Eh ... Nej ... Nu förstår jag helt ärligt inte riktigt hur du tänker
Vi börjar om från början. Den vanligaste sensorbaserade PDAF-lösningen bygger på att man offrar bildpixlar i sensorn och istället använder dem för AF. Inget stort problem bildmässigt så länge antalet är måttligt (typ, under någon procent av totalen), men sätter trots allt rätt rejäla gränser för hur många pixlar man är beredd att offra. Plus är man helt låst kring antalet pixlar och var på sensorn de sitter.
Poängen med dual-pixel-AF är då dels att du inte ger upp några bildpixlar alls och dels att du potentiellt skulle kunna använda alla pixlar för AF (som Per påpekade: i Canons implementantion är 64% av dubbelpixlarna användbara, 80% på varje ledd). Nu är det overkill att använda alla, men det ger spännande möjligheter att istället för idag (oavsett om man kör "vanlig" sensor-PDAF eller dual-pixel-AF) bara använda enstaka pixlar och istället låta pixlar (i AF-hänseende) arbeta i grupper och då dels uppnå större insamlingsyta (dvs göra AF mer ljuskänslig) och dels få till större vinkel i fasförskjutningen (dvs få upp både snabbhet och mätprecision och göra den mindre känslig för störningar, som ströljus vilket dagens PDAF-lösningar påverkas starkt av).
Kort sagt, dual-pixel-AF är flexiblare, offrar ingen bildkvalitet och har spännande potential till ännu bättre (ljuskänsligare, exaktare, snabbare, mindre störningskänslig) sensorbaserad AF i framtiden. Plus den lilla, men trevliga bonusen som Canon införde i Eos 5D IV - finjustering av fokus i efterhand.
Allt det för en lite dyrare sensortillverkning. Och jag för övrigt är inte så säker på att det är dyrare alls numera - det här att göra speciallösningar för vissa pixlar som alla utom Canon gör, det kostar det med.
För mig är det uppenbart vilken lösning som är den optimala.