ANNONS
Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en del patent som talar för att de arbetar på en adapterlösning. Men adaptrar är adaptrar, fler grejor att hålla reda på, fler grejor som kan gå sönder, fler ställen vatten kan slinka in. De flesta vill nog helst slippa sådant.
Hoppas förstås att jag har fel och att man kommer att kunna montera äldre objektiv direkt.

Om Nikon behåller F-fattningen men vill ha kortare registeravstånd för nya objektiv (eftersom spegelhuset inte behövs) så kan de ha en inbyggd adapter i form av ett rör (eller en bälg? :) som man kan dra ut när man ska använda äldre objektiv.

Kanske ...

Ryktet säger att Leica inte har tjänat en enda cent på S2, så det ska väl mycket till för att de ska satsa på en till mellanformatskamera, spegelfri eller inte?

De som är störst på liten MF är Pentax, Fuji och Hasselblad. Därav är Fuji och Hasselblad spegellösa vilket för MF gör dem mycket mer hanterbara.
Jag vet att Hasselblad har sålt bra och tjänar bra med pengar på sin X1D. Fuji har nog sålt mer men de har också ett betydligt lägre pris.
Dagens sensor från Sony har ingen riktigt bra AF.
Fast Sonys nya 100 MP sensor i samma storlek kommer nog bli bättre.
Vi kommer säkert se MF kameror som börjar mer likna andra spegellösa.

Låter rimligt. Så under 10 år eller mer får man leva med adaptrar. Fördelen med denna adaptern är att det är Nikon i bägge ändar så det kanske inte är så farligt funktionsmässigt.
Det är precis så som Sony har gjort och deras adaptrar fungerar väl så bra de kan, såvitt jag vet.

Fast om man ändå ska köra adapter kan man kanske köra sonyhus när nikonadaptrarna blir bra.
Jag tror att chansen att någon ska göra en bra adapter för F-objektiv på Sony E är rätt liten. Det krävs en del mekanik om adaptern inte enbart ska fungera med Nikons E-märkta objektiv. De senare är väl rätt få än så länge?

Det är precis så som Sony har gjort och deras adaptrar fungerar väl så bra de kan, såvitt jag vet.

Det är inte min uppfattning men vi kanske har olika krav.

Jag tror att chansen att någon ska göra en bra adapter för F-objektiv på Sony E är rätt liten. Det krävs en del mekanik om adaptern inte enbart ska fungera med Nikons E-märkta objektiv. De senare är väl rätt få än så länge?

Det vore dock en bra början och ett framåttänk.

Ska verkligen bländarspaken vara så svår att få till? Det finns ju folk som kör Nikon på Canonhus så där gick tydligen bländaren att få till.

Ursäkta om jag tjatar Fuji igen. Fast det finns några projekt där man jobbar på att få fram intelligenta adaptrar.

Ett av de mest lovande projekten är Fringer för Canon EF.
Det verkar att han har lyckats få Canon eller Sigma med canonfattning att fungera som de satt på en Canon.
Singelfokus är mycket snabb och även följande fokus verkar bra. Eftersom jag har ett antal L-objektiv i skåpet ser jag fram emot en sådan lösning

Jag antar liknande smarta adaptrar finns eller är på gång till andra spegellösa.

Därför tycker jag att inte man skall döma ut adaptrar ännu.

Här är ett exempel på Fringers prototyp. Lanseringen kommer ske inom kort.
https://www.fujirumors.com/watch-fa...-smart-adapter-available-within-2-months-300/

Det är inte min uppfattning men vi kanske har olika krav.
Finns det något som man inte kan göra med ett A-objektiv på en E-kamera (med LA-EA4), som man kan göra med ett A-objektiv på en A-kamera?

Ska verkligen bländarspaken vara så svår att få till? Det finns ju folk som kör Nikon på Canonhus så där gick tydligen bländaren att få till.
Den F-till-EOS-adapter jag har saknar blandarspak. Eller snarare det finns en fast bländarspak som sätter objektivet i nedbländat läge så fort man monterar objektivet på adaptern på det. Man får alltså mäta ljuset nedbländat, men det går rätt bra.

Det blir väl rätt mycket krångligare med en bländarspak som ska styras av kameran. Man behöver konvertera den elektriska signalen från kamera till en mekanisk rörelse. Finns det sådana adaptrar (för F-objektiv på EOS) alltså?

Finns det något som man inte kan göra med ett A-objektiv på en E-kamera (med LA-EA4), som man kan göra med ett A-objektiv på en A-kamera?

Den F-till-EOS-adapter jag har saknar blandarspak. Eller snarare det finns en fast bländarspak som sätter objektivet i nedbländat läge så fort man monterar objektivet på adaptern på det. Man får alltså mäta ljuset nedbländat, men det går rätt bra.

Det blir väl rätt mycket krångligare med en bländarspak som ska styras av kameran. Man behöver konvertera den elektriska signalen från kamera till en mekanisk rörelse. Finns det sådana adaptrar (för F-objektiv på EOS) alltså?

Fast då har den ju ingen bländarspak alls. Nikon är nedbländade om kameran inte öppnar/håller upp bländaren, alternativt att en bländarring på objektivet gör detsamma. Canon är väl däremot tvärtom och är öppna som standard. Det finns adaptrar åtminstone till spegellösa som har vad som får betecknas som en bländarring (brukar väl vara steglös) så att objektiv utan bländarring fungerar, men det är inte heller någon riktig styrning. Nikons egen FT1 till Nikon 1 har ju däremot bländarstyrning.

Pratar vi inte canon- och nikonobjektiv på sonykamera? Sony på sony med adapter låter inte särskilt effektivt när man kan köpa objektiv så man slipper adaptern.

Jag kör inte Canon, det finns säkert folk här som kan detaljer. Tycker det känns märkligt att köpa ett dyrt 14-24 för att sätta på sin Canon och inte ens få bländare. Aha, det kanske var därför min mäklarfotograf körde med två hus, ett Canon och ett Nikon.

Och som påpekats, nikonobjektiv är nedbländade när spaken är orörd så ett gammalt AF-S funkar säkert utmärkt, jag råkar ha ett här i handen så det kan verifieras direkt.

Pratar vi inte canon- och nikonobjektiv på sonykamera?
Nej, jag svarade på den här frågan/påståendet:
--------------

Sony på sony med adapter låter inte särskilt effektivt när man kan köpa objektiv så man slipper adaptern.

Sammanget var hur bra det skulle kunna fungera med en adapter på en spegelfri Nikonkamera för att använda gamla Nikon F-objektiv.

Sonys LA-EA4 (och de andra adaptrarna) är till för att folk som har äldre A-objektiv ska kunna använda dem på de spegelfria Sonykamerorna. Ja det är nog effektivare att köpa E-objektiv, men det är också dyrare när man redan har objektiv.

Om Nikon gör som Sony med sin LA-EA4-adapter så kommer F-objektiv att fungera ungefär lika bra på den nya spegefria kameran som på en F-kamera. Sonys LA-EA4 ger AF även med Minoltaobjektiv som har skruvfokus med Nikons FT1-adapter (för F-objektiv på Nikon 1) ger bara AF med AF-S-objektiv.

Jag kör inte Canon, det finns säkert folk här som kan detaljer. Tycker det känns märkligt att köpa ett dyrt 14-24 för att sätta på sin Canon och inte ens få bländare.
Man får helmanuell bländare vilket är fullt användbart i en del sammanhang.

Och som påpekats, nikonobjektiv är nedbländade när spaken är orörd så ett gammalt AF-S funkar säkert utmärkt, jag råkar ha ett här i handen så det kan verifieras direkt.
Så var det, ja. Jag hittade inte min F-till-EOS-adapter så jag var tvungen att gissa lite. :)
Det behövs alltså ingen spak i alls i adaptern för att få fungerande helmanuell bländare. Om man vrider på ringen så ändras bländaren direkt (jag provade nyss på ett manuellt Nikkorobjektiv).

Fast då har den ju ingen bländarspak alls. Nikon är nedbländade om kameran inte öppnar/håller upp bländaren, alternativt att en bländarring på objektivet gör detsamma. Canon är väl däremot tvärtom och är öppna som standard. Det finns adaptrar åtminstone till spegellösa som har vad som får betecknas som en bländarring (brukar väl vara steglös) så att objektiv utan bländarring fungerar, men det är inte heller någon riktig styrning.
Det är ju manuell styrning. På gamla objektiv (innan "automatbländare" infördes) sitter det ofta en extraring bredvid bländarinställningsringen. Den ringen gör att bländaren bländar ner till inställd bländare, medan inställningsringen inte gör det. Det är analogt med hur mekanisk bländarstyrning fungerar fast det är manuellt.

Jag har för mig att min FD-till-m4/3-adapter har en sådan ring också.

Nikons egen FT1 till Nikon 1 har ju däremot bländarstyrning.
Hur styrs den från kameran? En solenoid som får ström från kameran?

Sigma MC-11 är iaf riktigt bra på de jag testat med A7R2. Mkt bra följning med de Canon jag testat även följande. Nackdelen var att jag inte hade Ögonfokus eller de olika AF-LOCK, men sånt finns ju inte på Canonhusen heller. Nackdelen med icke Sigmaobjektiv var att de låste fokus så fort man började sin serietagning. Men Sigma var det inga problem. Fotograferade fotbollsmatcher med Sigma 135/1.8 @f1.8 utan problem. Många fler keepers än 6D så jag är nöjd.
Det som fallerar var när ljuset inte räckte till. Då var AF klart mkt sämre än någon DSLRs mittpunkt jag testat.
A7R3 ska ju vara 1 eV bättre och fler PDAF punkter så det blr intressant att testa det när jag får hem A7R3 och testa den mot A7R2.

/Stefan

...

Man får helmanuell bländare vilket är fullt användbart i en del sammanhang.

Så var det, ja. Jag hittade inte min F-till-EOS-adapter så jag var tvungen att gissa lite. :)
Det behövs alltså ingen spak i alls i adaptern för att få fungerande helmanuell bländare. Om man vrider på ringen så ändras bländaren direkt (jag provade nyss på ett manuellt Nikkorobjektiv).

Det är bara det att exemplet 14-24, och de andra objektiv jag använder inte har någon bländarring alls så någon slags bländarstyrning måste finnas i adaptern för att få till det manuella. Det måste finnas en spak i adaptern.

Det är bara det att exemplet 14-24, och de andra objektiv jag använder inte har någon bländarring alls så någon slags bländarstyrning måste finnas i adaptern för att få till det manuella. Det måste finnas en spak i adaptern.
Sådana adaptrar finns och beskrivningen nämner just Nikkor 14-24 som ett lämpligt objektiv.

Egentligen konstigt att spegelfritt inte slagit igenom för mellanformat för länge sedan. De flesta problemen som avhåller användare av mindre format från att byta finns inte för mellanformat.

- De används oftast i studio där det finns god tillgång på ström.
- De används oftast i icke "action" orienterade situationer som inte behöver supersnabb autofokus
- De används när man behöver hög bildkvalitet och spegelfritt ger mindre vibrationer än stora speglar

Håller med. För studiobruk, landskap, konstfoto, etc, som inte behöver extrem följande AF, så hade ju spegellöst verkligen varit att föredra framför DSLR. Där är snarare exakt AF, och bättre manuell fokus, hos spegellöst en stor fördel.

Flera tillverkare har nog funderat, men bara en (Fujifilm) har på allvar försökt. Varför?

Tanken med hybridlösningar är ju att de samtidigt skall tilltala två olika grupper som vill ha olika saker. Tekniskt är det (bevisligen) ingen omöjlighet, men skall en hybrid inte bli väldigt dyr och/eller klumpig så blir det gärna som i X100: En ok men inte fantastisk EVF kombinerat med en rätt medioker OVF (som nätt och jämt fungerar för en enda brännvidd).

Jag vet att det finns en grupp människor som älskar X100, men sett till marknaden i stort kan man nog säga att lösningen misslyckas med att locka två grupper, snarare irritera bägge :) Ser man på andra marknader är just det ofta det centrala problemet problemet med hybridprodukter - de tilltalar oftast en smalare målgrupp istället för en större.

Synd!

Drömde lite om en systemkamera där man med en knapp/spak, kunde välja mellan DSLR/OVF och MuP/EVF/DualpixelAF (spegellöst läge). ❤

Hade varit grymt!

Får nog dock fortsätta med flera system även ett bra tag framåt gissar jag... 😊

Håller med. För studiobruk, landskap, konstfoto, etc, som inte behöver extrem följande AF, så hade ju spegellöst verkligen varit att föredra framför DSLR. Där är snarare exakt AF, och bättre manuell fokus, hos spegellöst en stor fördel.

Jag tror att många av de som fotograferar med mellanformat i studio i praktiken fotograferat spegellöst sedan det blev möjligt att styra kameran från dator.

Jag tror att många av de som fotograferar med mellanformat i studio i praktiken fotograferat spegellöst sedan det blev möjligt att styra kameran från dator.

Varför gör inte alla studiofotografer det oavsett format?

Jag har provat (fullformat), det funkar men man tappar rörlighet. Wifi är för långsamt. Borde gälla samma sak för mellanformatarna.

Det beror väl på vad man fotograferar?

För produktfoto behöver man inte flytta på kameran snabbt. Inte heller för porträttfoto.

För helkroppsbilder av modekaraktär kanske man behöver studsa runt lite mer.

Det beror väl på vad man fotograferar?

För produktfoto behöver man inte flytta på kameran snabbt. Inte heller för porträttfoto.

För helkroppsbilder av modekaraktär kanske man behöver studsa runt lite mer.

Jag kallar inte produktfoto för studiofoto även om jag råkar fota produkter i studion men det är jag det.

Jag borde tänkt på att Ola ser allt i svart och vitt och skrivit studiofoto av orörliga eller långsamma motiv. Allt som fotograferas i en studio är naturligtvis studiofoto. Produktfotografering sker ofta långt från närmsta fotostudio.

För övrigt måste t.e.x. Hasselblads nya monster med upp till 400 megapixel var ansluten till dator för att fungera fullt ut :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar