Annons

Ditt bästa fototips - någonsin?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Den här bilden bryter mot en massa bilder, är den dålig då? För inte får man väl trycka upp en 16 mm vidvinkel i nyllet på folk...

Detta tycker jag är ett bra exempel på att man skall våga prova det okonventionella! Bryt regler, "Think out of the box" som det så glättigt heter.

Även om det inte är enstaka bilder vi skall kommentera här är det härligt att se hur husen böjs isär av det massiva trycket från gatan. Det galna perspektivet lyfter ju bilden.

/AnWi /Som gärna vill vara mera kreativ/
 
När jag en gång köpte min första systemkamera (Richo XR2 S) fick jag ett råd av den lokala fotohandlaren, tillika "byafotograf":

-Kom nu ihåg en sak, tag inte en bild. Tag minst två.

Det rådet har räddat mig många gånger. Och han tjänade några kronor på det...
 
Jag har ett råd som jag brukar ge dom jag lär fotografera.
- Betrakta inte sökaren som ett sikte. Föreställ dig istället att du tittar på en färdig bild, med den stora skillnaden att den går att förändra.

Det här är naturligtvis ett ganska långsamt sätt att arbeta och funkar inte för alla. Med tiden arbetar man dock upp en instinktiv snabbhet.

Förmodligen är det här i grund och botten samma tanke som din Birgitta, bara lite annorlunda formulerad.

Det följande är kanske inget konkret råd men när man väl betraktar bilden i sökaren tror jag inte man ska använda hjärnan. Att tänka "Se där! En komplementfärg i gyllenesnittet. Toppen!" brukar ge döda bilder. Jag brukar istället försöka lyssna på någon abstrakt magkänsla som talar om när allt "stämmer" (jo jag vet att det låter flummigt). Innan bilden blir en BILD i sökaren har man den där lite skavande känslan som försvinner när allt harmonierar.

Nåväl, nu väntar sängen
 
Re: Re: Re: Ditt bästa fototips - någonsin?

Andreas74 skrev:
Jag håller inte med.
Varför är det rådet begränsande och end. för nybörjare? Det är väl det man gillar och som fångar ens uppmärksamhet man vill visa på bilden och inte ointressanta saker runt omkring.
Därför att om du gör bilder som handlar om hela bilden och inte bara huvudmotivet så är det begränsande att endast koncentrera sig på huvudmotivet.
Tänker man ett steg längre och på hela bilden så kan man oxå skapa betydligt intressantare bilder och som har ett större värde i längden.

Uppenbara bilder som bara framställer huvudmotivet tröttnar man rätt fort på, bilder som är gjorda med tanke på att alla elementen i bilden ska ha en mening "lever" betydligt längre.
 
Senast ändrad:
Men att säga man skall våga bryta mot regler är inte ett tips utan mer ett förslag eller en tanke då man inte kan ge några konkreta exempel som skulle föra ens fotograferande framåt. Ett bra och konkret exempel visades med en bild i denna tråd, men jag tror inte man kan göra det om det gäller "tipset" -våga bryta regler.

Men det är jätte bra att bryta regler, jag älskar det. Men det är även bra att ge rådet att lära sig alla regler innan man bryter så man vet vad det är man bryter mot.
 
markus skrev:

Att tänka "Se där! En komplementfärg i gyllenesnittet. Toppen!" brukar ge döda bilder. Jag brukar istället försöka lyssna på någon abstrakt magkänsla som talar om när allt "stämmer" (jo jag vet att det låter flummigt).

Jag vet vad du menar, Markus. De där ögonblicken när man känner nackhåren resa sig och man tänker: 'Där satt den!' (Man tänker alltså inte på någon regel eller några goda råd. - Sen säger förstås någon domare att det var så fint med kontrastfärgen på tredjedelen...) ;)
/Gitte
 
Denna fråga är ju väldigt svår att besvara.Varje utvecklingsskede i ens fotografiska liv har ju sitt bästa tips.

När jag började fotografera, så var väl "gå närmare", ett av de bästa tipsen.

Se till att få något i förgrunden, sa en kunnig fotograf åt mig, när jag skulle ta en bild på bergslandskapet på kanarieholmarna. Vilken skillnad det blev på de efterföljande bilderna.

Använd tele om du vill få fram fjällens storhet, är ett annat råd som fastnat.

Håller med Jim, bryt regler, men se till att du lär dig reglerna först.
 
Re: Re: Re: Re: Ditt bästa fototips - någonsin?

sagan skrev:
Därför att om du gör bilder som handlar om hela bilden och inte bara huvudmotivet så är det begränsande att endast koncentrera sig på huvudmotivet.
Tänker man ett steg längre och på hela bilden så kan man oxå skapa betydligt intressantare bilder och som har ett större värde i längden.

Uppenbara bilder som bara framställer huvudmotivet tröttnar man rätt fort på, bilder som är gjorda med tanke på att alla elementen i bilden ska ha en mening "lever" betydligt längre.

Vi tänker lite olika men menar nog säkert ungefär samma. Att diskutera såhär djupt blir lite flummigt.

Att alla elementen ska ha en mening är ju precis vad jag menar därför ska man kapa bort det ointressanta & överflödiga och koncentrera sig på vad som fångade ens uppmärksamhet (det behöver ju inte bara vara EN isolerad grej som fångar uppmärksamheten)
Att bilden BARA ska innehålla huvudmotivet har väl ingen sagt. Å andra sidan, kan inte huvudmotivet vara helheten?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Ditt bästa fototips - någonsin?

Andreas74 skrev:
Vi tänker lite olika men menar nog säkert ungefär samma. Att diskutera såhär djupt blir lite flummigt.

Ja, kanske är det så. Främst tror jag att man ALLTID går lite vilse när det gäller introspektion.
Man kan inte observera hur man själv gör egentligen. Man gör ju en hel del under- eller omedvetet, och det är ju saker man, per definition, inte vet något om. Då vore dom ju medvetna - ju!
Trots det, lite av det omedvetna tror jag faktiskt jag har fiskat fram till medvetande-nivå efter att jag startade den här tråden och dels började tänka och observera mig själv (därav mina självmotsägelser i inläggen!) och dels kom att märka att jag så enkelt kunde identifiera mig med folk som sade emot mig.
Tyckte som du Andreas att vi nog kanske var ute efter samma sak, men tänkte i olika bilder.

Framför allt har jag lärt mig att det är sgs omöjligt att säga att jag följer goda råd just i fotograferingsögonblicket. Goda råd och lärdomar (berg med tele, tex. - en grej jag upptäckte på ön Lovund en gång. En dramatisk insikt!) blir nog mer innötta i hela den fotografiska processen och man griper automatiskt fram till det 'öga' (den lins) man vill se ett motiv i. Det går på känsla, men den känslan kommer alltså inte ur tomma intet, utan ur det vi bär med oss; 'the mixed bag' med råd, erfarenhet (m.el.m. dyrt köpt), inbankade lärdomar, föresatser och lösa nyårslöften. Försök sedan reda ut vad som är vad!

Så, kanske det bästa rådet är - FOTOGRAFERA!
(Min vän Royston, som är av typen 'lurker', dvs. en som helst sitter på café och väntar på Cartier-Bresson ögonblicket, säger alltid; kameran inställd så gott det går att förutspå, hängande runt halsen - inte i väskan! - och linslocket AV!
Samma råd har dykt upp här i tråden. Tror nog att det är väldigt bra.)
Kan sammanfattas i: 'Var Redo!' - något man minns från gröngölingsknattarna.
(Identifierar mig mer med Kalle A. dock... Borde väl starta tråd om 'Vilka situationer har ni hamnat i ofrivilligt under jakten på ett gott motiv?' Jag har haft mina Kalle-moments... :D Men nu tappade jag tråden igen. Som så ofta... :I)
/Gitte
 
Peter2 skrev:
Ha alltid en kamera med
Ett av de bästa tipsen hittils tycker jag.
Funderar själv på någon form av "skjortfickekamera", typ de som avhandlats under en tid i tråden "Kompaktkameror... en analys" av Kim.
T ex en 150 grams kamera som Ricoh R1V.
Finns ju mindre anledning att lämna en sådan hemma.

Ooops, menade inte att göra denna tråd till en pryltråd. ;)
 
Mitt bästa fototips var när min gamla fotolärare tryckte en Nikon FE och några rullar film i handen på mig och sade åt mig att komma tillbaka efter en vecka. Erfarenhet är ovärderligt :) Så - det bästa tipset måste vara just: ut och plåta!
 
Om man har tagit bilder som man själv tycker är dåliga och fortsätter att ta samma sorters bilder med samma utrustning, ja då finns inga gränser för vad man inte kan klara av.

Man kan ta intressanta bilder med vilken kamera som hellst, med man ska känna till dess begränsningar. Då slipper man bli besviken så ofta (allt kan man inte förutse).

Det här är något jag tänker på varenda gång jag ska ut med kameror.
 
Re: Re: Ditt bästa fototips - någonsin?

Ballerina skrev:
Ta av linslocket innan du tar bilden. Ett råd alla kan hålla med om :D

En riktig digitalfotograf plåtar med linslocket på - för att leta efter brus och döda pixlar.

Fotografera på riktigt har digitalfotografen inte tid med - han är ju fullt upptagen med att läsa om alla kamerans fel på forumen.... :)
 
Skaffa en katt/hunddj***l. Ta 1000 och åter 1000 bilder på den, helst när den sitter och glor håglöst, vilket den gör mest hela tiden, eftersom du aldrig har tid med den på grund av ditt patologiska fotograferande. Lägg sen upp ALLA bilderna på den, one by one... Döp dom till "Goset 1" "Goset 2" osv.

Våldsamt raljerande här - naturligtvis! Ibland kan jag ledsna lite på den osannolika mängden djurfoton här, så mitt bästa fototips måste därför bli:

Upptäck människorna! När du så har upptäckt dom börjar du fotografera dom!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.