Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant.
1. Vad är E-fattningen för liten för? Jag har ju allt från 12mm fisheye och uppåt på den och ser inga mörka kanter.

Ta av gluggen och kolla rakt in på sensorn framifrån, på lite avstånd, så ser du tydligt att sensorns hörn skyms av bajonetten. För att hörnen ska bli märkbart mörka krävs att nästan hela utgångspupillen skyms, vilket förstås inte är fallet med de flesta objektiv. Men, jag tycker mig faktiskt ha anat problemet med ett Leica 90/4 Elmar-C som har liten utgångspupill på stort av stånd från sensorn.

2. Plats för bildstabilisering, är det inte bara att göra ett större hus? Tänker på att många påpekat att de vill ha större hus som typ d850 fast då spegelfri.

Och många har påpekat att en stor del av vitsen med spegellösa kameror är att de är mindre:) Sonys kameror blev ett antal millimeter tjockare när de införde bildstabilisering på II-modellerna.

Edit: Och även om man vill ha större hus för bättre ergonomi så handlar det ju inte direkt om kamerans tjocklek, utan större ytor för knappar och bättre grepp, eller hur?

Varför inte göra en hybrid? OVF och EVF i samma hus?

Varför, är en bättre fråga. Vad ska man ha OVF till om man har en bra EVF? Jag hade en Fuji X100 ett tag och använde aldrig OVF:en eftersom man inte såg precis hur man komponerade. Plus att AF kunde hamna helt åt helsike på grund av parallaxfelet mellan sökaroptiken och objektivet.
Menar du spegelreflex blir det ju ännu mer onödigt. Samma klumpiga och komplexa konstruktion som idag.

Finns en del i denna tråd som vill ha tjockare hus än Sony. Ergonomi handlar även om storlek för man kan inte placera ut knapparna optimalt om man gör en för liten kamera.

Andra säger också att än så länge är OVF fortfarande överlägsen i vissa situationer. En hybrid har löst problemet fram tills dess.

Finns en del i denna tråd som vill ha tjockare hus än Sony. Ergonomi handlar även om storlek för man kan inte placera ut knapparna optimalt om man gör en för liten kamera.

Andra säger också att än så länge är OVF fortfarande överlägsen i vissa situationer. En hybrid har löst problemet fram tills dess.

Större grepp skriver jag under på, tjockare...nja, spelar ingen roll, det är de andra dimensionerna som gör t ex D850 mer lättarbetad, framförallt höjden ger ju bättre stabilitet och grepp.

OVF är väl bättre i nästan alla situationer men EVF ger ju andra fördelar som t ex följande ögonfokus.

Fast vad ska man ha en spegellös kamera till då? Om man vill ha både optisk sökare och en stor kamera så dräller ju redan marknaden av det.

OVF är väl bättre i nästan alla situationer men EVF ger ju andra fördelar som t ex följande ögonfokus.

EVF är även överlägset när man ska fokusera manuellt. Skulle tro att de flesta landskapsfotografer föredrar det, åtminstone de som använder stativ. Själv har jag bara en AF-glugg och med de manuella är skillnaden helt enorm jämfört med när jag körde spegelreflex. Nu träffar man rätt i princip varenda gång, medan det var rena lotteriet med spegelreflex.

EVF är även överlägset när man ska fokusera manuellt. Skulle tro att de flesta landskapsfotografer föredrar det, åtminstone de som använder stativ. Själv har jag bara en AF-glugg och med de manuella är skillnaden helt enorm jämfört med när jag körde spegelreflex. Nu träffar man rätt i princip varenda gång, medan det var rena lotteriet med spegelreflex.

Jag menar att man ser bättre med OVF i de flesta situationer. För att fokusera macro är EVF eller LiveView bättre och även på natten.

Är din kamera rätt inställd? Jag har haft en kamera som fokuserade fel då prismat satt lite snett från fabrik. Det var just vid manuell fokus det strulade. Tycker inte det är lotteri, jag fokuserar gärna manuellt, är van vid det, helst i kombon med focus override.

Det är inte jag som vill ha större hus eller fördelarna med OVF.
Tänkte mer alla andra om motsatt sig det i denna tråd. Själv är jag ju nöjd med både storlek och EVF.
Var på fotofestival igår och klämde på diverse Olympus, D5 och D850. De sistnämnda är banne feta pansarvagnar och ger bättre intryck än Sony. Men jag saknade knappast det. De var för klumpiga för min smak och användande. Det var skönt för mig att gå från 5D mk3 med BG till 6D utan BG och ännu bättre för mig till A7R2.

Jag menar att man ser bättre med OVF i de flesta situationer. För att fokusera macro är EVF eller LiveView bättre och även på natten.

Är din kamera rätt inställd? Jag har haft en kamera som fokuserade fel då prismat satt lite snett från fabrik. Det var just vid manuell fokus det strulade. Tycker inte det är lotteri, jag fokuserar gärna manuellt, är van vid det, helst i kombon med focus override.

Jag fotar inte makro, och på nära håll funkar OVF utmärkt. Det är på längre håll det blir problem.
Idag har jag ingen spegelreflexkamera men på den tiden experimenterade jag med olika mattskivor (som jag shimsade in till perfektion) och sökarluppar, men det var ändå nära nog omöjligt att fokusera perfekt på några meters håll. Det hela förvärras av att många ljusstarka objektiv ger fokusförskjutning vid nedbländning. Det elimineras helt med EVF om man fokuserar vid samma bländare som man sen tar bilden med.

I övrigt tycker jag väldigt illa om att fokusera manuellt med AF-objektiv. Känslan är helt kass jämfört med ett manuellt objektiv. På vissa av Sonys kameror är dessutom fokuseringen inte linjär, utan beror på hur snabbt man vrider fokusringen. Fullständigt genomidiotiskt, och nu har de visst tagit bort det på III-modellerna, tack och lov.

Det är inte jag som vill ha större hus eller fördelarna med OVF.
Tänkte mer alla andra om motsatt sig det i denna tråd. Själv är jag ju nöjd med både storlek och EVF.
Var på fotofestival igår och klämde på diverse Olympus, D5 och D850. De sistnämnda är banne feta pansarvagnar och ger bättre intryck än Sony. Men jag saknade knappast det. De var för klumpiga för min smak och användande. Det var skönt för mig att gå från 5D mk3 med BG till 6D utan BG och ännu bättre för mig till A7R2.

Du har väl lite mindre händer så då förstår jag att du föredrar mindre kameror.

Jag har normalstora händer och A7Riiis underkant hamnar mitt i handen. Det blir mycket bättre stöd om den räcker ned handflatas underkant, dvs i muskeln. Det är vertikalgrepp som gäller.

Du har väl lite mindre händer så då förstår jag att du föredrar mindre kameror.

Jag har normalstora händer och A7Riiis underkant hamnar mitt i handen. Det blir mycket bättre stöd om den räcker ned handflatas underkant, dvs i muskeln. Det är vertikalgrepp som gäller.

Jag har storlek 11 i handskar och föredrar alla gånger en liten kamera. Själva fotograferandet utgör nämligen extremt liten tid av hur mycket jag släpar runt på kameran. Dock är det förstås pilligt med små knappar och väldigt svårt med handskar. Det får jag helt enkelt leva med. En klumpkamera lämnar jag hemma istället, vilket alltid är sämre.

Om kamera och objektiv är lätta behöver man inte särskilt mycket stöd heller;-)

Jag fotar inte makro, och på nära håll funkar OVF utmärkt. Det är på längre håll det blir problem.
Idag har jag ingen spegelreflexkamera men på den tiden experimenterade jag med olika mattskivor (som jag shimsade in till perfektion) och sökarluppar, men det var ändå nära nog omöjligt att fokusera perfekt på några meters håll.

I övrigt tycker jag väldigt illa om att fokusera manuellt med AF-objektiv. Känslan är helt kass jämfört med ett manuellt objektiv. På vissa av Sonys kameror är dessutom fokuseringen inte linjär, utan beror på hur snabbt man vrider fokusringen. Fullständigt genomidiotiskt, och nu har de visst tagit bort det på III-modellerna, tack och lov.

Intressant. Jag tycker jag ser dåligt, är närsynt. Pillar alltid på andras dioptriinställningar vid lån för att få det perfekt men det är kanske för att jag ofta fokuserar manuellt.

Jag har storlek 11 i handskar och föredrar alla gånger en liten kamera. Själva fotograferandet utgör nämligen extremt liten tid av hur mycket jag släpar runt på kameran. Dock är det förstås pilligt med små knappar och väldigt svårt med handskar. Det får jag helt enkelt leva med. En klumpkamera lämnar jag hemma istället, vilket alltid är sämre.

Om kamera och objektiv är lätta behöver man inte särskilt mycket stöd heller;-)

A7Riii är svår att använda med handskar, D8x0 tvärtom, man behöver aldrig ta av dom.

Du skulle sett mig i veckan då när jag gick runt med D810, vertikalgrepp, 200-500 med motljusskydd och monopod. I ryggan hade jag en D850 med ett par objektiv.

Sen mötte jag pressfotograferna som var på Comhem/Tele2 konferensen och videogrejer är på något sätt alltid större.

A7Riii är svår att använda med handskar, D8x0 tvärtom, man behöver aldrig ta av dom.

Japp, en av ytterst få nackdelar även i mitt tycke. En del beror dock på klåpig utformning, inte storleken i sig. Förhoppningsvis kan Nikon (eller någon annan) göra en vettigare kamera i liknande storlek. De har mycket längre erfarenhet av fotoutrustning.

Håller med. Har svårt med att sköta kameran med skinnhandskar. Men det gäller även med fjärrutlösare och den kringutrustning jag kör med på nätterna. Så det gäller inte bara kameran. Därför har jag beställt fodrade handskar avsedda för fotografering med hål för fingertopparna.

Håller med. Har svårt med att sköta kameran med skinnhandskar. Men det gäller även med fjärrutlösare och den kringutrustning jag kör med på nätterna. Så det gäller inte bara kameran. Därför har jag beställt fodrade handskar avsedda för fotografering med hål för fingertopparna.

Intressant. Vilka beställde du och var?

Fungerar de bra så återkom gärna när du testat de ett litet tag.

EVF är även överlägset när man ska fokusera manuellt.

Själv så skulle jag tycka att en EVF/OVF-kombination på en DSLR skulle vara mycket intressant att se i kombination med teknik liknande Canons Dualpixel AF. Hade kunnat skapa intressanta kameror med potential att utöka/överbrygga tekniken i DSLR fram tills att spegellöst och renodlade EVF:er helt tar över.

Men annars så håller jag helt med dig om att fokuspeaking i EVF (och liknande teknik i LV) är absolut helt överlägset för MF (även om jag personligen också kan uppskatta MF på RF-kameror som en väljusterad Leica).

Intressant. Vilka beställde du och var?

Fungerar de bra så återkom gärna när du testat de ett litet tag.

Vet ej exakt vilken haha, ska vara en 40-års present från min syster. men jag tror hon beställde frän Vallerret. Är restad vad jag förstod på henne så den kommer väl nån gång. Men ni ska få en utrfölig recension sen.

/Stefan

Rent tekniskt, har Sony visat att spegelfritt kan ersätta DSLR vilken dag som helst. Dock är det knappast troligt att Sony blir den tillverkare som kommer att bli den tillverkare som kommer att stå för detta genombrott.

Det kommer istället att vara någon tillverkare som vet hur man designar en användbar fullformatare (designmässigt tänk Leica SL eller Panasonic G9) och samtidigt kan erbjuda ett rikt objektiv och tillbehörsprogram till rimligt pris. Vilket i praktiken förmodligen innebär Canon eller Nikon. Ingen av dessa har ännu släppt någon spegelfri fullformatskamera, och även om de lyckas göra det under året, kommer de inte att ha fullt utbyggda optikprogram vilket kommer att hämma genombrottet. Så knappast troligt att DSLR dör i år.

Enligt mig är X1D Från Hasselblad den enda spegellösa kameran som har möjlighet att konkurrera med de bästa kamerorna som har spegel.

All yrkesverksamhet, frilansare med mera är inte alltid i behov av stora kameror, eller befinner sig i extrema miljöer, det fins många områden där även mindre kameror fungerar bra, jag tror inte att alla fotografer far om kring med fingrarna som lärkvingar runt kameran eller, om det nu är dans runt midsommar stången som skall avbildas eller liknande.

Den framtida dagen som DSLR eventuellt börjar att tappa mark så lever dom ändå kvar under lång tid framåt, sista serien i en avlägsen framtid kommer att säljas slut ganska så fort tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar