Makten
Aktiv medlem
Intressant.
1. Vad är E-fattningen för liten för? Jag har ju allt från 12mm fisheye och uppåt på den och ser inga mörka kanter.
Ta av gluggen och kolla rakt in på sensorn framifrån, på lite avstånd, så ser du tydligt att sensorns hörn skyms av bajonetten. För att hörnen ska bli märkbart mörka krävs att nästan hela utgångspupillen skyms, vilket förstås inte är fallet med de flesta objektiv. Men, jag tycker mig faktiskt ha anat problemet med ett Leica 90/4 Elmar-C som har liten utgångspupill på stort av stånd från sensorn.
2. Plats för bildstabilisering, är det inte bara att göra ett större hus? Tänker på att många påpekat att de vill ha större hus som typ d850 fast då spegelfri.
Och många har påpekat att en stor del av vitsen med spegellösa kameror är att de är mindre Sonys kameror blev ett antal millimeter tjockare när de införde bildstabilisering på II-modellerna.
Edit: Och även om man vill ha större hus för bättre ergonomi så handlar det ju inte direkt om kamerans tjocklek, utan större ytor för knappar och bättre grepp, eller hur?
Varför inte göra en hybrid? OVF och EVF i samma hus?
Varför, är en bättre fråga. Vad ska man ha OVF till om man har en bra EVF? Jag hade en Fuji X100 ett tag och använde aldrig OVF:en eftersom man inte såg precis hur man komponerade. Plus att AF kunde hamna helt åt helsike på grund av parallaxfelet mellan sökaroptiken och objektivet.
Menar du spegelreflex blir det ju ännu mer onödigt. Samma klumpiga och komplexa konstruktion som idag.