Rent tekniskt, har Sony visat att spegelfritt kan ersätta DSLR vilken dag som helst. Dock är det knappast troligt att Sony blir den tillverkare som kommer att bli den tillverkare som kommer att stå för detta genombrott.
Jag skulle säga att det verkliga genombrottet för spegelfritt redan skett, och att det är just Sony, med god hjälp av Fujifilm som stått för den saken. När spegelfritt var nytt, de första två tre åren så var det ärligt talat tekniskt en lite ofärdig produkt som i princip (och jag vet att jag är lite elak och orättvis) av två typer av kunder: A) Early adopters som ville hoppa på något nytt och B) de som inte visste bättre ...
Men under nästan tio år har nu spegelfria kameror (med EVF skall man ju förstås tillägga) sakta men säkert blivit tekniskt bättre, fått ett bättre objektivutbud och gradvis slipat bort diverse design- och ergonomimissar man gjorde i början när man tog chansen att utforma kameror utan de designmässiga inskränkningar en DSLR-lösning kräver.
Och idag köps spegelfria av, skulle jag hävda, alla typer av fotografer, från nybörjare till entusiaster och proffs. Det finns några nischer där de pga teknik och objektivutbud (fågelfotografer, sportfoptografer) fortfarande är lite av early adopter-prylar. Men sett till kameramarknaden som helhet skulle jag säga att spegelfritt idag är en helt accepterad lösning som används av alla sorters fotografer. Ett tydligt symptom på det är att allt fler tredjepartstillverkare börjar anpassa sina grejer för spegelfritt - som vårt svenska Profoto som förvisso först gjorde sin nya A1 för Canon och Nikon, men som redan från började berättade att varianter för Sony är på gång.
Men genombrott betyder inte omedelbar dominans (vare sig i antal sålda enheter eller i försäljningsvärde), och även om jag tror spegelfritt på sikt kommer att dominera så lär det ta ett tag till. Ekonomiskt dominerar fortfarande spegelreflexerna rätt kraftigt (typ 2/3 av försäljningsvärdet), och de kommer de nog göra i några år till. Och sedan, när de inte längre dominerar (står för mer än halva försäljningsvärdet) så kommer de också finnas kvar länge och vara en ekonomiskt intressant nisch i många år.
Jag vet att många som diskuterar sådant här vill se snabb utveckling och snabb dominans för ny spännande teknik. Men systemkameramarknaden är trögrörlig. Dels av det uppenbara skälet att många fotografer helt enkelt är lite konservativa, men också för att stora system (objektiv, tillbehör m m) ger en mycket stark inlåsningseffekt.
En slags sammanfattning: Jag skulle hävda att spegelfritt redan har slagit igenom i meningen att det är en typ av kamera väldigt många fotografer skulle kunna tänka sig att köpa och använda. Men att det tar rätt lång tid innan detta konkret förändrar både proportionerna på nyförsäljning och inte minst sett till vilka kameror som är i bruk.
Men skulle till exempel Nikon nu snart komma med ett fungerande spegelfritt system som kan locka breda grupper (till skillnad från det nischartade spegelfria system de har idag) kommer det självklart skynda på utvecklingen. Fortfarande inte så att spegelfritt plötsligt dominerar, men så att det blir ett allt mer accepterat - och köpt - alternativ. Samma sak om Canon fortsätter utöka sitt spegelfria system, och det mesta tyder på att de kommer göra det.