ANNONS
Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mkt snack om DMF och FTM. Någon som kan ge referens för att Sony gör reklam för DMF? Särskilt länkar där de gör en höna av en fjäder av funktionen.
Själv har jag inte sett någon och hade ingen aning vad DMF var förrän alldeles nyligen.

/Stefan

Sten-Åke och Bengt är väl det närmaste Sonys egna PR-byrå (eller partibyrå) man kan komma. Iaf. här på Fotosidan. 😇

Politbyrå heter det, Martin. :)

Nä, jag tycker att Sonyanvändare mobbas lite i den här tråden, faktiskt. Det behövs inte.

Möjligen, men det ser jag nog ärligt talat som rätt ointressant, hur många sådana är i bruk idag? Förmodligen färre än objektiv helt utan AF :)

Och så funkar det som sagt i de flesta spegelfria kameror.

Om jag skall vara helt ärlig så tycker jag att skillnaden mellan DMF och Canons lösning (eller Fujifilms, eller Nikons, eller Olympus ...) är så försumbar att den är rätt ointressant :)

Och igen, inte heller det är unikt för DMF. Det är och har länge varit en vanlig lösning hos spegelfria kameror.

Och varför man över huvud taget behöver aktivera den är ju lite av ett mysterium ... Att de byggt lösningen så den är lätt att missa har jag svårt att se som ett argument för den :)

Och ställer mig rätt frågande till att DMF är så unik. Den var inte först: Canon hade som sagt en liknande lösning nästa 20 år tidigare (1987), Nikon 10 år tidigare (1996) och den sticker inte heller idag ut på något speciellt intressant sätt. Det är helt enkelt en bra lösning på ett problem som med små variationer också har lösts ungefär lika bra av i stort sett alla kameratillverkare. Vad är unikt med det?

Det är fortfarande många Minolta-glas ute och främst "primes" är fortfarande uppskattade. Även en del zoomar är fortfarande rätt populära för de upplevs som prisvärda för lite mindre bemedlade som inte har råd med GM-glas alla gånger. Det finns hundratals objektiv-modeller ute för A-mount.

Särskilt när folk har migrerat eller står mellan A och E så har Sony-adapters varit verkligt bra. Dessa har givit PD-AF till de E-mountmodeller som länge saknade PF-AF. Man fick t.o.m. mikrojustering till sina gamla A-mount med adaptrarna. Jag tycker det var skitbra. Jag körde så med mitt Sigma 150-500mm på flera safaris med NEX 7 som alltså bara hade kontrast AF i huset från början och med detta objektiv så funkar DMF precis som med Canons lösning. Så det här har verkligen varit en uppskattad och mångsidig lösning som givit en smidig övergång från A till E för många. Jag hade det i 10 år innan jag sålde allt A-mount.

Vi får väl se vad som händer med A-mount

Jag har aldrig påstått att Sonys DMF vare sig var först eller att det i sin grundläggande funktion skulle lösa några andra grundläggande problem än andra varianter utom när det gäller stödet för helt mekaniska objektiv. Däremot skiljer sig implementeringen och jag har som jag skrivit ingen som helst annan uppfattning än den du har när det gäller att detta borde vara default på alltihop. Men sånt har inte Sonys tänk varit utan DMF:s måste aktiveras precis som på KM-tiden och delvis konfigureras (integrationen med de andra funktionerna). Skillnaderna mot DSLR-implementationen tycker jag fortfarande är värd att hålla i minnet för den skiljer sig definitivt åt. Att sedan alla tillverkares lösningar tenderar att konvergera över tid är bara normalt. Så skedde även bilarna där väl främst fransmännen stack ut länge med egna lösningar ibland.

Jag använder fortfarande LA-EA3 -adaptern (saknar motor och spegel för den behövs inte längre med de nya husen då jag saknar äldre objektiv nu) till mitt Sigma 150-300. Funkar fin fint och särskilt nu när min A7 Ii fått samma stöd för det som A7r II och de senare har. Jag använder det så pass sällan att jag inte funnit det motiverat att skaffa något mer modernt. Så säg inte att A-mountobjektiv inte längre spelar någon roll i sammanhanget för det gör de fortfarande men i allt mindre utsträckning ju mindre som händer kring A-mount.

Nä, jag tycker att Sonyanvändare mobbas lite i den här tråden, faktiskt. Det behövs inte.

Det blir lätt mobbning och kränkning när man inte kan komma med nåt konstruktivt i en diskussion. Tror att redan på sida 1 i tråden börjas det retas. Tycker det är väldigt tråkigt stämning för det är lätt att komma i försvarsposition.

/Stefan

Sten-Åke och Bengt är väl det närmaste Sonys egna PR-byrå (eller partibyrå) man kan komma. Iaf. här på Fotosidan. 😇

Andas in nu mänska och svälj den där oklädsamma Sony-fobin, annars får du hjärnskador av all syrebrist du utsätter dig för! Det kan inte vara bra för ditt blodtryck att hela tiden reta dig på folk i detta forum. Vad får du ut av det? Varför är du här om du mår så illa? Du vantrivas uppenbarligen så oerhört här i vårt sällskap att du för längesedan verkar tappat förmågan att föra diskussionen framåt och helt sitter fast i ditt ältande av din Sony-fobi? Tröttnar du inte på det här eller känner du dig så i grunden kränkt av att jag exponerat de här dumheterna att du bara ser rött numera och inte kan följa de diskussioner som pågår här eller i andra Sony-trådar utan att helt tappa tråden?

Det här är ju bara ytterligare ett av många fantasilösa utslag av denna verkligt tröttsamma härskarteknik som bara går ut på att säga att de där människorna i Sony-tråden ska ni inte lyssna på för att de har åsikter och uppfattningar som Martain tillskrivit dem, då han tydligen aldrig klarat att ta till sig en mer verklighetsnära.

Du Martain är ju den verkliga Fuji-megafonen på FS både här och annorstädes och försitter sällan chansen att föreslå en Fuji-lösning för de villrådiga överallt annars du dyker upp - och du verkar vara överallt. Sånt gör jag aldrig! Det är fine för mig - vi är olika. Skulle f.ö. aldrig lägga en massa tid på sånt som inte angår mig och därför är jag aldrig i Fuji-forum - vi är olika. Jag deltar nu mer sporadiskt här till och från och jag deltar annars mest i printteknik och konverterar-trådarna och i dessa brukar det fungera väldigt mycket bättre.

Du verkar bara åka runt runt i den där Sony-fobin du hamnat i Martain och jag hoppas att någon kan hjälpa dig av karusellen du hamnat i innan du börjar må illa på allvar, tänker jag? Det kanske finns någon lämplig KBT för att komma till rätta med både fobin och upprepningstvånget du verkar ha fastnat i.

Ursäkta det tråkiga inlägget men jag tycket det var nödvändigt. Det finns gränser även för mig, så nu satte jag ner foten slutgiltigt, för att åtminstone få stopp på karusellen. Du får ta dig av själv, för nu ska jag gå och göra något roligare och mer givande. Jag vägrar göra mig arg på rena dumheter!

Fast det här är inte en Sonytråd, och det finns fler än Martinot som tillämpar s.k. härskarteknik i diskussionen genom att hävda okunskap och annat.

Fast det här är inte en Sonytråd, och det finns fler än Martinot som tillämpar s.k. härskarteknik i diskussionen genom att hävda okunskap och annat.

Jo det blev just en Sony-tråd för om jag eller en del andra Sony-användare deltar i den så gör Martain det snart Sony-fobin till huvudfrågan i diskussionen.

Ja det finns ofta ett mått av okunskap i Sony-trådarna (det är faktiskt ett faktum) som just leder till att man inte kan prata om en del teknik som avhandlas i trådarna utan då alltid försöker göra diskussionen till en allmän diskussion eller en diskussion med grav Sony-fobisk underton. Då tar det ofta inte länge innan diskussionen havererar. Det är en viss kvalitativ skillnad på det och härskarteknik för den teknikens egen skull.

Det här är rent trollande och det tycker jag att vi har alla skäl att påpeka som vill skydda en bra diskussion. Det är ju faktiskt så illa här att andra och t.o.m. Per reagerar och då brukar det ha gått rätt långt.

Så försök inte relativisera det här Anders för det är verkligt illa och jag köper inte sånt här beteende längre från Martain. Nu får han nog ta sig en time out om han inte kan bemästra sin allvarliga Sony-fobi. Nu får det bli ett slut på pysandet av det här missnöjet och den medvetna förstörelsen av forumdialogen. Jag kommer fortsatt att helt ignorera Sony-fobin vare sig den dyker upp i Sony-trådar eller andra och bara svara på inlägg som inte medvetet är skrivna för att provocera, trolla och förstöra diskussionerna. I slutänden kommer jag helt att sluta delta i Sony-forum eller sådana som Sony-fobin försöker skjuta i sank i brist på argument och kunskaper, om inte detta får ett slut.

Canon är frustrerande ibland. De mjölkar det allra sista ur gammal sensorteknik (se EOS 6D II) men inför teknik som verkligen är i framkant, som Dual Pixel (som kan användas både för PDAF och för Lytroliknande fokus- och skärpedjupsjustering i efterhand). Kanske kan Dual Pixel används till något mer i framtiden. Vem vet?

Jag får intrycket att Canon är ett av de bolag som har den längsta framförhållningen när det gäller ny teknik (kanske det främsta på det området), men också det bolag som är mest återhållsamt med att införa teknik som är dyr att tillverka eftersom det påverkar vinstmarginalen på ett dåligt sätt.

Mycket bra analys! Håller helt om om att de lyckas med konststycket att samtidigt både vara konservativa, men ibland också oerhört kreativa och vågar satsa (som få andra) på ny teknik i framkant.

Själv så tycker jag att Dual Pixel AF är oerhört intressant. Tänk om man hade gjort en kamera som hade denna tekniken tillsammans med en kombinerad sökare med OVF/EVF (liknande som hos Fujifilm).

Då hade man verkligen kunnat få intressant funktionalitet som inte endast var begränsad till LV.

Mobbar inga Sonyanvändare.

Varit nära att själv bli det ett antal gånger, och tycker tex. A7RIII är ett mycket intressant kamerahus, som verkligen ser ut att ha potentialen att bli lyckad.

Känner flera vänner och fotografer som fotar med Sony (kanske dock inte så många som är yrkesfotografer, men än då).

Vad jag är lite reserverad mot, oavsett kameramärke, är när det blir allt för mycket religiös märkesfanatism i trådarna.

Sådant är visserligen till en stor del både tråkigt/onödigt (skapar så mycket onödiga stickspår och metadiskussioner, som tar fokus från i sig intressanta ämnen), men ändå något som man iaf. (tycker jag) kan få skoja med ibland.

Så är det någon nytta med iaf. :)

Själv så gillar jag om man kan hålla sådana här trådar mindre "vi mot dom", dvs inte så mycket varumärkesfokuserat, men mer teknik- och möjlighetsfokuserat.

@Sten-Åke:

Lite verklighetsförankring tack.

1.

Det är inte jag som gör trådar av denna typen till "Sony-trådar". Läs tråden ifrån början. Det är främst du (och kanske Bengt).

Jag påpekar bara (ibland) när det redan är ett faktum, och kanske lite väl mycket av den varan.

Sony är mycket duktiga, och beundrar de på många punkter, men de har inte uppfunnit allt, och är inte heller unika med allt på marknaden.

2.

Jag går inte heller in med personangrepp och anklagar folk för att vara "härskare", etc.

Helt fel att anklaga mig för "Sony-fobi" dessutom. Vad jag har "fobi" emot (om jag nu har det alls) är folk som är inbunda i fåniga småaktiga varumärkeskrig på liv och död.

Det är bara verktyg för oss att skapa bilder med. Ta inte så allvarligt och så stor vikt vilket varumärke som står tryckt på en kamera. Det är verktygen och tekniken som är det intressanta (oavsett vilket företag som råkat tillverka det).

Har som sagt ingen som helst fobi emot Sony (kanske du som har "Sony-fobi-fobi"?). Har länge beundrat deras sensorer, och köpt många kamerahus specifikt med de sensorerna tack vare att jag tycker de legat i framkant med bla. DR (som jag själv personligen uppskattar).

Någon som helst dag så är det inte heller omöjligt att jag även blir en ägare av ett kamerahus från Sony. Tycker de gör mycket rätt nu (framförallt på småbildssidan, med EF-mounthusen).

Läser du trådar om tex. A7RIII så ser du att jag, tvärt emot vad du hävdar, är mycket mycket positiv.

Ingen tillverkare är dock helt perfekt, och har bara perfekta produkter. Varken Canon, Nikon, Fujifilm eller Sony.

Är det Sonyfobi när erkänt duktiga journalister skriver att nästan alla trådar som avhandlat Sony förstörs av folk som skriver kilometerlånga inlägg som går ut på att andra inte förstått hur Sony tänkt?

Senast ändrad:
Av gissningsvis ungefär samma skäl som Fujifilm, Olympus eller Sony inte heller gjort det - ännu. Man började med den andra sensorbaserade PDAF-tekniken (Nikon har ju det i 1-kamerorna som dök upp 2011) eftersom dual-pixel-AF på den tiden antagligen framstod som en möjlig, men långt ifrån säker teknik att satsa på.

Jag skulle tro att Canon helt enkelt hade mer tålamod och is i magen än de övriga och väntade längre för att se vart utvecklingen verkade ta vägen.

Nja nu anses nog Nikon som den största konkurrenten till Canon, och kämpat lite hårdare, övriga har varit chanslösa och inte presenterat så många yrkeskameror eller insett det omöjliga.

Dom spegelfria kamerorna hade ändå lösningar för AF i Live View, A550 klarade tex 4bps i Live View, och Olympus var också tidiga om inte först.

Roger Cicala nämner att Honeywell redan på 70-talet höll på med autofokus, ( dina länkar ) Sony fick böta för stöld, övriga fick köpte av Honeywell, vet inte när Fuji kom in i spelet.

Håller verkligen med, börjar att bli rätt så tröttsamt, skulle inte förvåna mig ett ögonblick om man besökte en tråd om tex insekter och martain deltar där så kan nog S-fanboy nämnas även där, har märkt att det dyker upp i alla möjliga trådar, det känns en aning skrämmande provocerande faktiskt trots det nya med glada solar.

För några år sedan nämnde en Nikon användare Elvir tror jag var namnet att hon gillade en del saker med A7RII, men skyndade sig att nämna att hon inte var någon S-fanboy utan Nikon användare, hon hade känt av faran av vad som kan hända, en tapper person :)-:)

Låter lite kort. Sony E har, som du påpekar 18mm, och Canon EF-M har också 18mm. Nikon 1 har 17mm.
Det kanske går att köra Sony E-objektiv med adapter då? :)

49mm i diameter är dock större än både Sony E (46mm) och Canon EF-M (47mm). Nikon vet ju av erfarenhet hur jobbigt det är med liten diameter (Nikon F har 44mm).

"Andas in nu mänska"

"svälj den där oklädsamma Sony-fobin"

"får du hjärnskador av all syrebrist du utsätter dig för!"

"Det kan inte vara bra för ditt blodtryck att hela tiden reta dig på folk i detta forum."

"Varför är du här om du mår så illa?"

"Du vantrivas uppenbarligen så oerhört här i vårt sällskap"

"du för längesedan verkar tappat förmågan att föra diskussionen framåt och helt sitter fast i ditt ältande"

"Tröttnar du inte på det här"

"känner du dig så i grunden kränkt av att jag exponerat de här dumheterna att du bara ser rött numera och inte kan följa de diskussioner som pågår här eller i andra Sony-trådar utan att helt tappa tråden?"

"Det här är ju bara ytterligare ett av många fantasilösa utslag av denna verkligt tröttsamma härskarteknik"

"Du verkar bara åka runt runt i den där Sony-fobin du hamnat i Martain och jag hoppas att någon kan hjälpa dig av karusellen du hamnat i innan du börjar må illa på allvar, tänker jag?"

"Det kanske finns någon lämplig KBT för att komma till rätta med både fobin och upprepningstvånget du verkar ha fastnat i."

Är väldigt lugn och mår alldeles utmärkt, och trivs utmärkt även här på Fotosidan, tackar som frågar.

Tack för den sakliga debatten, Sten-Åke.

Du verkar själv vara en balanserad och lugn person märker jag, som kan föra en normal civiliserad och saklig debatt.

Du Martain är ju den verkliga Fuji-megafonen på FS både här och annorstädes och försitter sällan chansen att föreslå en Fuji-lösning för de villrådiga överallt annars du dyker upp - och du verkar vara överallt. Sånt gör jag aldrig! Det är fine för mig - vi är olika. Skulle f.ö. aldrig lägga en massa tid på sånt som inte angår mig och därför är jag aldrig i Fuji-forum - vi är olika. Jag deltar nu mer sporadiskt här till och från och jag deltar annars mest i printteknik och konverterar-trådarna och i dessa brukar det fungera väldigt mycket bättre.

Inte alls.

Jag vet att du och Bengt visserligen enbart använder Sony, Sony och åter Sony.

Själv är jag så långt ifrån märkesfanatiker man kan komma. Använder kamerasystem från Nikon, Canon, Fujifilm, Leica och Panasonic. Nu senast rekommenderade jag DSLR från Nikon eller Canon.

Har hänt att jag någon gång tipsat om ett Fujifilmhus, men det är långt ifrån lösningen för alla. Tex. så är de inte så bra att filma med (har tipsat om Sony och Panasonic då), och inte heller så lysande på blixtsystem. En annan nackdel (som även jag tagit upp) är att det finns ett sämre stöd för Fujis RAW-filer (X-Trans CFA) i många RAW-konverterare.

Allt är långt ifrån perfekt med Fujifilm, och långt ifrån en bra lösning för varken alla eller allt (därav att jag själv använder mig av flera system).

Men det gäller i princip alla varumärken/lösningar för den delen.

Är tråkigt att vara fastlåst i sitt tänkande till ett enda varumärke tycker jag. Oavsett om det är Fujifilm, Sony eller något annat.

Men; om du är missnöjd med mina rekommendationer; varför då inte själv komma med bättre rekommendationer i de trådarna?

Mycket bättre att hjälpa TS i trådar som vill ha hjälp, än att du skall gå och lagra någon uppdämd vrede över rekommendationer som du anser att jag eller någon annan lämnat felaktigt. Mycket mer konstruktivt än dina "rants" här i orelaterade trådar.

FYI: I motsats till vad du och Bengt tror, eller försökt att få vinklat tråden till, så är detta inget Sony-forum.

God kväll.

Sonys spegelfria kameror är bara en i mängden av många likasinnade kamera modeller, och tråden handlar om Klassiska DSLR kontra spegelfria. Dualpixel kan vara den bästa lösningen för alla kameror hittills, då mest framgångsrikt i Canon kameror och mest påtagligt vid Live View autofokus och video autofokus där det verkar vara den bästa lösningen med nyare objektiv. Men Live View i övriga spegelfria kameror är inte totalt död vad gäller autofokus även om nu Dualpixel är lite vassare.

Sonys spegelfria kameror är bara en i mängden av många likasinnade kamera modeller, och tråden handlar om Klassiska DSLR kontra spegelfria.

Exakt.

Bra att du är med nu (att även hoppas på S-Å är väl däremot kanske för mycket).

Dualpixel kan vara den bästa lösningen för alla kameror hittills, då mest framgångsrikt i Canon kameror och mest påtagligt vid Live View autofokus och video autofokus där det verkar vara den bästa lösningen med nyare objektiv.

Vet inte om det är absolut bäst för allt och alla, men jag skulle personligen gärna se en liknande teknik/funktionalitet (om de implementerar det på annat sätt, eller med andra patent spelar ingen roll för mig) i fler tillverkares kameror.

Speciellt kombinationen med Dualpixel och EVF tycker jag hade varit grymt intressant att se någon stans (oavsett om hos Canon, Fujifilm, Sony eller någon annan, och oavsett hos DSLR eller spegellöst).

Smart, eftersom det inte begränsar för framtiden. Sonys bajonett är egentligen för liten för FF och kan till och med delvis skymma hörnen en liten smula om objektivets utgångspupill sitter väldigt långt från sensorn. Man bör då också kunna bygga objektiv där bakersta linsen är extremt nära sensorn (tänk RX1, eller åtminstone i närheten).
Kort registeravstånd betyder att det finns gott om plats bakom sensorn för inbyggd bildstabilisering.

Sen undrar man förstås om de kommer sabba möjligheten att köra M-objektiv med adapter, som Sony gjort, med ett extremt tjockt filter framför sensorn.

Smart, eftersom det inte begränsar för framtiden. Sonys bajonett är egentligen för liten för FF och kan till och med delvis skymma hörnen en liten smula om objektivets utgångspupill sitter väldigt långt från sensorn. Man bör då också kunna bygga objektiv där bakersta linsen är extremt nära sensorn (tänk RX1, eller åtminstone i närheten).
Kort registeravstånd betyder att det finns gott om plats bakom sensorn för inbyggd bildstabilisering.

Sen undrar man förstås om de kommer sabba möjligheten att köra M-objektiv med adapter, som Sony gjort, med ett extremt tjockt filter framför sensorn.

Intressant.
1. Vad är E-fattningen för liten för? Jag har ju allt från 12mm fisheye och uppåt på den och ser inga mörka kanter.
2. Plats för bildstabilisering, är det inte bara att göra ett större hus? Tänker på att många påpekat att de vill ha större hus som typ d850 fast då spegelfri.

Varför inte göra en hybrid? OVF och EVF i samma hus?

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar