Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
1.3 sensorn är i mitt tycke en väldigt bra kompromiss som Canon bör behålla, ser gärna att 20D efterföljaren har den sensorn, och då gärna med 12 megapixel, det skulle innebära bättre bruskontroll eftersom pixlarna blir större än på en 1.6 sensor med samma antal pixlar.

Men då faller ju EFS gluggarna bort eftersom dom inte passar på en 1.3 sensor, så det är väl inte troligt att Canon väljer den vägen.

Jag tror att Canon kommer att få det mycket svårt att göra uppföljaren till 20D bättre än Nikons D200 om dom använder 1.6 crop sensorn, så i det segmentet är nog Nikon ikapp, kanske förbi också, hur som helst så blir det säkert en tuff uppgift för Canon att göra något som är bättre.
 
Varför det?

Givetvis så är det svårt, annars så skulle ju alla göra bättre sensorer:)-), men jag är nyfiken på ditt resonemang?
--jalle

Zoso skrev:


Jag tror att Canon kommer att få det mycket svårt att göra uppföljaren till 20D bättre än Nikons D200 om dom använder 1.6 crop sensor.
 
JalleS skrev:
Varför det?

Givetvis så är det svårt, annars så skulle ju alla göra bättre sensorer:)-), men jag är nyfiken på ditt resonemang?
--jalle

Jo om Canon skall pressa in mera pixlar än Nikon på 1.6 sensorn så lär det bli problem med att få lika eller bättre iso prestanda än vad dom har på 20D idag. Men jag kan ha fel, Canon är ju otroliga när det gäller att få fram bra sensorer.
 
Det är svårt, men samtidigt så vet vi inte hur bra känslighetsprestanda som D200 har än.

--jalle

Zoso skrev:
Jo om Canon skall pressa in mera pixlar än Nikon på 1.6 sensorn så lär det bli problem med att få lika eller bättre iso prestanda än vad dom har på 20D idag. Men jag kan ha fel, Canon är ju otroliga när det gäller att få fram bra sensorer.
 
JalleS skrev:
Det är svårt, men samtidigt så vet vi inte hur bra känslighetsprestanda som D200 har än.

--jalle

Nej det är sant, men det lilla jag har sett så ser den ut att klara av det galant också, man blir onekligen sugen på den :)
 
Pixlar hit och pixlar dit det handlar inte bara om det om man väljer kamera eller inte fler pixlar betyder inte automatiskt att bilderna blir bättre,Som Canon ägare kan jag inte mer än ta av mig hatten för Nikons senaste mästerverk D200, Nikon gjorde precis det Canon skulle ha gjort med sin 20D som visserligen är en alldeles förträfflig kamera men hamnar riktigt i skuggan av senaste Nikonkameran. Nikon tänkte efter en extra gång innan dom byggde kameran, vad kan vi förbättra från dom tidigare modellerna och vad har konkurrenterna som vi inte har, vad skall nya huset ha för att bli nr 1, jag anser att Canon tappade mycket när dom byggde en bra kamera i 20D men valde att försämra huset mot tidigare 10D istället för att förbättra huset som Nikon lyckades med, sen att utvecklingen går framåt i denna bransch kan ingen blunda för men hur som helst så blir D200 något att bita i för Canon och övriga tillverkare, men jag kan tänka mig att det möjligen finns en och annan Nikon D2X som känner sig lurade nu när det kommer en kamera som kostar 40% av priset men är till 98% samma kamera eller kanske 100%.
 
Vad är det som är försämrat i huset mellan 10D och 20D?

Jag vet att vissa har haft synpunkter på on/offknappen, men är det något mer?

--NyfikenJalle

melker2001 skrev:
när dom byggde en bra kamera i 20D men valde att försämra huset mot tidigare 10D istället för att förbättra huset
 
Hej Jarl!

Missförstå mig inte, det är möjligt att jag är extra petig när det gäller känsla och kvalité men det räcker med att bara hålla i husen så framstår 10D som mer välbyggt allt från inställningsvredet som är i metall på 10D till grepp och tyngd som inger mer förtroende, istället skulle 20D rent logiskt hamnat direkt i 5D huset då 10D var mer välbyggd än sina föregångare, i övrigt är 20D överlägsen 10D i allt. Just nu fotar jag med Canon 1D MKII som förmodligen är den bästa kompromissen av alla kameror som tillverkas pris/prestanda möjligen följd av Nikon D200 som enligt produktbladet är en riktigt kompetent kamera tills testerna säger något annat.

// Håkan
 
Man slog samman två knappar från 10D till en knapp.

Off

On - men med avaktiverat bakhjul så att du kan inte ändra inställningar med det.

On - med aktiverat bakhjul

Helt ok för mig även om jag vet att vissa tyckte att det var ett "stort" problem att man kunde råka slå av kameran när man bara skulle avaktivera det bakre hjulet.

Jag gick från 300D till 20D så det var därför som jag var nyfiken på känsloskillnaderna mellan 10D - 20D. Jag får väl leta upp en 10D för att känna själv:)


--jalle
Andreas_H skrev:
Varför har On-Off knappen tre lägen på 20D?
 
Det verkar vara många som föredrar greppet på 10D framför det på 20D - urgröpningen för långfingret brukar nämnas.

Vertikalgreppet är väl inte riktigt en del av kameran (men nästan), och även på denna punkt brukar många föredra 10D framför 20D.
 
Jag har en 20D, och instämmer i att greppet kunde varit bättre. Jämför jag med min 300D var det nog lite bättre faktiskt. Men om man ska vara lite nyanserad hävdar jag...det ÄR inget problem. Det funkar hur bra som helst.

Jag tycker att det ibland fokuseras (!) alldeles för mycket på små problem när det gäller bedömningen av olika kameror. Som jämförelse kan jag inte minnas ett enda biltest där man dragit ner betyget för att ratten inte är "rätt" urgröpt. Kan inte ens minnas att jag sett ratten bedömd, men det kan ju ha skett.

Batterigreppet till 20D har också fått en del kritik. Och det ska det ha, det finns brister. Men även här förstoras problemet i många diskussioner.

Ibland tycker jag det är ganska skönt att jag inte har provat så många kameror. Det gör att jag är väldigt nöjd med det jag har och att jag inte känner igen alla de små fel och brister som oftast är det som diskuteras och fokuseras. Det känns som att det finns bara två lägen-bra eller dåligt, däremellan ingenting.

Avslutningsvis, och det känns viktigt att säga; Detta är INTE riktat mot denna tråden specifikt eller mot vad någon/några uttryckt här. Jag tycker detta är en bra tråd! Det bara råkade bli så att denna tråden triggade mig att skriva av mig det jag många gånger upplevt i andra trådar. Varför? Det vete tusan...:)
 
Som Arne säger, ibland finns det en tendens att förstora upp problem. Jag minns en amerikan som var upprörd över just 3-läges knappen på 20D. Han tyckte att det var hemskt. Det var ju så lätt att råka slå av kameran av misstag.

Personligen så tyckte jag att det är nog inget större problem, det är bara att slå på den igen. Den startar ju direkt.

Sedan så har det ju funnits problem med 20D, det ska inte förnekas. "Lock-up" problemet var ju ett rejält problem för vissa även om jag bara drabbades en enda gång.

--jalle
 
Arne S skrev:
Det bara råkade bli så att denna tråden triggade mig att skriva av mig det jag många gånger upplevt i andra trådar. Varför? Det vete tusan...:)

Arne, jag förstår nog. Du är ute efter mig...

;-)

Allvarligt talat: jag håller med dig, Arne. Jag har en 20D som jag är mycket nöjd med. Numera har jag även batterigreppet, som jag också trivs väldigt bra med. Jag avstod först från att köpa greppet, eftersom det var så oerhört nedskrivet. Nu skulle jag inte vilja vara utan (vilket jag skrev i den långa tråden om problemen kring batterigreppet). En av anledningarna till att jag är så nöjd med greppet kanske är att alla skriverier tagit ned mina förväntningar ordentligt. En annan anledning är säkert att jag inte har något bättre grepp att jämföra med - ignorance is bliss!
 
JalleS skrev:

Sedan så har det ju funnits problem med 20D, det ska inte förnekas. "Lock-up" problemet var ju ett rejält problem för vissa även om jag bara drabbades en enda gång.

--jalle

Jarl...jag hade precis lyckats förtränga det problemet. Var det nödvändigt att påminna mig?
 
Per Krook skrev:
Numera har jag även batterigreppet, som jag också trivs väldigt bra med. Jag avstod först från att köpa greppet, eftersom det var så oerhört nedskrivet. Nu skulle jag inte vilja vara utan (vilket jag skrev i den långa tråden om problemen kring batterigreppet). En av anledningarna till att jag är så nöjd med greppet kanske är att alla skriverier tagit ned mina förväntningar ordentligt. En annan anledning är säkert att jag inte har något bättre grepp att jämföra med - ignorance is bliss!

Mitt funkar också helt perfekt, jag är nöjd med det och tycker det tillför mycket, både funktionellt och för känslan. Å sen ser ju kameran lite fräckare ut..
 
Man ska inte förringa betydelsen av byggkvalitén på ett kamerahus även om det inte betyder allt, ej heller antalet pixlar utan det är helheten som avgör inkl tillgång till bra objektiv, och Canon 20D tycker jag uppfyller dom flesta krav man kan ställa på en kamera utan då möjligtvis sämre byggkvalité än föregångaren men den är inte dålig på 20D bara sämre än 10D och Nikon D200 (enligt uppgifter på nätet), när jag ändå påpekar brister på 20D kan jag lika gärna skriva varför jag bytte till 1D MK II och det var inte för bildkvalitén, där ser du inte någon egentlig skillnad utan jag bytte av dessa anledningar, Bättre hus, litet buffertminne för RAW i 20D, sämre sökare.
Om Canon fixar dessa brister så är dom snart nr1 igen för semiproffskameror.
 
Absolut Håkan, har full respekt för det du skriver.

Själv har jag bara haft en 1D MII i min hand vid två korta tillfällen, men hade jag haft råd hade jag inte tvekat. Den spelar i en högre division, bara att inse. Grattis till ett bra val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.