ANNONS
Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man skulle ju också kunna tänka sig att PDAF numera skulle kunna använda återkoppling istället för öppen styrning. Dagens processorer är betydligt kapablare än de som satt i de första AF-ESR:erna för 30 år sen.

Hjälper ju inte om strålgången till AF-sensorn relativt strålgången till bildsensorn är off, AF-sensorn kan vara nöjd med resultatet men det är fel till bildsensorn ändå. Återkopplingen skulle ju behöva ske med konstrast-AF då precis innan bilden tas, men då springer millisekunderna iväg. Inte OK.

Håller med. Det var exakt detta jag trodde.

Funktionen finns på i princip alla kamerahus, men medans det ofta är påslaget/standard i AF-läget på DSLR, så får man på alla spegellösa jag använt gå i menyn för att slå på det. En relativt snabb och enkel sak man bara behöver göra första gången.

Jodå. Kan få fram det via meny eller knapp. Men inte permanent. Ska kolla igen. Vi lyckades i alla fall inte.

Jag och en som äger A7riii tycker det borde gå att göra som på Nikon m fl. Endast fokusvrid. När som helst. Jag jagade en ekorre idag med 200-500 och det var snarare regel än undantag att fokus hamnade på närliggande gren än på nöten ekorren hade i munnen. Sista justeringen gjorde jag med fokusringen på nästan varje bild.

Samma sak med gräs i motjus. AF funkar snabbt men liten efterjustering flyttade fokus från gräset i siluett till det mer intressanta bladet hitom.

Det här går att lösa Sony. Gör det.

Hjälper ju inte om strålgången till AF-sensorn relativt strålgången till bildsensorn är off, AF-sensorn kan vara nöjd med resultatet men det är fel till bildsensorn ändå.
Nä, men det hjälper mot hysteres som tycks vara hyfsat vanligt i PDAF-system.

Återkopplingen skulle ju behöva ske med konstrast-AF då precis innan bilden tas, men då springer millisekunderna iväg. Inte OK.
Med vissa objektiv gör Canons DPAF-system ungefär som du föreslår, dvs systemet börjar med en PDAF-mätning för att ta reda på åt vilket håll objektivet ska justeras för rätt fokus, och sen används kontrast-AF för själva fokuseringen.

Man skulle ju också kunna tänka sig att PDAF numera skulle kunna använda återkoppling istället för öppen styrning. Dagens processorer är betydligt kapablare än de som satt i de första AF-ESR:erna för 30 år sen.

Citat från wikipedia:

"PD AF in a continuously focusing mode (e.g. "AI Servo" for Canon, "AF-C" for Nikon, Pentax and Sony) is a closed-loop control process."

Man kör alltså på det stora hela med återkoppling. Det finns tecken på att Canon förstärkta eller utökade detta för en del år sedan (runt 2010-2012), men principen har funnits där hela tiden.

Lite bra läsning i ämnet: Roger Cicalas gamla, men fortfarande intressanta texter om autofokus, först en artikel från 2010 där han beskriver grunderna:
https://www.lensrentals.com/blog/2010/07/how-autofocus-often-works
och sedan en längre och utförligare artikelserie:
https://wordpress.lensrentals.com/b...lity-part-1-center-point-single-shot-accuracy
https://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-ii-1-vs-2-and-old-vs-new
https://www.lensrentals.com/blog/2012/07/autofocus-reality-part-3a-canon-lenses
https://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras
https://www.lensrentals.com/blog/2012/09/autofocus-reality-part-4-nikon-full-frame

Man kör alltså på det stora hela med återkoppling. Det finns tecken på att Canon förstärkta eller utökade detta för en del år sedan (runt 2010-2012)
I knew that! :)
Tack för påminnelsen. Jag behövde tydligen göra refresh på hjärnans dynamiska minneskretsar ...

Och Roger Cicalas artikelserie om AF har jag ju skummat igenom. När du nämner det så minns jag det där om att Canon smög in bättre återkoppling med EOS 5D III.

men principen har funnits där hela tiden.
Det är nog därför jag alltid brukar använda AF-C på Canonkameror. Nu har jag dessutom använt spegelfritt så länge att allt blir en enda röra. :)

Sorry. Det är ingen nyhet.

Det är bara du som är nybliven spegellös ägare (och bytt supporterklack till att numera "hojta" på andra sidan planen, men lika högt som tidigare).

Tror de flesta här, inklusive inte minst PMD, är kunniga och känner till skillnaden mellan DSLR och spegellöst (han har, liksom jag, sedan länge bägge typer av system).

Jag har kört spegellöst sedan 5 år men jag har inte bytt supporterklack.

I knew that! :)
Tack för påminnelsen. Jag behövde tydligen göra refresh på hjärnans dynamiska minneskretsar ...

You and me both ...

Det som ju vore spännande är om man i framtida DSLR-kameror (jodå, jag tror de hänger med i en del år till :) kunde bygga in en justeringsfunktion där du - i ett speciellt kalibreringsläge - mäter fokus både med spegeln nere, som vanligt, och sedan istället för att ta en bild, bara kontrollmäter via sensorn. Extra intressant skulle det kunna bli om man kunde göra det ett par gånger som en långsam serietagning medan man zoomar. Då kunde man ju få riktigt vettiga mätserier för att på riktigt kalibrera hur ett kamerahus och ett objektiv lirar ihop.

Kort sagt: använda noggrannheten hos sensorbaserad fokus för att finjustera det separata fokussystemet i en spegelreflex - bägge AF-systemen har ju sina poänger och då skulle det ena dessutom kunna hjälpa det andra :)

You and me both ...

Det som ju vore spännande är om man i framtida DSLR-kameror (jodå, jag tror de hänger med i en del år till :) kunde bygga in en justeringsfunktion där du - i ett speciellt kalibreringsläge - mäter fokus både med spegeln nere, som vanligt, och sedan istället för att ta en bild, bara kontrollmäter via sensorn.
Det är väl vad man kan redan kan göra med Nikon D5 och D500 (och förmodligen senare modeller också)?

Extra intressant skulle det kunna bli om man kunde göra det ett par gånger som en långsam serietagning medan man zoomar. Då kunde man ju få riktigt vettiga mätserier för att på riktigt kalibrera hur ett kamerahus och ett objektiv lirar ihop.
Det vore ett enormt framsteg om man kunde "mikrojustera" automatiskt vid flera brännvidder på en zoom. Det tror jag inte att man kan med Nikons automatiska AF Fine Tune.

Däremot kan man, såvitt jag vet, med Sigmas dockningsstation göra justeringar för flera brännvidder och flera avstånd så att man får en matris av mätvärden. Så värst automatiskt är det dock inte.

Det är väl vad man kan redan kan göra med Nikon D5 och D500 (och förmodligen senare modeller också)?

Det är ett jättebra första steg, men kan utvecklas en hel del.

Det vore ett enormt framsteg om man kunde "mikrojustera" automatiskt vid flera brännvidder på en zoom. Det tror jag inte att man kan med Nikons automatiska AF Fine Tune.

Exakt, det är ju då det börjar bli genuint bra.

Däremot kan man, såvitt jag vet, med Sigmas dockningsstation göra justeringar för flera brännvidder och flera avstånd så att man får en matris av mätvärden. Så värst automatiskt är det dock inte.

Håller med, och Sigma kommer nog tyvärr aldrig få tillgång till mätdata från kamerahusens sensorbaserade AF, vilket ju hade möjliggjort en högre grad av automatisering av deras annars mycket trevliga system.

Kort sagt, det tas steg i rätt riktning, men det skulle kunna bli mycket bättre.

Jodå. Kan få fram det via meny eller knapp. Men inte permanent. Ska kolla igen. Vi lyckades i alla fall inte.

Jag och en som äger A7riii tycker det borde gå att göra som på Nikon m fl. Endast fokusvrid. När som helst. Jag jagade en ekorre idag med 200-500 och det var snarare regel än undantag att fokus hamnade på närliggande gren än på nöten ekorren hade i munnen. Sista justeringen gjorde jag med fokusringen på nästan varje bild.

Samma sak med gräs i motjus. AF funkar snabbt men liten efterjustering flyttade fokus från gräset i siluett till det mer intressanta bladet hitom.

Det här går att lösa Sony. Gör det.

Men Ola det är ju löst, kör ni med adapter och någon Nikon-glugg? DMF ska ju göra just detta. Tryck ner AF och sedan med fortsatt nedtryckt avtryckare till hälften så vrider du fokusringen. Har du då slagit på Focus Assist så ska den gå in i förstoringsläge temporärt så du kan kolla fokus mer noga om du vill och justera om du vill. Slå på peakingen också så ser du än tydligare vad som händer.

Men Ola det är ju löst, kör ni med adapter och någon Nikon-glugg? DMF ska ju göra just detta. Tryck ner AF och sedan med fortsatt nedtryckt avtryckare till hälften så vrider du fokusringen. Har du då slagit på Focus Assist så ska den gå in i förstoringsläge temporärt så du kan kolla fokus mer noga om du vill och justera om du vill. Slå på peakingen också så ser du än tydligare vad som händer.

Trodde jag gjort exakt så. Ringen bara snurrar fritt.

Sony originalobjektiv. Ska kolla igen. Assist och peaking är bonus (bra funktioner) men inte vad jag frågade efter.

Man kunde ju också ha ett "record play back"-system som de haft länge på numeriskt styrda verktygsmaskiner. Det skulle man ju kunna använda DMF-tekniken till. Slå på kalibrering ställ in brännvidd, tryck på avtryckaren till hälften och kolla med förstoringsläget och bekräfta. Så gör man likadant med varje zoom-läge man vill kalibrera. Borde inte det kunna funka?

DMF-tekniken? Det är ju som några av oss skrivit inte någon speciell teknik utan bara att fokusringen fungerar trots att AF är aktiverat. Har varit aktiverat på Canonkameror sedan det första USM-objektivet förra seklet eller så (och på Nikon).

DMF-tekniken? Det är ju som några av oss skrivit inte någon speciell teknik utan bara att fokusringen fungerar trots att AF är aktiverat. Har varit aktiverat på Canonkameror sedan det första USM-objektivet förra seklet eller så (och på Nikon).

Fick det att funka på en gammal skruvnikon också. Det handlar bara om kraft :)

Skämt åsido, Nikons grejer funkar även när strömmen är av så det verkar vara en bättre mekanisk lösning.

Man kunde ju också ha ett "record play back"-system som de haft länge på numeriskt styrda verktygsmaskiner. Det skulle man ju kunna använda DMF-tekniken till. Slå på kalibrering ställ in brännvidd, tryck på avtryckaren till hälften och kolla med förstoringsläget och bekräfta. Så gör man likadant med varje zoom-läge man vill kalibrera. Borde inte det kunna funka?
Det är ju så man gör nu för det mesta, förutom att man måste bedöma korrigeringen "för hand".

Nikon automatiska Fine Tune är nog trots allt snabbare och exaktare än att fokusera för hand, oavsett om man gör en manuell eller automatisk korrigering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar