Re: Re: Re: Re: Re: Ditt bästa fototips - någonsin?
Andreas74 skrev:
Vi tänker lite olika men menar nog säkert ungefär samma. Att diskutera såhär djupt blir lite flummigt.
Ja, kanske är det så. Främst tror jag att man ALLTID går lite vilse när det gäller introspektion.
Man kan inte observera hur man själv gör egentligen. Man gör ju en hel del under- eller omedvetet, och det är ju saker man, per definition, inte vet något om. Då vore dom ju medvetna - ju!
Trots det, lite av det omedvetna tror jag faktiskt jag har fiskat fram till medvetande-nivå efter att jag startade den här tråden och dels började tänka och observera mig själv (därav mina självmotsägelser i inläggen!) och dels kom att märka att jag så enkelt kunde identifiera mig med folk som sade emot mig.
Tyckte som du Andreas att vi nog kanske var ute efter samma sak, men tänkte i olika bilder.
Framför allt har jag lärt mig att det är sgs omöjligt att säga att jag följer goda råd just i fotograferingsögonblicket. Goda råd och lärdomar (berg med tele, tex. - en grej jag upptäckte på ön Lovund en gång. En dramatisk insikt!) blir nog mer innötta i hela den fotografiska processen och man griper automatiskt fram till det 'öga' (den lins) man vill se ett motiv i. Det går på känsla, men den känslan kommer alltså inte ur tomma intet, utan ur det vi bär med oss; 'the mixed bag' med råd, erfarenhet (m.el.m. dyrt köpt), inbankade lärdomar, föresatser och lösa nyårslöften. Försök sedan reda ut vad som är vad!
Så, kanske det bästa rådet är - FOTOGRAFERA!
(Min vän Royston, som är av typen 'lurker', dvs. en som helst sitter på café och väntar på Cartier-Bresson ögonblicket, säger alltid; kameran inställd så gott det går att förutspå, hängande runt halsen - inte i väskan! - och linslocket AV!
Samma råd har dykt upp här i tråden. Tror nog att det är väldigt bra.)
Kan sammanfattas i: 'Var Redo!' - något man minns från gröngölingsknattarna.
(Identifierar mig mer med Kalle A. dock... Borde väl starta tråd om 'Vilka situationer har ni hamnat i ofrivilligt under jakten på ett gott motiv?' Jag har haft mina Kalle-moments...
Men nu tappade jag tråden igen. Som så ofta... :I)
/Gitte