kameramärken.

Det finns bra med begagnade objektiv till nästan alla märkena, Canon och Nikon har länge varit de två största märkena så där finns det mest begagnat. Men även till Sony och Pentax finns det gott om begagnat. Fast äldre objektiv till Sony är i allmänhet från Minolta -- Sony köpte Minoltas kameratillverkning för några år sedan, men de gamla Minolta-objektiven är fina och passar utmärkt på Sony-kamerorna. Samsung använder samma objektiv som Pentax, så där finns begagnade objektiv från Pentax.

Begagnat är ofta ett bra sätt att få tag i bra objektiv billigt, men det finns lite fallgropar, till exempel att en del av de gamla objektiven till Nikon, Pentax och Sony (Minolta då) kan sakna autofokus vilket givetvis gör dem krångligare att använda. Men också ganska lärorika :)
 
Finns det någon version man ska vara aktsam mot? som kanske inte lever upp till det som står om den, samt vilka som det finns mest begagnat till. Eller passar de flesta objektiv alla märken?
Man bör som jag sa tidigare undvika Nikon D40 och D60, vad gäller optik så finns det mest för Canon, därefter Nikon. Övriga märken har betydligt mycket färre annonser.
 
vill man ha en nikon som passar nästan alla gamla af objektiv så är de D80 som gäller och det är kanske den mest prisvärda kameran just nu
då den säkts så mycket sedan D90 kom ut.
 
Ja som rubriken lyder, så vill jag ha en bra digitalsystemkamera till en hobby fotograf.

Vill ha en kamera med ett bra all round objektiv, då jag inte vill lägga ut flera 1000lappar på en kamera och sedan ytligare på ett objektiv.

Vill ha en kamera om funkar till det mesta, den ska vara lätt att använda, och inte allt för otymplig.
och som sagt ett bra objektiv som funkar bra, både till närbilder/porträtt och natur.

Vill även ha ett rimligt pris.
Kan tänka mig att lägga upp till max 7000.
men finns det för ca 5-6000 skulle det vara bättre för min plånbok.


Tack på förhand!

Linda. Om jag vore du skulle jag titta på. Nikon D80.. Detta fast jag är starkt emot just att Nikon inte har stabiliseringen i huset... Men väljer du den kameran med ett objektiv där stabiliseringen finns med ifrån start så kommer du ha en bra kamera att växa med...Säljs ut billigt nu då efterföljaren D90 har kommit ut.. D80 är en het potatis just nu för det pris den betingar.. Detta sagt av mig som Sonyanvändare... Det vore rena dårhusegenskaperna att inte påtala just den kameran idag med prisvärdigheten den har..


Men titta noga på just optiken då du tittar på Nikon.Såvida du värderar stabilisering.. Jag värderar det mycket högt då jag fotat utan samt med och vet skillnaderna för mig. . Gå in på Cyberphoto och sök där på nikon med stabilisering.... Så ser du lite hur det ser ut angående objektivutbud då man vill ha stabilisering...Vilket egentligen tror jag man vill ha 2008 då man väljer en ny kameraline att bygga på... För man påbörjar ju med dagens värderingar kanske mer än gamla tiders värderingar....

D40 D40x samt D60 skulle jag aldrig någonsin välja. ..Dom har rena brister som gör dom i mina ögon totalt ointresanta. Vilket även sagts av andra såg jag..

Sedan det märke jag personligen har valt som är Sony A300...

Köper du en tex A200 A300 A350 så får du som tidigare skrivits i topicen ett stort utbud optik i bra prisklasser. Samt en begmarknad innehållande bra optik för billiga pengar. Och alltid ha stabiliseringen kvar oavsett optik då den funktionen sitter i huset...

med A300 A350 får man dessutom en Live view som fungerar att använda.. Samt som man faktiskt mycket ofta märker förenklar sitt fotande. Samt med telezoomoptik tex gör man kan använda hela kroppen som stöd vid fotande. Detta var för mig en helt ny sak jag upptäckt där just Live view kan tillföra rejält mycket mer stabilitet än ha kameran vid ögat och försöka hålla stilla..men självklart är stativ bäst... Men det hjälper ändå mycke med just få stöd med hela kroppen mot ha kameran vinglande vid ögat..

Sonys startseriekamror är dessutom mycket växtkraft i då för att vara instegskamror dom har en del direktvalsfunktioner som är bra... Och det man inte finner via direktval sitter mycket enkelt åtkomligt..Kameran är snabbarbetad.

Som ny så kanske man vill ha hjälp via färdiga tillval med program i kameran. Vilket givet finns många.. Så Därför är det en stark kamera som kan bara bli en kamera man ibland använder. Eller en kamera man växer vidare med och skaffar mer optik som sedan går använda den dagen man går högre i nivå...

Och manualen man får med då man handlar svensk import är mycket mycket bra..

Sedan Pentax/Samsung..

Egentligen kan man förutom då Live view som Sony har säga Pentax/samsung har fördelar en Sony har i och med stabiliseringen i huset. Så man alltid har hjälpen oavsett begoptik eller ny.... Samt även gällande ny optik finns det mycket till vettiga priser..

Så jag brukar säga så här. Vet man med sig att man skall fota mycke utomhus där Pentax/Samsungs vädertätning dom har kan vara bra att ha väljer man ifrån dessa kamror med fördel...


Canon samt Olympus vet jag mindre om än önskvärt för kunna ge tankar ....

Men har min feeling att skulle jag valt en Canon blev det som först i nivå med 40D jag valt. Dessutom har man där det där med stabiliseringen.. Men Canon har mer att komma med på det området än Nikon har... Så fördel Canon inbördes mot Nikon då...

Olympus.. Dom är helt enkelt för små för mig så dom gick bort fort för mig vid mina urval jag gjort.. Men kan för en tjej ju vara en fördel detta att dom är små.. Så du bör klämma kolla osv på olympus just av samma skäl dom gick bort för mig som man...


Sedan..

Vad du kan vara däremot helt säker på är att vilket du än väljer så kommer du bli nöjd troligen.. Alla har styrkor samt svagheter...medans dom alla tar bra bilder då man lärt sig sin kameras funktioner och hur den trivs att hanteras....

Mvh
Tobbe.
 
hehe tack =)
Är tyvärr den ända i sällskapet som är i de stadiet att det är dags att köpa en systemkamera, de övriga för med kompakta. vilket även ja gör just nu men vill kunna variera mig lite, samt kunna göra mina foton mer personliga.


Finns det någon version man ska vara aktsam mot? som kanske inte lever upp till det som står om den, samt vilka som det finns mest begagnat till. Eller passar de flesta objektiv alla märken?

Jag vill slå ett slag för beggat-marknaden.

Systemkameror som släppts från 2005 och framåt (tex Canon 350D) har allt man behöver som nybörjare. Dessa kameror har inte, bildkvalitetsmässigt, blivit frånsprungna av nyare modeller.

Köper man beggat från en person här på Fotosidan är chansen stor att kameran är välskött och har många bilder kvar att ge (fråga alltid efter hur många bilder kaneran gått).

Jag sålde nyss en 350D + batterigrepp + 50/1.8 för 3700 kr.
Köparen var nöjd och jag var nöjd.

Det enda jag skulle vilja "flagga" för är att om man vill ha bildstabilisering (antiskak) så kanske Canon och Nikon blir dyrare eftersom man får betala för denna funktion varje gång man köper ett objektiv. Andra märken har denna funktion i kamerahuset.
 
Linda. Om jag vore du skulle jag titta på. Nikon D80.. Detta fast jag är starkt emot just att Nikon inte har stabiliseringen i huset... Men väljer du den kameran med ett objektiv där stabiliseringen finns med ifrån start så kommer du ha en bra kamera att växa med...Säljs ut billigt nu då efterföljaren D90 har kommit ut.. D80 är en het potatis just nu för det pris den betingar.. Detta sagt av mig som Sonyanvändare... Det vore rena dårhusegenskaperna att inte påtala just den kameran idag med prisvärdigheten den har..


Men titta noga på just optiken då du tittar på Nikon.Såvida du värderar stabilisering.. Jag värderar det mycket högt då jag fotat utan samt med och vet skillnaderna för mig. . Gå in på Cyberphoto och sök där på nikon med stabilisering.... Så ser du lite hur det ser ut angående objektivutbud då man vill ha stabilisering...Vilket egentligen tror jag man vill ha 2008 då man väljer en ny kameraline att bygga på... För man påbörjar ju med dagens värderingar kanske mer än gamla tiders värderingar....

D40 D40x samt D60 skulle jag aldrig någonsin välja. ..Dom har rena brister som gör dom i mina ögon totalt ointresanta. Vilket även sagts av andra såg jag..

Sedan det märke jag personligen har valt som är Sony A300...

Köper du en tex A200 A300 A350 så får du som tidigare skrivits i topicen ett stort utbud optik i bra prisklasser. Samt en begmarknad innehållande bra optik för billiga pengar. Och alltid ha stabiliseringen kvar oavsett optik då den funktionen sitter i huset...

med A300 A350 får man dessutom en Live view som fungerar att använda.. Samt som man faktiskt mycket ofta märker förenklar sitt fotande. Samt med telezoomoptik tex gör man kan använda hela kroppen som stöd vid fotande. Detta var för mig en helt ny sak jag upptäckt där just Live view kan tillföra rejält mycket mer stabilitet än ha kameran vid ögat och försöka hålla stilla..men självklart är stativ bäst... Men det hjälper ändå mycke med just få stöd med hela kroppen mot ha kameran vinglande vid ögat..

Sonys startseriekamror är dessutom mycket växtkraft i då för att vara instegskamror dom har en del direktvalsfunktioner som är bra... Och det man inte finner via direktval sitter mycket enkelt åtkomligt..Kameran är snabbarbetad.

Som ny så kanske man vill ha hjälp via färdiga tillval med program i kameran. Vilket givet finns många.. Så Därför är det en stark kamera som kan bara bli en kamera man ibland använder. Eller en kamera man växer vidare med och skaffar mer optik som sedan går använda den dagen man går högre i nivå...

Och manualen man får med då man handlar svensk import är mycket mycket bra..

Sedan Pentax/Samsung..

Egentligen kan man förutom då Live view som Sony har säga Pentax/samsung har fördelar en Sony har i och med stabiliseringen i huset. Så man alltid har hjälpen oavsett begoptik eller ny.... Samt även gällande ny optik finns det mycket till vettiga priser..

Så jag brukar säga så här. Vet man med sig att man skall fota mycke utomhus där Pentax/Samsungs vädertätning dom har kan vara bra att ha väljer man ifrån dessa kamror med fördel...


Canon samt Olympus vet jag mindre om än önskvärt för kunna ge tankar ....

Men har min feeling att skulle jag valt en Canon blev det som först i nivå med 40D jag valt. Dessutom har man där det där med stabiliseringen.. Men Canon har mer att komma med på det området än Nikon har... Så fördel Canon inbördes mot Nikon då...

Olympus.. Dom är helt enkelt för små för mig så dom gick bort fort för mig vid mina urval jag gjort.. Men kan för en tjej ju vara en fördel detta att dom är små.. Så du bör klämma kolla osv på olympus just av samma skäl dom gick bort för mig som man...


Sedan..

Vad du kan vara däremot helt säker på är att vilket du än väljer så kommer du bli nöjd troligen.. Alla har styrkor samt svagheter...medans dom alla tar bra bilder då man lärt sig sin kameras funktioner och hur den trivs att hanteras....

Mvh
Tobbe.

Oj tack det var mycket läsning där =)
men nu tror jag att kan besluta mig för vad jag ska ha, efter att ha tittar runt på nätet och läst lite olika kommentarer om produkten, är frågan om man ska satsa på att bara köpa kameran utan objekt och sedan köpa det separat. För de flesta verkar vara ganska missnöjda med de objektiven som sitter på. Skulle ju helst vilja köpa kameran med objektiv och sedan satsa på att köpa till begagnade.

Kommer nog mest använda min kamera till att fota dottern, inte så att jag tänker ta med den ut i skidbacken, eller ut i ösregn. Men visst kommer den användas utomhus, men man får ju använda sina mekaniska manicker med sunt förnuft. =)
 
Måste lägga till en bra finess som sonys A-300 o uppåt har är det att man kan vika ut lcdskärmen så att man kan fota med lätthet i grodperspektiv eller avancerande mackrobildpositioner tex utan att behöva lägga sej ner och åla runt i dyngan.
Ett tips om du vill känna o klämma på kameror då asså är en rätt ny elektronikkedja som heter Mediamarkt.Till skillnad från Expert,Siba,Onoff får du på mediamarkt känna o klämma på rubbet och dom har alla modeller med objektiv o laddade batterier i och vill man prova ett annant objektiv är det inga problem för då packar dom upp ett och sätter på det på kameran.

mvh Christer
 
Oj tack det var mycket läsning där =)
men nu tror jag att kan besluta mig för vad jag ska ha, efter att ha tittar runt på nätet och läst lite olika kommentarer om produkten, är frågan om man ska satsa på att bara köpa kameran utan objekt och sedan köpa det separat. För de flesta verkar vara ganska missnöjda med de objektiven som sitter på. Skulle ju helst vilja köpa kameran med objektiv och sedan satsa på att köpa till begagnade.

Kommer nog mest använda min kamera till att fota dottern, inte så att jag tänker ta med den ut i skidbacken, eller ut i ösregn. Men visst kommer den användas utomhus, men man får ju använda sina mekaniska manicker med sunt förnuft. =)
Bestäm först vilket kamerahus du vill ha, kolla sen på vilka paketlösningar och objektivalternativ som finns, då har vi oxå en objektivbudget att utgå ifrån.

Det blir betydligt lättare att hjälpa dig vidare då.
 
väljer du en D80 så köp en med 18-55 vr och inte bara huset det är absolut inget dåligt objektiv och för mer kostnaden av 500 kr så tycker jag att det inte är något att fundera på och det passar bra att fota din dotter med inom hus då behövs inte så mycket tele.
 
Bestäm först vilket kamerahus du vill ha, kolla sen på vilka paketlösningar och objektivalternativ som finns, då har vi oxå en objektivbudget att utgå ifrån.

Det blir betydligt lättare att hjälpa dig vidare då.

hehe okej =) får sova på saken.. samt spara ihop lite mer pengar =) men nu vet jag iaf lite mer, och har lite mer kött på benen när jag ger mig ut i djungeln
 
Måste lägga till en bra finess som sonys A-300 o uppåt har är det att man kan vika ut lcdskärmen så att man kan fota med lätthet i grodperspektiv eller avancerande mackrobildpositioner tex utan att behöva lägga sej ner och åla runt i dyngan.
Ett tips om du vill känna o klämma på kameror då asså är en rätt ny elektronikkedja som heter Mediamarkt.Till skillnad från Expert,Siba,Onoff får du på mediamarkt känna o klämma på rubbet och dom har alla modeller med objektiv o laddade batterier i och vill man prova ett annant objektiv är det inga problem för då packar dom upp ett och sätter på det på kameran.

mvh Christer


Aha smidigt.. det kan ju underlätta i vissa lägen ;)
Får bege mig till norrköping och studera lite då =)
För här i stan tjuter bara larmen så fort man närmar sig hyllorna. samt att de är utan batterier så man har ingen möjlighet att testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.