Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, jag borde nog ha formulerat det så här:
Ingen kamera levererar sämre om 5 år än idag, såvida inte kameran går sönder innan dess.

OK, jag borde nog ha formulerat det så här:
Ingen kamera levererar sämre om 5 år än idag, såvida inte kameran går sönder innan dess.

Kunde inte låta bil ett öppet mål :)
Men visst ingen kamera blir sämre. Det jag menade från början är att en 5 år gammal spegellös kommer att ha ett större avstånd i prestanda än en motsvarande DSLR kommer att ha till respektive 5 år nyare modeller iom att utv av spegelöst går fortare än så länge.

Det stämmer nog, men hur är det viktigt? Om man är nöjd med sin kamera idag så bör man väl vara nöjd med att kunna ta lika bra bilder med den om 5 år?

Att nyare kamerors (av samma typ) förbättringar är fler om man har en spegelfri än om man har en spegelreflex är väl inte det viktigaste för att kunna åstadkomma bra resultat med den kamera man har?

Men visst ingen kamera blir sämre. Det jag menade från början är att en 5 år gammal spegellös kommer att ha ett större avstånd i prestanda än en motsvarande DSLR kommer att ha till respektive 5 år nyare modeller iom att utv av spegelöst går fortare än så länge.

Så är det. Produkten kanske inte försämras, men marknaden, och därmed även våra krav, förändras med tiden. Man kan säga att produkten står stilla, men resten av världen runt förändras och går vidare. :)

Även om en mobiltelefon från 2008 skulle tekniskt skulle fungera precis lika bra 2018, så är den knappast ett eftertraktat eller attraktivt alternativ för de flesta konsumenter på marknaden (kommit högre hastigheter, smartare telefoner, större skärmar, etc).

Samma sak gällande tex. TV-skärmar och mycket annan elektronik som utvecklas hastigt på marknaden.

Andra mer mycket mogna produktkategorier däremot, som tex. högtalare eller LP-grammofoner, har däremot förändrats relativt lite under dessa tio år som passerat. De står sig därmed mycket bättre i pris och efterfrågan/värde/relevans på dagens marknad.

Dvs. medans snabbt utvecklade produkter som TV och mobiler blivit mer (helt?) omoderna under tiden som passerat (och kanske mindre framtidssäkra), så har mogna produkter som högtalare och skivspelare hållit sig mycket mer i värde och relevans.

Jag tolkar ditt inlägg som att A7riii kommer vara ur tiden men tex D850 kommer fortfarande vara populär och väl använd. Så tror ialla fall jag och det är en faktor jag räknar in i investeringsbeslut.

Samtidigt, räknar man hårda prestanda kommer förstås skärmar att växa och användningsområden öka medans ens investering står och stampar.

När det gäller framtidssäkerhet & kameraval är väl spelgellöst det sista man ska titta på iom att utvecklingen där är så snabb det som var ok för några år sedan är hopplöst efter nu detta iom att tekniken inte är lika mogen som vanliga DSLR. Vill man ha en mer framtidssäker produkt idag hade jag faktiskt valt en DSLR då framstegen där är väldigt små idag & en 5 år gammal kamera fortfarande levererar bra om vi undantar dom billigaste varianterna. Givetvis kommer detta ändras under dom närmsta åren utvecklingstakten på spegellöst kommer sakta in allteftersom tekniken blir mer mogen.

Ja bort sett då från Fuji som länge satsat enbart på halvformat, och aldrig behöver ändra på kamera huset, allt finner deras ägare till nästan full belåtenhet, Men för andra spegelfria modeller är det precis som du säger, dom har ännu mera att utveckla och förbättra, speciellt spegelfria småbilds kameror som är av ännu färskare datum, Sedan vet jag inte om det absolut måste vara en DSLR att använda som referens kamera för precis alla spegelfria, dom personliga valen varierar en hel del.

Jag kör med Canon-system (6D + 7D Mk II) och har det senaste året valt att uppgradera med ett antal nya objektiv. Idag har jag både zoomobjektiv och fasta objektiv i kameraväskan. Borde jag kanske ha köpt in mig på Fuji istället eftersom spegellöst verkar vara framtiden?

Mitt eget svar på den frågan är "Nej". Visst ligger Fuji före Canon vad gäller spegelfria kamerahus just nu, men jag kan inte tänka mig annat än att Canon (och för den delen även Nikon) så småningom kommer storsatsa på spegellöst. Jag förväntar mig också då att mina objektiv som jag har köpt på mig genom åren kommer fungera fint på de nya spegellösa Canon-husen. Något annat vore väl konstigt eftersom risken annars är överhängande att tidigare hängivna canonägare (som jag) surnar till rejält och i sin ilska väljer att byta till annan tillverkare istället för att bygga upp en ny Canon-objektivpark.

Med detta sagt sitter jag därför lugnt kvar i "canonbåten" och fotograferar på med mina två spegelreflexkameror. De fungerar fint för mig nu och de kommer fungera fint för mig även om ett antal år framåt i tiden. Troligtvis ända till den dagen då kamerahusen lägger av. Prylar är viktiga i det fotografiska skapandet, men än viktigare är att ha känsla för bildskapande.

"En duktig fotograf med en spegelreflexkamera är alltid en bättre fotograf än en dålig fotograf med en spegelfri kamera". Det var ett nytt påhittat citat från mig... ;-)

---------------------------------------------------
http://jonasperssonphotography.wordpress.com

Ja bort sett då från Fuji som länge satsat enbart på halvformat, och aldrig behöver ändra på kamera huset, allt finner deras ägare till nästan full belåtenhet,

Det sker en stor utveckling, och med det följande värdeminskning, även bland Fujis spegellösa kamerahus.

Utvecklingen på hårdvara är intensiv på den spegellösa sidan. Speciellt gällande traditionellt svagare sidor som sökare och autofokus. Där finns bara så mycket man kan göra med mjukvara. (Du kan tex. inte transformera en lågupplöst sökare till en högupplöst sökare, eller med mjukvara skapa fler nya PDAF-punkter på sensorn.)

Jämför hur priserna rasat på tex. D750 med hur de rasat på tex. X-T1 eller X-T10, så ser du en skillnad på just det som vi beskriver här i tråden. D750 har självklart också gått ner i pris, men procentuellt sätt inte alls lika mycket som för tex. X-T1 och X-T10 över samma tidsperiod.

De spegellösa kamerahusen utvecklas kraftigare, och därmed blir de också mycket snabbare omodernare och passé på marknaden.

Jag tolkar ditt inlägg som att A7riii kommer vara ur tiden men tex D850 kommer fortfarande vara populär och väl använd. Så tror ialla fall jag och det är en faktor jag räknar in i investeringsbeslut.

Samtidigt, räknar man hårda prestanda kommer förstås skärmar att växa och användningsområden öka medans ens investering står och stampar.

Jag om 5 år kommer dåvarande spegelfria ha ett mycket större avstånd till A7RIII än vad motsvarande DSLR kommer att ha ett D850. Mitt ursprungliga svar var till vad som var mest framtidssäkert idag.

Givetvis blir inte kamerorna sämre men spegellösa har en större fart i utvecklingen då produkten är i ett tidigare stadium i sin mognadsfas än DSLR. Så störst värdetapp ser jag just nu på nuvarande spegellösa om man jämför med dagens DSLR.

Ja bort sett då från Fuji som länge satsat enbart på halvformat, och aldrig behöver ändra på kamera huset, allt finner deras ägare till nästan full belåtenhet, Men för andra spegelfria modeller är det precis som du säger, dom har ännu mera att utveckla och förbättra, speciellt spegelfria småbilds kameror som är av ännu färskare datum, Sedan vet jag inte om det absolut måste vara en DSLR att använda som referens kamera för precis alla spegelfria, dom personliga valen varierar en hel del.

Då jag även använder Fuji så kan jag hålla med om nästan full belåtenhet. Härliga kameror men jag saknar vissa funktioner som jag ser som självklarheter t.ex en vettig af-on funktion. Sen så har vi det generella problemet med för dåliga EVF men det gäller alla kameror med EVF jag testat så där får man nog vänta till utveckningen kommit några steg längre.

Bästa spegellösa

Bästa spegellösa digitala kameran idag är utan tvekan Leica M10:

- robust
- mycket bra OVF
- enkelt handhavande
- hållbar och elegant design sedan 1954
- bildkvalitet i toppklass

/ mvh FiCa1

Jag om 5 år kommer dåvarande spegelfria ha ett mycket större avstånd till A7RIII än vad motsvarande DSLR kommer att ha ett D850. Mitt ursprungliga svar var till vad som var mest framtidssäkert idag.

Givetvis blir inte kamerorna sämre men spegellösa har en större fart i utvecklingen då produkten är i ett tidigare stadium i sin mognadsfas än DSLR. Så störst värdetapp ser jag just nu på nuvarande spegellösa om man jämför med dagens DSLR.

Hörde att andrahandsvärdet på Sony var sämre än på Nikon även före EVF vilket också är en förklaring till värdetappet.

Tittar man på Sony är det nog ganska tydligt att de utan fasdetect AF ligger sämre tii. Men än har vi rätt få som kommit upp i 100 000 exponeringar som vissa Canon & Nikon. Vore onekligen intressant att se vad en A9 kostar i det läget....

Hur många väljer ett kameramärke efter andrahandsvärde? Själv bestämmer jag efter mina behov hur verktyget ska användas och presterar när man använder det. Inte ens när jag väljer kringutrustning som exempelvis objektiv skänker jag någon tanke på andrahandsvärdet.
Konst och samlarobjekt är dock något jag spekulerar en del om innan köp/investering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar