Annons

En bra amatörkamera?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda_86

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder, så vill jag ha en bra digitalsystemkamera till en hobby fotograf.

Vill ha en kamera med ett bra all round objektiv, då jag inte vill lägga ut flera 1000lappar på en kamera och sedan ytligare på ett objektiv.

Vill ha en kamera om funkar till det mesta, den ska vara lätt att använda, och inte allt för otymplig.
och som sagt ett bra objektiv som funkar bra, både till närbilder/porträtt och natur.

Vill även ha ett rimligt pris.
Kan tänka mig att lägga upp till max 7000.
men finns det för ca 5-6000 skulle det vara bättre för min plånbok.


Tack på förhand!
 
Ja som rubriken lyder, så vill jag ha en bra digitalsystemkamera till en hobby fotograf.

Vill ha en kamera med ett bra all round objektiv, då jag inte vill lägga ut flera 1000lappar på en kamera och sedan ytligare på ett objektiv.

Vill ha en kamera om funkar till det mesta, den ska vara lätt att använda, och inte allt för otymplig.
och som sagt ett bra objektiv som funkar bra, både till närbilder/porträtt och natur.

Vill även ha ett rimligt pris.
Kan tänka mig att lägga upp till max 7000.
men finns det för ca 5-6000 skulle det vara bättre för min plånbok.


Tack på förhand!

Du har kameror som Canon Eos 1000D, Nikon D60, Olympus E420, Pentax K200 eller Sony Alpha 200/300. Allihop är bra och skillnaderna mellan dem inte så revolutionerande. Att köpa till extra objektiv till dem kostar lite olika, men sätter du väl ihop en samling med några stycken objektiv blir ofta totalpriset ungefär detsamma.

Allihop går att köpa i paket med en standardzoom, så kallat kitobjektiv. För de flesta en 18-55 mm zoom (Sony har 18-70 har jag för mig) som går från vidvinkel till lite kort teleobjektiv.

Sedan kan du ofta köpa dem i paket med två objektiv, typiskt då en 18-55 och en 55-200, till ett bra pris så har du lite mer teleobjektiv redan från början.

Många kommer säkert att peka på skillnader mellan de olika märkena, men i slutändan spelar märket inte så förfärligt stor roll. Alla har sina starka och svaga punkter och inget av dem är på något viktigt sätt sämre än de övriga.

Något annat som ofta kommer upp i sådana här diskussioner är att kitobjektiven (18-55 eller 18-70) ofta inte är världens mest spännande objektiv. De är oavsett märke i första hand byggda för att vara ok till ett så lågt pris som möjligt. Men ett sådant objektiv är ändå en bar början, du får med det så löjligt billigt (ofta är paketen bara ett par-tre hundra dyrare än att köpa kameran naken utan objektiv) att de ändå är ett bra ställe att börja. När du använt det ett tag och upplever att objektivet begränsar dig, då kan du skaffa till något roligare objektiv -- det är ju själva poängen med en systemkamera :)
 
Vill ha en kamera med ett bra all round objektiv, då jag inte vill lägga ut flera 1000lappar på en kamera och sedan ytligare på ett objektiv.
Är du säker på att det är en systemkamera du vill ha? Det finns väldigt bra kameror med fasta zoomobjektiv som täcker brännvidder motsvarande 28-500 mm ungefär. De är smidigare än systemkameror och mycket prisvärda.
 
Eftersom budgeten är liten så rekommenderar jag att köpa begagnat, det blir inte mycket till kamera om du ska köpa nytt till det priset.

Du vill ha en smidig kamera som är lättanvänd, en Canon 350D borde passa fint.

Här är en annons som kan vara av intresse:

http://www.tradera.com/EOS_350D_med_MASSA_tillbehor-auktion-74492304

Den ger dig ett bra kamerahus och en bra standardzoom som klarar mycket, nämligen Sigma 17-70mm 1:2,8-4,5.

Det borde även bli pengar över till ytterligare ett skapligt objektiv.

Här finns en enkel beskrivning av 350D:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=350D
 
Men Kim.. Det där är ingen annons. Det är en aktion som slutar den 23/10...

Och varför skall alla nya alltid/ofta rådas till handla upp det gamla startseriesortimentet från förr som andra vill bli av med då man oftast får en bättre nyare kamera ny med garantier osv än en beggad för i stora drag liknande stålar..

Nej handla nytt då sådant är idag så billigt mot gamalt...Samt bygg nya system på dagens marknad hur den ser ut..
 
Köp en 450D eller 1000D med en canon 50mm / 1.8 funkar till det mesta till ett bra pris.

Ungefär 5500kr för en 50mm 1.8 och 1000D och en tusing till om man vill ha 450D, har själv en 450d och bror min har 1000D och det är ingen större skillnad om någon i bildkvaliten.
 
Men Kim.. Det där är ingen annons. Det är en aktion som slutar den 23/10...
Jag är fullt medveten om att det är en auktion, vad är din poäng, att jag valde fel ord? Auktionen är annonserad, jag ser inget fel i att kalla det annons.

Och varför skall alla nya alltid/ofta rådas till handla upp det gamla startseriesortimentet från förr som andra vill bli av med då man oftast får en bättre nyare kamera ny med garantier osv än en beggad för i stora drag liknande stålar..

Nej handla nytt då sådant är idag så billigt mot gamalt...Samt bygg nya system på dagens marknad hur den ser ut..
Din invändning är obegriplig, hon gav en väldigt tajt budget så jag gav ett förslag som passa in i budgeten.

Hur du kan kritisera det är fullständigt obegripligt.

Jag rekommenderar oftast nytt kamerahus men det är inte mycket mening med när det inte passar in i budgeten.

Istället för att komma med orimlig kritik av mitt förslag så kom med ett vettigt alternativ istället, ditt inlägg hjälper varken trådstartaren eller någon annan.
 
Köp en 450D eller 1000D med en canon 50mm / 1.8 funkar till det mesta till ett bra pris.

Ungefär 5500kr för en 50mm 1.8 och 1000D och en tusing till om man vill ha 450D, har själv en 450d och bror min har 1000D och det är ingen större skillnad om någon i bildkvaliten.
50mm (motsvarande 80mm) funkar till det mesta? Du tycker inte att ynka en brännvidd, ingen som helst vidvinkel, inget i normalomfånget och heller ingen ordentlig tele, eller några som helst vettiga makromöjligheter känns "lite" begränsade?
 
Läs Kim... Det handlar inte om att köpa gamalt beggat utrens som canonfolket skall bli av med för massa tusen kr.. Budget är högre om du tittar...

Så lägg för sjutton av sitta och tramsa med allt o alla som inte delar din syn att alltid skall vara canons beggade för att alla canonister skall bli av med sitt baggade gamla då dom byter själva till nyare grejor.

Det finns bättre nya kamror för mindre pengar än en beg gamal 350 canon på en tradera-aktion som slutar den 23/10 med ett pris ingen har en aning om var det hamnar.....


Thats it... Sedan får du anse jag är obegriplig om du vill.. Det är ditt problem.. inte mitt..
 
Dina inlägg går från dåliga till usla.. Fyllda med felaktigheter.
Jag orkar inte ens besvara dem längre.
 
hm okej.. de var mycket varierande svar..

hade väl tänkt köpa en ny, så man har garanti osv (har väldigt mycket otur med mekaniska grejer)
o ja jag hade nog tänkt mig en systemkamera.

anledningen till min budget, är för att jag vill ha en kamera som är bra och billig från början, och skulle sedan mitt intresse bli större så ska ja fortfarande ha en möjlighet att köpa till bättre grejer.

jag tänker inte lägga upp 10 000 på en kamera som jag sedan kanske, lägger på hyllan. Är inte det minsta Proffsig.

Jag tvivlar även på att de lite billigare varianterna skulle vara så mycket sämre, för det är väl tillverkarnas vilja att man ska uppleva fotografering som roligt och där efter vilja uppgradera sig?! Och vem tycker att det är kul att fota om man har en superkass kamera?
 
De billigare varianterna är oftast i stort sätt lika bra som de dyrare, iaf vad gäller bildresultatet.

De kan saknas en del finesser och lite i hastighet, men i de stora hela är de lika bra.

Nikon D40/D60 bör man nog undvika dock, då den har en del trista begränsningar. I övrigt finns det bra alternativ inom alla märken.

Din budget ger inte utrymme för ett bra objektiv dock om du ska köpa nytt.
 
Senast ändrad:
för dom pengarna är det inga problem att hitta kameror i stort sett alla har paket mellan 5 0och 6 k och nikon har tex om vill ha riktigt billigt
D40 med 18-55 för 3790 en lätt och lätt använd kamera lämplig för nybörjare vill du lägga på så köp en D60 med ett 18-135 så har du ett riktigt allroundkunnigt paket från lätt vidvinkel till hyfsad tele
för 6990 .canon har eos 1000D 18-55is för 5290 sedan har både sony och pentax paket för ungefär dom pengarna alla är bra kameror vad du sen ska köpa fråga en som har canon så säger dom canon och dom som har Nikon säger naturligt vis att du ska köpa det.Men bägge fabrikaten är lika bra och har lite olika starka sidor så far till en affär och känn vad som passar i dina händer och bild dig en uppfattning själv vad som skulle passa dig. själv så tycker jag att man ska köpa antingen en nikon eller canon skulle man vilja köpa ett bra begagnat objektiv så finns det mycket mer att välja på .priserna är tagna från cyberphoto.se
 
Ett bra tips är att kika på Sonys ut bud,köper du en A-200,300,350(din prisklass) så kan du använda många av dom gamla minolta objekltiven som finns att hitta lite här & där + att du får finesser som Canon&Nikon inte har.

mvh Christer

Hoppas inte Canon/Nikon entusiasterna sätter kaffet i vrångstrupen :)
 
Inte alls, förslaget är utmärkt.

Jag köper i stort sätt alla mina objektiv begagnat, man spar en väldans massa pengar och dessutom kan man få igen pengarna vid försäljning.
 
Billig systemkamera

Hej
Hade jag varit du hade jag övervägt Nikon D40. Den har förvisso bara 6 mp, men det räcker långt om du inte tänker skriva ut väldigt stora bilder (typ A3) Du får den extremt billigt nu. (ca 3500) Det innebär att du har råd att köpa något extra objektiv. Det kommer du att vilja ha senare tror jag. Köper du kameran med kitobjektivet 18-55 och lägger till ett zoomobjektiv 55-200 så täcker du många behov och behöver inte gå över din budget.
Vill du ha fler mp finns D40x som har ca 10 mp. Den är ju något dyrare förstås. Både D40 och D40x är i princip samma kamera som D60 men de saknar dammborttagning och D40 har färre megapixlar.
Jag har själv D40 med ovanstående objektiv och är mycket nöjd med det eftersom mitt alternativ hade varit en dyrare kamera, men bara kitobjektivet.
Hälsningar Jonas
 
Du bör nämna att D40 och D60 saknar inbyggd AF, vilket utesluter en stor del av begagnadmarknaden av objektiv om man vill ha AF.

Även många tredjepartstillverkarobjektiv blir utan AF och en del av nikons egna.
 
man kan ju även satsa på Nikon D80 som säljs till rätt pris nu
då har man inte det problemet kostar bara lite mer än en d60
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.